Tänak/Solberg snabbast på shake down, tråkig väderinledning på ”Monte”, färgmärkning på Hankook-däcken, SM-Jonsson anslöt till ”Mitsubishi-Cup” i Boden, blåsig rallyhelg väntar, inbjudan till gruspremiär på Söderslätt och nu går även mediapolitiken in i ren-frågan…
Känns lite ”yesterday news” att återkoppla till onsdagens shake down för ”Rallye Monte Carlo” men gör så ändå. Snabbast, dessutom i första åket på regnblöta ”Route de la Garde” var min vinnare Ott Tänak, 07 före Kalle Rovnaperä, även detta i första försöket. Sebastien Ogier var trea, en tiondel bak Kalle medan Elfyn Evans tog en fjärde tid, ny tiondel efter. Samma avstånd till #1 Thierry Neuville som var exakt sekunden efter Tänak.
Lite överraskande var Josh McErlean snabbaste Puma-åkare som sjua men över fyra sekunder efter Tänak.
Foto: Oliver Solberg Motorsport
Bästa Rally2-bil var Oliver Solberg som i Toyota-debuten bara var tiondelar långsammare än Sami Pajari med Rally1 Yaris. Värmlänningen vill jag säga var överlägsen och näst bäste, Nikolay Gryazin med Skoda var32,2 sekunder långsammare. Tätare mellan honom och Gus Greensmith, 0,1 sekund skilde Toksport-förarna åt. Min vinnare Yohan Rossel fick till en fjärde tid, fyra sekunder bak Oliver. Snabb ut var hemmaföraren Matthieu Margaillan med syster Mathilde som kartläsare i en Skoda. Men på andra körningen gick det åt h-e för syskonen som sladdade av sträckan och sidledes försvann nerför en brant slänt (nästan stup) innan det blev stopp. Någon möjlighet att reparera fanns inte utan det blev ”Shakedown accident for #32”.
*
Från Jens Johansson kommer dagens väder från Gap.
– Fortsatt regn, dimma och fem plusgrader!
I vänta på start i kväll klockan 18.00 (live i TV12) strosade Jens runt i Gap och på serviceplatsen kunde han konstatera att souvenirshoparna låg tätt. Men även att WRC TV var på plats och på scen intervjuades alla tre teamcheferna i WRC av Becs Williams.
– Kul för publiken, menade Jens innan han tog bilen för att vara god i tid på SS2, ”Faucon-du- Caire/Bréziers” med första bil klockan 19.53.
Dagen avslutas så med 14 kilometer långa SS3 med start klockan 21.06.
*
Under dagen dök där upp en fråga som jag hoppas någon ”däckexpert” kan svara på.
– Har noterat att det på de nya Hankook-däcken finns olika färgmärkningar. Är detta ett sätt för publiken att kunna avgöra vilka hårdheter som förarna kör på?
Vet någon svaret så hör av er?
*
När detta skrivs är det cirka två timmar kvar innan anmälan stänger för SM-premiären ”North Rally Boden”. Spännande att se om där tillkommer fyra nya namn för att uppfylla kraven som skrevs i Tävlingsinbjudan för att tävlingen ska genomföras, ”…om inte minst 60 st.tävlande i SM/JSM/RM anmält sig vid anmälningstidens utgång.”.
Bland de senaste att anmäla sig var Forshagas ”MR SM”, Mats Jonsson/Jon Magnusson som kör med en Mitsubishi Mirage. Med detta blev han sjunde bil in i ”Mitsubishi Cup” som är ett mer passande namn på klassen än ”Nationella 4WD”. Sex Mirage och en EVO6 med Hälsinges Tomas Bergman/Ida Lidebjer Granberg är vad som finns anmälda i detta läge. Sju Mitsubishi ställs mot åtta i klassen för de modernare ”Internationella 4WD”.
*
I helgen är det ”Supercupen, Klassikerna och 1300 Rallycup” i ”Hälsingerallyt” som lockat 113 ekipage till Ilsbo där HQ är beläget. På andra sidan gränsen, i Norge är det ”Rally Finnskog” med ungefär samma antal tävlande. Mer som de båda lär få gemensamt är vädret som väntas bli, 5-7 plusgrader, lätt regn och rejält med vind. Extra mycket ska det blåsa i Kongsvinger om det är någon tröst för SMK Hälsinge…
*
Lite konstigt att samtidigt med detta skriva om att premiären för Bilsport Rallycup, Trelleborgs MK:s ”Rally Anderslöv” den 12 april nu öppnat sin anmälan. Tre typiska ”Söderslätt-sträckor” som körs två gånger är vad tävlingsledare Kai Koivuranta bjuder BRC-åkarna på. Precis som i fjol är start/mål förlagt i Klagstorp i skuggan av gamla landmärket Jordberga Sockerbruk som ”back in the days” ofta var en del av trelleborgarnas RS-historia. Till och med jag själva har här försökt hitta rätt bland sockerbetor och koner med min allt annat än RS-lämpliga Saab.
Extra trevligt att inbjudan pryds av en bild på fjolårsvinnaren Victor Hansen/Emma Fransson, SMK Hörby…
*
Idag är det exakt fyra veckor till att ”Rally Sweden” rullar igång och någon uppgörelse mellan arrangören, myndigheterna och samerna har ännu inte presenterats. Klockan tickar och nu har även lokaltidningarnas politiska skribenter börjat intressera sig för det sprängstoff som frågan utgör. I S-märkta Folkbladet tar deras politikröst Linda Westerdal som jag uppfattar det åtminstone klart ställning för samerna och mot rally i Umeå.
Redan med rubriken, ”Samebyarnas nej till rallyt är det enda logiska” förstår man på vilken sida hon står i frågan. Citerar inledningen på hennes ledartext, ”Rally Sweden flyttade norrut för att snösäkra sina tävlingar. Men flyttar man en rallytävling till renbetesland är det lågt ställda krav att de förväntas spela efter spelets regler. Och när de inte gör det kan de inte förvänta sig få sin vilja igenom”. Inget som hon tar upp i sin ledare är några direkta nyheter för de som följ spelet om renar kontra rallybilar. Dock har jag inte klart för mig påståendet ,”samebyn tvingats ligga ute med pengar”. Linda skriver även att det i princip inte är renarnas bete som är problemet utan ”konsekvens av tidigare samarbeten och kommunikation”. Alltså något som samerna menar inte har fungerat. Sedan får jag sim skåning inte ihop att rallyts ekonomi innebär ”ekonomisk risk för samerna” som man hänvisar till och att samerna får agera bank till rallyt. Slutklämmen från Linda blir,”Men flyttar man en rallytävling till renbetesland är det trots allt lågt ställda krav att de därför också förväntas spela efter spelets regler”.
Betydligt mer för rallyt är en insändare i Västerbottenskuriren skriven av en icke tidigare rallyintresserad Umeå-bo som inleder med, ”Jag tycker att Rally Sweden är det bästa evenemang Umeå/länet fått stå som värd för så länge jag kan se tillbaka, och då är jag inte sen tidigare någon rallymänniska. När rallyt kom bestämde jag mig dock för att se vad det var för evenemang vi fått i knät i Umeå och begav mig ut i rallyskogen”. Därefter följer kloka objektiva synpunkter på rallyt och där även samerna får plus, även om skribenten tycker att lite ödmjukhet hade varit klädsamt. Sist i VK-insändaren står ”Skogen rymmer både renar och rallybilar och vi behöver evenemang som Rally Sweden för vi människor mår bra av att göra saker tillsammans. Därtill går inte betydelsen för föreningslivet i Västerbotten att underskatta.”. Från Skåne kommer, jag håller med…
Bäste Tommy nu är det så att man får inte läsa inbjudan som fan läser bibeln. Det står INTE att tävlingen ställs in om inte 60st har anmält sig.
Det står att tävlingsledningen FÖRBEHÅLLER sig rätten att avlysa tävlingen. Men du behöver inte vara orolig vi har beslutat att köra tävlingen.
MVH
Hans Aldenlöv
Okej, lite tolkning där ni så klart har rätt. Det blir rally vilket är positivt!
Hej Prognosen för Hälsingerallyt i tävlingsområdet på lördag är.
Temp 0 grader.
Nederbörd 0 mm.
Blåst 5 m/s.
Anmälda 118 st.
Kjell Mattsson Smk Hälsinge.