Rally Sweden Vd medger att man borde varit klara tidigare, Ekström/Bergkvist tog årets första sträckseger, Lindholm hoppas ”göra en Pajari”, Grönholm köra full ”SM-kausi”, många Appendix K i Hälsingerallyt och Mille en av 13-förare i Junior WRC.

Med isdubbarna beredda ger jag mig mot bättre vetande, ändå ut på den tunna is som heter Rally Sweden. Igår hade lokaltidningen Folkbladet en lång intervju med rally-vd Anna Nordkvist när hon var på besök i Umeå. I artikeln bekräftas samma sak som jag redan gjort och som kritiker bemöt mig med, ”du begrip int”. Folkbladet skriver ”Nordkvist konstaterar att situationen som den har blivit i år, och även tidigare år, inte är hållbar med en ansökningsprocess som drar ut alldeles för länge och nära inpå själva tävlingen.

– Det är väldigt nära inpå. Jag funderar på hur vi kan jobba med det. Kan vi starta en process tidigare med sträckor och dialoger för att lämna in en ansökan tidigare och få mer tid. Vi måste kunna öppna upp för det. Jag kan tänka mig att länsstyrelsen inte vill ha det såhär heller, säger hon.”. Nu en månad före start ”funderar” Nordkvist på om de kunnat göra något annorlunda och från min plats på läktaren känns det som att en tidigare start på tillståndsprocessen vore ett självklart sätt. Tro det eller ej, men Nordkvist håller med. 

Vi kan inte sitta i den här situationen, det här går inte. Det behöver förändras. Vi skulle behöva vara klara tidigare. Det går inte att de (exempelvis samebyarna) ska ha remisstid till en månad innan tävlingen. Det sa jag till Hans (Lindberg (S)) också. Vi som omsätter 60 miljoner och ska dra hit 200 000 människor kan inte sitta och inte veta om vi har ett tillstånd eller inte. Det går liksom inte.

Att rallyt inte har ekonomi att betala rena fantasisummor till renägare för att nyttja vägar som korsar deras betesmarker, förstår alla med lite insyn i sporten. Nordkvist är också tydlig med detta.

Vi måste komma ihåg att vi är ingen pengamaskin. Det här bygger på 5 000 ideella människor i våra motorklubbar och andra föreningar. Vi vill se till att de föreningarna får ta del av det här i stället för att lägga pengar på saker som vi inte ska lägga pengar på.

Trots motvinden pågår planeringen som vanligt för WRC-rally 13-16 februari och Nordkvist är ändå optimist. 

Det kommer att bli ett rally. Om vi skulle få nedslag på något på grund av att vi inte kan hantera trafiksäkerheten så får vi hantera det enskilt.

Att intresseset för WRC:s enda snörally är stort även utanför Sverige framgår då många olika internationella media ägnar stor uppmärksamhet över vad som händer. Med detta söker jag mig tillbaka mot fast och säkrare mark…

*

Fastare mark har även Mattias Ekström/Emil Bergkvist under sig efter att idag ha vunnit Dakarrallyts näst sista sträcka, första segern i år. Avståndet till fyran Nasser Al-Attiyah är nu strax över fyra minuter och då med bara en kort sexmila sträcka kvar att köra.

Foto: Dakarrally

Jag är nöjd med dagen och det käns som att jag och Emil har gjort vårt allra bästa, summerae Ekström inför sista sträckan.

Nytt skifte i toppen när Yazeed Al Rajhi återtog ledningen från Henk Lategan. Återigen var det startpositionen som avgjorde där Al Rajhi gick ut som 33:e bil medan Lategan var över 20 bilar tidigare i spåren. 

*

En av mina favoriter i WRC2 har varit och är fortfarande, Emil Lindholm som körde hem mästerskapet 2022 med Reeta Hämalainen som kartläsare. Då körde Emil Skoda men mitt under 2023 lockades han över till Hyundai vilket med facit i hand var ett misstag. Troligen lockades Emil av att teamet även kör i WRC och kanske skulle han då också få en chans där.

Foto: CHL Sport

Nu visade det sig tråkigt nog att Hyundai i20N Rally2 inte var på samma nivå som Skoda, Citroën och senare Toyota. En pallplats lyckades man få till och året efter var det ännu värre då varken han eller Teemu Suninen, nådde pallen. Säsongen 2024 för Emil och Reeta tog slut i augusti och därefter har han jobbat som testförare/kvalitetskontrollant för Hyundais Rally1-bilar. När DirtFish ställer frågan vad som händer 2025 svarar Emil. 

Svårt att säga exakt men WRC2 är målet, dessutom hoppas jag på även några Rally1-körningar.

Hoppet står till att den nu mer utvecklade Rally2-bilen ska vara närmare konkurrenterna och lite av drivkraften är att ”göra en Pajari”. Alltså via WRC2-seger nästla sig in i en Rally1 Hyundai.

Sami (Pajari) bevisade att när du kommer från Rally2, kan du även göra ett bra jobb i Rally1. Det betyder inte att man behöver vara där i fem år innan man kan leverera. 

Emil avslutar med att han är säker på att klyftan mellan de som kör i WRC2 mot ”toppgänget” med Rally1-bilar numera är mycket mindre…

*

Helgens ”Hotelli IsoValkeinen SM-ralli Kuopio 250 v. Kuopio” är först ut i Finska Mästerskapet med 107 deltagare, fast då även inklusive supportklasser. Lite tunnare än vanligt i R5/Rally2-klassen, ”bara” nio bilar och där nu även Niclas Grönholm satsar på full ”SM-säsong” med Skoda Fabia Rally2 bakad av Red Devil Energy.

Foto: ”MERITA MAKINEN / MERITAPIX”

Tung utmanare (kanske alltför tung) är Skoda-kollegan Teemu Asunmaa med Janne Ferm i högerstolen. Samma Ferm som tidigare i år avslutade samarbetet med Esapekka Lappi.  Faktiskt mer populär är Rally3-klassen som får ihop 14 bilar, dessutom ovanligt nog med en majoritet i Renault Clio. Bara fyra kör med Ford Fiesta.

I ”Hälsingerallyt” den 25 januari blir det premiär för ”Supercupen-1300 Rallycup-Klassiska/Historiska Rallycupen” med 114 anmälda. Kul är att klassikerna börjar röra på sig och nästan halva startfältet kör med handlingar för Appendix K. HQ är i Ilsbo medan sträckorna körs kring ”snösäkra Nordanstig”.

*

Idag släppte M-Sport Poland namnen på de 13 som ska köra i Junior WRC 2025 med premiär i Rally Sweden. Ende svensk av de 13 är som redan avslöjats, Katrineholms Mille Johansson/Johan Grönvall. Mille är med sina 19 år dessutom näst yngst i gänget, bara belgaren Thomas Martens är yngre (18 år).

Foto: IK Sport

De allra flesta av Milles utmanare är för mig helt okända, undantagen är turken Ali Turkkan, Claire Schönborn från Tyskland och Diego jr Dominguez, Paraguay. Dessutom känner jag igen Tristan Charpentier som i fjol engagerade SMK Hörbys Co driver-stjärna Julia Thulin för en tävling i Finland.

*

Har in i det sista inväntat en spännande och kul skånsk rallynyhet, men än har det inte plingat  i mailkorgen. Skulle ni läsa det någon annanstans så vet ni att jag håller mitt löfte, att inte ”spräcka nyheter” enbart för att vara först. Med lite fly kommer mailet i morgon… 

2 svar på “Rally Sweden Vd medger att man borde varit klara tidigare, Ekström/Bergkvist tog årets första sträckseger, Lindholm hoppas ”göra en Pajari”, Grönholm köra full ”SM-kausi”, många Appendix K i Hälsingerallyt och Mille en av 13-förare i Junior WRC.

  1. För en som mig, som befinner sig långt bort från Sameland, är det lätt att förstå och känna med båda sidorna i renbetes/rallydilemmat. Men jag tänker att även samer borde finna tjusningen i att kolla på en riktigt bra rallytävling. När jag var barn bodde jag i en bygd i Småland där de skar av oss helt under en helg för att dra rallysträcka på (den enda) grusvägen som gick genom byarna. Sedan tog det ett tag innan vägarna var återställda, men ALLA hängde längs med sträckan, för det var det häftigaste som hände i byn det året, ha ha 🙂 Det blev goda minnen att ta med sig upp i vuxenlivet och det är fortfarande lika roligt att titta på. Hoppas det löser sig och de kommer överens.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *