Carlberg dominerade ERC Juniors i Ungern, Victor skrällde som tvåa, ERC-debut för Korhonen innebar seger där Reiersen slutade fyra, tidigt WRC-tips och Tom K. går ut direkt efter Paddon i Australien…
Vilken svenskhelg det blev när ERC åkte till Ungern för deltävling två i EM-serien ”Rally Hungary” och allra roligast var resultatet i ”ERC Juniors” med svenska flaggor både före ettan och tvåan. Att Calle Carlberg/Jørgen Eriksen inte skulle ”ta några fångar” var ganska väntat efter premiären som tvåa på asfalt i Spanien och nu på grus, var det smålänningens rätta underlag.

Men att SMK Hörbys Victor Hansen med Ditte Kammersgaard skulle knipa sin bästa EM-placering hittills som tvåa, var mer oväntat. Inte för att duon på något vis är underlägsna resten av de 22 Rally4-åkarna men med tanke på uppbackningen, är en andra plats snudd på värt ett ”Bragdguld”. Bakom Victor stod pappa Jens, sambon Emma Fransson, kompisarna Marcus Lindström och Carsten Magnusson medan de allra flesta andra i klassen kör för team med heltidsmekaniker och servicetrailers som Victor bara kan drömma om.

Men ”budget” är inte allt, talang och djävlaranamma betyder ofta ännu mer och i en så tuff tävling som denna, visades det med eftertryck från skåningarna (plus danskan) finnas ett överflöd av dessa varor.

25-årige Victor visade prov på en imponerande mognad och planen att undvika trubbel, höll över alla13 sträckor. Medan många kanske de allra flesta ”busade på”, ofta med punkteringar som resultat, höll sig #52 Peugeot 208 Rally4 sig till planen. Victor håller med om taktiken.
–Från första metern har vi jobbat hårt för att undvika de stora stenarna och de djupa spåren på de dåliga vägarna.
Till ERC.com förklarades att det definitivt var ett tufft rally.
– Det svåraste rally jag hittills har kört i mitt liv och vi har varit väldigt noga med att inte förstöra bilen, vilket var nyckelpunkten, berättar Victor.

Som ett litet privatteam har Victor Hansen Motorsport inte alls samma förutsättningar som konkurenterna och för honom gäller det att hålla utgifterna nere.
– Vi gjorde inga tester, ingen shakedown eftersom det här var ett rally bara för att överleva…
Nu blev det mer än överlevnad, det blev succé och 24 poäng på kontot inför nästa tävling som blir Polen där Victor tidigare haft framgång. Före helgen var tredje platsen där 2023 med Victor Johansson ”livsbästa”. Till helgen den 13-15 juni åker nu ”Hörby-gänget” till Mikolajki med extra boost dels från andra platsen men även att sträckorna i Polen påminner om de som nu kördes kring Veszpremen. 2023 gick det bra och som det ser ut idag talar inget för att det skulle bli något annat i år. Taktiken fungerade perfekt och samma plan lär även komma att gälla om en månad.
-Vi har varit väldigt försiktiga och strategin fungerade helt okej. Stort tack till teamet och Ditte har arbetat helt perfekt, avslutar Victor.
Andra platsen gjorde att det blev ett rejält kliv i tabellen och med 31 poäng ligger nu Victor och Ditte på sjätte plats, med bara åtta poäng upp till medalj.
*

Längst upp på den tronar helgens stora suveräner Calle Carlberg/Jørgen Eriksen, försteförare i ”ADAC Opel Rally Junior Team”. Nio sträcksegrar av 13 möjliga gav den otroliga segermarginalen, 4.35,7 ner till Victor och visar vem vars mål är att bli Europamästare 2025. Calle berättar.
– Detta är så skönt eftersom jag har varit så stressad hela helgen och visste, att även med en kilometer kvar kunde allt hända när vi bara försökte köra i mål och det gjorde vi!
Han berättade även hur svårt det är med en så här stor tidslucka, att anpassa fart och inte ta några som helst risker.

– Vi hade inga problem, våra däck var alltid hela så jag är supernöjd med Hankook-däcken och vår Opel Corsa var perfekt förberedd utan tekniska problem, menade Calle.
Ledning med 14 poäng före nya Lancia-föraren Jaspar Vaher som ett tag ledde, men slutade fyra efter sena punkteringar. Innan detta var han tvåa, ändå minuten bak Carlberg. I premiären på asfalt vann hemmaföraren Sergi Pérez junior men på grus visade han sig betydligt mer hanterbar, slutade nia och över kvarten efter Calle. Håller ändå tredje plats i tabellen för ERC Juniors, 16 poäng bak Opel-föraren i topp. En liten eller rättare sagt stor värdemätare för främst Victor och Ditte, är att hemifrån hårt uppbackade finska talangen Tuukka Kauppinen, som en del av Lancias fabriksteam slutade på 12:e plats, över en timme efter en röd/vit Peugeot från Hörby. Klassen för Rally4-bilar är uppdelad i både Junior och övriga och bland de övriga slutade danskan Jeanette Kvick Andersson på sjunde plats som notläsare åt tysken Norman Kreuter. Måste även nämna irländskorna Aoife Raftery/Hannah McKillop som hade en tuff fajt med Victor fram till SS10 där de körde punktering och tappade ner till sjunde plats bland juniorerna.
*

”Rally Hungary” blev succé för ERC-debuterande Roope Korhonen/Vinnika Anssi uppbackade av både finska talangfabriken Rautio och Team MRF. En seger för Toyota Yaris GR Rally2 som blev något enklare efter att Andrea Mabellini och Virginia Lenzi drabbades av både punktering och senare avåkning som skadade fjädringen på deras Skoda. Med två sträckor kvar hade Mabellini 0,7 sekunder att plocka in när katastroferna skedde. Inför tv-publik såg man hur speciellt kartläsare Lenzi bröt ihop och grät hejdlöst.

Den enes död den andres bröd och på kuppen klättrade Mads Østberg/Torstein Eriksen upp som nya tvåor och i Tagai RT:s Citroën blev det årsbästa för paret. Men detta kunde ändrats då nya ERC-ledaren från Polen, Miko Marczyk med Skoda var klart snabbare på sista sträckan, men hade ändå behövt ytterligare 1,3 sekunder för att passera Østberg.
*
Strålande fyra blev Isac Reiersen/Stefan Gustavsson med Skoda från JC Raceteknik sedan ungraren Robert Búto uteslutits från tävlingen efter målgång.

Isac tvingades länge kämpa i ett svårkört vakuum då det var långt fram till trean Mikko Marczyk och ännu längre bak till femman Gábor Németh. Tidsgap som skapades av en dubbelpunktering på sträcka elva. Därmed startade man steniga power stage utan något reservhjul berättade Isac efter målet.
– Att komma hit känns helt ”crazy” och sträckan blev den tuffaste av alla för oss då jag inte kunde riskera en punktering till!
Efter denna insats är Isac nu åtta i tunga klassen ”ERC” med 19 poäng. Leder gör alltså Marczyk på 44 poäng före Mads Østberg på 37 och så Nikolay Gryazin som vann i. Spanien på 34 poäng. Detta av akademiskt intresse, då ERC är underordnat i förhållande till den tidigare ryssens huvudfokus, WRC2.

Enda smolket i den blågula glädjebägaren var att skånske Adam Grahn och Christoffer Bäck fick bryta med fyra sträckor kvar. Då hade duon i den JC Raceteknik-stöttade Ford Fiesta Rally3 kört stabilt och undvikit problem. Men på sträcka tio blev där någon form av el-fel på bilen, enbart till att parkera och se en femte plats försvinna över den ungerska stäppen.
*
Då det är en högtidsdag för familjen i antågande innebär det att Motorbloggen pausas fram till fredag, men lite tur kan det kanske bli en på torsdag, men lite oklart i dagsläget.

Detta innebär att jag redan idag kör WRC-tipset inför helgens ”Vodafone Rally de Portugal” och då helt utan skyddsnät. Har sett både filmer och även fått lite information från WRC-oraklet Jens Johansson från teamens tester inför grusrallyt med start i Matosinhos från torsdag kväll. Det som varit gemensamma nämnaren har varit det usla vädret i Portugal, berättar Jens.
– Idag (fredags) är det åtta grader och ösregn vid Fafe och därför ingen anstormning av fans.

Värdet av tester med vattenfyllda spår har varit tveksamt och detta väderfaktum har gällt sedan en tid tillbaka. Vädret är dock på väg att bättra sig och regnet ska sluta på onsdag för att sedan göra comeback på söndag. Dessbättre blir det även varmare runt 22-24 grader under fredag och lördag, men så ner till 18 på söndag.

Speciellt är det WRC2-åkarnas ”PET” som Jens har lyckats kolla närmare på och då bland annat sett att Mikko Heikkilä får en helt ny Skoda Rally2 från TGS till helgen. Men här fanns även Nikolay Gryazin, Kajetan Kajetanowicz och Pierre-Louis Loubet som gör comeback med M-Sport Ford Fiesta.

WRC
1. Elfyn Evans Toyota
2. Kalle Rovanperä Toyota
3. Ott Tänak Hyundai
4. Sebastien Ogier Toyota
5. Martins Sesks Ford

Hyundai verkar vara som vi säger nere, ”helt å banan” och mycket talar för att Toyota rycker ännu mer i både Förar/Märkes-VM. Magkänslan säger även att Evans nu tar sig i kragen för att spä på med ytterligare en seger i VM-jakten. Att Tänak står med som trea är faktiskt allra mest ett önsketänkande för att det ska bli lite spänning kvar inför resten av säsongen, trots allt tio rallyn kvar.
WRC2.
1. Oliver Solberg Toyota
2. Gus Greensmith Skoda
3. Roope Korhonen Toyota
4. Mikkoa Heikkilä Skoda
5. Yohan Rossel Citroén
*
47 anmälda för poäng i WRC2 behövs det sägas mer om var spänningen i WRC finns? I WRC-klassen är där 12 anmälda varav hälften, är utan större möjlighet att ens nå pallen. Pallen definitivt för Oliver och Elliot Edmondson efter debaclet i Safari, nästan nödvändigt om gulddrömmen ska fortleva. För närvarande leder Yohan Rossel med sina två segrar (Monte och Kanarieöarna) medan Oliver som tvåa har 15 poäng fram till fransmannen. De ofta lösa och steniga sträckor som väntar kring Fafe är inte Rossels favoriter och här har absolut Oliver chans att hänga på. Är tämligen säker på att Greensmith och Jonas Andersson kommer att utmana, för att inte tala om Roope Korhonen. Medan övriga i klassen hållit på med egna tester valde Korhonen skarpt läge, genom seger i ”Rally Hungary”. Den erfarenheten kan mycket väl räcka ännu högre än till en tredje plats.

Oliver har varit nära seger i Portugal två gånger och nu vill 23-åringen gärna avsluta jobbet.
–Portugal är alltid en höjdpunkt, fansen är definitivt bland de bästa i hela världen, konstaterar Oliver.
Tidstillägg 2023 kostade honom segern och ifjol blev det krasch efter att han såg Rovanperä i diket.
– Bägge gångerna tänkte jag för mig själv, det här skulle vi ha vunnit och segern fanns inom räckhåll. Nu vill jag helt klart gå hela vägen och ta med segern hem till Värmland!
Oliver tror att första etappen blir ”tricky” med bara två ”remote service” alltså inga möjligheter för mer omfattande reperationer. Planen blir ändå inte att hålla igen.
– Du måste ”push” men samtidigt minimera riskerna, helt klart tufft!
*
Junior WRC.
1. Mille Johansson Ford
2. Tristan Charpentier Ford
3. Max Smart Ford
4. Gill Taylor Ford
5. Ali Türkkan Ford

Blir extremt förvånad om någon på allvar kan utmana Mille och Johan Grönvall. Stor talang plus flitigt tävlande lär räcka en bra bit för att rycka i J-WRC med segern i Umeå som stabil grund …
*
”Vodafone Rally de Portugal” inleds traditionsenligt med en 2,9 kilometer lång superspecial, ”SSS Figueira da Foz”. Först start på torsdagkväll klockan 20.18 svensk tid. Fredagen fortsätter med tio sträckor, sju på lördagen och så sex sista dagen, söndag. Avslutning som vanligt med ”Fafe 2” som startar något senare än brukligt. Inte förrän strax efter 14.00 är det grönt ljus och där det berömda hoppet strax före mål är höjdpunkten för alla tusentals fans som brukar kanta den elva kilometer långa sträckan.
*

Började med SMK Hörby och avslutar på samma sätt då det idag släpptes startlistan för ”Australien Championship” och ”2025 Forest Rally” 22-24 maj. Lite ståpäls blev det när man där ser ”#5 Tom Kristensson/Andreas Johansson” anmälda via Maximum Motorsport med Škoda Fabia R5. Pälsen lägger sig inte precis när man precis ovanför Tom läser, ”Paddon Racing Group #4 Hayden Paddon/John Kennard Hyundai i20N Rally2”. Alltså går ”The Kiwi” och ERC-vinnare 2024 ut före SM-vinnaren från Älmhult i det 39-bilar stora startfältet.

*