Klara A. åter i World RX, FIA filar på det sista med nya regler för WRC, Rovanperä dominerar på Kanarieöarna, Solberg femma i Rally2-gänget, folkfest när rallyt inleddes, Ludvika snabbast på SD i Tjeckien, även föräldrarna Grahn prisade, Ryd välkomnar SRC för första gång och HGP med fortsatt ”Kunga-status”.

Då finns SMK Hörby även 2025 med i World RX vilket stod klart när Klara Andersson igår avslöjade att hon även i år kör gul bil för ”CE Dealer Team”. Även gamle teamkompisen Niclas Grönholm fortsätter  och målet är så klart att förbättra fjolårs placeringarna, Niclas femma och Klara sexa.

Både VM och EM-serien hade en motig ineldning när promotorn plötsligt lämnade och nu är det FIA själv som driver World/Euro RX med sex deltävlingar där ännu inte finalen är utsedd. Sen premiär i Portugal och Lousada sista helgen i maj innan det är dags för Höljes 5-6 juli.

*

Att WRC är lite gungning är nog ingen underdrift och det mesta gunget verkar kunna härledas till Hyundai och deras beslut om deltagande eller ej, 2026 och framåt. Nu jobbar FIA för att kunna presentera ett klappat och klart, tekniskt reglemente som ska ge lugn och förhoppningsvis fler tillverkare i WRC från 2027. Redan december avslöjades lite hörnstenar för huvudklassen (Rally1) bland annat att bilarna ska bli billigare med ett kostnadstak på 345 000 €. Bilar som ska drivas med motorer enligt dagens Rally2-regler men som ändå förväntas ge samma effekter som dagens Rally1-motorer. Även karosserna blir förändrade, bland annat rörramschassi godkänns. FIA:s tekniska chef Mestalan Pinon berättar.

Vi har färdigställt den gemensamma karossramen som blir  samma för alla. Nu slutför vi all design, inklusive säkerhetsfrågor och speciellt det dynamiska testet angående sidokrocken. Och vi kommer att kunna leverera alla de sista detaljerna i slutet av augusti.

Då är det bara 16 månader för att tillverkare ska kunna färdigställa bilar för 2027 vilket många betecknar som allt för snävt. Ändå menar Pinon att det finns nya tillverkare utanför dagens rallyvärld, men som nu visat intresse för WRC när prislappen blir lägre. Hos FIA är förhoppningen som även anses realistisk, att det 2027 ska vara minst 20 bilar i ”top class”.

*

Foto: TGR WRT / McKlein

I dag körs sex sträckor i ”Rally Islas Canarias” och så här långt efter fyra sträckor, håller mitt tips med Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen som vinnare. #69 leder med 22,3 sekunder före TGR-kompisen Sebastien Ogier/Vincent Landais. Duon är i sin tur 5,4 före WRC-ledaren Elfyn Evans/Scott Martin. Toyota-krossen fullbordas av Sami Pajari/Markko Salminen som fyra, om än 45 sekunder bak Kalle.

Jag känner mig nöjd, efter att ha gjort lite små ändringar på set up men vi måste ändå precis som alla andra, förbättra oss inför resten av rallyt, förklarade Kalle vid målet på sträcka fyra.

Om det är glass och ballonger hos Toyota är det mer dämpat hos Hyundai där det hela dagen klagats på bilarna, effekten och inställningar, ja jag vet inte allt. Bäst med ljusblå bil är Adrien Fourmaux som femma medan Ott Tänak häckar på plats sju med världsmästare Thierry Neuville direkt bakom.

Vi gjorde lite förbättringar på service men de är definitivt inte tillräckliga, suckade Neuville vis SS4-målet. 

Med nästan minuten upp till ”min vinnare” fanns det helt klart fog för suckandet…

*

I WRC2 tappar min favorit Nikolay Gryazin till både snabbe franske Citroën-åkaren Yohan Rossel, 25,8 och hemmafavoriten Alejandro Cachón, Toyota som är tio före ryssen.

Foto. Toksport

 Emil Lindholm (Bilden) visar på sin talang trots rattrost och är fyra, bara 3,8 efter Gryazin. I RC2-klassen skuggar Oliver Solberg, 0,1 sekund långsammare.   

Foto: Olvier Solberg Motorpsort

Dagen sista sträcka ”SS6 La Leda-Mogán 2” startar klockan 19.40 svensk tid.

*  

Även om”WRC Rally Islas Canarias” pågår för fullt så vill jag ändå dela Pierre Skytts snudd på eufori över gårdags ceremoniella start inne i Las Palmas.

Foto: Pierre Skytt

Måste bara få delge mig av upplevelsen vi hade vid Santa Ana katedralen i gamla Las Palmas. I en stad med knappt en halv miljon människor kändes det som om alla var ute på den ceremoniella starten. Det kanske är unikt för Rally-VM att locka så många på ett och samma ställe. Har upplevt både Karlstad, Umeå och Jyväskyläs starter. Men dom är inte i närheten av detta människohav. 

Foto: Pierre Skytt

Efter denna upplevelse är man inte ens trött framåt midnatt trots en heldag i bilen. 

Foto: Pierre Skytt

Förarna var inte beredda på att få frågan hur många bilder dom ställt upp på under dagen. Frågade Elfyn Evans och han svarade med ett leende att det var otaliga.Takamoto Katsuta skrattade och svarade en miljon.

Foto: Pierre Skytt

Inför morgondagen har vi våra funderingar på hur vi lyckas att nå fram till sträckorna. Får se hur vi lyckas. Kan bara säga att jag lider med en servitör som såg vårt programblad på bordet vid lunch idag. Han bor bara 10 minuter ifrån en sträcka men trodde inte han skulle hinna dit och se något av rallyt, ”måste jobba”. Mycket intresserad och påläst herre som ville prata om tävlingen och vem som skulle vinna på knagglig engelska. 

Foto: Pierre Skytt

-Kanske blir det Rovanperä eller Evans fast Ogier är inte att räkna bort förstås och här på Gran Canaria är rally nr 1!

*

I morgon startar ”Šmucler Historic Vltava Rallye” och i ett regntungt Tjeckien och Klatovy kördes idag shake down för deltagarna i ”ERC Historic Rally”.

Här var det den svenska flaggan som vajade överst efter första rundan och anledningen var att Ludvikas Tobias Johansson/Jenny Strandberg var snabbast med sin Audi Quattro A2. Ett faktum som storfavoriten och EM-ledaren Jari-Matti Latvala hade svårt att smälta i sin Toyota Celica ST185. Innan han gav sig ut på andra vändan förklarade han för Tobias.

– Jag ska spöa dig!

I tid skilde det några tiondelar till Latvala som var precis före ungraren Tibor Érdi junior med Sierra Cosworth. Tobias tog det finländska hotet med ro och antog inte utmaningen att putsa sin tid, utan valde att vila sig i toppform inför morgondagen.

*

Inte bara SM-ledande Adam Grahn det går bra för, även föräldrarna Joachim ”Jocke” och Camilla Grahn fick i går sin tid i strålkastarljuset när Kristianstad Kommun hade sin årliga fest för företagare i Nordostskåne. 

Här utsågs deras företag ”Joachim Grahn Maskintjänst” till ”Årets Företagare 2025”.

Det kunde man inte tro för många år sedan. Envishet och hårt slit och bra personal, tack, hälsade  Jocke och Camilla.

Foto: Tommy Svensson

Förutom att driva ett framgångsrikt företag i Åhuskärr har Jocke även hunnit med en icke helt obetydlig rallykarriär. En karriär som startade i South Swedish Rally 1992 med en Peugeot 205 GTI, där sedan SM-guldet 2019 blev ”all time high”, såvida inte gårdagens erkännande rankas ännu högre? Motorbloggen instämmer i de välförtjänta hyllningarna. 

*

Eftersom Motorbloggen har mest fokus på Sydsverige blir det naturligt att intresset i helgen först hamnar hos morgondagens ”Vilda Ryd Racet” och söndagens ”Hässleholms GP”. I Ryd tävlas det för första gången i Småland för rikstäckande ”Svenska Rallycupen” men även för oss mer bekanta ”Sydsvenska Mästerskapet och DM för Södra/Småland”. Media-ansvarige för ”SSM” Sara Mejving ger en liten hint om vad som väntar skogarna kring den småländska rallymetropolen. ”Sydsvenska Mästerskapets andra deltävling arrangeras av Ryds MK och har det klassiska namnet Vilda Ryd Racet. Många är de förare som genom åren upplevt vägarna runt orten som mer vilda än tama och gjort skäl för namnet. Jag som sitter vid tangenterna har upplevt detta på plats vid många tillfällen sedan sjuttiotalet och flera gånger överraskats av oväntade stenar och kurvor till glädje för de som säljer lösa delar till hjulupphängningar och karosseri. Klockan 10.00 nu på lördag den 26 april skickar tävlingsledaren Anna Brantlid ut de drygt 160 startande på en bana med sex specialsträckor på sammanlagt 44 km. Det faktum att tävlingen också ingår i Svenska Rallycupen och 1300 Rally Cup gör att startande kommer från stora delar av södra och mellersta Sverige. Volymen och i vissa fall favoriterna finns dock bland de drygt 60 ekipagen från Småland och de nästan 40 från Södra distriktet, Skåne och Blekinge.”.

*

Foto. Tommy Svensson

På söndag är det då dags för som vi ”gamle” säger, ”Lille Mats” men som CG Wilke och hans kompisar nu moderniserat till ”Hässleholms GP”. Även om lite av stjärnglansen flagnat sedan guldåren är fortfarande ”HGP” kungen i RS-DM med sina runt 60 startande. Som fog för ”Kunga-Statusen” så stänger snart anmälan till deltävling tre i DM-serien ”Sturup Runt” med bara hälften så många förare anmälda. Vet att en del gnällt över att det är dumt att ha sista anmälningsdag precis före en deltävling och då säger jag ”Bull shit”. Att anmäla sig i tid och sedan av någon anledning meddela avanmälan, är helt OK. Vet inte hur många gånger/år jag påtalat detta, men det är precis som att det inte tränger igenom. Åter till söndagens ”HGP” på Garnisonen där första heat av de tre som körs, drar igång klockan 11.00. Andra heat eller ”SS2” planeras för start klockan 12.45 och sista och förhoppningsvis det avgörande ger sig iväg klockan 14.25. Wilke rundar av med. 

Välkomna alla som har tid att komma till oss på Garnisonen.Skall ju bli bra väder enligt SMHI.

Meterologen förutspår växlande molnighet och 16 plus grader, så även han där uppe år på HGP:s sida…

*

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *