Rullning för Vallentin/Rudi i Tjeckien, Andervang fyra i Holland, superhett ”Akropolis” väntar, Adam Grahn till Rom och 160 ekipage när MSR-anmälan stängde.
Det blev en kort premiär för nya samarbetet mellan danske Hyundai-åkaren Simon Vallentin och norska kartläsartalangen Sunniva Rudi i tjeckiska ”Agrotec Petronas Rally Hustopeče”.
–Tekniska problem redan på shakedown, men serviceteamet hade bilen redo för SS1, berättar Rudi.
Glädjen blev dock kortvarig och från en 13:e plats efter två sträckor, slutade premiären med att parets Hyundai i20 N Rally2 rullade ut i en vinodling och så var det hela över.

Tävlingen vanns av hemmaföraren Adam Brezik, Skoda före ikonen i Tjeckien Jan Kopecky. 6,4 sekunder skilde mellan de båda och ner till trean Filip Mares var det 9,1 sekunder. En lätt tuch i en av rallyts många chikaner innebar tio sekunders tidstillägg och tappad seger för Mares med Toyota Yaris GR Rally2.
*
Ingen midsommarsill för Stig Andervang som istället valde att köra rally i Holland och ”ACON-Van der Spek Vechtdalrally”. Med Sven Hakkesteg vid sin sida i Hyundai i20 N Rally2 blev det en fjärde plats efter 15 mil med både grus och asfalt. Bäst att hantera detta underlag var tysken Dennis Rostek, Skoda som var 22 sekunder före bästa holländare Stan Pex, Skoda även han.
*
På torsdag klockan 18.05 är det start på första sträckan i ”WRC EKO Acropolis Rally” och därefter är det 16 andra sträckor som ska köras. Oavsett hur det går, så blir det en stekhet helg som väntar de 68 anmälda. Bland de som ska ta sig an detta är Oliver Solberg/Elliot Edmondson och Gus Greensmith/Jonas Andersson som båda är anmälda för poäng i WRC2. Även ledaren Yohan Rossel vill fylla på poängförrådet precis som ytterligare 30 andra WRC2-åkare.

Enligt alltid lika nyanserade väderkällor väntar ”Monsterhetta” i Grekland och Lamia där rallyt har sitt HQ. Den här gången verkar det ändå finnas visst fog för omdömet då temperaturen ska pendla mellan 35-41 grader, dessutom nästan vindstilla. Då lär även damm på de ofta lösa och spåriga sträckorna bli ett stort problem.

I Grekland kör även Junior WRC som nu tappat fyra tävlande mot när man inledde i Umeå. Nio anmälda och där då Mille Johansson/Johan Grönvall går ut som andra Fiesta Rally3 av dessa nio. Först ut av juniorerna och då har redan 50 bilar spårat, är ledaren Taylor Gill från Australien.
*
Helgen efter ”Akropolis” som ”vi gamle” säger är det deltävling fem i ERC och då i Italien med spektakulära ”Rally di Roma Capitale”. Inte minst alla bilder med rallybilar framför antika Coliseum hjälper till att etablera rallyt som en milstolpe för många rallyåkare med ambitioner. ”Bara” 13 sträckor på asfalt men ändå 20 mil är vad som erbjuds och i dagarna släpps anmälningslistan.

Det var i torsdags som italienarna stängde anmälan och en som var bland de sista att anmäla sig var skånske Adam Grahn med småländsk klubbadress i Älmhults MK.
– Vi var nog bland de sista som anmälde oss, berättar pappa Joachim Grahn.

Senast Adam och Christoffer Bäck körde i ”Rally-EM” var i ”Rally Poland” där man visade bra tempo men så blev det återigen strul med Ford Fiesta Rally3.
– Styrboxen pajade, berättar ”Jocke”.
– Nu har vi fått höra att detta är ett mycket vanligt problem på Fiestan då boxen sitter i motorrummet nära turbon. Där blir det också väldigt varmt och då knäcks boxen.
Just det här felet medför att många som kör med Fiesta har extra boxar med sig bilen så at de kan byta under tävlingens gång.
– Detta är där tråkigt nog ingen som har upplyst oss om, men nu vet vi!
Samma fel i Ungern medan det i Värmland blev taksyning. I Polen var Adam sexa i ERC3 när boxen la av oc hefter omstart blev det ändå sju EM-poäng med sig hem till Åhuskärr.
– Nu hoppas vi att Rom ska innebära att det lossnar för oss, avrundar ”Jocke”.
*
När Crister Nystrand och Katrineholms MK stängde anmälan för ”Midnattssolsrallyt” 11-12 juni blev det med 160 deltagare, varav 25 kör i klassen ”Regularity”. Stannar upp lite vid just den här klassen som är stor utomlands, i Danmark till exempel körs det många tävlingar med ”snitthastighet”. Här är det däremot i princip iskallt och endast MSR lockar och som jämförelse så planerades det för tävling i ”Allingsås-Rundan”. Vet dock inte om det blev något av detta, då sist jag kollade hade bara två tävlande anmält intresse.

Foto: Tommy Svensson
I MSR är nästan hälften av de anmälda ”utlänningar” mest norska ekipage men även finsk, dansk, tysk flagg finns i listan. Här måste jag lyfta fram 90-plussaren och MSR-grundaren i modern tappning Jårs Damberg (bilden) som vid sin sida har superrutinerade kartläsaren Hans Sylvan. Paret kör med en Mercedes 280 Coupé vilket inte är så konstigt i den här klassen med sitt mycket spretiga bilbestånd. Från Mercedes ”Måsvinge” 300 SL till Fiat Uno Turbo eller kanske mest exotiskt för oss, tyskarna Lars Wiegand/Tino Hess som sitter i en Wartburg 353 W 460.

I ”Fortåkar-delen” är det som vanligt störst intresse i ”240-klassen” som har 47 anmälda. Av dessa är det 18 andra bilmärken förutom Volvo 240 med viss övervikt av VW Golf GTI och Opel Kadett GSi. I klassen finns även en av de två anmälda skåningarna Peter Strid/Ulf Lind, SMK Hörby med Opel Manta 400. Det andra skånska inslaget är Hässleholms Kulla-boende Lars Nilsson/Per Malmström med Ford Escort som tävlar i 41-bilar stora klassen 1970-1975.

Utan att vilja trampa någon på tårna så hade det varit trevligt och även lyft rallyt, om där hade varit några mer ”kända” gamla hjältar. Tänker på när namn som Björn Waldegård, Stig Blomquist var självskrivna i rallyt. Likaså publikdragare som Kenny Bräck eller skådespelaren Mikael Persbrandt (bilden)…