Extremt tätt i Rally Sweden-topp, Oliver och Mille har läget under kontroll, Audi-ledning i ”Historic”, Julia T. uppmärksammas även Toyota på hemmaplan, Sordo tar över Meekes Hyundai och avtal med samebyarna…
Ingen kan väl klaga på spänningen i Rally Sweden där det mellan ledaren Ott Tänak (bilden) och femman Thierry Neuville skiljer mindre ä nio sekunder efter sju körda sträckor.

I dag återstår bara SS8 den fem kilometer långa ”Umeå Sprint2” och inför denna är det för första gång Tänak som leder. Dessförinnan har det varit Elfyn Evans och en kort stund Takamoto Katsuta som varit längst upp i resultatlistan. Men på ”Bäck2” lyckades Tänak och Martin Järveoja trots bara en andra tid, gå upp i ledning halv sekunden före Katsuta. En backning i en kurva gjorde att tiden annars varit bättre förklarade föraren i Hyundai#8 i mål.
– Jag satsade hårt på den långa rakan och i vänstern efter hamnade vi i snövallen!
Bästa tid här satte Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe vilket ger en femte plats förE Umeå sprinten. Greppet på sträckorna var inte på topp menade belgaren.
– Höll igen lite, riktigt halt med mycket is på sträckan…
Takamoto Katsuta/Aaron Johnston håller lite överraskande andra platsen, men har segersugna Elfyn Evans bara 1,1 sekund bakom sig.

Är uppriktigt imponerad över Adrien Fourmaux/Alexandre Coria som ligger fyra men SOM hela tiden irriterat när Evans ledde. Tappade lite, men på ”Bäck” gick det bättre konstaterade fransmannen belåtet.
–Ändrade min set upp lite och försökte spara däck.
Tappade bara 2,3 sekunder på sträckan och har nu endast sju sekunder upp till ledande Hyundai-kompisen i topp. Svårt att känna igen Kalle Rovanperä som verkar kämpa för att få ihop ett nytt ”världmästar-paket”, sexa och 25,2 sekunder bak.

Mycket ska nog till för att Martins Sesks/Renar Francis ska ta Puma #22 hela vägen till en pallplats. Sjua och 41 sekunder skiljer till Tänak, trösten är ändå att han är bäst från M-Sport.
*

I WRC 2 är det som förväntat Oliver Solberg/Elliot Edmondson i topp, 20,7 sekunder före Roope Korhonen/Anssoi Vinnikka, båda med Toyota. Trea är Georg Linnamäe/James Morgan och ”underbarnet Tukka Kauppinen/Sebastian Virtanen har nu långt över minuten upp till Oliver. Olivers Toyota fick lite problem med avgasystemet vilket innebar att det luktade bränt i bilen. På sträcka sex tappade den även effekt början för att mot slutet av sträckan hämta sig.
– Ingen aning om varför, förklarade Oliver vid sträckmålet.

Pontus Tidemand/Jørgen Eriksens långa bortovaro från ”topp class” ger sig nu tillkänna. Jämna tider men en bit efter Oliver gör att både han och den andra JC Racetknik-åkaren Isac Reiersen/Stefan Gustavsson är på nedre gräsen för ”Topp 10”.
*

Än har inte Junior WRC startat SS7 men efter sexan är det enligt plan, Mille Johansson/Johan Grönvall som leder före Gill Taylor/Daniel Brkic, nästan 50 sekunder skiljer.

Enligt plan kör även Adam Grahn/Maja Bengtsson och ligger elva i WRC3-klassen.
*
Audi-ledning i ”Rally Sweden Historic” genom Ludvikas Tobias Johansson/Lars-Erik Kronborg. Två av tre möjliga sträcksegrar ger inför lördagen en ledning med 17,3 sekunder. Den som skuggar är hemmaförare Nils Östgård/Fredric Andrén med sin Latvala-hyrda Toyota Celica somvann första sträckan och därefter kört in som tvåa efter Audin. Även den i Västerbotten välkänd duon Jörgen Jonasson/Nicklas Jonasson är tvåa med sin fräna Lancia Delta Integrale. Upp till ledande Johansson har Lancia-åkaren 1.09,0. Bästa 2WD-åkare är värmlänningarna Christer Larsson/Jan Adolfsson och deras vita Volvo 240 är nästan minuten före tvåan totalt i en exklusivare Ford Escort RS 1800, Christer Hedlund/Elina Svensson. Trots en snabbrullning med sin Peugeot 205 håller Björn Willman/Jonny Olofsson tredjeplats i 2WD, bara fem sekunder efter Escorten framför.

14:e och faktiskt den ende som jag ser som ”riktiga klassikern” kör smålänningarna Peter Lundgren/Johan Emilsson. Paret sitter i den Volvo PV som tidigare Ted och Katharina Malm, SMK Hörby tagit i mål i Umeå två gånger tidigare. Respekt både för Malm men även för Lundgren/Emilsson som varken rekat sträckorna eller plockat ut noter. Ingen lyckad dag för Toyota-åkarna Sören Olsson/Patrik Karlsson eller Mats Jonsson/Jon Magnusson. De förstnämnd stannade nästan direkt medan Mats och Jon gav upp på dagens sista sträcka med ”motorklydd”. För dom verkar definitivt helgen över, då man finns bland de brutna medan Olsson/Karlsson kanske kommer till omstarten i morgon.
*
Blev både glad och stolt när jag upptäckte att Toyota Sverige uppmärksammade min klubbkamrat i SMK Hörby, Julia Thulin. På sin hemsida finns en lång välskriven artikel med rubriken ”Julia 27, lever sin dröm i 180 km/h på slingriga vägar”. Bakgrunden är så klart det faktum att Toyota Gazoo Racing valde ut henne och tidigare Ford-föraren Jon Armstrong för att i Rally Japan stötta upp japanen Yuki Yamamoto i deras utvecklingsteam.

Julia och Jons jobb var teamet väldigt nöjda med och nu är förhoppningen att hon får göra fler insatser i det finskbaserade TGR-teamet. Julia säger i artikeln, att drömmålet är att kunna jobba kring WRC-teamet.
– Jag har lite trådar ute så ännu vet jag inte exakt hur 2025 landar. Vad gäller TGR så var de väldigt nöjda med mitt jobb så vi får se vad det kan resultera i framåt. Men inget bestämt som det är nu. Det hade varit grymt kul och jag vill ju tävla i VM men det är inte det viktigaste, utan det roligaste hade varit att hitta en förare på samma nivå och med samma målbild som jag och att vi gör den resan tillsammans.
Inte bara kul att Toyota på hemmaplan uppmärksammade Julia, ännu roligare om man hängde på TGR och köpte in en Toyota Yaris GR Rally2 för Rally SM…
*
När Kris Meeke skiftade från Hyundai i Portugal till Toyota innebar det en öppning för Dani Sordo som nu i hop med Candido Carrera tar över fjolårets vinnarbil. Även för Sordo blir det premiär i ”Rally Serras de Fafae” första helgen i mars.

I botten ligger att WRC-teamets bas Cyril Abiteboul mer eller mindre förklarat att Sordos möjligheter med Rally1-bilen i år blir minimala, han vill fokusera helt på temates tre heltidsförare…
*
Lite under galgen kom i dag besked att att Rally Sweden slutit avtal med samebyarna vilket tryggar även söndagens sträckor i det rentätare kustlandet. Några detaljer har inte offentliggjorts men oavsett sett, så finns det extra stor anledning att önska trevlig helg.