Mille klassas av DirtFish som favorit i JWRC, Lindholm i fem WRC2-tävlingar med Skoda, redan i år kan Kauppinen köra Rally1-bil, Flodin har förstått grejen dessutom guldfavorit i SM, Alfa i topp i ”RMCH”, DM-anmälan i södern öppnad och ralllysportens ”urkraft” fyller 80 år.

Till skillnad mot Finland är det sällan som svenska förare/kartläsare får utrymme hos amerikanska DirtFish, undantaget är så klart Oliver Solberg som i det här sammanhanget lirar i en egen divison. Annars var det senast (förhoppningsvis inte sist) SMK Hörbys Tom Kristensson som lyckades klämma sig in i det här finrummet och många inslag med ”Smiling Tom” syntes under J WRC-åren. Nu ser det dock ut som att Mille Johansson, Katrineholm lyckas sno åt sig en del strålkastarljus och idag djupdyker sajten i talangens planer för 2025. 

DirtFish reagerade lite mot att Mille och Johan Grönvall hoppade över ”Arctic Lapland Rally” där flera av årets JWRC-konkurrenter valde att värma upp.   

Hans känsla är att lite testning före evenemanget (Rally Sweden) kommer att vara mer än tillräckligt med förberedelser, skriver DirtFish.

Med klasseger i Rally Sweden 2024 menar Mille att han känner sig vara i en bra position för ny seger och även slåss om VM-titelen.

Svenskar har en liten fördel före de andra förarna som kanske inte är lika vana vid snö. Men jag har fortfarande bara kört fyra vinterrallyn, så det är inte så mycket erfarenhet som vissa kanske tror, menar Mille till DirtFish..

Men ändå gillar jag snö väldigt mycket och tror att det är där jag presterar mitt allra bästa!

Den amerikanska rallyrösten menar också att Mille/Johan är solklara favoriter i Västerbotten och hoten från Taylor Gill, Ali Türkkan och Diego Domínguez Jr. kommer han att kunna hantera. Nu är ändå Junior WRC ett mellansteg och redan, 2026 räknar han kallt med att byta ut Rally3-Fiesta mot en Rally2-bil.

Jag skulle inte säga att jag sätter press på mig själv men jag har stora mål för framtiden och att vinna Junior WRC i år skulle vara ett bra steg inför nästa äventyr, sammanfattar Mille.

Han berättar även att han saknar asfaltrally i Sverige vilket gjort att han kört så mycket på kontinenten.

Det är mer finjustering på asfalt som jag gillar mer än grus! 

Hela artikeln (lång) finns att läsa på dirtfish.com.

*

En spännande finsk rallynyhet kom idag när Emil Lindholm avslöjade att han och trogna kartläsaren Reeta Hämäläinen  ska köra minst fem deltävlingar i WRC2. Årsdebut blir det på Kanarieöarna i slutet av april med Škoda Fabia RS Rally2 från Toksport WRT.

Foto: Red Bull Content Pool

Efter noggrant övervägande valde till slut Emil att gå tillbaka till Skoda efter några år med Hyundai.  

Det känns bra att återvända till Toksport och Škoda, som vi vann WRC2-mästerskapet med. Naturligtvis var jag redan då involverad i utvecklingen av Škoda Fabia RS Rally2, så jag är bekant med bilen och teamet. Under tiden har den utvecklats ännu mer och vi kommer att se och uppleva i de första testerna hur bilen känns i nuvarande skick, berättar Emil ett pressmeddelande.

Jag vill också tacka Hyundai Motorsport  för möjligheten att jobba för ett toppteam, de senaste åren har verkligen varit lärorika och det har varit fantastiskt att få en känsla för att köra en Rally1-bil.

Som finsk förare är så klart Rally Sweden en tävling man alltid vill köra och så även Emil, den här gången lockade asfalt på ”Holmarna” mer.

De senaste åren har WRC saknat ett VM-rally på ren asfalt som det nu blir på Kanarieöarna. En tävling som är njutbar för en före detta ”racerbilsförare.”

*

I måndags tipsade jag om att Tukka Kauppinen kommer att köra minst en tävling med Rally1-bil i år och då menade jag, ligger Rally Finland närmast till hands.

Foto: Rautio Motorsport

Påminde också om var ni läste detta först. Idag berättar hans manager/teamchef Markku Rautio samma sak (kanske läst Motorbloggen, vad vet jag), att det vid sidan av full säsong i Finska Mästerskapet, inhopp i ERC och WRC2 även ingår i planen att köra Rally1 i både Estland och Finland. Blandad kompott med bilar blir det för 18-åringen och i ERC/Italienska Mästerskapet  blir det med helt nya Lancia Rally4 han ska jaga segrar. Annars är det Toyota som gäller och där menar Rautio att Kauppinen redan till nästa år ska köra full säsong i WRC2. Att Rautio har stort förtroende för sin adept står klart och han konstaterar. 

Redan 2027 kan det bli kliv över till ”the top class in WRC”…

*

Över till trots allt lite mindre glamorösa Rally SM och premiären på fredag-lördag med ”North Rally Boden” . Här lyfter jag mer än gärna fram publikfavoriten Patrik Flodin.

Inte bara för att Patrik genom sin omgivning är duktig faktiskt snudd på ensam, att förstå vikten av att sprida sin information mer än till ”de närmast sörjande” på Facebook. Före, under och efter varje tävling dimper det i mejlkorgen ner relevant information till media vilket är oerhört tacksamt. Till i stort sett hela SM-fältet inklusive arrangörer skriver jag bara, se och lär!

*

Över till själva tävlingen och där nu ”Ilsbos Fines´t” ihop med Göran Bergsten tar klivet (skriver inte ner, för det är det definitivt inte) över till ”Nationella 2WD”. Senast man körde här var 2022 med Volvo 940 (bilden) vilket resulterade i seger i samtliga tävlingar. 

Foto: Tommy Svensson

Även i Boden blir det Volvo 940 men nu iklädd GK Doors svarta kostym berättar storfavoriten till SM-guld. 

Vi kör även i år tillsammans med GK Door Team Sweden och jag är verkligen peppad att få köra i den tvåhjulsdrivna klassen igen. Huvudmålet är att bara åka och ha kul, sen vill vi ju självklart vinna också.

Just vinnarskallen kännetecknar Patrik oavsett om han kör Volvo, BMW, Skoda, Polo eller som senare 2025en RWD-Toyota. Att han och Göran ser framemot att komma igång med sladdandet lyser igenom vilket inte minst publiken ser framemot mot. Att starta om i långt upp i norr är något han gillar. 

Boden bjöd på fantastiskt fina vintervägar senast vi körde där (2022). Vi får hoppas vädergudarna ger oss lite mildare väder – sist var det drygt 30 minusgrader

*

Efter 14 av 17 sträckor i ”Rallye Monte Carlo Historique” är det Alfa Romeo i topp med tyskarna Michel Decremer/Jennifer Hugo. 320 straffsekunder före en BMW med Louis Asensio Climnet/Carles Valls Jimenez från Spanien. Mer klassiskt rallystuk som trea, Lancia Fulvia Coupé  med italienare Fabrizio Rossi/Marco Frascaroli. Bästa nordbor är från Danmark, Kim Kjaersgaard Frandsen/Kristian Jørgensen, Golf GTI som på grund av väderproblem föll från sjunde till på 12:e plats.

Foto: Per Vilslev/Rallyinfo. DK

*

Nu har även anmälan öppnat för ”Simrishamnmixen”, premiär för Södras Rally DM/Sydsvenska Mästerskapet den 5 april. Ska man döma av intresset så verkar det så här tidigt, vara större än ifjol då redan åtta förare anmält sig. Bland dessa, SMK Hörbys tidigare internationella racingprofil Daniel Vebster med kartläsare Hannes Karlsson. Tidigare körde Vebster bland annat Lamborghini och därifrån är steget inte så värst långt för många, till den Volvo 242 som numera är arbetsredskap. Åksuget verkar stort då paret även var snabba med anmälan till Hässleholms GP den 27 april.

*

Avslutar med att hylla en 80-åring och jag tvekar inte, en gång räddade svensk rallysport på bredden. Tänker så klart på Volvo Original Cup-grundaren Carleric Johansson som redan i slutet på 80-talet skissade på det som fortfarande är lite ryggrad i sporten.

Foto: Privat

Många har turerna varit kring klassen, från mindre snygga kuppförsök i syfte att ta över orkestrerade av krafter inom SBF, till alla som under åren med lock och pock försökte förmå tidigare Skåneboende Carleric att tumma på sitt hårda regelverk. Allt har dagens 80-åring ridit ut och stått stabilt som en klippa även om det blåst snålt kring öronen.

Just detta att inte vika ner sig för olika inspel, inbillar jag mig är hemligheten att klassen numera omdöp till VOC Mekonomen Rally under ledning av Roger Fransson  fortsatt och inom överskådlig tid utgöra snudd på urkraft inom rally. Från en skåning till en f.d ”landsman” men numera Söderhamnare, stort grattis Carleric!

*

I morgon tar Motorbloggen time out då dagen går till att förbereda inför torsdagens årsmöte i SMK Hörby

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *