Länstyrelsen i Västerbotten stödjer VM-rally, ser mörkt ut för en fjärde Hyundai i WRC, Rovanperä åkte av tack vare korkad publik, Simrishamn lättar på DM-täcket medan Trelleborg/BRC redan har över 30 anmälda…
Kanske är jag lite för optimistisk med mina skånska och i renfrågor obildade ögon, men nog känns det som att Länstyrelsen i Västerbotten idag ger fördel Rally Sweden gentemot den rallyöverklagande samebyn Rans. I Umeå står man fast vid sitt beslut att ge grönt ljus för rally trots motståndet från renägarna. Länsstyrelsen lutar sig emot ”trafikförordningen”, berättar Per Lundström chefsjurist på länsstyrelsen i Västerbotten.
– Det finns inget krav på medgivande från samebyar för att man ska kunna få ett tillstånd. Markägare måste ge tillstånd för att rallyt ska kunna genomföras men samebyar som är nyttjanderättsinnehavare har inga såna rättigheter enligt trafikförordningen.
Han berättar vidare att ”Rennäringslagen” inte är tillämpbar i det här fallet, istället har man bedömt att det är via trafikförordningen tillstånd kan ges. Juristen får så klart mothugg av renägarna som verkar vilja stoppa VM-rallyt t snudd på till varje pris. Än är alltså inte sista ordet sagt, men med Länsstyrelsen i ryggen känns det onekligen mycket bättre än om motsatsens rått. Ändå mindre än tre veckor kvar till rallystart i Umeå.
*
Även om det inte blev bara glass och ballonger för Hyundai i Monte så var ändå premiären okej med Adrien Fourmaux som trea i sin ljusblå premiär. Med resultatet där känns det mer och mer osannolikt att Cyril Abiteboul utökar till fyra bilar. Tidigare har man kört med två förare för hela säsongen medan Dani Sordo, Andreas Mikkelsen och Esapekka Lappi turats om i tredje bilen. Mikkelsen och Sordos planer för 2025 är ännu inte klara, medan Lappi sadlar om till Skoda och Finska Mästerskapet med debut helgens ”Arctic Lapland Rally”. Fourmauxs succédebut har knappast krattat manegen för främst Mikkelsen, som vill tävla så mycket som möjligt medan Sordo ändå lär få göra lite inhopp i rally som passar honom och fansen, tänker till exempel på Kanarieöarna och Portugal.
*
I ”Arctic Lapland Ralli”, genrep för Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen inför viktiga ”Rally Sweden” fick inte den start som föraren i #69 hoppades.
Direkt på första sträckan blev det en tidskrävande visit i en snövall efter en idiotiskt placerad åskådare som satt i dikeskanten i Kalles idealspår. På detta tappades runt fyra minuter som i efter hand justerades av tävlingsledningen med en konstruerad tid som blev hanterbara 12,6 sekunder sämre än sträck-vinnande Esapekka Lappi.
När detta skrivs så har fem av dagens sex sträckor körts, bara sista på travbanan i Rovaniemi återstår och där faktiskt Rovanperä lite förvånande, verkat leverera högst mänskliga tider. Bara två bästa tider av fem möjliga ger en total tredjeplats, 24,2 efter blott 18-årige och superimponerande ledaren Tuukka Kauppinen (bilden). Den unge Toyota-föraren har vunnit tre sträckor ihop med Sebastian Virtanen och är 2,1 före Esapekka Lappi/Enni Mälkönen med Skoda.
Teemu Asunmaa/Janne Ferm är femma drygt halvminuten efter Kauppinen med Anssi Rytkönen/Juho-Ville Koskela ytterligare fem sekunder långsammare. Sedan följer Roope Korhonen/Anssi Vilnikka och Niclas Grönholm/Anssi Linaketto. Ende svensk i Arctic är Jari Liiten/Håkan Jacobsson som hade bra häng på de snabbare finländarna. Men på sträcka fem hände något och Yokohama-Skodan tappade 14 minuter och rasade i listan.
Jari-Matti Latvala/Janni Hussi ligger på nionde plats med den TGR-lackade (alltså svart) Toyota Celican. Till förtret är man dessutom bara tvåa i klassen, där istället Mikko Eskelinen/Arto Kappanen är runt tio sekunder snabbare med Ford Escort Coswort. Mycket kan sägas om det klassiska Lapplands-äventyret men inte att de krokiga/bökiga-sträckorna dominerar. Fortast gick det på elva kilometer långa SS3 ”Autiovaara” där Kauppinen klockades för 134,1 km/t i snitt…
*
Från snön i Rovaniemi är det långt till Österlen både i tid och mil. där idag Simrishamns MK lättade lite på förlåten inför Södra BF:s DM-premiär, ”Simrishamnsmixen” den 5 april. Än är inte inbjudan och anmälan klar, men i kommande vecka ska den bli offentlig hälsar klubben som fortsätter.
– Vi bjuder på en tävling med samma upplägg som 2024, fem sträckor på fyra mil där två sträckor körs dubbelt.
Förutom först ut i Rally-DM för Södra BF, är det även premiär för ”Sydsvenska Mästerskapet” som alla inblandade hoppas får ett lyft i år. HQ är i Hammenhög precis som ifjol. Klubben har även varit så generös att man redan nu ger lite smakprov på vad som erbjuds på Österlen i vår.
SS1: (6,4 km), samma startsträcka som de sista åren fast på andra hållet än 2024
SS2: (10,8 km) till stora delar samma som i fjor, med samma avslutning som var ny till 24. Första biten har inte körts på 2000-talet.
Service 45 minuter
SS3: Samma som SS1
SS4: (6.1 km) en sträcka som är motsatsen till de andra 2, här är det trångt och bökigt, den kördes senast 2023 fast nu med annan dragning.
SS5: samma som SS2
Första bil beräknas vara i mål kl 14:30.
*
Efter Simrishamn tar Trelleborgs MK över stafettpinnen med Söderslätt som arena för ”Rally Anderslöv”. Här är det dock inte DM som gäller, utan deltävling ett i Bilsport Rallycup. Med tävlingsstart den 12 april är det fortfarande oceaner av tid till anmälan stänger den 2 april. Tycker det är lite tråkigt att inte TMK hänger på samma anmälningsstopp som beslutats för DM, alltså stopp 14 dagar före tävling. Allting blir ju så mycket enklare för såväl tävlande som arrangörer, om samma tider gäller oavsett tävlingsstatus.
Tävlingsledare Kai Koivuranta kan inte klaga på intresset så här långt, 32 anmälda med över två månader kvar till starten i Klagstorp.
*
Då är det fredag och då också veckan sista Motorbloggen. I morgon är det time out när min mer kultiverade bror och svägerska bjuder på musikunderhållning i den ”trygga staden” Lund. Men på söndag har förhoppningsvis kulturen sjunkit undan så pass att att det blir en ny Motorbloggen.
Trevlig helg.