Tuff toppstrid i Ungerns ERC-tävling, alla svenskar imponerar, Hallberg blickar framåt efter krasch, nya seger för Nattsson, Simon fick revansch på Sturup, rullstolsrace värmde i svalt Hörby och Eliasson nära storslam i V8-premiären.

I den bästa av världar skulle jag så klart inväntat målgång i ”ERC Rally Hungary” men denna sker inte förrän runt 17.00 och då finns där annat för mig på dagordningen.

Foto: Henrik Åkeson

Därför med tre sträckor kvar att köra ,så rycker Roope Korhonen/Ansi Vinikka allt närmare ledning med sin Toyota Yaris Rally2. Snabbast tid på SS10 innebär att det bara skiljer 1,9 sekunder till ledande Andrea Mabellini, Skoda.

Foto: Henrik Åkeson

När Simone Tempestini fick punktering innebar det gratis avancemang till tredje plats för Mads Østberg/Torstein Eriksen, Citroën. Med 48,9 sekunder upp till toppen lär det ändå inte bli segerstrid för norrmännen men ändå ett fall framåt mot Spanien.

Foto: Henrik Åkeson

Sexa dessutom strålande sådan, är Isac Reiersen/Stefan Gustavsson med JC Racetekniks Skoda. Värmlänningen kämpar dock i ”ingenmansland”, 43 sekunder till femman Tempestini och 39 ner till sjuan, Jakub Matulka.

Foto: Henrik Åkeson

Lika strålade går det förJC Racetekniks andra bil i rallyt  med Adam Grahn och Christoffer Bäck. Deras Rally3 Fiesta är femma av elva bilar kvar i klassen. Skåningen  måste ändå se upp med sexan Ville Vatanen, som bara är 2,7 efter. Leder gör Tristan Charpentier med bra marginal, två minuter till polacken Igor Widtak. Dock är detta efter SS9 då man ännu inte startat på tian.

   

Foto: Henrik Åkeson

Irländaren Aoife Raftery satte in en stöt på SS9 för att säkra avståndet ner till SMK Hörbys Victor Hansen/Ditte Kammersgaard i ERC Juniors. Nu föll han på eget grepp samtidigt som Victor gjorde en prickfri sträcka, upp till tredje plats och 20,7 sekunders marginal till Raftery som nu är fyra.

Foto: Henrik Åkeson

Högre upp än trea kommer dock inte Peugoet-paret då man har över tre minuter framtill rallyts ”ångvält”, Calle Carlberg/Jørgen Eriksen. Total dominas med Opel Corsa Rally4 och med fyra sträckor kvar kan Calle köra utan press med 50 sekunders marginal till Lancia#46 med Jaspar Vaher. Nu håller vi alla blågula tummar för att det går bra ”för oss” även de sista sträckorna i detta stentuffa rally!

Italienska ”Targa Florio” är nog en tävling som GK Doors Patrik Hallberg/John Stigh önskar glömma så fort som möjligt. Redan på sträcka tre var det ”game over” berättar Patrik.

Foto: Privat

Tyvärr blev det ett kort rally för oss denna gång. Tillsammans med många andra bilar slog vi sönder bilen i samma sväng då det var som såpa på vägen just där, så inget vi kunde göra något åt.  Enormt besvikna då vi hade sån jäkla go känsla på shakedown och på SS1, men bara att blicka framåt!

I Rally4-klassen innebar vad jag vet första segern för nya Lancia Ypsilon Rally4 HF genom Gianandrea Pisani. Faktiskt Lancia som dominerade och de fyra översta platserna togs alla av Lancia-förare. Totalsegraren Andreas Crugnola körde däremot en Citroën C3 Rally2.

*

David Nattsson/Sebastian Johansson fortsatte i vinnarspåret när Hyundai-paret tävlande för Falköpings MK, vann ”Götenerundan”. 17 sekunder efter kom nästa Hyundai med MK Rimos Stig Andervang/Sofie Sjöberg Karlsson. Appendix K som trea totalt och då från Ludvika med Audi Quattro, Tobias Johansson/Jenny Strandberg. Bästa 2WD och fyra totalt dessutom, slutade SMK Edas Golf-åkare Oscar och Eric Jansson. Fem sekunder efter, Citroën med Philip Haag/Fredrik Palm, Vara. Bästa Volvo kördes av trean, Victor Bergsander, Kullings med Christoffer Lund vid sin sida.

*

På ett mer än lovligt vårsvalt/båsigt Sturup. Raceway kördes i lördags ”Sturup Runt” med årets tunnaste RS-startfält, cirka 30 bilar. Tre ”prov” på banan där det inte kördes som varvlopp, utan mer som”gammeldags RS”. Även detta har sin charm men nackdelen är att det blir en lång dag för både tävlande och publik.

Foto: Kristian Lindberg

Fortfarande inte helt krye Simon Andersson med syster Frida i Renault Clions högerstol hade mest bråttom hem till Eslöv och vann med 21 sekunders marginal till DM-ledande Joacim Kristiansson/Konrad Clausson, SMK Hörby och Opel Corsa.

Foto: Kristian Lindberg

Trea i klassen blev även det ett Hörby-ekipage, Tommy Andersson och Thomas Hallén. Den sistnämnde verkade tro att hans längd skulle göra honom jämbördig med resten på pallen, förblev därför stående på golvet.

Foto: Malin Ek

Trea totalt och vinnare i B- Trimmat slutade Hyllinges Ola Johansson med pappa Leif som pådrivare till höger i Golfen. Närmast efter kom så Örkelljungas Jesper Roslund/Helen Olsson. I C-klassen var det Jacob Oddshammar/Nisse Andersson som fick stå överst på pallen.

Foto: Kristian Lindberg

Övriga klassvinnare blev: A-B Std.A Jesper Larsson Odenmalm/Pernilla Larsson, Kristianstads MK – A-B Std.A Linus Larsson/Olivia Kristensson, Svedala MK – A 4WD Jörgen Lundgren/Kevin Johannesson, LundsAC – C Std.A Thomas Larsson/Jörgen Nilsson Mscc- C Std.B Stefan Persson /Åke Persson Opel (bilden).

Foto: Kristian Lindberg

Nästa anhalt för Södras RS-DM är i Staffanstorp den 7 juni med ”Staffanstorps Festivalrace”. Deltävling fyra samkörs av Lunds AC och Arlövs MC som en del av ”Staffanstorps Motorfestival”.

*

I går var SMK Hörby en del av ”Feels for wheels”, rullstols-racet kring Lågehallarna i Hörby. Alltid lika kul att se alla tävlande som med stor entusiasm och kämpaglöd med sina olika funktionshinder, jobbar sig runt den cirka en kilometer långa banan.

Foto: Tommy Svensson

Längs banan fanns också hejande publik som sedan minglade runt och kollade in inte bara våra tre utställda rallybilar, utan även två maffiga polisbilar ”Made in USA” med vidhängade konstapel.

Foto: Tommy Svensson

Speciellt Bengt Malmgrens Volvo Amazon var annars en tydlig markör för TV-Svängen som den 20 september fyller 60 år och då har HQ på samma plats. Vid andra sidan Amazonen, Per Krondahls extremt fina och udda Appendix K Ford Capri och så i fonden Jim Nilsson med Volvo 940 GruppF.

Foto: Tommy Svensson

Precis som på Sturup var det lite av ”vårvindar friska” som utgjorde de yttre förutsättningarna, men detta spelade mindre roll, rullstolsåkarn skapade värme så det räckte…

*

Lyckad helg för Kristianstads bidrag i V8 Thundercars när Tommie Eliasson nästan tog storslam på Anderstorp Raceway. Två av tre möjliga heatsegrar och en andraplats blev resultatet för Chevrolet Camaro #52. Detta gör att Tommie leder efter första deltävlingen, 20 poäng före Christoffer Bergström, 27 till Conny Brorsson och som fyra, Charbel Jomha.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *