Tuff utmaning väntar för Hankook, Mille J. siktar på seger i JWRC, 35-timmar Rallyradio, fina vägar och inte speciellt kallt i Umeå, Södra BF storsatsar på rallyutbildning och ”papperslös” Lancia väntar på ny ”husse”…
Lite förvånade över att inte kritiken mot Hankook-däcken varit större, varken från WRC i Monte eller SM i Boden. I Umeå kommer ett lite elddop för de koreanska enhetsdäcken för samtliga klasser, där underlaget går från hård till mjuk is, packad/lös snö och så det extra besvärliga, grus i hårdfrusna hjulspår. 18 sträckor där detta växlar och där förarna ändå önskar maximalt grepp oavsett oväntade väderomslag och annan dj-ulskap.

Hankook har utvecklat ”Winter i*Pike SR10W” och nu är förhoppningen stor att däcken ska motsvara kraven. Redan 2023 började däcken utvecklas med sitt typiska asymmetriska mönster, där maximalt sju millimeter långa dubbar monteras. Enligt utsago lär däcken funka bra på is men lite sämre i lös snö…
*
Övriga svenskar som gör inhopp i Rally Sweden får ursäkta men ändå knyts allra störst intresse till de två som kör full säsong, Oliver Solberg (WRC2) och Mille Johansson (Junior WRC). Tillsammans med kartläsaren Johan Grönvall från Arvika satsar Mille på VM-titeln för juniorer där det historiskt sett finns flera svenskar före honom.
– Det känns häftigt att vi nu tagit steget till VM, som har varit mitt mål sen början av karriären. Jag är otroligt tacksam till alla som på något sätt hjälpt oss på vägen hit, förklarar 19-årige Mille och notläsare Johan fyller i.
– Det ska bli riktigt kul att dra igång säsongen och till VM är ju dit de flesta vill komma och nu är vi ju här!

Fjolårets seger i ERC Junior var en språngbräda mot ännu högre rankade JWRC och där duon redan ifjol satte avtryck med inhopp i Rally Sweden med seger som resultat.
Skulle Mille och Johan stå som slutsegrare efter de sex deltävlingarna väntar WRC2 med bil från M-Sport 2026, något som redan finns i Katrineholmarens huvud.
– Vi vill vinna Junior-VM i år, men det kommer blir tufft. Det är flera tuffa tävlingar och många rutinerade förare så vi har lagt upp en strategi för att kunna vara med och utmana om VM-titeln.
Total 11 medtävlare har svenskarna att fajts med, alla i fyrhjulsdrivna Ford Fiesta Rally3 från M-Sport Poland.
– Det är alltid roligast att åka tävling hemma i Sverige, med många fans och supportrar ute på sträckorna som ger den extra lilla pushen i självförtroendet. Snö är favoritunderlaget, svensk som man är och målsättningen för Rally Sweden är solklar, det är back-to-back seger som gäller, avslutar Mille.
*
Vid sidan av all tv-sändningarna från Umeå så finns även populära Rallyradion på plats för att sända nästan 35 timmar rallyinfo.
– Det är lika ärofyllt som roligt att få möjligheten att fortsätta sända rallyradion från Rally Sweden. Vi är så laddade man kan bli, och ser fram mot att ta lyssnarna genom årets tävling, säger Sebastian Bourghardt, programledare och producent för rallyradion.

Sändningar startar på torsdagkväll med första sträckan Red Barn Arena därefter bevaka alla sträckor av det ambitiösa radiogänget med ”Svenska-veteranen” Lars Jonsson i spetsen i sällskap med Per Johansson, Robin Nilsson plus så klart i studion, Bourghardt själv med Sofie Lundmark som expertkommentator. Sändningarna från Rally Sweden kommer sändas digitalt och kostnadsfritt via Svensk Bilsport TV genom webben .www.svenskbilsporttv.se och i appen SvenskBilsport .
*
Folk som är vana vid att röra sig på publika evenemang är troligen väl medvetna om ”Väskförbudet” som råder. I Rally Sweden poängterar arrangören, att detta förbud endast gäller på Red Barn Arena på övriga specialsträckor är det fritt med väska.

Nu har dessutom Motorbloggens ögon/öron/näser anlänt till Umeå för att stötta min rapportering. WRC-oraklet Jens Johnsson har idag rekat lite sträckor och från ”SS9 Vännäs” rapporterar han.
–Höga snövallar och rejält lager is på vägen, skitfint!

Kristian Lindberg inledde med att kika på serviceplatsen i Umeå men där blev det stopp.

– Öppnar först i morgon och idag var det en ren arbetsplats, berättar Kristian.

Även han hade rekat lite och delar Jens uppfattning.
– Fina vägar med bra underlag, dessutom inte så värst kallt…
*
Kanske nagelbitandet kan pausas då det idag kom besked från Transportstyrelsen på överklagandet från samebyn. ”TS” skriver: ”Transportstyrelsen gör bedömningen att myndigheten sannolikt inte kommer att kunna hinna meddela beslut innan rallyt startar. Materialet i ärendet är väldigt omfattande och det har även inkommit nya uppgifter i ärendet som Transportstyrelsen varit tvungen att skriftväxla mellan berörda parter. Om myndigheten inte hinner meddela beslut innan arrangemanget påbörjas så gäller länsstyrelsens beslut om tillstånd.”.

Med andra ord lär det bli svårt att stoppa rallyt med bara runt 24 timmar till start. I morgon är det dags för WRC-tipset, ”stay tuned”
*
Under parollen ”OMTAG OCH NYTAG I SÖDER 2025” går Södra BF ut hårt för att råda bot på det lite klena rallyintresset som uppvisades i fjol. Distriktet med SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner i spetsen gör en satsning ”på utbildning och nyrekrytering av rallyförare och co-drivers med början 2025”.

–Det finns gott om tävlingar men vi ser en negativ trend gällande antal startande, säger Ola.
Tillsammans med nya utbildarna Julia Thulin, Anders Åberg, Daniel Borgqvist plus förare/arrangör David Pettersson och Björn Borgqvist har man under hösten/vintern diskuterat hur distriktet bör jobba framåt.
–Vi har många väldigt duktiga arrangörer i distriktet så körtillfällena är många och kvaliteten är hög på tävlingarna, både på asfalt och grus, fyller Ola på med.
I fjol saknades styrning av Södras utbildningar vilket det nu ska rådas bot på.
–Att utbilda på ett lite nytänkande vis och med högre frekvens bör göra gott för rekrytering här i trakten, säger Åberg, Hässleholms MK.
Han och SMK Hörbys internationellt meriterade Julia Thulin är utbildare för Förare och Co-drivers i distriktet. Anders är även instruktör för Hjärtlungräddning/Förstahjälpen (L-ABCDE) vilket gör att allt blir smidigt för kursdeltagarna.
-Vi tror på att kunna göra en komplett utbildning så att kursdeltagarna är helt färdiga för tävling efter en kurs, säger David tävlande dessutom arrangör från Asarums MS.

Julia med sin gedigna kunskap och rutin från rally ”world wide” kommer att lyfta kunskapen för de som läser noterna.
– Det viktiga i en utbildning är att förstå och lära sig att läsa noter men samtidigt, erfarenhet att tävla på hög nivå med olika förare lyfter ytterligare både noternas och co-driverns betydelse, förklarar Julia som lägger till.
– Att vara anpassningsbar, noggrann och analytisk är något man behöver vara för att samspelet ska fungera!
En grundkurs kan se ut så här:
- Grundkurs Rally (C-licens)
- Förstahjälpen (L-ABCDE)
- Notutbildning (Co-driverlicens)
- Debutanttävling (praktiskt moment där en enkel tävling genomförs i standardbil i vanlig trafik).
Även om det teoretiskt sett går att anmäla sig till SM direkt avråder Olofströms Borgqvist som istället menar att det är klokare att börja med mindre tävlingar.
–Vi rekommenderar ingen att gå på SM direkt!
Ett bra grepp är att ge ”nykomlingarna” handgriplig hjälp vid sina första tävlingar, där en av de ovan uppräknade mentorerna möter upp vid HQ och guidar genom anmälan, besiktning och i förberedelserna för start. Kursplanen för licenser inom Södra BF våren 2025:
- 19-20/2 Co-driverlicens (notkurs för tävlande med noter). Kursen hålls kvällstid, onsdag och torsdag. Inbjudan kommer upp.
- 15/3 Rallylicens C. Grundkurs inklusive Förstahjälpen. Heldag Lördag, viss teori innan utbildningstillfället ges på distans.
- Senare under våren/året en komplett kurs, Rally C, Förstahjälpen, co-driver och debutanttävling.
Flera teoretiska delar hålls på distans via ”teams” innan vi träffas för de praktiska delarna.
*
Plötsligt händer det och framför mig står något som i händerna på en rallybilbyggare med Appendix K för ögonen kan bli något för Sverige unikt, en Lancia Delta HF Integrale. Bilen är helt original, rostfri men med trasig motor (troligen efter kamremshaveri) och dessutom kommit hit som ”papperslös från Tyskland”.



Bilen är till salu i Skåne och finns det intresse så förmedlar jag kontakt med ägaren via motorbloggen@telia.com (endast mejl är OK).
Intressant att samebyn Ran fraktat ett femtontal renar från där deras renar befinner sig, 60 km norr om rallyt till nära den nordligaste sträckan igår, allt fångat på drönarkamera. Det är bara så tråkigt, (läs gnidigt, pengar. ).
Tråkigt är förnamnet, försök till sabotage menar jag…
Problem detta med renar nära rallyvägarna , men man kanske ska ha bättre kontakt med berörda när man planerar ett så stort rally