Solberg ”Kung i Portugal”, Ogier tog sin sjunde seger, Mille kämpade tappert men blev ändå bara tvåa, ”DNF” för Latvala, Mitsubishi-seger i Vara, Andervang vann ”BWM” och Johan Axelsson i Tranås.

Tvekar inte en sekund över att utnämna Oliver Solberg till ”Kungen i Portugal” när han idag tog hem WRC2-segern i ”Vodafone Rally de Portugal”. Här hade i princip alla toppförarna i klassen anmält sig för VM-poäng förutom Nikolay Gryazin, men honom var Oliver före när han fastnade med Skodan ett dike. För övrigt körde värmlänningen skjortan av alla, bara en lite för djärv satsning med snurr och tidstapp på 16 sekunder hamnade i misstagshögen. Med Printsports Toyota Yaris GR Rally2 blev tidsgapet för honom och Elliot Edmondson 51,8 sekunder till mycket starkt körande WRC2-ledande Yohan Rossel.

Foto: Oliver Solberg Motorsport

Vi kom hit med en klar plan att gå för seger och det var exakt vad vi nu gjort, kommenterade Oliver efter triumfen.

Upplägget i helgen med väldigt långa dagar har varit föremål för en del kritik och Oliver håller delvis med.

Ett av de längsta och mest tröttande grusrally jag kört…

Foto: TGS/McKlein

Något som han däremot gillar skarpt är den snudd på fanatiska  publiken.

Stort tack till er alla, utan er är den här sporten ingenting, ni är världens bästa fans!

Med segern har nu Oliver 60 poäng mot Rossels 67 med dagens trea och även trean i tabellen Gus Greensmith/Jonas Andersson står på 40 poäng. Då att märka, Greensmith har bara kört två tävlingar mot de övrigas tre. 

Foto: Toksport

*

Om Oliver dominerade WRC2 så gjorde Ott Tänak/Martin Järveoja samma sak i WRC-klassen men där en strulande servostyrning förstörde helgen.

Foto: Hyundai Motorsports

En stor, stor besvikelse att våra bilar (Hyundai) är så sköra i jämförelse med Toyota, suckade Tänak vid slutmålet men hittade ändå glädjeämne.

Åtminstone var vårt nya chassi en positiv nyhet, riktigt bra!

Foto:: TGR WRT / McKlein

För Sebastien Ogier blev detta sjunde segern i Portugal och det var även här han tog sin allra första för 15 år sedan. Men Ogier erkände att han inte varit den snabbaste föraren i helgen när Tänak var framme och gratulerade.

Tråkigt nog inte den rättvisaste segern med tanke på Otts problem utan det, hade vi aldrig vunnit för han var snabbast!

Foto:: TGR WRT / McKlein

Men Ogier analyserade mer.

–  Inte alltid det handlar om att var snabbast i rally, du måste ta bilen i mål och det var precis vad jag och Vincent (Landais) gjorde!

Tänak kunde även glädja sig åt att vinna både ”Super Sunday” och power stage vilket gav tio värdefulla poäng. Med dessa plus de 17 för andra platsen är estländaren fyra i tabellen i getingboet andra till femte plats. Här finns Kalle Rovanperä med 88 poäng, Sebastien Ogier har 86 poäng, Tänak 84 och så regerande mästaren Thierry Neuville på 78.

Även om Elfyn Evans var långtifrån nöjd med Toyotan under helgen klarade han att förstärka sin ledning med nio nya poäng för sin sjätte plats. Har därför 30 poängs försprång till Rovanperä.

Besviken över med det mesta, nu måste vi göra bättre ifrån oss på Sardinien!

Även om Hyundai missade segern så var ändå helgen ett stort kliv fram i förhållande till asfalten på Kanarieöarna. Nu Tänak tvåa och Neuville fyra, var klart bättre än då när hela pallen och tack till, var klädd i Toyota-dressar. Återigen laddade Adrien Fourmaux på för sin första seger men återigen gick det överstyr, Hann dock med att ta två sträcksegrar innan en portugisisk sten knäckte fjädringen. Omstart bara för att bryta inför starten på sista sträckan med kylproblem.. 

Foto: M-Sport Ford

M-Sport Ford spelade som väntat ”andra fiol” och där irländaren Josh McErlean/Eoin Treacey klarade sig bäst med sin åttonde plats. Placeringen och 45 sekunder långsammare blev resultatet för Gregoire Munster/Louis Louka.

*

Om Oliver Solberg var ”Kung” i helgen så var utan tvekan Mille Johansson ”Kronprins”. En snabbrull och tappade bromsar gjorde att ”The Aussie” Taylor Gill, kunde gå upp i ledning, något som han sedan aldrig släppte. Mille och Johan Grönvall bet dock ihop och plockade sekund för sekund vilket resulterade i över dussintet sträcksegrar med en bonuspoäng för varje. Men närmare än andra plats och 13,8 sekunders skillnad kom man dock aldrig. Tilläggas kan att i dessa 13,8 fanns även tio sekunders tidstillägg, så egentligen skilde futtiga 3,8 till första segern i Junior-WRC.

Foto:/ Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Det var också Gill och Mille som helt styrde och ställde över de 24 sträckorna även om Tristan Charpentier stack upp med någon sträckseger. Han körde dock under ”Rally2-regeln” och slutade tia långt över timmen efter toppen. Nästa stopp för juniorerna är i om möjligt ännu tuffare Grekland… 

*

DNF” blev resultatet för Jari-Matti Latvala/Janni Hussi i Historiska EM som i helgen körde intill Medelhavet med  ”Rallye d’Antibes – Côte d’Azur Historic”. Med en sträcka kvar låg Latvalas Toyota Celica Turbo i stabil ledning med över minuten till BMW-åkande hemmaföraren Tom Pieri och tre minuter till trean från Polen, Maciej Lubiak, Porsche. Då slog oturen till i Celican och något elknas uppenbarade sig så det blev att rulla åt sidan och släppa fram Pieri till seger. Andra platsen blev nu italiensk genom Angelo Lombardo med Porsche precis som trean Lubiak.  

*

Mitsubishi Mirage i topp i Vara MK:s ”Varvloppet” med fyra sträckor som alla dubblades och där familjen Johannesson, Dan och Joakim från Dals MK var snabbast. Tvåa totalt och då även bästa 2WD blev hemmaklubbens egen Philip Haag/Fredrik Palm, (bilden). I sin i vårt land udda Citroën DS3, skilde bara 12 sekunder till Mitsubishin med 4WD. Trea totalt och snabbaste B-förare var Emil Fällman/Tobias Lindström, Katrineholm och. Volvo 940.

Foto: Vara Mk

Till en början var stötdämparexpert Kristian Johansson med Fredrik Livh till höger i Golfen bra med i fajten om klasseger. Diverse trubbel innebar att det till slut bara blev en tredje plats för Borås-åkaren när Kullings Victor Bergsander/Christoffer Lund smet förbi som tvåa. I VOC Mekonomens ”SverigeSerien” kom 17 ekipage i mål och med Felix Nordenfors/Max Fredlund, Trollhättan som vinnare. 4,5 sekunder efter kom som vinnare mer förhandstippade, Tim och Robin Palmquist, Degerfors. Sista pallplatsen kneps avÅmåls Jonas Karlsson/Johan Svensson, 0,1 sekunder efter. Övriga vinnare var, Ungdomsrally: Emil Salomonsson/Roger Salomonsson, Varberg – Appendix K: Filip Ekenved/Kim Pettersson, Göteborg – Volvo, Grupp F A/B: Mattias Holm/Albin Timell Trollhättan Volvo – 2WD C: Oliver Grunnegård/Kjell Olofsson Kullings Volvo – Grupp F C: Alexander Blixtfeld Elvborn/Emma Karlsson Säffle BMW – Grupp E C: Peter Lanner/Nathalie Andersson Vara Golf.

*

Mitt segertips med Stig Andervang/Sofie Sjöberg Karlsson från arrangörsklubben MK Rimo höll när det i trakterna av kördes ”Björn Waldegårds Minne”. Ingen lättköpt triumf efter att MK Speeds Kenny Stavbom/Mattias Andersson i mål var futtiga 1,2 sekunder efter. Trea totalt och vinnare i ”4WD Övriga” blev Carl Samzellius/Andreas Eriksson, Gotland i en Mitsubishi. Haninges Volvo-åkare Mattias Hallberg med Roger Eriksson vid notblocket  vann A/B 2WD  med runt tio sekunder. Tvåa kom Tobias Hult/Lina Fredriksson, Nyköping med en Golf precis som trean, Patrik Åkerman/Joakim Gevert, Ljusdal. Tajt värre ner till fyran, Tierps Johannes Joons/Emma Hägg, 0,1 sekund skilde. Volvo Amazon toppade den äldre Appendix K-klassen innehållande Anders Eriksson/Linda Vanhai, Sigtuna. I den för lite nyare bilar (72-75)var det Porsche-åkande Per Göthberg/Andreas Svedberg, Eskilstuna som fick kliva upp överst på pallen.  Övriga som fick första pris med sig hem var, Appendix K 76-81: Peter Friberg/Rebecca Friberg, Ludvika Saab – Appendix K 82-91: Tobias Johansson/Jenny Strandberg Ludvig Audi – A/B GruppF: Daniel Jonsson/Ida Lidebjer Granberg Hälsinge Volvo – A/B Grupp E: Anders Ekengren/Sofie Ekengren Hälsinge Golf – C 2WD: Rasmus Erikson/Theo Thorszelius Film Toyota – C Grupp F: Viktor Westman/Sixten Westman Tierp Peugeot – C GruppE: Pontus Eriksson/Mattias Sundström Årsunda Golf – Ungdom: Oliver Fernros/Håkan Svensson Hedemora Volvo. 

*

Lördagens populäraste rally var utan tvekan Team Skogsåkarnas ”Badhotelletrallyt” med Tranås som utgångspunkt. Nästan180 startande och när det förutom Bilsport Rallycup även är deltävling både hos Rallyklassikerna och Historiska RM innebär detta en helt omöjlig uppdelning i antalet klasser. Därför blir det en mer övergripande rapport från Tranås och ni som vill fördjupa er i tävlingen rekommenderar jag ett besök på ”Ericsson Motorsport” som ger en mer och bättre heltäckande bild. 

Foto: Henrik Åkeson

Totalsegrare blev Johan Axelsson/Torbjörn Romedahl från Nässjö i Volvo 940 med ”Fluppe” eller Patrik Karlsson/Amanda Linnemo, Oskarshamn som tvåa.

Foto: Henrik Åkeson

Bäst av Appendix K-åkarna blev en gul Volvo 240 innehållande Sören Carlsson/Peter Andersson från arrangörsklubben, mindre än tio sekunder bak Fluppes vassare 940.  Snabbaste B-bil kördes av Vetlandas Jörgen Gerhardsson med kartläsare Nils Scheibling. Tiden räckte även till åttonde plats totalt bland de 137 som tog målflagg. Södra Sunnerbos talang Emil Karlsson/Jonas Gustavsson har nu kvitterat ut B-licens, vann Grupp F-klassen och dessutom tia totalt, imponerade igen.

Foto: Henrik Åkeson

I Tranås ingick även ”1300 Rallycup” där ”Sukkaprofilen” Ola Strömberg med AlvaStrömberg tvingades bryta med motorhaveri redan på första sträckan. Istället klev Lucas Axelsson/Victor Larsson, MK Kopparberg (bilden) fram och stal showen. Över minuten efter kom nästa Lucas med Karlsson i efternamn och klubbadress SMK Nyköping där Robin Norling skötte kontoret. Till sist så stor respekt till mannens som såg till att väcka liv i Midnatssolsrallyt för nästan 20 år sedan, ”90-plussaren” Jårs Damberg. Hans trogna Ford Anglia hade dammats av och i den satt även Lena Ljungdahl. Sist i klassen men bara att köra rally vid Jårs ålder är en jätteprestation i sig…  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *