Tom K. med många ”ryggradsbyggare” inför SM i Silverratten, Juniorerna dominerar SM-klassen ”Standard”, 50 år i Älmhult MK:s tjänst, med ”LS” blir det ännu mer Magic i Höljes, RS-DM nästan halverat på två veckor, Jemba-noter i resten av SRC och äntligen Opel-godis i hyllorna!
Kanske kan SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johanssons startnummer på lördag i ”Silverratten” ses som ett gott tecken. På GK Door Teams VW Polo R5 står #3 vilket också är samma datum som Rally SM går på grus. Mer som kan tala för framgång, är att enda gången han kört Polo tidigare var när Arvika arrangerade SM 2023 vilket slutade med totalseger.

Fortsätter med fler positiva ”ryggradsbyggare”, som att lördagens sträckor även har gener från 2022 och South Swedish Rally. Vägar som uppenbarligen passade Tom och Andreas, då man med polska KOWAX:s Hyundai i20 R5 vann totalt, över en minut före Skoda-förare Jari Liiten.

Nu är detta dock historia men ändå intressant kan jag tycka inför lördagens utmaning, med i första hand gamle J-WRC-polaren, värmlänningen Dennis Rådström (bilden från 2020). Även om Tom som idag fyller 34 år är ny i teamet, känner sig födelsegrisen” ändå hemtam bland de svarta bilarna efter en dags test i förra veckan.
– Riktigt bra känsla med teamet och bilen!
Däremot trots alla goda tecken, är han inte helt bekväm med sträckorna kring den småländska metropolen.
– Älmhult har alltid varit en utmanande tävling för mig, den faller mig inte i smaken till hundra procent. Delvis smalare och bitvis även lite för orytmiska vägar för att passa mig.

Foto: GK Door Team
Sträckorna (totalt nio) körs företrädesvis på ”SM-vägar” det vill säga, sträckor som håller för två ”looper” eller runt 200 bilar.
– Vägar som används och underhålls frekvent med hård botten men med mycket lösgrus ovanpå. Detta i samband med mitt tidiga startnummer gör det hela utmanande. Men detta är något man bara ska ta nytta av och det har ju som tur är. lyckats förr!

Foto: GK Door Team
På testet fick Tom även möjlighet att jämföra teamets Volvo 940 med sin egen ”eventbil”. Något byte till helgen var aldrig aktuellt, det är Polo som gäller vilket han ser framemot.
– Det ska bli mycket spännande så får vi se om vi kommer igång lika fort och hårt på tävlingen som vi gjorde på testet…
I klassen ”Internationella 4WD” är där åtta anmälda och den jag tror som har bäst möjlighet att irritera favorittippade Tom och Dennis Rådström förväntas från mitt håll, bli Haninges Fiesta-förare, Kalle Gustafsson. Med småländska kartläsaren Tom Törngren är duon kapabel till toppstrid. Om mitt hjärta fick bestämma skulle det vara samma sak för hemmaföraren Mattis Olsson med Jesper Johansson till höger. Dock lär det bli svårt då Mattis dels tävlar lite för sällan samtidigt som hans Fiesta är något mer kommen till åren än Kalles fräscha Rally2-variant.
*
”Standard” som i Älmhult fått ett bra tillskott av förare för Junior-SM vilket gör att två tredjedelar av de 30 anmälda är juniorer. Av dessa tror jag mest på SM-vinnarna 2023, Karljohan Ingesson/Tobias Persson, SMK Hörby och BMW samt B-föraren från Hofors, Noah Grönkvist med Lucas Ivarsson vid sin sida. Slänger in två ”wild cards”, Asarums Moltas Olofsson/Isa Kolmbäck (bilden) och Kullings Melvin Bengtsson med Hässleholm-kartis Björn Johnsson.

Bland de som har lite närmare pensionärslivet och som vill hinna med mycket fram till dess, är trion Anders Banger/Morgan Olsson, Ljusdal, Henrik Levin/ Ida Levin, Hörby och Robin Liljegren/Nathalie Nilsson, Karlskrona. Övriga sydsvenskar som startar är, Johan Pettersson/Per-Per-Ola Pettersson, Skillingaryd, Rasmus Bengtsson/Torbjörn Ivarsson, Älmhult, Leif Axelsson/Peter Augustinsson, Södra Sunnerbo, Janne Kristiansson/Niklas Johansson, Växjö, Ingemar Månsson/P-I Hellberg, Hörby, Hjalmar Petersson/Stefan Petersson, Grimslöv, Lars Langwagen/Mattias Sellberg, Karlskrona, Ludvig Fransson/Hugo Nilsson, Ryd.
*
Tävlingsledaren i Älmhult Anders Martinsson är rutinerad som få ochhar jobbat med rallysporten i hela sitt liv. Började tävla i högerstolen som 17-åring och 1975 var första funktionärsuppdraget som sträckchef, i ”Silverratten”.

50 år senare står Anders återigen som ledare för funktionärsstaben när tävlingen firar sitt 60:e år.
– 1986 arrangerade vi SM-tävling i helt egen regi, nu kommer en del från det året tillbaka till oss och kör Silverrattens Legends, berättar Anders och fortsätter.
–Årets SM-deltävling blir spännande tävling när klasserna inte är avgjorda i ett tidigt skede och vi bör ha jämna fajter mot slutet. Näst sista sträckan, SS8 är utmanade så en bra tid där kan göra allt!
Nu görs inte tävlingen enbart av Anders, långt där ifrån vilket han är noga med att poängtera.
– Tack till alla våra över 200 funktionärer som ställer upp och hjälper oss!
*
Om drygt två månader ska World RX inta banan i Höljes i nordvästra hörnet av Värmland. I dag presenterades även att förutom rallycross på världsnivå, så håller underhållningen på ”After RX” under ”Magic Weekend” samma klass.

Något som står klart när Nordens populäraste dansband Lasse Stefanz från Kristianstad, engagerats. ”Magic” fick genast dubbel betydelse…
*
Vad är problemtet med Södras RS-DM? I ”Hässleholms GP” var där nästan 70 anmälda, i Hörby dessförinnan strax under 60 men när nu DM går vidare med ”Sturup Runt”, är antalet nästan halverat mot Hässleholm. 36 anmälda är vad Svedala MK kan räkna in den 10 maj vilket är extra tråkigt när konkurrensen från andra tävlingar är obefintlig.

Sedan Sala tvingades ställa in ”Morgongåvasvängen” på grund av skogsavverkning återstår enbart ”Mega Rally Cup” och ”Götenerundan”. Även tävlingstomt i Danmark så inte ens den mest optimistiske kan med trovärdighet härleda att Götene utgör något hot mot RS-tävlande på Sturup Raceway. Då återstår frågan, vad gör att asfaltintresset svalnat fortare än isen i lördagsgroggen, någon som kan ge ett bra svar?
*
Det blir ”Jemba-noter” i resten av Svenska Rallycupens deltävlingar. I premiären ”Vilda Ryd Racet” var Patrik Barth engagerad som notskrivare men framöver i Rally Uppland (MK Tierp), Kullingstrofén (Kullings MS), Rally Bergslagen (Kolsva, Ludvika, Fagersta mfl) samt Marknadsnatta (VÖMK) blir det Jemba med hjälp av Anders Åberg och Jörgen Joons.
– Jag är oerhört glad och nöjd med att gå ut med nyheten Fjolårets fantastiska feedback från de tävlande i kombination med ett fördelaktigt ekonomiskt upplägg för arrangörerna gjorde till slut valet väldigt enkelt, säger Åberg.
Även om det är två notskrivare så blir noterna exakt lika lovar Åberg.
– Alla inställningarna för generering av noterna, utifrån uppmätta data är samma vilket säkrar samma konsekventa klassning av kurvor. Jag är helt säker på att de tävlande kommer att känna igen språket från första metern och kunna prestera på topp direkt, oavsett om det är jag eller Jörgen som gjort noterna.
Försöket med att ha olika färger i notblocket har också utvärderats.
-Vi har även beslutat att fortsätta tillhandahålla svart/vita noter för de som hellre färgar och markerar så som de alltid gjort.
*
Med detta önskar jag ”Trevlig Valborg” och för mig blev det idag lite gulkant på firandet. Hittade något som saknats och efterfrågats länge i godishyllorna, nämligen Opels egna mint-pastiller.

Ett paket av de två högtidligt inköpta hamnade i ”skrythyllan”, det andra ska plockas fram vid högtidliga tillfälle och då bjudas av till mer prominenta vänner!