Skoda ”reducerar” engagemanget i WRC2, 18-åring skrev rallyhistoria i ”Arctic”, Joons/Hägg tog andra raka 2WD-segern i Supercupen, radio från Umeå enbart digitalt, FIA-president med fel fokus och skånsk 940 på norsk snö!
I dag släpptes nästan snudd på chockbesked via rallysajten ”wrctvitaly” att Skoda Motorsport i hop med Toksport, reducerar sina åtaganden i WRC2. I Rallye Monte Carlo saknades teamet men förväntas dyka upp i Rally Sweden, men med lite annan inställning. Ett avtal mellan tyska Toksport och Skoda gör att man från Mlada Boleslav under 2025 minskar stödet. Detaljerna i avtalet är inte offentliga men oavsett, så känns det inte som något positivt för WRC2-tävlandet.
I Umeå kommer man dock med Nikolay Gryazin, Robert Virves och Fabrizio Zaldivar. Många är förvånade över att man inte fyllt luckan från Oliver Solberg med ”a top driver” och där då Andreas Mikkelsens namn nämnts. Dagens beslut ses av ”experter” som att Toyota och Citroën nu tar kontroll över Rally2-klassen, Hyundai nämns inte ens. Samtidigt med detta berättas även om Skodas ”Bonusprogram” i ERC. Totalt delar man ut ”presentcheckar” på reservdelar för 40 000 euro i varje deltävling.
*
I ”Arctic Lapland Rally” såg vi det definitiva genombrottet för nästa genration WRC-förare från Finland, 18-årige Tukka Kauppinen. I sin andra 4WD-tävling med Rally2-Toyota Yaris utklassade han allt motstånd och var i mål elva sekunder före Kalle Rovanperä med sin vassare Rally1-Toyota. Nu framhålls att Kalle som test inför Rally Sweden körde på WRC-däcken från Hankook. Däck som då inte skulle vara lika pålitliga som de Michelin som satt på Tukkas Toyota. Så kan det absolut vara men ändå, en tvåfaldig världsmästare i en fullpreppad Rally1-bil får däng av en 18-åring, tror faktiskt att rallyhistoria skrevs i Rovaniemi.
Med eurostarka Markku Rautio i ryggen är vägen mot en Rally1-start utstakad och blir inte ett dugg förvånad om det blir redan i hemmatävlingen Rally Finland, glöm inte var ni läste detta först…
Nu körde Rovanperä och Jonne Halttunen först i spåret och utom tävlan så de som Tukka och Sebastian Virtanen egentligen tävlade mot var Esapekka Lappi/Enni Mälkönen, Skoda. En fajt som slutade 38,1 sekunder till Toyotans fördel och trea ndessuom lite WRC2-rutinerade Roope Korhonen/Anssi Vinikka, Toyota var hela 1.11,0 efter supertalangen längst fram. Före ”SM-säsongen” startade var Teemu Asunmaa och Janne Ferm en av de hetaste kandidaterna till slutseger. Premiären kördes också hem av Teemu, men i helgen var han över en och en halv minut efter. Detta säger lite om hur snabb Tukka var över de 13 sträckorna. Snabb är inte det första man tänker på när det kommer till sexan och RX-stjärnan Niclas Grönholm. Placeringen var väl okej, men att vara fyra minuter från seger är åtminstone tre för mycket.
Foto. privat
Jari Liiten och Håkan Jacobsons debut i årets huvudfokus Finska Mästerskapet, hade utan snövallsbesök på 16 minuter under fredagen, slutat på Topp-10. Med Yokohama som stöd och Printsport som Skoda-leverantör, tycker jag ändå att Jari och Håkan kan se fram mot resten av säsongen med tillförsikt. Måste även lyfta fram Jari-Matti Latvala/Janni Hussi som med sin snudd på i sammanhanget ”Museum-bil”, Toyota Celica hade fem moderna Rally2-bilar före sig. Dessa plus en Rally1 (Kalle) och så snabbaste ”klassiker”, Mikko Eskelinen Ford Escort WRC visar att ”JML” inte på långa vägar gjort sitt i rallyskogen. Direkt bakom Toyotan och som nia totalt slutade vinnaren i Rally3-klassen, 19-årige estländaren Patrik Enok/Silver Simm. Med sin Fiesta Rally3 var paret 6,4 sekunder före Ville Vatanen/Jarno Ottman med Renault Clio. De två första var i en egen klass och trean över två minuter efter. Kanske skönt för Mille Johansson att Enok inte är anmäld i Junior WRC och Rally Sweden, kunde nog ha blivit en svårtuggad motståndare. Nästa stopp för ”SM Ralli” blir den 7-8 mars med ”SM Savonlinna Ralli”.
*
Även i Supercupens andra deltävling ”Gestrikekannan” blev det Johannes Joons/Emma Hägg, Toyota och MK Tierp som visade var 2WD-skåpet skulle stå. Den här gången var det dock tajtare och Ford-åkare Johan Wesslén/Valkyria Edlund var futtiga 1,5 sekunder efter de tre sträckorna. Allt avgjordes på sista sträckan där Forden tappade nästan tre sekunder till Joons som även gick in som trea totalt.
Trea i 2WD slutade Rasbos f.d SM-profil, Mats Thorzelius/Jenna Djurström, med Opel Corsa före bästa Volvo, Daniel Edman/Hans Ädel, Sandviken.
Lyckad årsdebut för Stig Andervang/Robin Eriksson som tog den numera svenskreggade Hyundai i20 Rally2 till säsongen första men säkerligen inte, sista seger. Tvåa i klassen slutade tror jag också, en glad Hannah Jakobsson/Magnus Nilsson, Kolsva och Ford Fiesta. Glad över att äntligen kunna köra en hel tävling utan strul, så stort grattis Hannah.
Tvåa totalt och vinnare i ”4WD Övriga” blev ”Rally Sweden Historic” favoriten Tobias Johansson/Jenny Strandberg.
Ludvikas snabbaste Audi quattro-duo var överlägsen i klassen och där Films Sören Olsson/Patrik Karlsson med i ålder ungefär jämförbara Toyota var snudd på tre minuter efter.
1300 Rallycup som enbart hade Järbo som reservtävling var därför lite tunnare än vanligt. Den här gången visade cupens nestor Ola Strömberg/Brittmarie Ålund att man fortfarande har tänder att bitas med. Seger med knappt nio sekunder före Haninges David Barfeld/Daniel Nordgren. Återigen var det Hälsinges Torbjörn Pahlin/Emil Eklund som var bäst i cupens Appendix K-del. Volvon var styvt två minuter före 240-kompisen Jan Åhlander/Anders Lind, Hedesunda. Tuffare bakåt (7,6 sekunder) där göteborgaren Jan Adielsson/Erik Karjula, 240 rullade in.
En trist dag blev det för unge och talangfulle Hugo Carlberg med pappa Stefan till höger, Fagersta som med en Volvo 240 körde i samma klass. Dock inte så långt då bilen hoppade ur spår på första sträckan och träffade ett träd. Hugo la ut en bild på sin FB-sida och att det krävs mycket kärlek för att få den tillbaka på vägen igen, står klart. Hos entusiasten Denso Melwinsson högg det i hjärtat så pass, att han tog initiativ till en Swish-insamling så vill du stötta Hugo så är numret 070-6979291. Hugo var inte ensam om att missa målgång utan hade sällskap av 20 ekipage. Gestriekkannan innebar slutet på vintersäsongen för Supercupen och nästa anhalt blir i Rimbos ”Björn Waldegårds Minne” den 17 maj.
*
Fick före helgen en fråga om rallyradion under ”Rally Sweden” som vad denne förstod enbart ska sändas digitalt
– Inga sändningar i FM-nätet vilketinnebär att man måste betala för att komma åt sändningarna? Hur blir det för ”allt vanligt fölk” som vi säger i Dalarna, kommer det att bli tyst i skogen, inga varningar o dyl som kan gå ut till publiken! Nog bör väl reportrarna på Svensk Bilsports Rallyradio kunna höras på en FM-kanal? I
I Umeå är det ”Rallyradion med Rally live” som sänder med Sebastian Bourghardt, Sofie Lundmark, Lars Jonsson, Per Johansson och Robin Nilsson står för det praktiska som inleds klockan 18.00 på torsdagen. Svaret på frågan i början är ”Årets sändningar går bara digitalt på Svensk Bilsport TV, inga sändningar i FM-nätet”.
*
Kollade rutinmässigt på suveräna nyhetsförmedlaren för motorsport, norska Parc Fermé och läser en mycket tänkvärd krönika av Joakim Stenløs. Grunden är FIA:s nya hårda regler gällande vad som är tillåtet att säga och inte säga för tävlande. Slinter tungan kostar det 40 000 euro första gången och sedan dubbelt andra gången tungan inte hålls i styr. 120 000 euro och en månads avstängning plus poängtapp väntar en tredje gång. I första hand lär detta drabba Formel 1 och som då skribenten ifrågasätter ,om det är här som president Ben Sulayem bör ha sitt fokus. Istället menar denne att Formel 1 går som tåget (dålig jämförelse åtminstone i Sverige) medan World RX och WRC går mer som svenska tåg, alltså knackigt . Stenløs förtydligar, ”Ben Sulayem och FIA:s uppgift är inte i första hand att vara moralens väktare gentemot förare som skapar produkten de är helt beroende av. Kanske borde Ben Sulayem istället lägga ännu mer tid och resurser på FIA:s viktigaste uppgift: säkerheten. Eller vad sägs om att säkerställa ett rättvisare dömande inom sporten snarare än att byta ut personal varannan vecka? Det hade i alla fall varit kul att se vad de stora summorna som kommer in till FIA efter de höga böterna gick till. Mer specifikt hade det varit trevligt att se om pengarna går till säkerhet och bra initiativ, eller om det är toppledarnas förmåner och officiella möten i Rwanda som tar det mesta av kakan. Men varken förarna eller vi andra har med det att göra.” Tänkvärt eller?
*
Lite kul på Parc Fermé är att sajten pryds av en röd Volvo 940 och som jag vet med hundra procent säkerhet, aldrig haft dubbdäck på sig före ”Rally Finnskog”.
Det handlar om SMK Hörbys Rolf-Arne Nilssons nyligen till norska crosskart-profilen Nikolai Haldammen sålda ”VOC:are”. Tidigare har 940:an med Rolf-Arne som förare mest körts på asfalt, men när där landade en BMW i Sniberup fick trotjänaren nytt hem i Norge.
Dessutom lite kul, ”årets första nyregistrerade rallybil på norsk mark”. Tyvärr ville inte växellådan som nya ”hussen” ville så för #91 blev det en tredje plats i VOC-klassen.
https://www.skoda-motorsport.com/en/2025-will-be-a-busy-year-in-rallying/