Försvinner Hyundai ur WRC blir Rally2 huvudklass enligt Latvala, Oliver med fina minnen från Kanarieöarna, guldkant på SM ”Silverratten Legends”, ingen efteranmälan i Sigtuna och mer frågor kring SwedRally.
Med ”Rally Islas Canarias” väntande runt hörnet är det vid sidan av frågan om Elfyn Evans ska behålla sin plats i vinnarhålet, lika spännande om Hyundai kommer med något besked om sin WRC-framtid. Spekulationerna är stora och många och som någon insatt i WRC sa, ingen rök utan eld och syftade då på att WEC övertar fokus för Hyundai.

Toyotas Jari-Matti Latvala har spekulerat lite med detta i ryggen och menar att det helt klart finns en risk att Hyundai lämnar WRC, åtminstone som fabriksteam.
–Finns absolut en möjlighet att besluten går i den riktningen och i så fall får det stora konsekvenser för WRC, säger Latvala.
Om det blir verklighet så är ett WRC med bara två team, Toyota och M-Sport omöjligt enligt ”JML”. Då finns endast en möjlighet säger han till Rallyjournal.
– Om Hyundai slutar måste vi börja köra med Rally2 som huvudklass i WRC, finns helt enkelt inget annat alertnativ!
Latvala hoppas då att WRC:s huvudklass utvecklas med hjälp av de övriga Rally2-team som redan finns i WRC2, plus att även en del nya privatteam ansluter sig för att tävla om VM. Himmel eller helvete det beror nog på vem man frågar. För mig är svaret enkelt, att bromsa den vansinniga kostnadsspiralen som i dag präglar rally från DM till VM måste vara huvudfokus…
*
På Kanarieöarna är 37 förare anmälda i klassen RC2 (Rally2/R5) och av dessa är Oliver Solberg en av fyra som väljer bort nykomlingen i WRC för poäng. För fem år sedan körde han och Elliot Edmondson ERC på turistön, vilket slutade med en fjärde plats.

–Otroligt att det redan är fem år sedan som vi körde här och har några goda minnen från då. Riktigt trevliga människor och passionerade fans – som alltid i Spanien, berättar Oliver och tillägger.
– Men jag minns också ganska svåra sträckor med skiftande underlag, ganska inkonsekventa när regnet kom och vägen torkade eller ändrade sig. Det var inte lätt att läsa greppet kurva för kurva!
För alla blir det premiär för Hankooks asfaltgummi då Rally Monte Carlo inte kan klassas ett rent asfaltrally.

–Där är det helt annorlunda och bilen är lite mjukare inställd. Här är det 20 grader varmare vilket gör stor skillnad, menar Oliver.
– Vi har dock testat lite så vi har en idé för vad som kommer vid sidan om har vi även gjort grustester inför Portugal.
*
–Vi vill sätta lite extra guldkant på ett redan ståtligt 60-firande och bättre än så här kunde vi knappast önska oss.
Orden kommer från Älmhult MK:s eldsjäl Anders Martinsson och det han syftar på, är att det samband med att SM-tävlingen ”Silverratten” körs för 60:e gången den 3 maj, även blir en del som döpts till ”Silverratten Legends”.
– Vi har lyckats få ihop 14 gamla rallyhjältar i samma typ av bilar som de körde när de var som hetast och som får köra halva SM-banan vilket blir sex mil, berättar Martinsson.

Foto: Tommy Svensson
Bland de 14 är utan tvekan Saab-trion som tog SM-guld i samtliga klasser 1980, de mest meriterade enligt Martinsson.
– Stig Blomquist, Ola Strömberg och Kalle Grundel kommer alla med Saab V4 och kommer garanterat att visa publiken hur en sådan ska köras.
Trion är dock inte ensamma om kändisskap i rallyvärlden, andra namn är Kenneth Bäcklund (Mitsubishi), Mats Karlsson (Volvo 240) och Ruben Börjesson (Opel Ascona).
–Dessutom kommer både Peter Strid och Lotta Lundquist med sina Opel Manta 400 plus mer lokala hjältar som Kjell Fransson, Göran Martinsson, Thomas Thelin och Göran Jonasson, räknar Martinsson upp.
– En som också är häftig att se är Kim Sevius med sin Volvo PV som han bland annat kört i EM för klassiker!
Extra kul är att flera av ”Legends-förarna” kommer med ”original-kartläsarna” och första gången de åter får känna på småländskt grus, är redan på fredagen före SM-starten.
–Den 2 maj klockan 14.00 låter vi dom putsa bort den eventuella rattrost som finns och detta ute på Millebygden. Sedan runt klockan 18 är det intervjuer och autografskrivande vid Live Arena där HQ är beläget, förklarar Martins och avslutar med.
– Är helt övertygad om att sporten behöver inte bara nya profiler utan även att kunna visa upp de lite äldre som en gång gjorde sporten så stor och populär.
*
Mer klassiskt och på lördag kör Sigtuna RC ”UppsalaFritid Sprinten” i ”Rallyklassikernas Back&Spritncup” med totalt 89 anmälda. En sak förvånade en med antalet anmälda, ändå nöjd biträdande tävlingsledare Benny Erixon och då gällande förare som vaknar ”fem i tolv”.

– En kvart efter att anmälan stängde kom första samtalet som tyckte att det var konstigt att vi stängt anmälan och dessutom att vi inte tog emot efteranmälan, vilket man tyckte var jättekonstigt…
Sprinten på en klassisk rallysträcka om nio kilometer körs två gånger och där startfältet är nästan uppdelat fifty-fifty mellan klassiker och”vanliga”rallyåkare. Första start klockan 11.00 från Nifsta Gottröra.
*
Fortsätter att trilla in lite frågor till mig angående SwedRallys ambitioner att förenkla/förbilliga rallytävlandet. Det som mejlarna undrar mest över, är saker kring säkerheten och då hänvisar jag till ”Alternativet” på Facebook där i dag initiativtagare Harry Joki själv tog upp frågor kring detta. Fick ett intressant inspel från en av våra mest anlitade tekniker inom rally som undrade lite över detta med egenkontroll.
– Jag undrar om man verkligen kan göra som SwedRally säger då det i Transportstyrelsens regler och råd för arrangörer av tävling med motorfordon på väg kan läsas följande: 9 § Tillstånd till en tävling för rallybilar eller liknande tävlingsfordon där specialsträckor ingår, får endast ges med villkor att anordnaren före tävlingen låter kontrollera att fordonen är tillförlitliga ur säkerhetssynpunkt” Kan en egenkontroll räknas som att den är utförd av arrangören?
Även detta att alla tävlingsbilar ska kontrollbesiktigats enligt deras regelverk, är han lite frågande om.
– Det verkar dock bara gälla ”vitskyltade bilar” då det går att läsa att bilar med orange regskylt överhuvudtaget inte ska kontrollbesiktigas .TS 3 § Personbil, registrerad som tävlingsfordon och som utmärkts med textkod T71R, T71X, T71Y, T71Z, T71ZE, T71ZK eller T71ZS, ska undantas från periodisk kontrollbesiktning enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen.
Känns som att det finns en del frågetecken att räta ut innan det blir premiär för SwedRally i skarpt läge…