Svart lördag för rallysporten, Tom K. med Andreas J. trea totalt i Australien, Lappi vann ”SM3” och redovisning för VEC från Tierp.

Lördagen den 24 maj blev en svart dag för rallysporten efter två olika olyckor med dödlig utgång. I Danmark omkom en funktionär i första tävlingen i Dansk Super Rally, ”Jubilaeumsrally”, efter att en tävlande redan på första sträckan mist kontrollen över sin bil. Ytterligare en funktionär träffades av rallybilen och vårdas nu svårt skadad på sjukhus. Räddningsinsatser var snabbt på plats men dessvärre gick inte den 69-årige mannens liv att rädda. Olyckan kommer enligt DASU att utredas som arbetsplatsolycka och när dessutom en av Race TV:s fotografer filmade på platsen, lär det finnas bra material för utredarna att arbeta med. Vid målet på sträckan drabbades en annan tävlande av hjärtstopp, men där folk på plats lyckades med återupplivning. Även denne vårdas på sjukhus och precis som för den skadade funktionären är tillstånden fortsatt kritiska. Rallyt avbröts omedelbart.

Även Skottland drabbades av en dödsolycka i deltävlingen för ”BRC”, ”Jim Clark Rally” med Duns som centralort. Här var det rutinerade kartläsaren Dai Roberts 39 år som miste livet när bilen som han satt i åkte av vägen på den åttonde specialsträckan. Då låg Roberts med förare James Williams trea i rallyt med sin Hyundai i20 N Rally2 och jagade ledaren Euan Thorburn. Även Williams var rutinerad och paret vann Brittiska Mästerskapet 2022 med Hyundai R5. 

Foto: Brittish Rally Championship

#3 Hyundai åkte av och träffade någon form av betongkonstruktion på en snabb men smal asfaltväg och kraschen blev våldsam. Roberts konstaterades död på plats medan föraren transporterades till sjukhus med allvarliga, men inte livshotande skador. För familjen Roberts var detta ytterligare en tung förlust då     Dais bror Garreth omkom 2012 i Italien, när han var kartläsare åt Craig Breen i dennes Peugeot 207 S2000.  Bara någon timma efter de båda tragedierna skickade FIA ut kondoleanser från Paris där man beklagade och att deras tankar gick till familjer, vänner och arrangörer. Med dessa tragiska händelser är det svårt att mobilisera nödvändig energi för att summera helgen som varit tanken. Istället känns det mesta lite olustigt och av den anledningen blir det ingen Motorbloggen som kanske förväntats, men så får det bli.

*

Foto: Pedders Motorpsort

Samlar mig för att ändå berätta om Tom Kristensson/Andreas Johanssons helg i Australien och ”Forest Rally” och som kan sammanfattas med ”well done boys”. I lördags chockades ”The Aussies” av Toms sträckseger på första sträckan som sedan följdes upp med en andra tid på sträcka två. Men sedan blev det ”litta hamms” i #5 Skoda R5 berättade Tom.

Jag var lite optimistisk i en höger 4- i vänster 3 över ”dipp”, så jag landade på 2 hjul på fel håll i vänster 3an och slog punka vänster bak och slow punka vänster fram. Ändå tur när man i efterhand ser videon

Till service linkade man in med en tappad minut som minne, förutom två förstörda däck.

Foto: Mats Andersson

Andra halvan av Heat1 gick i stabilitetens tecken då man i princip inte hade någon större möjlighet att klättra uppåt från fjärde platsen och inte heller tappa ner till femte. Därmed blev det som fyra totalt och faktiskt bara fyra sekunder upp till trean trots dubbelpunkan. Det svenska inslaget rallyt var ändå nöjda.

En bra dag idag, synd på min miss så klart men det ingår när man försöker!

Foto: Mats Andersson

Regnet som föll gjorde det rejält halt på sträckorna som inte heller Tom helt naturligt, hade så stor erfarenhet av. 

Det skjuter på ordentligt nerför  och det var svårt att få stopp även under andra vändan. Bilen har fungerat bra men man känner ganska tydligt att det inte bär iväg på samma sätt som dom nyare Rally2-bilarna gör. 

Vann gjorde som förväntat Hayden Paddon, Hyundai före Scott Pedder Skoda och Lewis Bates, Toyota gick in som trea.

Foto: Mats Andersson

I ”Heat 2” startade Tom på samma sätt som under lördagen med sträckseger före ”chefen” Scott Pedder i teamets helt nya Skoda Rally2. Samtidigt kom inte Paddon igång och var bak Tom framtill näst sista sträckan, då passerade ”The Kiwi” upp till ledning. Då hade redan Pedder åkt av med nya Skodan och hamnade på sidan nere i ett djupt skogsdike. När det i morse vår tid, blev målgång så var det med SMK Hörby på tredje plats bara 6,7 sekunder bak Paddon och andra brodern Bates, Harry även han med ny Toyota. Efter sina hittills livs största upplevelser på rallysidan summerar Tom och Andreas.

Stort tack till Dean Herridge/ Maximum Motorsport och Scott Pedder / Pedders Suspension & Brakes för möjligheten att kunna göra detta äventyret. Det har varit så jäkla roligt och verkligen en stor erfarenhet!

Foto: Pedders Motorpsort

När Heat1 och Heat2 läggs ihop var självklart Paddon i topp med maximala 100 poäng medan Tom blev trea på 66 poäng, två mindre än tvåan Harry Bates. Lite kul också att se den svenska flaggan framför placering 12 i Australien Championship där Lewis Bates toppar före Scott Pedder och Hayden Paddon.Nu packar ”The Swedish Fanzone” Frida Anderson, Mats Andersson och Catherine Gidlund ihop sina flaggor efter en helhjärtad insats i West Australia  åker hem.

*

I Finland och ”SM Red Devil Länsirannikan Ralli” inledde Julia Thulin och Esmar-Arnold Unt lite försiktigt med sin Ford Fiesta Rally3. Vilket fick Unt att förklara.

Försökte vara snabb men inget grepp alls, något med set up är fel och måste prata med teamet om detta!

När detta var gjort blev tiderna bättre och i mål var det som tvåa i delen för Estniska Mästerskapet och 30:e totalt.

Foto. Skoda Finland

Ny seger för Esapekka Lappi/Enni Mälkönen med Skodan före märkeskollegan Anssi Rytkönen/Reeta Hämäläinen, 29 sekunder efter. Tukka Kaupinen slutade trea och Niclas Grönholm fyra. Jari Liiten/Tommy Andersson tog Printsport-Skodan till åttonde plats, dock 2.37,8 efter Lappi. Ytterligare två minuter efter kom så Fredrik Grahn/Jonas Magnér, Skoda som 19:e totalt. Jonna Eson Brådhe med mer hemtam kartläsare, Ari Koponen ledde sin klass fram till sista sträckan där det blev punka på hennes Mirage R5. Fyra tappade minuter efter hjulbyte och nerflyttning till placering två blev resultatet. 

*

Låter Rally Uppland vänta till måndag förutom för oss ”sydlänningar” mest intressanta delen, Volvo Euro Cup. Cup ansvarige Ted Malm berättar.

” MK Tierp bjöd på riktigt fina vägar som vanligt och service area på alltid lika fina Tierps Arena. Sträckorna var 6 till antalet och totalt 57 km SS. Totalt var det 27 bilar i VEC klasserna kom till start. Detta efter mycket konstigheter och flyttande av folk i startlistan ända fram till minuter före start. Men, men… I VEC 1 var det alltid lika snabbe hemmaföraren Arvid Larspers som hade ställt undan BMWn de tävlar i SM med och tagit fram den lika säkra 240 n istället. Detta var ett klokt beslut då Arvid vann klassen med råge och var aldrig hotad av någon under dagen. Bakom Arvid var där en kamp där VEC veteranen Patrik Jonsson från Nora kom tillbaka och knep en fin andra plats följt av Albin Karlsson och Valentin Mårtensson som hade utmaningar under dagen. Största klassen för dagen VEC 2 skulle visa sig bli en helt ”internationell” uppgörelse där snabbe norrmannen Öystein Hansen drog det längsta strået efter fin och säker körning. Bakom honom kom Österrikes fart fantom Oliver Rumpler endast 12 sekunder efter. Jag skriver endast 12 sekunder då man skall ha i åtanke att Oliver hade ”hjulat” alla de 250 milen enkel resa hemifrån och skulle efter tävlingen bege sig hemåt de 250 milen i rallybilen. Det är en beundransvärd körning på sträckorna när man är så pass i behov av bilen för att komma hem. Bäste svensk i klassen kom Krister Olsson med en fin tredje placering. Snabbe Stefan Haberland från Tyskland som leder klassen hade inte turen på sin sida då han tappade tid på sista SS efter en dikesvisit.För egen del så hade vi strul med bilen de 3 första SS då bilen ej gick ordentligt p.g.a ett jordfel och återigen så fick vi inte riktigt bjuda upp till dans.

Då det gällde AppK fältet i VECC1 för bilar upp till 2L så klev Håkan Holm rutinerat in i sin Amazon och visade var skåpet skulle stå. Dock var han inte ohotad då Stefan Norberg var 12 sekunder efter i totalen följt av Ola Ekelund i sin flitigt använda PV och Jörgen Einar i P1800. VECC2 där AppK bilarna med motorer över 2 L huserar blev det seger i form av Arne Rådström i kamp med Christer Larsson på en andra placering. Upp på pallen klev även Fredrik Bergström från Säffle. Finska inslaget i form av Teemu Koivunen i sin 264 var med högt uppe under tävlingen och fightades men någonting hände då han har brutit mellan sista SS och transporten till slutmålet som var mindre än en km lång. Snöpligt. Allt som allt en fin tävling som rumsterade om i tabellerna en del . Nästa tävling är 14 juni då vi kör grustävlingen Aurskog – Höland i Norge.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *