Ogier tog 10:e Monte-segern, Rossel vann WRC2, Oliver med sju SS-vinster, Haninge-Kalle vann ”Hälsingerallyt” och Reiersen nära göra samma sak i ”Rally Finnskog”…
Då är WRC-premiären 2025 i mål och än en gång (9:e segern + en när Monte ingick i IRC) stod Sebastian Ogier och. Vincent Landais överst på Monte-pallen-. En seger som gjorde fransmannen tårögd och detta då han tillägnade den till sin för ettt år sedan bortgångne farbror som betytt mycket för hans rallykarriär.
För Toyota blev det ömsom vin, ömsom vatten där Ogier och Elfyn Evans (tvåa) stod för vinet medan Sami Pajari och Takamoto Katsuta svarade för vattendelen. Pajari nästan bokstavlig, då han missade en bro på söndagens första sträcka och hamnade turligt nog på stranden och inte i vattnet.
Foto: DirtFish
Katsuta sladdade av vägen på samma sträcka och kunde inte ta sig därifrån. Mellan pallen och sina tävlingar olyckskamrater fanns Kalle Rovanperä som varit lite oväntat tam i sin ”full time come back”, fyra och 28 sekunder från pallen. Trösten var näst snabbast på power stage och tvåa på ”Supersöndag”. Evans gick för fem bonuspoäng på sista sträckan men det höll på att sluta illa.
–Jag förväntade mig inte is en kilometer före mål, men som tur var tog vi oss ändå igenom men det såg inte bra ut just då, förklarade Evans vid målet efter en lätt touch mot en sten.
De fem poängen på sista sträckan gick till Ogier som tackade sin lyckliga stjärna över att överhuvdtaget kommit i mål. Flera mindre avåkningar känns inte riktigt Ogier om man säger. Han erkände också att det varit bitvis lite för yvig körning.
– Flera ”moments” den här helgen och utan min farbror som min egen ”lucky star”, så…
Inte helt överraskande men ändå lite att Adrien Fourmaux i sin Hyundai-debut skulle ta en pallplats och bli bäste förare av koreansk bil.
– En mycket positiv start och jag är verkligen nöjd med första starten i mitt nytt team, menade Fourmaux.
Desto mer besviken var Thierry Neuville som förbannade sitt öde på fredagen med sönderslaget vänster bakhjul. Besvikelsen blev inte mindre av att i andra loopen köra av igen, dessutom på exakt samma ställe som på morgonen. Salt i såret var även de böter han fick från FIA på 10 000 euro för att ha kört på allmän väg med ett hjul som inte rullade fritt.
– Inte vår helg, summerade #1 som slutade sexa och med en enda bonuspoäng på sista sträckan.
Redan nu ryckte Toyota lite från Hyundai och leder nu med 24 poäng. Ogier åker hem med 33 poäng, bara två färre än max utdelning. Evans har 26 medan Fourmaux åker till Umeå som trea med 20 poäng. Långt hopp till Ott Tänak och Thierry Neuville som fick ihop elva respektive nio poäng från Monte.
Irländaren Josh McErlean tog sig i mål vilket inte den andre M-Sport-föraren Grégoire Munster lyckades med efter att ha understyrt rakt fram på näst sista sträckan.
*
Sträcker lite på mig för att träffat rätt med vinnaren i WRC2, Yohan Rossel vilket även gav full poängpott för just hans åttonde placering i WRT-tipset. Citroën-föraren gjorde knappast några misstag alls utan kunde ta maximala poäng med 2.47,8 före Hyundai-åkande Erik Camilli. Den Rosselska familjelyckan var total när lillebror Leo i sin debut i klassen slutade trea, bara sex sekunder efter Camilli. Bland Rally2-åkarna totalt var det dock Nikolay Gryazin, Skoda som var närmast Yohan.
Oliver Solberg spurtade bra efter katastrofinledningen torsdags och tog totalt sju sträcksegrar av 18 möjliga, vilket gav sjätte plats i Rally2-klassen.
– Jag är nöjd över vår ”speed” i jämförelse med konkurenterna som har mer erfarenhet av sina bilar på de här sträckorna, menade Oliver innan kommande Rally Sweden som blir hans första ”poängtävling”.
Två avåkningar där den sista på SS13 verkligen innebar ”game over” för Yuki Yamamoto/James Fulton med Toyota Rally2. Alldeles för optimistisk inbromsning i en snöig/isig vänster, innebar avslut för den japanske talangen.
*
Haninges Fiesta-åkare Kalle Gustavsson med Lucas Karlsson på tillfälligt besök, körde hem segern i ”Supercupens” premiär, ”Hälsingerallyt”. Tappade lite tid på första sträckan mot hemmaföraren Niklas Hägg/Toni Sundquist. Därefter var det fördel Ford mot Hyundai och segermarginalen blev 2,8 sekunder i den tunna 4WD-klassen (bara fyra ekipage). Nästan dubbelt så stor var ”4WD Övriga” där man såg Kvarnvingarnas Jari Saarinen/Ida Lidebjer Granberg i en Mitsubishi EVO7 överst i resultatlistan. Tvåa men över minuten långsammare, hamnade en Subaru från Härjedalen innehållande Magnus och Malte Proos.
Trea totalt och bästa 2WD slutade MK Tierps Johannes Joons/Emma Hägg, Toyota och skalpen var tung. Tvåa slutade nämligen en av de som förväntas tillhöra SM-toppen framöver, Oscar Sundell/Joakim Söderqvist med BMW. Något SM blir det inte för Jari Liiten/Kim Nilsson, Sandviken som istället satsar på mästerskapet i Finland med Skoda från Printpsort. Här hemma blir det Volvo för Jari som inledde sin nya karriär med en tredje plats. Debut med RWD och bara 20 sekunder bak Joons imponerar på mig. Smålänningarna Jacob Johannesson/Danny Holgersson, Gullabo tog stoppet i Ilsbo som uppvärmning inför Boden. Åtta i klassen av 23 som tog målgång gav en bra boost inför vad som komma skall. Att dessutom vara före SM-rutinerade Emil Karlsson/Jessica Larsson, Hällefors ”boostar” även det. Tätt i ”Standard” som i Supercupen heter ”Klass 8 = Gr-F,Voc,Gr-N 0-1400cc”. En dryg sekund skilde mellan Laxås Magnus Lindquist/Fredrik Rudmalm och från Söderhamn, Magnus Mellquist/Henrik Hedström.1300 Rallycup vanns av Lucas Carlsson/Robin Norling, Nyköping före Laxå-åkarna Marcus Johnsen/Amelie Jacobsson.Den här gången funkade det för ”Senor/senorita-Sukka”, Ola Strömberg/Brittmaire Ålund även om gapet från fjärde plats till seger var 1.05,5. Att snabbast i KRC/HRC skulle bli en Volvo 240 var inget överraskande och den som svarade för detta var hemmaåkaren Torbjörn Pahlin/ Thorbjörn Olofsson. Den som svarade bäst var en Golf med Lennart Olsson/Lars Grip, Ånge Mk. Att analysera alla nio klasser för den här delen av rallyt är snudd på omöjligt, så jag sätter punkt här. 114 startande i ”SC-premiären” där 31 aldrig tog målflagg.
*
Ännu svårare i ”NM2”, Kongsvinger-baserade ”KNA Rally Finnskog” där 45 bröt medan 55 fullföljde alla sex sträckor. Allra gladast var nya Toyota-föraren Eyvind Brynildsen med Jørn Listerud vid noterna. En tuff duell hade Toyotan med svenske Isac Reiersen/Stefan Gustavsson med JC Racetekniks Skoda.
– Vi vann fyra av sex sträckor men en snurr på sista sträckan gjorde att vi förlorade ledningen. Men farten vi har visat idag är ett stort steg framåt, och nu är vi klara för SM och Rally Sweden om ett par veckor, kommenterade Reiersen efter målgång.
Till slut hade alltså ändå Brynildsen bättre ordning på pedalerna och marginalen mellan de två blev nästan en minut. Lika mycket skilde inte till trean och en av huvudkonkurrenterna om ”NM-gull”, Frank Tore Larsen/Lars-Håkon Lundgren med Polon, 3,3 sekunder i Skoda favör. Regerande mästaren Henning Solberg/Ilka Minor slutade femma efter tappad tid efter en avåkning, med Petter Saeves Waskaas/Henrik Johansen mellan sig och ”FTL”. Vet inte om man kan säga att Ole Christian Veiby/Anders Fredriksson överraskade med att bli tvåa 2WD-klassen i sin Volvo 940? Trots allt få i startfältet som har samma rutin som ”OC” men då med betydligt mer sofistikerade rallyåk än en ”940”. 48 sekunder skilde till vinnaren Anders Kajer/Veronica Engan, Toyota Corolla. Ny Corolla som trea, Steve Røkland/Marius Fuglerud, 14,7 efter 940:an. Bra motstånd bjöd syskonen Rudi, Heine och Sunniva innan man hamnade på ”Bruttliste” med sin Peugeot.
Flera svenska klassegrare och i den klassiska delen vann Johan Kristoffersson/Sofie Sjöberg Karlsson, Volvo 240 medan värmländska Volvo-kollegerna Arne och Mathilda Rådström tog 262:an till fjärde plats. Ett snäpp bättre för det småländska inslaget i klassen, Roger Berglund/Christer Carlsson, 240.
Bara två bilar i mål i Klass1 men där Team Westoms Jim Jansson/Thomas Hagelin vann med Volvo 240. Ännu enklare för skånske Adam Grahn/Maja Bengtsson som fick ännu fler träningsmil med nya Fiesta Rally3. Ensam i klassen men 12:a totalt och återigen en stabil insats från Åhuskärr trots att man använde ”SM-däck” med kortare dubbutstick.
– Tö väder hela dagen och vi åkte samma däck som vi ska använda i Boden och Rally Sweden. De flesta körde med längre dubb utstick, väldigt tufft i modden, konstaterade Adam.
Mycket kan sägas om Kolsva-syskonen Jacobssons utflykter till Norge, men ord som lyckade finns inte med bland dessa. I premiären bröt både Martin och Hannah och i helgen var det samma sak för deras Fiesta R5:or. Enligt ”bruttliste” var orsaken ”Avkjøring”.
Men kan noen forklare meg hvorfor Oliver Solberg blei straffa med TIDS-straff (og dermed røyk to plasser ned på resultatlista) for en liten sladd i ei rundkjøring, mens Neuville riktignok fikk en stor PENGE-straff (som selvsagt ikke betyr ”fem flate øre” for HAN…), men ingen TIDS-straff, for å ha kjørt mange kilometer på offentlig vei, med et hjul som var delvis revet av bilen?