Döda renar hittade utanför Umeå, en Toyota mindre i Rally Sweden, mycket tv från Västerbotten, Mikkelsen försöker WRC2-spåret igen, Dante J. yngst som sträckvinnare i SM, smått o gott från Boden och inbjudan till Hörbys RS-DM ute…

Med bara dagar kvar till start för ”Rally Sweden” (torsdag 13:e) är fortfarande inte ”renfrågan” löst vilket också ventileras flitigt på utländska rallyforum. Rallyjournal har noterat samma sak som svensk media, att man igår hittade tre döda renar cirka tio kilometer utanför Umeå. Två av renarna hade stickskador medan det tredje dödats med någon form av skjutvapen  Enligt samebyn är sambandet till deras motstånd mot rallyt helt klart.

Det är skrämmande att ett evenemang som ett rally kan driva människor till något sådant här. Jag har aldrig tidigare upplevt ett sådant hatbrott mot det samiska samhället, menade Maidi Eira Andersson styrelseledamot i Rans sameby till SVT.

Det som kan tala mot att detta har ett samband med WRC-tävlingen är att renarna hittades på en plats där inga specialsträckor är planerade. Polisen har också inlett en utredning där det registreras som skadegörelse. Erik Åström från Rally Sweden var hård i sin kritik och fördömer även alla former av hot och hat 

Det är hemskt att något sådant har hänt och jag hoppas att polisen gör en grundlig utredning!

Samtidigt som Västerbottenskuriren lanserade sin speciella rallysajt skrev i samekretsar välkända musiker/renskötare Sara Ajnnak en debattartikel med rubriken” Jag önskar att mardrömmen tar slut här och nu”. Innehållet är enkelt att räkna ut, ”rally bort-renar kvar” vilket inte är så överräknade med henne bakgrund. Väljer ut en liten del ur artikeln, ”Hur kan vi tillåta att Rally Sweden som helt saknar kunskap om renskötseln komma till Sápmi och dra upp villkor för hur renskötseln ska bedrivas under den känsliga period som vintermånaderna är? Exploateringen omfattar inte bara de dagar som själva rallyt genomförs utan påverkar allt renskötselarbete under hela vinterperioden. Hur kan Umeå kommun och länsstyrelsen i Västerbotten tillåta att Rally Sweden kommer till Sápmi för att underblåsa konflikter genom något så otidsenligt som ett rally?”. Reagerade lite på att hon menar att rally är otidsenligt och som korkad skåning ställer jag mig frågan, är inte renskötsel på andras mark minst lika otidsenligt? I morgon ska förhoppningsvis det sista beskedet från Länsstyrelsen komma…

*

 Mer bakslag för Rally Sweden där i dag italienska  färgklicken Lorenzo Bertelli tvingas lämna återbud. Allt var klart för Prada-arvtagaren med start i sin favorittävling, Toyota Yaris GR Rally1 var startklar och så även TGR plus Fuckmatié World Rally Team men nu sätter jobbet stopp för besök i Västerbotten.

*

För oss som inte har möjlighet att ta oss till Umeå finns det många möjligheter att följa årets andra WRC-tävling framför tv:n. Ambitiösa Ericsson Motorsport har sammanställt tv-tablån åt alla rallyfans.

Så sänds Rally Sweden:

Torsdag:

09:00: SS-shakedown. (ss-start 09:01) emotorsport.se

13:35: Magasin inför Rally Sweden. Sportkanalen

18:00-20:30: Etapp 1, Rallystudio & SS1. (Direkt här!)

18:50: SS1 (ss-start 19:05) TV12

Fredag:

09:00-20:30: Etapp 1, SS2-8. (Direkt här!)

09:15: SS2-4 (ss-start 09:18, 10:19, 11:27) TV4 Motor

14:40: SS5-7 (ss-start 14:48, 15:49, 16:57) TV4 Motor

19:00: SS8 (ss-start 19:05) TV4 Motor

Lördag:

09:00-20:30: Etapp 2, SS9-15. (Direkt här!)

09:05: SS9 (ss-start 09:10) SVTplay

09:15: SS9 (ss-start 09:10) TV4 Motor

10:00: SS10 (ss-start 10:05) SVT2 / SVTplay

10:00: SS10 (ss-start 10:05) Sportkanalen

11:00: SS11 (ss-start 11:08) TV4 Motor

11:05: SS11 (ss-start 11:08) SVTplay

14:00: SS12-15 (ss-start 14:10, 15:05, 16:08, 18:05) SVTplay

14:00: SS12-13 (ss-start 14:10, 15:05) TV4 Motor

15:00: SS13 (ss-start 15:05) SVT2 / SVTplay

15:00: SS13 (ss-start 15:05) Sportkanalen

16:00: SS14 (ss-start 16:08) TV4 Motor

18:00: SS15 (ss-start 18:05) SVT2 / SVTplay

18:00: SS15 (ss-start 18:05) TV4 Motor

Söndag:

07:25: SS16 (ss-start 07:27) SVTplay

07:25: SS16 (ss-start 07:27) TV4 Motor

07:30-14:00: Etapp 3, SS16-18. (Direkt här!)

09:45: SS17 (ss-start 09:57) Kunskapskanalen / SVTplay

09:45: SS17-18 (ss-start 09:57, 12:15) SVTplay

09:55: SS17 (ss-start 09:57) TV4 Motor

12:00: SS18 (ss-start 12:15) SVT2 / SVTplay

12:00: SS18 (ss-start 12:15) TV4 Motor

18:00: Summering SVT2

*

En som inte finns i Umeå på torsdag är Andreas Mikkelsen som flera gånger haft oturen att hamna lite mellan stolarna när teamen besatt sina bilar. Nu verkar det som att ”AM” förstått att någon plats i en Hyundai Rally1 inte är inom synhåll. I stället vänder han troligen tillbaka till WRC2 för tredje gången. Först när Volkswagen Motorsport hastigt och oväntat avslutade sitt WRC-tävlande 2016, nästa gång var det hos Hyundai han fick silkessnöret 2019. Norrmannen reste sig dock och körde hem VM-titeln i WRC2 två gånger innan han återigen, 2024 hamnade i Alzenau med ett splittrat asfaltprogram hos Hyundai.

Foto: Tommy Svensson

Nu vänder han blickarna mot allt hetare WRC2 och förklarar för DirtFish att han jobbar på ett program med Rally2-bil

När jag inleder eller mitt exakta program vet jag ännu inte, men jobbar på det.

”AM” lyfter blicken mot 2027 när det nya reglementet ska börja gälla och då med en förhoppning att fler tillverkare ska landa i WRC.

Nya tillverkare innebär att fler platser blir tillgängliga, just nu är det riktigt tufft. Så jag vill fortfarande vara aktiv och siktar i princip på 2027!

Länge ryktades det om en plats hos M-Sport men detta tackade han nej till med tanke på vilka tävlingar han skulle fått köra med Puman. Fyra asfalt och bara en på grus (Polen) som ändå är hans favoritunderlag.

På grus kan jag hoppa rakt in i bilen och leverera bra resultat som i Polen efter bara en testdag, men där vi ändå ledde…

*

Som vanligt efter en ”SM-helg” är där mycket som jag inte hade full koll på, alternativt inte hann med att berätta. Bland annat att Mille Johanssons yngre bror 16-årige Dante skrev in sig i historieböckerna när han blev den yngste föraren att vinna en sträcka i en SM-tävling. I hop med kartläsare Christer Carlsson var Katrineholmaren snabbast på sträcka sex med sin Volvo S40 i ”Standard”. Detta i sin andra tävling på snö och egenskrivna noter. Tyvärr blev inte fredagen i Boden lika lyckad för Dante som tvingades bryta på sista sträckan efter elproblem.

Foto: Kenneth Öberg

Lördagen gick bättre där Dante ”peakade” på sträcka sex med sex tiondelar bättre tid än hemmaföraren Oscar Westin. Efter bakslaget på fredagen blev det ändå en sjätte plats i ”Standard” för Dante.

– Jag är jättenöjd med helgen och det känns som vi tog ett stort steg framåt. Första sträcksegern, vilket är riktigt roligt och farten blev lite bättre på lördagen, så det tar jag med mig till Lima. Men jag lärde mig mycket, avslutar Dante.

*

Före Dante i slutresultatet var SMK Hörbys Karljohan Ingesson som fyra. Jag menade att det var dålig koll på klockan ut från service som gav 90 sekunders tidstillägg och utan detta hade han och Tobias Pettersson slutat tvåa i premiären. Detta stämde dock inte utan ”teamchef/pappa” Lars-Johan rättar.

Det var inte räknefel från någon, jag monterade en kopplingsarm fel därav kom dom sex minuter sent ut. Ingen i besättningen har gjort något fel, rättar Lars-Johan.

*

Försöker och för mig ganska naturligt att hitta skånska guldkorn var helst de finns. Ett sådant var Noah Wahlberg Grönkvist som med kartläsare Lucas Olsson Ivarsson slutade tvåa i ”North Rally Bodens” klass ”Standard”. Noah tävlar med Volvo S40 och har Hofors MS som klubbadress och har precis som Båstad-boende Lucas en bakgrund som elever på Svalöfs Gymnasium och den på Ring Knutstorp förlagda utbildningen till ”Tävlingstekniker”. Praktiken gjordes i Åhuskärr där nu ”tajm-outade” GNM tidigare hade sin verksamhet. 

*

Riktigt kul var att f.d Team Nybe-föraren Jonas Åkesson fick en bonuschans i landets häftigaste 2WD-bil, Drive VXO:s BMW 1M i par med Andreas Johansson. ”Karlskronas snabbaste rallyåkare” gjorde exakt vad som förväntades och lite till, när han körde in som trea i klassen efter två tidigare SM-vinnare, Patrik Flodin och Patrik Hallberg. Omställningen från R5-Skoda till en bakhjulsdriven BMW gick bättre än vad Jonas trodde före start.

Foto: Niklas Falk Svensk Bilsport

Jag var lite osäker på hur det skulle kännas att komma tillbaka till en bakhjulsdriven bil, men det tog inte lång tid innan jag började köra den som de R5:or jag kört de senaste säsongerna, säger Jonas.

Det var något helt annat annat än min Opel och Team Nybes Volvo som jag kört tidigare. Motorns vrid är en styrka och på de sträckor där vi fick till inställningarna, kände jag verkligen att jag kunde pusha. Nu handlar det om att lägga pusslet, sy ihop en plan inför Lima och där ta vara på mer av bilens potential!

Foto. Drive VXO

*

Känns lite märkligt att först runda av vinterns första SM-tävling i Boden och därifrån hoppa direkt till första tävlingen i Södra BF:s RS-DM. Men så är det och idag öppnade SMK Hörby anmälan till numera traditionella ”Bilmånsson Rallysprint” den 13 april. 

65-års jubilerande SMK Hörby bjuder på: ”Nationell RS, Rallysprint, på asfalt. En SS som körs 3 omgångar, 3 varv per omgång, varav sista varvet är ca 900 m längre. Banans längd totalt ca 32,5 km varav 19,5 km utgör SS. Sammanlagda tiden för alla tre omgångarna räknas i slutresultatet. Arrangörsnoter tillhandahålls inte. SS körs efter skiss. Rekognosering tillåten.”. Asfaltsträckan är som tidigare år förlagd på Hörby Industriområde Öster. 

Foto: Tommy Svensson

Fjolårets DM-tvåa, Lunds Hans-Daniel Steiner hängde på låset och blev därmed först att anmäla sig till DM-premiären.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *