Mille får minst VM-silver, Oliver jagar guld, mer rykte kring Hyundai och WRC 2026, sex olika cuper/serier i samma Rally Uppland, inget RS-tryck i södern, ”topkjører” saknas i DSR-premiären, bröderna Madsen lyckades bra i Antibes och ännu en tung helg för Hörbys Race4Fun-åkare…

Jag vågar ta gift på att Mille Johansson står som minst tvåa i Junior WRC efter deras final ”Central European Rally” i oktober. I helgen blev det en ny andra plats men detta kompenserades poängmässigt med 14 sträcksegrar (enligt tabellen på wrc.com bara 13). Detta innebär att Mille och Johan Grönvall delar första plats i VM-tabellen på 59 poäng. Samma antal som både vinnaren i Umeå och i helgen, Taylor Gill från Australien fått ihop.

Mitt gifttagande baserar jag på att trean Kerem Kazaz redan är avhängd med 33 poäng fram och bara tre tävlingar kvar, två grus och så finalen på asfalt. Mille var så klart nöjd med poängen men samtidigt lite sur över att arrangören inte kompenserade honom för den tid som tappades när han körde ikapp en konkurrent. Med detta inberäknat plus en snabbrullning och några sträckor utan bromsar, måste ändå helgen betraktas som succé. Till detta lägger även Katrineholmaren till.

Dessutom min första tävling på grus med Rally3-Fiesta…

*

Önskar att jag vore lika säker på saken när det kommer till Oliver Solberg men med ”top-drivers” som Yohan Rosell och Gus Greensmith flåsande i nacken kan allt hända. Min tanke är att Oliver måste ta full pott även i resterande fyra poängtävlingar om det ska bära till guld. Segern för honom och Elliot Edmondson var viktig, men än viktigare var poängen.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Dom är så viktiga när vi så gärna vill ha VM-titeln!

Funderade efter söndagen, varför har man tagit bort moroten med extra poäng på power stage för WRC2-åkarna, någon som kan förklara?

Inte heller i Portugal släpptes något nytt kring Hyundais framtid i WRC. Släpptes och släpptes, en hel del rykten var i svang och tråkigt nog pekar den absoluta majoriteten av dessa på att 2025 blir sista året som WRC-team. Ett tungt avbräck då märket varit verksamt i WRC sedan 2014 och där Thierry Neuville för första gång tog i20 N WRC i mål i Rally Sweden. 

Foto: Tommy Svensson

En liten förhoppning är att det ryktas något om privatteam som kan ta över, men då fortsatt rykte och då et team helt frikopplat från ”Moderskeppet”. Detta kopplas samman med ett annat rykte att i WRC 2026 övertar Rally2-bilarna rollen som huvudklass. Något ”Rally2 EVO/Plus” ska det inte handla om, utan  2026 körs med samma reglemente som i dagens WRC2. Detta ska då gälla endast ett år och 2027 kommer ett helt nytt regelverk. Det som talar för den här lösningen, är att alla dagens WRC-team har bilar för Rally2 plus att kanske även Skoda och Citroën tar ett kliv upp.  Vet att en del ”hardcore Rally1-fans” tycker annorlunda, men min åsikt är fortsatt för Rally2…

*

195 anmälda, 35 klasser och sex olika cuper/serier (DM Gotland, DM Uppland, Supercupen, VEC, Klassiska Rallycupen, Svenska Rallycupen) är grunden som ”Rally Uppland” på lördag står på. Självklart kul med stor uppslutning, men att köra så många cuper/serier i en och samma tävling känns för mig som ännu ett bevis på att det är för stort utbud som de tävlande ska hantera.

47 kör i Klassiska Rallycupen, 27 i Volvo Euro Cup och för resterande är det DM och Svenska Rallycupen/Supercupen som gäller. Intressant är att det även blir lite av ”självskadebeteende” då det körs Appendix K även i VEC (14 bilar) och i SRC/SC (15 bilar). En litne fördel har VEC-åkarna då deras placeringar även går in för poäng i de andra cuperna förutom Rallyklassikerna. Sex sträckor bjuder MK Tierp på och där Jörgen Joons gjort Jemba-noter över de 57 kilometerna. Klubben har av naturliga skäl Tierp Arena som nav på lördag med första start klockan 10.00.

*

Fortsatt dåligt tryck på anmälningarna till Södras RS-DM och på fredag stänger Arlövs MC/Lunds AC anmälan till ”Staffanstorps Festivalracet” den 7 juni. 29 namn i listan är i jämnhöjd med vad som körde runt på Sturup förra lördagen…

*

I Danmark tar man saker och ting med lite mer ro och först på lördag körs första deltävlingen i ”Dansk Super Rally” med Nykøbing Falster Motorsport som arrangör. Premiären är döpt till”Jubilæumsrally”och körs i trakter inte allt för långt från mer välkända Rødby.

Flera danska ”topkjører” saknas och i Rally2/R5-klassen finns bara Ib Kragh/Jeanette Kvick Andersson, Hyundai plusNicklas Daugberg/Peter Egholm, Skoda anmälda. I anmälningslistan finns även Tibros Lucas Helin med Marcus Sundh i Opel Corsa OPC. 

*

Två som saknas i DSR-premiären är Team Glad Sports Kenneth Madsen och lillebror Jacob Leutenberger Madsen. Båda har i år lyft blicken och väljer ännu större utmaningar som i helgen när de körde deltävling tre i Franska Asfaltmästerskapet, ”Rallye d’Antibes – Côte d’Azur”. En rejäl utmaning för bröderna Madsen där det rent ”pallmässigt” gick bäst för Jacob med Line Nedergaard i deras Renault Clio Rally3. Seger i klassen med över sex minuters marginal.

Foto: Team Glad Sport

Kenneth och Mads Dahlsager hade många snabba hemmaförare att betvinga där Yoann Bonato stod i en klass för sig med Citroën C3 Rally2. För det danska inslaget blev det en åttonde plats i Rally2-klassen och elva totalt (13:e för Jacob) av de över 70 startande.

*

Ingen lyckad helg på Falkenbergs Motorbana för SMK Hörbys Race4Fun-team, ”ST Auto/Veidec Racing”. Snare tvärtom, det gick åt h-e berättar Rickard ”Fidde” Andersson. 

Det gick tyvärr inte bättre denna helg. Vi låg tvåa efter start tills jag blev påkörd bak och efter 45 minuter blev jag brutalt påkörd i sidan på start/mål-rakan av en som totalt missbedömde sin körning.

Teamets gula VW Polo klarade sig dock relativt bra men det kunde gått värre.

Som tur var höll bilen sig på hjulen men fick ändå  en del stryk ute på det ojämna gräset. Så nu blir det en del mekande innan nästa tävling den 15 juni!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *