Ogier kör inte alla återstående WRC-tävlingar, WRC2-satsande fransman saknar budget och Volvo Euro Cup långt framme med 2026.
I dagarna släppte Sebastien Ogier icke helt oväntat nyheten att han inte tänker köra alla återstående tävlingar i WRC. I helgens ”EKO Acropolis Rally” finns dock ”#17 Sebastien Ogier/Vincent Landais” med för att kämpa om VM-poäng för Toyota Gazoo Racing. Något som innebär att Takamoto Katsuta/Aaron Johnston står utanför just dessa poäng.

En tanke som slog mig var att just med Grekland har ”Seb” en oplockad gås vilket innebär en enda seger och denna togs 2011 med Citroen DS3 WRC. Efter detta är tredje platsen 2021 vad han förmått få ihop på det grekiska gruset. Känslan är därför att att han gärna inte avslutar sin karriär, utan att bara ha vunnit en enda gång i ”modern tid”. Beskedet att årets tvåa i WRC-klassen inte tänker jaga en nionde VM-titel innebär minst två saker. Ett, ledaren Elfyn Evans kan dra en lättnadens suck, slipper kika över axeln och oraa sig över att Ogier ska ge allt för vinna mästerskapet. Två, Toyota-baserna Jari-Matti Latvala/Juha Kankkunen är nog mindre glada då Ogiers frånvaro med automatik ger Hyundais Ott Tänak och Thierry Neuville större möjlighet att ta viktiga poäng i Förarmästerskapet. Märkes-VM ska det till ett jordskred för att Toyota ska missa med en ledning på 69 poäng över Hyundai.

Klart är att Ogier hoppar över deltävling åtta, ”Delfi Rally Estonia”. Om jag får sia om fortsättningen så är åtminstone snudd på hemmarallyt, ”Central European Rally” säkert en tävling han väljer. Har svårt att tänka mig att Sydamerika med två rally inom två veckor (Paraguay 28-31 augusti och Chile 11-14 september) känns lockande för 41-åringen. Då återstår Finland, Japan plus nya finalen i Saudiarabien och då är mitt tips att Tokyo trycker på och vill se ikonen vinna på Toyotas hemmaarena.

Ogier precis som resten av helgens startfält, är bekymrade över hettan runt 40 grader som väntar.
– Utmaningarna i Grekland är höga temperaturer, ojämnt och stenigt underlag. Men förhoppningsvis kan vi vara starka igen, konstater Ogier.
En tredje utmaning är att han går ut som andra bil i lösgruset, något som han dock inte är speciellt bekymrad över.
– Jag är aldrig rädd för en utmaning så låt oss se vad vi kan göra!
Tre Toyota först ut ger Hyundais Ott Tänak och Thierry Neuville ett på pappret visst övertag, när spåren är lagda av topp-trion. Om detta sedan räcker hela vägen till målgång på SS17 power stage med det passande namnet ”Tarzan 2” är en helt annan historia…
*
I fjol tillhörde franske grusmästaren 2022 Mathieu Franceshi toppen i ERC och för många svenskar mest känd för att frenetiskt jaga Oliver Solberg i Värmland. En jakt som slutade med en rullning på sista sträckan inför tv-publiken.

I år planerades för en seriös satsning i WRC2 med en helt ny Toyota Yaris GR Rally2 men redan i premiären på Kanarieöarna började ”trollen” bråka med 26-åringen som bröt med tekniskt fel efter två sträckor. Nästa tävling var Portugal där han drog tillbaka sin anmälan utan annat än luddig orsak. Nu avslöjas det att Franceschi saknar budget sedan tunga finansiärer dragit sig ur. Vissa menar till och med, att där aldrig funnits tillräckligt med pengar bakom satsningen. Fransmannen medger att det trots hårt arbete och beslutsamhet, inte gått som planerat.
–Rally är en fantastisk sport men även en brutal sådan. På den här nivån utan solid långvarig finansiering är det snudd på omöjligt att komma framåt. Jag var så nära men vägrar ändå att vara bitter, säger den numera f.d Toyota-föraren till Rallyjournal.
*
Medan en del rallycup-arrangörer verkar ha väldigt svårt att sy ihop en kalender som ligger färdig när säsongen börjar, har Ted Malm och Volvo Euro Cup lite annan filosofi. Inte mitt i säsongen 2025 (tre av åtta tävlingar återstår) men snudd på, skissas det redan på 2026.
– Just nu har vi mer eller mindre fyra tävlingar klara varav två i Sverige, en vintertävling samt en sommartävling, berättar Ted.
– Utöver dessa är vi långt gångna med en tävling i Danmark på asfalt och en på grus i Norge, men inget är klart.

Intresset är stort inte bara från Volvo-åkare utan även från arrangörshåll och alla som Ted har kontakt med är positiva till VEC
– Problemet är inte tävlingar för det skulle vi kunna ha ett 20-tal i cupen, mitt stora dilemma är att jag vill ha en månad mellan varje deltävling samt en bra spridning på året.
VEC vill dessutom helst samköra med olika mästerskap för att få längd på tävlingarna, men även boende samt möjlighet för justering av startavgifter spelar in i valen. Nu ställs frågan till de tävlande i cupen hur dessa vill se 2026, vilka länder och vilka tävlingar som lockar.
– Likaså om det är något upplägg som behöver korrigeras. Mycket av detta kommer att fastställas vid prisutdelningen i november i Linköping, men för mig är det bra att få lite input redan nu då jag är i kontakt med arrangörerna inför 2026.
Något som grumlar lite glädje är de två Appendix K-klasserna ”VECC1/2” som senast i Norge var väldigt tunn. Därför undrar Ted om uppläget för just de här klasserna bör ändras för att öka intresset. I VEC återstår norska ”Rally Grimstad” den 23 augusti, 60-års jubilerande ”TV-Svängen” hos SMK Hörby och så final i Danmark med ”Rally Stoholm” den 11 oktober.