Tänak i första vintertesterna med sin ”nya” Hyundai, Hankook fick tummen upp efter Monte, en sameby tänker överklaga rallybeslut, ”SverigeSerien” startklar med fria starter för juniorer, många”Okontrollerade” kvar efter deadline i till Boden och 87 ekipage i ”Supercupen 2″…

Ingen ”rast-vila” för Ott Tänak och Martin Järveoja som redan igår morse satt i ”nya” Hyundai i20 N Rally1 för vintertester. Platsen var som vanligt Hyundais eget testområde i Finland där man inledde förberedelserna för ”Rally Sweden”. Inte bara en uppdaterad ”no-hybrid car” utan även de nya Hankook-däcken ska provas ut. 

Under isiga men även snöiga förhållanden, fick Tänak känna på det koreanska gummit för vinterrally. För honom en lite extra viktig tävling då han i Sverige har två segrar att försvara, 2019 med Toyota och 2023 med Ford. Ett extra plus för honom är att han går ut som fjärde bil i Västerbotten där Elfyn Evans får ”äran” att spåra i avsaknad av WRC-ledande Ogier. Efter honom kommer så Adrien Fourmaux och Kalle Rovanperä medan Thierry Neuville som femma, startar direkt efter sin temakompis.

*

En stor snackis före ”Rallye Monte Carlo” var hur de nya Hankook-däcken skulle fungera, i kanske världens svåraste rally  ur en däckingenjörs synvinkel. Lika mycket snack lär det även bli inför och under Rally Sweden, då detta blir debut för Hankook på rent vinterväglag.

Foto: Hnakook Motorsport

I Monte fick koreanerna dock beröm av toppförarna och allra bäst gillades dom dessutom inte så konstigt, av segraren Sebastien Ogier.    

– Mindre problem än förväntat dessutom få punkteringar vilket är den största fördelen, förklarade Ogier för ”DirtFish.  

Enda däcken man inte gav full tummen upp för var ”vinterdäcket” som menades behöva lite mer utveckling. Nu är detta vinterdäck som inte på något vis liknar de som ska användas i Västerbotten, så ur den synvinkeln spelar omdömet mindre roll. Just att Monte-däcken verkade ha starkare sidor än Pirelli som WRC använt de senaste åren, imponerade på de tävlande. Frågan är nu om man rider vidare på detta och även i ”Rally Sweden” kan knäppa belackarna på näsan. Redan i höstas dömde till exempel delar av den svenska ”rallyeliten” ut Hankook och menade att de saknade både erfarenhet och logistik för att klara av att bli ensam leverantör till Rally SM

*

De som trodde att det skulle råda ”peace in the valey” efter att Länstyrelsen satt ner foten och gett grönt ljus för ”Rally Sweden” trodde fel. Enligt SVT Västerbotten ska Rans sameby nu överklaga beslutet.

Jag är väldigt chockad över formuleringarna i villkoren för tävlingen, säger samebyns ordförande Silja Jonsson Marklund till SVT.

Samebyn som har renar i området, känner sig enligt SVT ”nu att tvingas flytta sina renar” som grund för överklagandet.

En myndighet, statens arm som länsstyrelsen är, har ett större ansvar än att bara se till trafikförordningen, säger Jonsson Marklund.

Jonsson Marklund menar att ”det inte är bra för renar” att vara i området och samsa med rallybilar/publik. Hon stöder sig på ”rennäringslagen” som säger, ” du får inte flytta eller störa renar som bolaget sagt att de ska göra”.  Rallyt vill inte kommentera mer än att saken får ha sin gång eller som där står i tv-serier ”to be continued”… 

*

I dag släppte VOC Mekonomen Rally nyheter kring seriens  ”flaggskepp”  och det som för klassades som inofficiellt ”SM för VOC” eller ”SverigeSerien”.

Sedan i fjol är det bara grusrallyn i SverigeSerien med tävlingar väl spridda  över ”RallySveriges bas” med fokus på befolkningsbältet. Alltså är det Mellansverige som ansvarige Roger Fransson syftar på och förklarar.

Lite tajt tidsmässig mellan två tävlingar på försommaren men samtidigt så fina rallyn och med en löning emellan så känner vi ändå att det är en toppenlösning för årets kalender, man kan aldrig få för mycket rally. 

En nyhet är att juniorer kör gratis i SverigeSerien och för detta svara Fransson själv ur egen börs. Att SverigeSerien tappat lite status sedan GruppF med SBF i ryggen gjorde sitt intåg, går inte att förneka. Ändå är det svårt att komma runt seriens betydelse för sporten och där lyfter Fransson fram namn som Tom Kristensson (bilden), Emil Bergkvist och Elias Lundberg som alla startade som ”VOC-åkare”. Nu är man dock insläppta i RM.

Foto: Tommy Svensson

RM är ytterligare ett sätt att tävla nationellt i VOC på riktigt hög nivå, slår Fransson fast.

Sex som Fransson säger ”topptävlingar”, ingår i SverigeSerien som inleds i Vara 18 maj med ”Varvloppet”. Därefter ser VOC-året ut så här.
T2: Rasbo, 14 juni – Rasbo MK Bresontrofén
T3: Skillingaryd, 28 juni – Skillingaryds MK – Skilling 500
T4: Laxå, 16 augusti – Laxå MK – Laxårallyt
T5: Nora, 13 September – Nora MK – Noratrofén
T6:Enköping, 4 Oktober – Enköpings MK – Rally Enköping

Finalen körs för första gången i Enköping med gott om utmanade vägar enligt Fransson.

Vi kan förvänta oss en riktigt fin och värdig final på årets serie, dessutom planerar klubben att köra vissa sträckor en andra runda i oktoberkvällens mörker så här kommer vi att få användning av våra extraljus där numera som bekant både LED och Xenon är godkända. 

Fyra tävlingar plus finaltävlingen räknas i varje tävlandes totala resultat och personliga serie. Från och med Laxå så tillförs även tabellen PowerStage där man kör om fem extra poäng i varje tävling. 

*

Lite konfunderad över SM-premiären ”North Rally Boden” där det idag fortfarande finns 21 ekipage i kategorin ”Okontrollerade”. Vad jag vet innebär detta att man inte fullgjort sina åtagande och i Tävlingsinbjudan står att läsa, OBS! För att anses som anmäld (kontrollerad) måste tävlingsavgift och rekognoseringsavgift vara inbetald före 2025-01-28 kl. 18:00.”. Om detta gäller och det inte beror på någon sorts bankfördröjning så innebär det att en tredjedel av de anmälda inte får lov att starta. Nu hoppas jag att ha feltolkat inbjudan…  

*

Deltävling två i Supercupen och 1300 Rallycup körs på lördag med Folkest Hus i Järbo som tävlingsnav. Med föråkare och debutanter borträknade så kan Järbo MK och ”Gestrikekannan”  räkna in 87 deltagare och bland annat Stig Andervang/Robin Eriksson som gör årsdebut med sin Hyundai Rally2. Ingen debut för Jörgen Joons/Emma Hägg som var bästa 2WD-åkare i SMK Hälsinges premiär och som nu jagas av tvåan där, BMW-åkande Oskar Sundell/Joakim Söderqvist. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *