Tjällossning i Lima, inställt även i Östersund, Tom K. med roadbook hos Tuthill jr., Mille får senaste Skodan till premiären, Kristoffersson vill ha första ROC-segern, STCC ”pausas” 2025 och gemensam ”sprintkalender” behövs…
I går publicerade Limas Sune Rickardsson bild på en termometer som visade på nästan åtta grader plus i det som normalt är vintersäkra Lima. En liten smäll på kinden åt alla de som menade att man borde haft mer is i magen och inte ställt in SM så tidigt som man gjorde. Enkelt att idag konstatera att Sune & Co gjorde helt rätt. Idag skriver han också.

– Nu står vi här med tjällossning på våra vägar, har aldrig vart med om ett sånt mildväder vad jag kan minnas. Ledsamt är ordet och det känns tungt med allt jobb alla gjort inför detta!
*
Samma öde drabbar även helgens ”Vintersprinten3” då Östersund Motorstadion gått från att likna julkort till snudd på semesterkort. Med detta blir serien bara två tävlingar lång och prisutdelning sker vid ”Onsdagsprinten” den 21 maj. Med tanke hur allt kan dj-las så kanske denna också får ställas in men på grund av snö…
*
Inte samma läge för Lycksele MK som på lördag kör ”Lappkastet”, DM för Övre Norrland. I den delen av landet är man inte bortskämd med stora startfält och på lördag det 27 anmälda (ett antal som fått en sydligare arrangör att ställa in) som ska köra två sträckor två gånger. SM-åkare Christer Hedlund med sin VW Polo R5 får gälla som storfavorit.
*
I Åre laddas det nu för ”Rally With No Name” med totalt 16 olika Porsche 911 från brittiska Tuthill Porsche. Med hjälp av klubbar i närområdet och under Patrik Sandells vingar ska ett antal mer eller mindre kända bilsportare ta sig an vintervägarna i Jämtland.

Bland dessa finns SMK Hörbys Tom Kristensson som tar plats som kartläsare vid sidan av Tuthill-son Charlie. Paret anför Porsche-armadan och direkt efter Charlie och Tom kommer nya rallyälskaren Jos Verstappen, pappa till F1-föraren Max Verstappen. Kartläsare är precis som när Jos kör Skoda i Belgiska Mästerkapet och i kommande ERC-tävlingar, Renaud Jamoul. Paret i mitten på bilden och till höger ses Charlie Tuthill. PG Andersson behöver ingen närmare presentation och läser roadbook åt sin vanlige ”Safari-kompis” Evgeny Kireev. Välkänd i historiska rallyn är Steve Perez med Pete Botham i högerstolen.
*
Spännande helg för ”Katrineholm-Ambassadören” Mille Johnsson när han och kartläsare Johan Grönvall inleder säsongen i Italienska Mästerskapet. I en Skoda från MS Munaretto startar paret i ”Rally Città di Foligno”. Sent in kom även ett bra besked när Mille får en Skoda av senaste modell vilket inte var fallet till en början.

– Det ska bli riktigt kul att dra igång vår andra satsning för 2025 tillsammans med MS Munaretto. Det har skett en del förändringar sedan vi senast träffade teamet, och en av de största överraskningarna är att vi kommer köra en Škoda Fabia RS istället för Evo-modellen på alla grustävlingar i år, säger Mille.
För Mille är inte Hankook någon ny bekantskap då detta var enhetsdäck när han säkrade sitt EM-guld i fjol. Uppenbarligen var däcken så pass bra att han fortsätter med dessa även i mästerskapet och så även i ERC. I år har det varit snö/is som gällt för Mille och Johan medan det i helgen blir gruspremiär i den mot i Umeå snabbare Skodan än som där, Ford Fiesta Rally3.
– Det blir helt klart en omställning från Rally Sweden till det vi har framför oss i helgen. Jag ska både lära mig en helt ny bil och köra mina första meter på Hankooks nya däck. Skillnaden mellan Rally3 och Rally2 är stor, så det är ett rejält kliv upp. Men vi är här för att lära och har inga stora förväntningar, fortsätter Mille.
Senast paret körde på italiensk mark var i november, men i helgen blir det mesta nytt.
– Nu blir det annorlunda med en ny bil men den ska vara bättre, så det ska bli spännande att se hur Škoda RS Rally2 fungerar, menar kartläsare Johan när Mille rundar av.
– Målet med tävlingen är att få en bra känsla för både Rally2 och den nya bilen, samtidigt som vi successivt bygger upp självförtroende och tempo sträcka för sträcka. Under säsongen vill vi självklart gärna ta någon pallplats, men det är inget vi har som krav eller aktivt jagar.
*
”Down under” i Sidney, läggs sista handen vid banbygget inför fredag och lördag med ”Race of Champions”. För Johan Kristofferson blir det ett kärt återseende då detta blir femte ROC-starten för Arvikabon. Någon seger har det ännu inte blivit så nu är det hög tid menar Johan.
–Vore väldigt roligt att få ta den där individuella titeln alltså. Det har inte velat sig riktigt, men det är svårt i det här sällskapet…

2019 vann han ”Nations Cup” i hop med danske Le Mans-legenden Tom Kristensen. När Mattias Ekström fick lämna återbud så blev hemmaföraren Chaz Mosters upphöjd till svensk och är den som ska kämpa för blågul seger. Moster med dubbla segar i Bathurst 1000 är asfaltspecialist, vilket är några år sedan Johan kunde kalla sig samma sak. Ett problem för Johan som är tämligen lång, är att bilarna ofta är små men i helgen är det inte riktigt lika illa.
– Det ska bli kul att få köra lite på asfalt igen sedan hoppas jag på de lite större bilarna också, så att inte min storlek blir avgörande!
I morgon kväll lokal tid, körs nationstävlingen och på lördag kväll är det dags att kora den individuella mästaren. Johans motstånd är ett riktigt stjärngalleri med bland andra formel 1-förarna Sebastian Vettel och Valtteri Bottas, niofaldige rallyvärldsmästaren Sébastien Loeb samt far och son Petter och Oliver Solberg. Efter 27 timmars resa är Johan nu redo för att ta sig an ROC i sommarvärme och där väderprognoserna skvallrar om regn.
– Inte mig emot, regn brukar passa mig bra.
Det är ju inte för inte som han brukar kallas “Kungen av regn”…
*
Inte helt oväntat besked i dag från Svenska Bilsportförbundet, STCC sätts på paus 2025. Strax före jul hoppade tidigare promotorn med Micke Bern i spetsen av och serien hamnade i knäet på förbundet.
– Vi har undersökt förutsättningar för STCC 2025 men insett att det inte finns tillräckligt med tid för att göra ett så pass bra 2025 som ett Racing-SM förtjänar. Därav tar vi i stället sikte på att mästerskapet ska komma tillbaka starkare 2026, säger Anna Nordkvist VD för Svensk Bilsports bolag.

Foto: Brink Motorsport
Ett team som drabbas av pausen är fjolårsvinnarna Eslövs-baserade Brink Motorsport.
– Den racing vi bjöd på under 2024 var en av de bästa vi sett på länge. Tiden blev dock för knapp för att få till ett starkt mästerskap med en ny promotor inför 2025. Oavsett så är vi övertygande om att detta är rätt väg att gå och ser fram emot STCC 2026, menar Tobias Brink trea i mästerskapet 2024.
Totalt 12 bilar räknade STCC med att ställa på startlinjen i år var av då hälften från Exion Racing.
– Vi som team tycker självklart det är tråkigt att STCC pausas 2025, men vi har full förståelse för beslutet med tanke på ekonomin och världsläget som har satt sina tydliga spår. Samtidigt är vi sporrade av hur samtliga involverade har kämpat väldigt hårt de senaste åren, så som team, promotor, utvecklare, arrangörer och Svensk Bilsport. Det gör att vi håller blicken högt och ser fram emot en omstart av STCC 2026, säger Kevin Engman, teamchef för Exion Racing.
Även PWR Group håller med och menar.
– Att pausa mästerskapet är ett svårt men nödvändigt beslut för att säkerställa en hållbar och långsiktig framtid.
Anna Nordkvist försöker ingjuta mod och menar att det ska tas ”omtag om svenskt racingmästerskap”och ser framför sig en modell liknande Rally SM. Själv är jag mer skeptisk och dagens beslut är för mig ytterligare såpa i nerförsbacken…
*
När jag skrev om ”Sprinthelgen” som infaller 26-27 april med totalt sex sprintar utspridda mellan Uppsala och Hässleholm, regerade Stenungsunds egen ”Sprint Kung”, Bjarne Rutgersson.

– Om alla sprintar körs samma helg så blir det ju inte så många att köra för oss som gillar sprintar. Jag tycker vi borde ha ETT gemensamt system där arrangörer kan ha ett samarbete för att slippa få så många på samma helg. Vi är ju inte så många aktiva så vi behöver konkurrera om tävlingarna!
Så sant, så sant och detta har det snackats om i många år. När det så kommer till kritan segrar istället egoismen genom att de flesta arrangörer inte är villiga, att rucka på sin planerade tävlingsdag. Som vanligt finns där i sådana här saker bara förlorare!