Opel-Calle suverän vinnare i Polen, både Victor och Simon kom i mål, Reiersen trea i ERC-tabellen, Thomas H. fick bryta i USA och norsk dominans när VEC åkte snabba Norge-sträckor.
Då är ”batteriladdningen” klar och ett försök att summera lite av det som hände under tiden jag stod på laddning. Tjänstefel, kanske snudd på majestätsbrott men min koll på ”ERC Orlen Oil Rally Poland” var inte alls på den nivå som jag normalt försöker hålla. Dessutom med två mellanskåningar på plats i Junior ERC, Victor Hansen/Ditte Kammersgaard, SMK Hörby och Simon Andersson/Jörgen Jönson, Eslövs MK. Ovanpå detta Adam Grahn/Christoffer Bäck från Åhuskärr men tävlande för Älmhults MK i klassen ERC3. Svensktrion kompletterades så av Isac Reiersen/Stefan Gustavsson och Mille Johansson/Johan Grönvall. Dessutom Calle Carlberg/Jørgen Eriksen och kanske med rallyts stabilaste insats efter totalvinnarna Martins Sesks/Renar Francis.

Börjar med Carlberg som utökade sin EM-ledning tack vare seger dessutom med stor marginal, 2.23,1 till nya tvåan i Junior ERC, Ioan Lloyd från Wales.

–Det är fantastiskt och jag är stolt över mig själv men jag skulle inte kunna göra det utan ett fantastiskt team, en fantastisk bil under mig och en fantastisk kartläsare. Allt bara klickar just nu och nu kör vi mot asfalt i Italien, mitt favoritunderlag, förklarade Calle efter årets andra seger.
Tuukka Kauppinen hade otur att köra dubbelpunktering tidigt rallyt, kämpade sig dock tillbaka och knep tredje plats med nya Lancian. Även fyran de två brittiska tjejerna Aoife Raferty/Hannah McKillop förtjänar en eloge som kämpade tappert i de djupa spåren med sin rosa Peugeot.

Bäste svensk efter Carlberg blev Victor Hansen som med Ditte Kammersgaard hade svårt komma in in matchen. Bet dock ihop och gick in som sexa bara tre sekunder från femte placerade Spanien-vinnaren Sergi Perez jr.

Simon Andersson som debuterade med likadan Opel Corsa som Carlberg, kämpade länge nästan parallellt med Victor tidsmässigt. Men när Corsan borrade ner fronten allt för djupt i ett spårigt vägbyte på sträcka elva, tog det 14 minuter innan man åter hade fast mark under hjulen. I mål kom man som tionde bil i klassen, ändå bättre än för pappa Mats som valde att dejta polsk polis på en transportsträcka…

Att något annat än att Carlberg/Eriksen står som EM-vinnare efter finalen i Kroatien vore en jätteknall. Raden 2-1-1 talar sitt tydliga språk och Victor Hansen är nu fyra på 44 poäng (Carlberg har 84) men har bara 14 poäng upp till EM-silver som just nu innehas av Lloyd. Carlberg leder även klassen ERC4 där Victor trillade ner till andra plats, tio poäng efter.
*

Lettländaren Martin Sesks studsade tillbaka från kraschen med Puman på Sardinien och trots flera avåkningar lyckades man vinna rallyt med Skoda Rally2. Dessutom en tung vinst då tvåan det stora hemmahoppet och ERC-ledaren Mikolaj Marczyk, även han med Skoda var över minuten bak. Jon Armstrong fick äntligen till det med M-Sports Fiesta Rally2 och hade bara strax över tio sekunder upp till tredje plats. Utan tio sekunders tidstillägg hade det blivit en andra plats.

Svensk som fyra, Isac Reiersen/Stefan Gustavsson som på allvar blandar sig i medaljstriden där Mads Østberg, tvåa i tabellen bara är fem poäng före Isac. I gengäld har värmlänningen abra startat tre tävlingar mot norrmannens fyra.

I samma tabell håller Mille Johansson/Johan Grönvall sjunde plats efter att i helgen slutat på samma placering. Under lördagen kämpade Mille med en Skoda där MS Munaretto aldrig fick till rätt set up varpå värdefull tid tappades. Söndagen funkade bättre, men då allt för sent för att kunna klättra berättar Mille
– En väldigt tuff vecka, både på och utanför sträckorna. Jag fick inte till inställningarna under kvalet eller på hela lördagen, och vi tappade mycket tid. Teamet jobbade stenhårt med olika lösningar och till slut blev bilen bättre på söndagen…

Adam Grahn/Christoffer Bäck var bra med fram till ett tekniskt fel drabbade JC Racetekniks Ford Fiesta Rally3. Omstart med bra sträcktider gav ändå sju poäng för tionde plats i klassen. Som jag redan erkänt har inte Polen haft min prioritet i helgen och låter därför Jens Johansson som var på plats i Mikolajki, analysera.
”Var väldigt kritisk ifjol så är jag desto mer överraskad och nöjd i år. Jättefina och välorganiserade publikplatser med ett större antal funktionärer, ofta också med stora parkeringsplatser.
Isak kör riktigt, riktigt starkt och det som imponerar mest är sättet han gör det på. Det ser så lugnt och säkert ut även om det är spårigt och vrålsnabbt. Detta ska han ta med sig i fortsättningen.Martins Sesks är snabbast men även med hans mått mätt, är det definitivt på (eller strax över) gränsen.Mille Johansson kör på bra, men imponerar inte den här gången. Det ”händer liksom inget” och den här gången verkade han frustrerad och märkt av teamkompisen Dorettos olycka. Har inte sett så mycket av Rally4-åkarna så där passar jag på omdöme…”.
Rallyt präglades tungt av sorg efter Matteo Dorettos olycka på test före start. Före start radade sig alla tävlande upp för en tyst minut till italienarens minne.

Kort paus bara tre veckor till nya WRC-tävlingen men i år med ERC-status, ”Rally di Roma Capitale” den 4-6 juli.
*
Efter 13 av totalt 20 sträckor i ”Southern Ohio Forest Rally” hade Thomas Hansson/Nicklas Jidflo med Volvo 940 en stenhård fajt med Michel Cooper i en Lexus IS 350. Bara 6,3 sekunder skilde de båda åt medan resten var flera minuter efter.
Då drogs rullgardin ner i #110, Jidflo berättar.
– Plockar tid på SS11-12-13 och går upp i ledning. Grym bil och snabb förare som ökar takten utan att ta risker. Problem med avsaknad av fläkt (kontakt visar sig brunnit) gör att motor går varm innan start på alla SS. 30+ och hög luftfuktighet tar på huvudet också.

Just värmeproblemen visade sig bli ödesdigra och stressade besättningen erkänner Jidflo.
– Efter SS13 när jag plockar upp roadbook och slår fram sidan med transport till TC14A istället för TC14, vilket tar oss till service och vi missar SS14, ett fatalt misstag. Thomas vill inte vända tillbaka till sträckan och vi bryter. Jag saknar ord…
Rallyt vanns av Skoda-förare Ryan Booth före Hyundai-åkande Patrick Gruszka. Trea kände Travis Pastrana med Subaru. F.d kartläsaren till Ken Block, Alessandro Gelsomino åkte i Ohio med Conner Martell i hans Skoda Rally2. Tog ledningen direkt på första sträckan men en tung landning på sträcka två, var inget som Gelsominos rygg klarade. Martell parkerade direkt och sjukhusbesök för kartläsaren…
*
Om Polen och ERC var lite ur fokus var det ännu värre för Volvo Euro Cup i Norge och ”Rally Aurskog-Høland”. Låter därför VEC-ansvarige Ted Malm berätta om helgen ”Rally Aurskog-Høland var en tävling med nio SS på riktigt snabba grussträckor med inslag av asfalt och stundtals riktigt tekniskt.
Det blev norsk seger i både VEC1 och VEC2 där det nu börjar bli tight i båda dessa tabeller.VEC1 där vi har en tätstrid mellan tre unga pågar som leds av Valentin Mårtensson följt av Albin Karlsson och helgens snabbe Oliver Sundström. Men glöm inte bort fjolårsvinnaren Robin Thörnberg som fortfarande är med i striden i allra högsta grad då han vid nästa tävling erhåller sina 100 bonuspoäng och redan har räknat bort en tävling. Så ni är fyra förare som i allra högsta grad kan göra upp om täten.
En annan som kan lägga sig i poängstriden är ju helgens vinnare norske Göran Spetland som garanterat kommer till start i nästa norska tävling och kan ge sig in i striden därefter genom att köra TV-Svängen och finalen i Danmark för att även han erhålla sina 100 bonuspoäng. Vem vet vi kanske ser stabile Patrik Jonsson samt Andreas Magnusson göra samma ansats. Alltså en fullt öppen cup när vi avverkat fem av åtta tävlingar.

VEC2 är ju årets succé klass med alltid många startande även denna helgen med ett gott inslag av startande från fyra nationer. Øystein Hansen antog favoritskapet på ”hemmavägar” och tog hem full pott i både tävlingen och powerstagen. Kampen denna helgen stod mellan Øystein och Oliver Rumpler från Österrike. Uppstickaren var den norske motsvarigheten till ”Rally Live-reporter” Jarle Granheim som efter ett längre uppehåll lånade en bil och tog den in på en tredjeplats före tyske Stefan Haberland. Bäste svensk blev Robin Persson före Ted Malm och Ingvar Ivarsson. Nu har vi en topp trio där ledaren leder med 4 poäng före 2:an och 3:an som har samma poäng. Vår App K-klass utgjorde tyvärr endast av tre bilar denna gång. I VECC1 var det Håkan Holm som gjorde en heroisk insats och körde in på en totalt 7:e klass i sin motorsvagare Amazon och därmed fullföljde in till en fullpott i cupen. Dock skall vi tillägga att här är en kamp att utöva mellan Håkan och Jörgen Einar som bara har 9 poäng mellan sig. Det återstår ju 2 asfalttävlingar som kanske en sådan asfaltsvirtuos som Jörgen antar och Holm som visade framfötterna på asfalten ifjol kanske tar sats även han. VECC2 för App K bilar med motorer över 2L var det två bilar till start i form av Håkan Süld och Anders Lundhaug som fått ihop sin bil efter debaklet i Tierp. Här drog Süld längsta strået och vann cup klassen men var även 3a totalt bland alla AppK bilar. Lundhaug fick tyvärr problem med bilen och fick till slut bryta efter att bilen tagit eld på en transport till SS5. I Denna klassen seglar Süld fram i eget majestät i sammandraget med stor ledning.Nu tar cupen lite sommaruppehåll för att återigen vända mot Norge och Rally Grimstad i Augusti.”.

När Henning Solberg inte kom till start blev rallyt en intern uppgörelse mellan Eyvind Brynildsen och Frank Tore Larsen där Toyotan visade sig vassare än Polon. 8,5 sekunder skilde i mål medan trean totalt och bästa 2WD Anders Kjaer var nästan tre minuter långsammare. Skillingaryds Joacim Blansch med Hässleholms-kartis Josefin Ingvarsson gjorde stark insats i Norge med sin Golf, tvåa i Klass 11 blev resultatet dessutom bästa svensk och 27:a totalt
-– Vi genomförde de nio specialsträckor utan några större problem eller några risker alls. Vi testade även det norska notsystemet denna helg och det fungerade bra. Vi hade lite tekniska bekymmer med bilen på en av transportsträckorna men vi lyckades lösa det och ta oss igenom tävlingen, berättar Jocke under söndagskvällen för SSM.
Som Ted Malm förklarade var det ett snabbt rally och Brynildsen hade hiskeliga 121,4 km/t i snitthastighet över de 76 kilometerna. Värst var SS5, 12,9 kilometer långa ”Øysjøen2” där Toyotan gick för fullt och snittade 129,3 km/t…