Första segern för Carlström när SSRC hade årspremiär, Skåne vann RS-kampen mot Östergötland, Ryds MK är ”rätt nöjda” med årshögsta deltagarantal och rally”på eget ansvar”…

Startskottet för andra upplagan av Svenska Sprintrallycupen (SSRC) avlossades påskafton i Brömsebro där Karlskrona AK körde ”Karlskronapokalen” med strax över 50 bilar. Med anor från en tid när klubben var SM-arrangör, kördes sex kilometer långa ”Tornbäcksträckan” tre gånger. Den som hade allra mest bråttom var Gullabos unge Filip Carlström/Jesper Samuelsson med sin Mitsubishi Mirage, 16,8 sekunder före klasstvåan från Gränna, Tobias Pettersson/Hilmer Lindberg.

Foto: Henrik Åkeson

Det fungerande fint idag. Sträckan körde vi förra året fast åt andra hållet och idag var mest som ett test med de nya SM-däcken, förklarade Filip efteråt.

Jag har under dagen inte haft någon koll på tider eller något, så det var ju väldigt roligt att vi vann och min första totalseger så det är lite smått chockerade

Foto: Henrik Åkeson

Mellan de här båda med 4WD-bilar smet en Volvo 940 in körd av Isac Arvidsson med Victor Svensson i högerstolen. Segermarginalen blev 9,2 sekunder till klasstvåan och hemmaföraren Jonas Åkesson/Tobias Pettersson, BMW   och 3,7 sekunder efter,  Wille Gad/Anton Johansson. 

Foto: Kristian Lindberg

I Appendix K upprepade Skogsåkarnas Roger Berglund/Christer Carlsson segern från ”Simrishamnsmixen” mer än en halvminut före Karlskogas Eddie Hörbring/Jon Magnusson.

Foto: Henrik Åkeson

Kristianstad-seger i ”Standard A” genom Hampus och Anna Larsson med Toyota i ”Standard B” blev det hemmasonen Robin Liljegren/Nathalie Nilsson, BMW som var 2,9 sekunder före klasstvåan David Pettersson/Isa Kolmbäck. 

Foto: Kristian Lindberg

Efteråt summerade en nöjd tävlingsledare Mathias Sellberg, tävlingsledare SSRC-premiären.

Tycker tävlingen blev över förväntan. Sträckan var uppskattad och höll bra och inga större incidenter. Bara två bröt för tekniskt och på domarrapporten gick det knappt att få högre betyg för denna typ av tävling. 

Nu dröjer det fram till slutet av juli innan SSRC återvänder till de sydligare delarna av landet med Älmhults ”Mästarmötet”. Under tiden dit är det Toarps Mk med ”Borås Bil Rallysprint” som kör deltävling två den 14 juni. 

*

Söndagen den 27 april kolliderar/konkurrerar Hässleholms MK:s statusfyllda ”Hässleholms GP” med i Östergötland lika historiskt tunga RS-DM-tävling, ”Skänningeknixen”. Med en dag kvar innan VÖMK stänger anmälan, är det Skåne som vunnit den här kampen med sina 62 anmälda. I Skänninge saknas fortfarande sex bilar för uppnå minimigränsen på 40 ekipage för att det ska bli tävling nästa söndag. Siffrorna ska ses i ljuset av Danmarks motsvarande våra DM-serier, första två tävlingar i ”MRF Dansk Rally Sprint Cup” som båda haft över 80 anmälda.

Foto. Tommy Svensson

”Mr HLMK” CG Wilke instämmer i bedömningen av antalet startande. 

Även för oss har deltagarantalet sjunkit de senaste åren, inte så konstigt i år då två andra tävlingar körs samma dag, Dals MK med ”DBS-sprinten samt ”Skänningeknixen” i Östergötland där vi normalt har många deltagare ifrån.

Även att HGP är inklämd dagen efter ”Vilda Ryd Racet” påverkar menar Wilke.

Många ”grusåkare” brukar köra på Garnisonens ”naturliga vägar” men med Ryd dagen före väljer många att bara köra denna tävling. 

*

Något problem med att fylla startlistan hade aldrig Ryds MK när ”Svenska Rallycupen” kör första delen för 2025 i ”Vilda Ryd Racet”.

Foto: Ryds MK

Vi känner oss rätt nöjda med antalet anmälda till tävlingen, eftersom det har inte varit så stora startfält i söder i notade tävlingar på ett par år, säger tävlingsledaren Anna Brantlid. 

”Rätt nöjda” tyder på viss blygsamhet i de sydliga delarna av Småland. Anna borde dragit till med supernöjda enligt mig och min känsla är att det dröjer ett tag innan någon annan arrangör kommer upp i de här siffrorna. Nu är det inte enbart ”SRC” utan även 1300-rallycup, SydSvenska Mästerskapet, Smålands och Södras DM ingår på lördag i Ryd. Verkar dock som att tävlande från Södra BF missat att det även är DM för deras i Ryd då bara strax över 30 ekipage är med och fajtas om DM-poäng. Med över 160 anmälda är det inget förvånade att tävlingsledningen beslutat att inte ha efteranmälan öppen. 

Dels för att det inte varit någon större rusch på slutet och dels för att de tävlande haft lång tid på sig att anmäla sig till tävlingen och har möjlighet till avanmälan med full återbetalning fram till tisdagen den 22/4, förklarar Ryds MK.

*

Har fått lite frågor kring ”SwedRally” när det från Harry Joki (bilden) och Peter Kurtén i helgenkommit lite mer konkret information om deras ambition att förenkla/förbilliga rally. Lite nerkortat så består det bland annat av, ”Självbesiktning där föraren genomför egenkontroll av bilen före tävling enligt en officiell checklista. Checklistan skickas digitalt till arrangören senast 24 timmar före start. Vid olycka eller incident kan fordonet kontrolleras i efterhand för att säkerställa ansvarstagande.”

Just denna del har föranlett reaktioner på Facebook där man menar att det kommer att ”fuskas” med säkerheten om ingen opartisk kollar och godkänner till exempel burbåge och stolsinfästningar. Här replikeras från ansvariga att hela konceptet genomsyras av stor tillit till de tävlande med ”eget ansvar”. Väntar med spänning på vilken arrangör som blir först att hoppa på ”nya sättet att köra och arrangera rally i Sverige”? Från den 2 juni är det fritt fram att ansluta till den vad jag vet, ännu tomma tävlingskalendern för SwedRally. 

2 svar på “Första segern för Carlström när SSRC hade årspremiär, Skåne vann RS-kampen mot Östergötland, Ryds MK är ”rätt nöjda” med årshögsta deltagarantal och rally”på eget ansvar”…

  1. Bara trams,dömt att misslyckas hur sk detta fungera om det inte finns några motorklubbar som håller i verksamheten ?? Vi behöver klubbarna och sammanhållningen i dessa så vi håller ihop ochb stöttar våra medlemmar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *