Toyota-bas om nya WRC-reglementet ”Jättemöjlighet för privat förare”, Munaretto omprövade efter dödsolyckan och kör som tänkt, irländsk talang kraschade tungt på test, i natt startar USA-äventyret för den svenska 940:an, häftig Grupp hB-bil till salu och VEC åker till Norge.
Härom dagen släppte FIA lite på hemlighetsmakeriet gällande nästa generation WRC-bilar. Så mycket står dock klart att bilarna som körs nu, verkar ha ”peakat” både vad gäller prestanda och kostnader. Något som Toyotas tekniske direktör Tom Fowler verkar hälsa välkommet. Till DirtFish säger han att det nya regelverket öppnar för ”att detta blir den största möjligheten för privatförare på en hel generation”. Bilarna från 2027 ska byggas kring ett röramschassi liknade det som finns i dag på Rally1-bilarna (Toyota, Hyundai, Ford). Förhoppningen är att nya tillverkare med lämpliga bilar som små SUV:ar och liknande ska hoppa på WRC och välja marknadsföring den vägen.

World Motor Council som hanterar frågan skriver, ” WRC27-regelverket som fick grönt ljus i december 2024, har genomgått sina slutliga förfiningar och uppdateringar under de senaste sex månaderna. Idag cementerar bekräftelsen av referensvolymerna för karosseri FIA:s åtagande att sätta flexibilitet i centrum för dessa regler.” Sedan utvecklas resonemanget till nyheten. ”För att uppnå detta definierar reglerna en zon där alla karosseripaneler måste placeras, men inom denna volym har tillverkare och konstruktörer friheten att skala upp och integrera nästan vilken design som helst.”. FIA låser sig inte tid bensinbilar utan ämnar öppna för alternativa drivkällor från förbränningsmotorer via hybrid eller vätgas till full elbil. Maxtaket för en bil ska vara 345 000 euro vilket är hälften av vad en Rally1-bil kostar idag och det är här Fowler ser en öppning för privatteam/förare.
– Jag tror att förare av Rally2-bilar mycket snabbt kommer att se potentialen att vinna WRC-deltävlingar!
De nya bilarna ska 2027 tävla ihop med dagens extremt beprövade Rally2-bilar vilket öppnar för helt nya prispallar i WRC.
– Antalet möjliga vinnare i [WRC]-deltävlingarna kommer att vara högre än nu, säger Fowler til DirtFish.
Han menar att första åren för nya bilar alltid är tuffa och då kan välbeprövad Rally2-teknik visa sig vara ett trumfkort.
–Rally2-bilar kommer att vara i en bra position att e tillbaka möjligheten för nationella hjältar att komma i förgrunden, vilket ger ytterligare en dimension till tävlingen. Ingen tvekan utan att privata team och privata förare kommer att ha en verklig möjlighet under 2027, vare sig det är i en Rally2-bil eller i en mer prisvärd Rally1 än dagens.
*
I dag har det varit rek för ”ERC Orlen Oil Rally Poland” och självklart har gårdagens testolycka där italienaren Matteo Doretto omkom, satt sin prägel på rallyt. Speciellt hos Mille Johanssons team ”MS Munaretto” som Doretto var en del av, vilar sorgen tung. I går togs också beslut att av respekt dra tillbaka alla teamets bilar från rallyt. Detta har nu ändrats efter att Matteos föräldrar Michele och Barbara Doretto vädjat om att inte dra sig ur meddelar teamet.

– För att hedra Matteos minne och deras starka önskan att detta var vad deras son velat, så ändras beslutet. MS Munaretto kommer att delta som planerat och vi i teamet kommer att minnas och ära Matteo under hela rallyt!
*


Under dagen har det kommit och gått regnskurar kring rallyområdet, men dessa upphör under fredagen. Istället väntar under helgen sol och 22-23 grader på rallyåkarna, vilket jag då med automatik tror innebär att damm blir ett av de större problemen.

Sträckorna kring Mikolajki är väldigt skiftande från snabba breda vägar till små ”bonnavägar” med gräs i mitten. Till detta ska även läggas till det ofta sandiga underlaget då förstår man att inte ”Rajd Polski” är någon promenad i parken.

Detta fick även en av ”Motorsport Ireland Academy” stöttad Peugeot 208 Rally4 erfara..

Utan att vara bilplåtslagare, känns det ändå som att en start med den tilltufsade bilen i morgon kväll är långt borta…
*
Långt från Polen är Ohio men även dr har det rekats inför ”Southern Ohio Forest Rally” som startar i natt svensk tid klockan 02.00. 20 sträckor på totalt 18 mil har nu ”#110 Thomas Hansson/Nicklas Jidflo, Volvo 944” kollat de amerikanska noterna på.

Precis som ofta i Sverige är det Jemba som har fått förtroendet av ARA att göra noter. 940:an har även klarat av den amerikanska besiktningen i staden Chillicothe där rallyt har sitt HQ och därför återstår bara från Motorbloggen att hälsa.

– Good luck guys!
*
Av vilken anledning som DRIVE VXO annonserar ut Sveriges häftigaste Grupp HB-bil vet jag inte, men teamets häftiga BMW 1M Coupé1,6 T är nu till salu. Bilen som tidigare körts av bland annat PG Andersson och Tom Kristensson har numera Karlskronas Jonas Åkesson som chaufför.

Trots lite motgångar håller BMW:n sjätte plats i SM-klassen 2WD. Säljaren beskriver föremålet till salu med: ”En rallymaskin utvecklad med fokus på tillförlitlighet, prestanda, låga driftskostnader. Denna bil är byggd med enligt högsta standard med komponenter från ledande aktörer och erbjuder en unik kombination av prestanda, teknik och körglädje.”. Pris lämnas vid seriöst intresse…
*
I helgen väntar ”Aurskog-Høland Rally” på såväl på Volvo Euro Cup som NM-Rally. Nästan 100 anmälda där Eyvind Brynildsen, Henning Solberg och Frank Tore Larsen är förhandsfavoriter med lite lutning mot vinnaren i Värmland, Brynildsen. Hässleholms kartläsare Josefin Ingvarsson sätter sig hos smålänningen Joakim Blanch med Golf och vad jag vet blir det Norge-premiär för de båda. Ett drygt 20 anmälda till VEC och där cupen med dess ansvarige Ted Malm fått stort utrymme i programmet.

*
I morgon blir det precis som under resten av helgen lite annorlunda och kortare version av Motorbloggen, anledningen är ”omstart” av det personliga systemet..