Ogier och Solberg vinnare på Sardinien, tufft i överkant för WRC2-åkarna, hemmaförare i topp när det kördes RS-DM i Staffanstorp och Adielsson gör SM-comeback…
Jag har påpekat det massor av gånger, är där någonsom kan kallas ”Lyckost” i WRC så är det utan minsta tvekan Sebastien Ogier. När dessutom turen kombineras med en dj-ulsk talang, bästa bilen, kanske även bästa co-drivern (Vincent Landais) så är det inget konstigt att det blev en 64:e WRC-seger på Sardinien.

Misstaget på sista sträckan kostade runt tio sekunder men hade till exempel Thierry Neuville gjort samma sak, hade det med stor sannolikhet varit ”game over och inte som i Ogiers fall, i med backen sedan full fart mot seger.
– Det var så spårigt så jag fick inte in bilen i svängen och försökte inte ens utan lät den gå rakt fram, förklarade Ogier vid målet.
– Tappade tid men i gengäld hade jag tidigare plockat tid på många andra ställen under rallyt…

Ott Tänak/Martin Järveoja tog Hyundai#8 till andra plats, 7,9 sekunder efter den franska segermaskinen och lyckades ändå knappa in lite i WRC-tabellen. Hyundai-duon ligger nu fyra 25 poäng efter ledande Elfyn Evans/Scott Martin, fyra på Sardinien. Tror dock inte att Tänak är största hotet mot en efterlängtad VM-titel för walesaren, utan detta kommer nog inifrån Toyota-teamet. Visserligen är tvåan Ogier bara ”deltidare” med 19 poäng färre trots bara fyra starter, men om utvecklingen fortsätter så här är jag säker på att teamchef Latvala kan övertala om utökning av VM-programmet. Om inte så står Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen, trea och ett poäng mindre än Ogier beredda för att på allvar fajtas om VM-titeln.

Regerande mästaren Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe är med största sannolikhet nu avhängd från medaljstrid, från sin femte plats och 50 poäng att plocka in på Evans.
*

Trots missen första dagen lyckades Oliver Solberg/Elliot Edmondson med att bli bästa Rally2-bil. Lite turligt dock då ledande Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov körde punktering på näst sista sträckan där det blev hjulbyte. Marginalen i mål blev långt över två minuter och i det läget ångrade sig säkert Oliver över att inte ha med ”Rally Italia Sardegna” för poäng i WRC2. Lite flyt hade dock värmlänningen då förste utmanare om WRC2-seger, Yohan Rossel blev poänglös efter avåkning Därmed är det status quo i toppen med Rosell som ledare och Solberg sju poäng efter. Lite trumfkort för Oliver som har poäng i alla tävlingar, medan Rossel nu måste komma i mål i samtliga fyra kvarvarande för att kampen ska leva.

Ny trea i tabellen är helgens högst oväntade vinnare, italienaren Roberto Daprá som har elva poäng mindre än Oliver men där Daprá kört fyra tävlingar medan Oliver har tre starter.

Satt och höll tummarna för att Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak skulle plocka in avståndet till Daprá men det lyckades inte. I mål var italienaren med sin svenskstrajpade Skoda 5,8 sekunder snabbare än ”Kajto” i Toyota. Hela Topp5 var i princip lite otippad och trean, tjecken Martin Prokop gick långt långt under radarn. Fyran Jan Solans fanns med snacket med absolut inte Fiesta-åkande estländaren Romet Jürgenson som femma.
*
Om den sjätte deltävlingen i WRC finns mycket säga och frågan är om där varit ett mer händelserikt rally än helgens i modern tid? Totalt 14 av 67 ekipage bröt och det mest anmärkningsvärda är hur många Rally1-ekipage som hade problem, dessutom tunga problem som gjorde att mekanikerna verkligen fick svettas.

Allra mest gjordes detta hos M-Sport där Rickard Nilsson, Venestad hade ansvar för vänsterbak på Gregoire Munsterns Puma. Till hans lycka så var den hörnan på bilen den mest oskadda efter äventyret på sträcka två. Värst var det med Martins Sesks där omstart aldrig var aktuell och dessvärre förklarade temachef Richard Millener, att även starten i Grekland kunde vara i fara med bara två veckor dit. Därför började man också riva bilen direkt och sedan är planen att det kommer en strippad bil till Dovenby Hall där huvuddelen av jobbet sedan slutförs. Adrien Fourmaux hade inte heller på Sardinien någon lycka med sig, där en rullning var det mest dramatiska. Dessutom missades att trycka på OK-knappen vilket föranledde FIA att dela ut 2000 euro i böter.

Gladdes länge åt att Emil Lindholm/Reeta Hämaläinen ledde WRC2 komfortabelt inför de fyra avslutande sträckorna. Men redan på den andra av dessa högg det till i hjärttrakten, när jag på skärmen såg ”#34 Emil Lindholm STOPPED”. Efter ett hopp missade Emil totalt och Skodan åkte rakt fram, nerför en liten slänt. Avåkningen gav minimala skador vilket är en klen tröst när det visade sig vara omöjligt för Emil att komma loss. Nu fick man sällskap av totalt sex andra WRC2-åkare som alla gav upp efter att ha lämnat de lösa grusvägarna.
*
”Staffanstorps Festivalrace” med Arlövs MC och Lunds AC som ansvariga hade tumme med vädrets makter och istället för det utlovade regnet, blev det en riktigt fin junidag kring Staffanstorp.

Allra finast blev den för Lunds egen Jörgen Lundgren/Kevin Johannesson som med sin blå Mitsubishi var snabbast på de tre specialproven som alla kördes två gånger. Marginalen till klubbkompisen och vassast av 2WD-åkarna, B-Förare Skawomir Bronk/Emmie Kristensson med BMW Compact. Den av mig utlovade segerfajten mellan Hyllinges Ola och Leif Johansson och hemmaförare Hans-Daniel Steiner/Jan-Erik Jönsson kom helt av sig.

Medan Ola hade sikte på Bronk var inte fjolårsvinnaren Steiner med i samma match, slutade fyra i klassen 27 sekunder från att upprepa segern. Ola och pappa Leif var nu 6,3 sekunder från seger men tvåa i klassen och trea totalt med Golfen måste ändå vara anledning till att vara nöjd. Även trean Arne Oddshammar/Hanna Nordén från Lund hade seger inom räckhåll, men saknade knappt tio sekunder för detta.

Bästa A-förare i ”Trimmat” blev SMK Hörbys Tommy Andersson/Thomas Hallén med BMW M3, femma totalt och runt 20 sekunder från att bli bäst med trimmad bil. Andra platsen i klassen gick till en Ford-åkare, Ryds Peter Holgersson med inhoppande kartläsare från Hörby, Ebba Larsson. 2,2 sekunder skilde till klasseger medan marginalen till trean, Marcus Ekdahl/Roger Clausson, Lund och Volvo var mer betryggande, 20,7 sekunder.

Stenhårt i C-Trimmat där Hässleholms Martin och Ebba Selander med sin udda Nissan 350Z hade in till tiondelen samma tid som Lundaföraren Jacob Oddshammar/Sebastian Hellqvist, BMW. Men fyra tiondelar bättre tid på SP1 gjorde att det blev Nissan-seger. Trea slutade Simon Nilsson/Paul Jonsson, Hässleholm.

14:e totalt, bäst i ”Standard” slutade SMK Hörbys nya BMW-duo, Rolf-Arne och Felix Nilsson. Även här var det jämnt och inte förrän på sista provet kunde familjen Nilsson säkra segern, 2,8 sekunder före Sjöbos Linus Larsson/Olivia Kristensson, BMW.

Med Toyota Corolla tog segermaskinen från Kristianstad MK Jesper Larsson Odenmalm/Anna Larsson ännu en seger, tredje raka i DM i klassen för lite tamare Standard-bilar. Övriga klassvinnare blev: Magnus Pedersen/Åsa Bauhn, Hässleholm C-Förare Standard A – Elias Vestlund/Magnus Larsson Hässleholms MK Peugeot 206. Deltävling fem av åtta i Södras BF:s RS-DM körs i Eslöv den 17 augusti.
*
En av de allra flitigaste rallyåkarna var tidigare göteborgaren Mattias Adielsson, då både här hemma och internationellt med både R2 och R5-bilar ofta med Andreas Johansson som kartläsare. 2024 gjordes comeback med en Skoda Rally 2 från Tisse Racing men det blev bara två tävlingar innan karriären sattes på paus. Nu gör 34-åringen en mjukstart och som vanligt med Bosse Holmstrand som sällskap i hytten i GK Doors VW Polo R5.

– Det har varit en lång och tuff väg tillbaka efter olyckan förra året. Jag kan inte säga med 100 % säkerhet att kroppen är helt redo, men viljan att komma tillbaka är starkare än någonsin, berättar Mattias in starten i SM-Veckans Rallysprint.

– Jag har längtat, kämpat, drömt och nu är det äntligen dags att ta första steget tillbaka till det jag älskar mest – rally och vi gör ett försök, ett passionerat sådant, och jag ser verkligen fram emot att känna adrenalinet, farten och gemenskapen i rallyfamiljen igen. Det här är början på något nytt – en nystart jag hoppas ska leda långt!
Intresset för ”SM-tävlingen” i Norrköping den 27 juni har varit stort med nästan 70 anmälda varav 17 kör i ”4WD” precis som Adielsson. Tuffast motstånd lär Kalle Gustavsson/Wille Trygg, Fiesta, Patrik Hallberg/John Stigh, Polo och Jari Liiten/Per Almquist, Skoda bjuda.