Sameby fortsätter överklaga rallybeslut, Oliver inleder jakten på WRC2-guld i Umeå, kan bli 2WD-klass i WRC, Østberg trea i Qatar efter dubbelpunka, Andervang taggad för för Holland, Boden väntar, färgklick har gått i mål och jag fick inte kicken i år, heller…
Då har ännu inte ”tjocka damen” kommit upp på scen i Umeå och där i dag SVT Västerbotten förmedlar ”Samebyn överklagar tillståndet…”. Det är alltså Rans sameby med ordförande Silja Jonsson Marklund i spetsen som överklagar, mindre än en vecka kvar till start för Rally Sweden.
–Per dagens datum befinner sig renar på två av de tre sträckor som nämns, skriver ordförande i sin överklagan.

Nu är det inte enbart specialsträckorna som är problem, utan även allmänna vägen mellan sträckorna. Sträckorna som trubblar är enligt samebyn i VK, Umeå Lång, Västervik och Vännäs. På två av dessa ska det då enligt samebyn finnas renar och man skriver, ”Förutom att betesområden där en specialsträcka är placerad blir obrukbara för renskötseln tiden i anslutning till rallyt, så utgör även transportsträckorna en stor problematik. Bilarna som det rör sig om har väldigt höga ljud och kör med mycket hög hastighet, vilket gör att de renbetesland som bilarna passerar får stora störningar”.
Nu kräver man att, om där finns renar ska sträckan ”avlysas” sju dagar innan tävling något om är omöjligt då tävligen startar om sex dagar. För Transportstyrelsen väntar bråda dagar och därifrån betecknas det som i princip omöjligt att hinna med att behandla överklagandet.
– Vi kommer ta tag i frågan med högsta prioritet och hantera det skyndsamt, säger Martin Andersson, presschef på Transportstyrelsen till SVT Västerbotten.
Från Rally Sweden kan åtminstone jag ana en viss och högst naturlig trötthet och Erik Åström, Event Director på Rally Sweden säger till SVT Västerbotten.
– Vi vet inte mer än ni och har inte blivit kontaktade av Transportstyrelsen. Men rally kommer det att bli, vi får se om vi behöver ändra på något!
Suck säger jag…
*
Om en knapp vecka är det kanske trots allt motstånd från samebyarna kring Umeå, förhoppningsvis dags för ”Rally Sweden”. Ur svensk synvinkel är det Oliver Solberg/Elliot Edmondsons inträde i WRC2 som röner allra störst intresse för oss blågula. I Monte där han i princip dominerade efter sin olyckliga date med ett betongfundament, kördes det inte om poäng vilket nu blir fallet. Med Monster Energy i ryggen är det i år en av finska Printsports Toyota GR Yaris Rally2 som är vapnet i jakten på VM-guld. I fjol vann värmlänningen i Västerbotten före dagens WRC-åkare Sami Pajari och vägen mot guld såg då stabil ut. Ett par misstag visade sig ödesdigra och till slut skilde tre poäng till Pajaris fördel.

– Det sved verkligen att vi var så nära utan att ta guld, konstaterar Oliver.
– Den frustrationen ger i år ännu större motivation och vi är båda fast beslutna att gå hela vägen och det hela börjar i nästa vecka!
Att Oliver är storfavorit med två raka Skoda-segrar i ryggen är ingen överdrift. 20 ekipage i klassen men i mina ögon ingen mer än Oliver som lär hålla hela vägen till seger. Visst har både Georg Linnamäe och Roope Korhonen visat sig snabba (3a respektive 4:a i fjol) men att de skulle rå på en taggad Oliver tror jag inte en sekund på.
– Jag känner mig verkligen hemma på vintern och Rally Sweden är onekligen en av årets höjdpunkter. En speciell känsla att köra på hemmaplan och inför min familj och så många kompisar, berättar Oliver som lägger till.
– Men det är ändå sträckorna som gör tävlingen så speciell…
Nu blir det premiär för Oliver med Toyota på snö och is vilket han menar gör det hela ännu mer spännande. Bilen har han visserligen kört på snötester vilka varit minst sagt lyckade.
– Blev imponerad av Yaris direkt, faktas lite olik allt jag kört tidigare, mer spänstig och den trecylindriga motorn är kraftfull med bra vridmoment. Jag älskar den!
Oliver summerar inför torsdagens start i Umeå.
–Prioriteten är poäng och det finns inget bättre sätt för oss än att vinna WRC2 och få många poäng, vilket också är vad vi siktar på!
*
I fjol tog Junior WRC klivet från tvåhjulsdrivna Ford Fiesta Rally4 till lite ”fränare” 4WD och Fiesta Rally3. Med detta dog också intresset för Rally4 i WRC vilket nu verkar bekymra WRC Commision. I veckan har man kikat på möjligheten att återinföra Rally4 som VM-klass som senast kördes 2022. I dag och sedan 2017 är det M-Sport Poland som är ensam leverantör av bilar till JWRC och det var också med en sådan Fiesta som Tom Kristensson (bilden) SMK Hörby tog Sveriges senaste VM-titel 2020. Men när nu även Renault Clio Rally3 finns med i matchen knackar även dom och ganska naturligt, på junior-dörren…

*
Efter den tunga kraschen i ”ERC Roma di Capitale” för över ett halvt år sedan har Mads Østberg legat lite lågt. Start i Slovenien med rumänska kartläsaren Itu Sergiu vilket gav en andraplats är allt som den norska profilen kört sedan kraschen som gjorde att Patrik Barth fortfarande går på rehab. Nu är dock Mads tillbaka för tredje gången i ”Qatar International Rally” och där han ska försöka ta sin första seger, två andra platser har det blivit hittills.

Han och Itu med Skoda RS Rally2 inleds stort och första publiksträckan i går vanns av paret, men en påkörd kon gav fem straffsekunder. Dock var man ändå inblandad i toppstriden, men på fjärde sträckan tappades tid och Mads förklarar varför.
– Försökte här köra lite försiktigare än vad jag gjort tidigare år för att undvika stora stenar, tyvärr blev resultatet det motsatta och jag fick för första gången i Qatar dubbelpunktering.
Mads berättar att han såg konkurrenternas olika spår men försökte istället hålla sig på vägen, vilket visade sig vara fel taktik. Snäll som han är och med tanke på sina kollegor, plockades det bort flera av de stenar som orsakade punkteringarna.
– Så här ser det ut här med vassa stenar, lite lotteri och tråkigt nog hade vi oturen att träffa de vassaste…
Trots detta håller #4 tredje plats med 1.51,8 fram till ledande Nasser Al-Attiyah som till höger i Skodan har Dani Sordos WRC-kartis Candido Carrera. Mellan dom och Mads finns Abdulaziz, Citroën och han är bara 4,5 sekunder före efter sju sträckor. Rallyt avslutas i morgon med sex sträckor.
*
2024 avslutades mindre lustigt för Stig Andervang efter att den tyska polisen i ”ADMV Lausitz Rallye” hade kraftiga synpunkter på pappersarbetet kring den Hyundai i20 N Rally2 han hyrde av ett holländsk team. Trots många besiktningar av Dekra tyckte ändå polis och tävlingsledning att det var läge att spä på FIA-kassan med många euro i böter. Av förklarliga skäl var Stig nu 66 år fyllda, lite låg i höstas men nu verkar han ha taggat till igen.

– Årets premiär i Sverige resulterade i totalseger och planen i år är att köra holländska mästerskapet. Det innebär åtta deltävlingar som dessutom är långa, förklarar han.
Det blir dock inte i Holland han gör internationell debut 2025 utan i tyska ”ADAC Hochtaunus Rallye” nästa helg i par med Sofie Sjöberg Karlsson (bilden). Tävlingen är premiär i tyska ”Schotter Cup” (grus/asfalt) och har lockat 40 startande till den nästan sprintartade tävlingen, bara 38 kilometer SS.
En fråga många ställer sig, är hur Stig orkar/hinner med att tävla så mycket som han gör? I fjol blev det 25 starter varav hälften utanför Sveriges gränser. Svaret är enkelt enligt färgklicken från Täby.
–Jag tycker ju att det här är kul!
*

Om någon timma (18.00) är det dags för SM-premiär med ”North Rally Boden” och där dagen ägnats åt ”rek” av de snabba vintervägarna. I väntan på start finputsar #50 Karljohan Ingesson/Tobias Pettersson på noterna och från klubbkamraterna i SMK Hörby kommer massor av lycka till och tumhållning. Så klart ingår även Henrik och Ida Levin #49 i detta!

*
Idag nåddes vi av det tråkiga beskedet att Hässleholm MK:s Conny Svensson gått bort efter en kort tids sjukdom. Även om Conny inte var lika flitig med tävlandet i sina gula Ford Escort och Volvo 240 som förr så var han ändå en av Södras stora profiler. Hans kartläsare Annika Hansen Wiberg skriver.

– Team Happy Rally -vi var inte snabbast, men hade alltid kul tillsammans. Otaliga tävlingar och timmar i garaget är nu till ända, och de kommer vara saknade. Minnena lever kvar, och de kommer vi att dela. Vila i frid min vän.
*
I går var det årsmöte i SMK Hörby och som vanligt ett välbesökt sådant, det 65:e sedan klubben bildades. Omval över hela linjen och inga som helst stötestenar gjorde att mötet avslutades snabbt och i full harmoni.

Kanske var det den väntande smörgåstårtan och klubbens specialitet till kaffet ”Grisatryne” som lockade. Det sistnämnda är ett läckert bakverk från Konditori Boulevard som fick sitt smeknamn under en klubbfest för många år sedan.

Unde kvällen gratulerades styrelsesuppleanten Fredrik Nilsson som nyligen fyllt 50 år av ordförande Malin Lindström. Förstår att många undrar men jag fick inte kicken i år heller, måste bero på dåligt omdöme av mötesdeltagarna…
*
Då tar vi ny helg-time out för Motorbloggen, men vi ses på söndag. Trevlig helg!
Skönt och att pontus tidend är still going strång. Tack till din 3 dje plats ,nästa gång kan det smaka med en vinst