Nya besiktningsregler för rallybilar från juni 2025, Tänak ville testa i Spanien, ny Dacia Cup på Irland, ”Årets Sprinthelg” och norsk seger i Indy-premiären.
När Svenska Bilsportförbundet (jag vidhåller att vårt förbund heter så eller SBF och inte Svensk Bilsport) för ett bra tag sedan flaggade för att det skulle komma nya regler hos Transportstyrelsen angående rallybilar och dess besiktning. De mest negativa fruktade att det skulle backas tillbaka till åren när ”bilprovningen” hade hand om all besiktning, den gruppen kanske nu blir lite lugnare när nya regler presenteras. Regler som börjar gälla redan den 2 juni år (2025) däremot påverkas inte redan typbesiktigade ”Rallybilar”.

Nytt blir att Transportstyrelsen ändrar på beteckningarna och gamla ”Standardrallybil” byter till ”Rallybil av Standardtyp”. ”Homologerad Rallybil” heter från 2 juni, ”Rallybil av Specialtyp”. Nu fortskrider arbetet med att förbundet tillsatt en arbetsgrupp som granskar vilka regler och rutiner som måste ändras för att uppfylla ”TS” krav.
– Kort kan sägas att förfarandet kommer bli lite annorlunda framåt. Bilägaren kommer behöva en form av intyg att ha med sig från Svensk Bilsport. Detta blir som en bekräftelse på att bilen håller den utrustning som krävs för klassen, säger Pär Karlsson, Teknisk chef på Svensk Bilsport.
För ”Rallybil av Standardtyp” gäller registreringsbesiktning hos något godkänt besiktningsföretag och dessutom årlig kontrollbesiktning.
– Det nya blir att bilägaren skall ha med sig ett intyg om överensstämmande med regler för klassen, berättar Karlsson.

För ”Rallybil av Specialtyp” blir förändringen större och där inte längre förbundet ansvarar för registreringsbesiktningen. Även bilar i den här kategorin ska registreringsbesiktigas hos ett godkänt besiktningsföretag. Dessa ska också medföra samma typ av intyg om överensstämmande med klassregler som krävs för Rallybil av standardtyp. En lättnad däremot blir att bilarna slipper årlig kontrollbesiktning
– Den arbetsgrupp som är tillsatt kommer nu att ta fram uppdaterade regler och rutiner för hur bilarna skall kontrolleras, dokumenteras och få det intyg som kommer att krävas för att kunna genomföra en registreringsbesiktning, avslutar Karlsson.
Förbundet förklarar också att en stor fördel är att ägare av nybyggda bilar slipper de ofta många månaders väntetid på papperna från TS. Med de nya rutinerna är bilen körklar när registreringsbesiktningen är genomförd. Det enda man behöver vänta på är att få nya registreringsskyltar vilket endast ska ta någon dag.
*
När ”Safari Rally Kenya” startar om några veckor så sitter återigen Hyundais Thierry Neuville, Ott Tänak och Adrien Fourmaux i fjolårets version av i20 N Rally1. Riktigt varför man inte kör med den nya uppdaterade versionen har inte jag lyckats förstå, men något tungt skäl måste där finnas. Då FIA inte tillåter tester utanför Europa sökte sig Hyundai till Portugal där man hittade liknade vägar som möter teamet i Kenya. Neuville inledde testerna i förra veckan, men när det blev Tänaks tur så var han inte alls nöjd med vägvalet som teamet gjort.

Trots att vägarna använts i Portugals deltävling i offroad-serien ”World Rally-Raid Championship” (W2RC), ansåg Tänak att de inte motsvarade Kenyas vägnät. Cyril Abiteboul tjafsade inte emot, utan fraktade testutrustning/bilar till mer Afrika-liknande område i södra Spanien. Det har alltid varit svårt att hitta sträckor som liknar de i Kenya med extremt grov sten och dessutom väldigt ojämna. Detta plus det förrädiskt finfördelade dammet ”fech-fech” ställer stora krav på bilarnas hållbarhet.
*
”Årets Sprinthelg”, är en stämpel man utan att tveka kan sätta på lördag och söndag den 26-27 april. Från Uppsala i norr till Hässleholm i söder finns det inte mindre än sex olika sprintar att köra. Skulle detta inte räcka så körs det samtidigt ”riktigt rally” i Ryd med ”Vilda Ryd Racet”. Sprinten i Uppsala med Sigtuna RC som arrangör ingår i ”Historiska Sprint&Backcupen” medan Vimmerby kör dubbelt både lördag och söndag med deltävlingar i ”Svenska Sprintserien”. På västkusten i Älvängen, är det ”Mega Rally Cup” som intar ”Aleknixen” medan det i Mellerud är Dals MK:s bidrag i ”Sprinthelgen”, deltävling i ”Fyrklöverns Sprintcup”. I södern är det tungt traditionsbundna ”Hässleholm GP” den 27 april, deltävling två i Södras RS-DM som rundar av helgen. Någon som tycker det arrangeras för få rallysprintar?
*
Jag har i många år efterlyst en ny ”Märkescup” i Sverige något som är väldigt populärt och inte minst, ett prisvärt alternativ i många andra länder. Nu kan jag inte säga att jag har helt rätt men tror så, när jag säger att ”Ford Fiesta Cup” var bland de sista renodlade cuperna av det här slaget och då snackar vi runt 15 år sedan.

Foto: Motorsport Ireland
Mitt intresse fick nytt liv när jag ser att Motorsport Ireland med hjälp av landets Dacia-importör introducerar ”Dacia Sandero Challenge Cup”. Enligt mediareleasen erbjuds ”en prisvärd och rolig inträdesväg till rally i Irland”. Bilarna blir i princip helt standard med få tekniska förändringar på 1,2 liters motorn i Sandero. Bilarna förses med ett exklusivt rallykit som enbart Murray Motors får leverera. Tävlingarna körs i Irländska Mästerskapet på Yokohama-däck och där klassen går ut sist i fältet med reducerad startavgift. Ingen åldersgräns på deltagarna och när man anmält sig till cupen, får man dessutom cupkläder inklusive föraroveraller för två personer. Ännu återstår detaljer i regelverket som presenteras i sin helhet inom kort. Intresset har visat sig redan vara stort och ett halvdussin rallykit beställts.

Motorsport Ireland är nöjda med det här positiva inslaget i sitt mästerskap.
– Över två års arbete har lagts ner bakom kulisserna av Motorsport Ireland Rally Commission för att nå detta resultat, berättar förbundet.
– Det har aldrig varit något som hindrat från att bygga en rallybil enligt dessa specifikationer tidigare, det har bara inte funnits incitamentet. Det har vi nu och jag ser fram emot att se mästerskapet växa under de kommande säsongerna!
Tänk om Dacia i Sverige ihop med SBF haft samma ambitioner, så kul det hade blivit…
*
Igår var det tidig eller sen julafton för alla som älskar amerikansk racing när ”Firestone Grand Prix i St: Petersburg” inledde årets Indy-serie. På Floridas västkust intill det som Trump vill döpa om, Mexikanska Golfen lyckades båda svenskarna bra. Marcus Ericsson slutade sexa med Felix Rosenqvist tätt efter sig. Vanna gjorde Alex Paluo före Scott Dixon.

I underserien Indy NXT blev det norsk seger genom Dennis Hauger, en dryg sekund före Lochie Hughes. Hauger stod i pole i sin första start serien och imponerade stort genom att vara i ledning hela vägen till mål.

Foto: Indy NXT
Dessutom satte 21-åringen snabbaste varv och följde därmed i Linus Lundquists hjulspår som gjorde samma sak 2021.