Ny Hyundai först i Rally Sweden, Liiten anmäld till Arctic Lapland Rally, tar sig med anmälningar till Boden, tung krasch för Hvambsahl som vill ha ökad säkerhet, även lite oro inför ERC i Värmland och Ekström/Bergkvist ökade avståndet bakåt…
Det blir premiär för Hyundais nya i20 N Rally 1 i ”Rally Sweden” avslöjar DirtFish och i väntande ”Rallye Monte Carlo” blir det en ”24:a-bil” minus hybrid som väntar för Thierry Neuville, Ott Tänak och Adrien Fourmaux. Tidigare var planen att introducera en helt ny bil till i år men vårens osäkerhet kring reglementet, gjorde att jobbet avstannade. Därför ligger man i Alzenau lite efter och först i Umeå får vi se 2025-års version.
Av naturliga skäl är Hyundai hemlighetsfull om på vilka punkter bilen förbättrats, även om bilder lär visa att bland annat fjädringsvägen förändrats. Även transmissionen ska ha fått en uppfräschning och nu är förarna spända på att få prova nyheterna i skarpt läge då testmöjligheterna varit begränsade. Neuville fick frågan om bilen var snabbare eller bekvämare att köra gentemot fjolårets och svarade hemlighetsfullt.
– Lite av båda…
*
Även i ”Rally Sweden” blir det debut för Martins Sesks/Renars Francis och då med Ford Puma Rally1 minus hybrid. Före detta tänker man sig en test och då lär kommande ”Arctic Lapland Rally” i norra Finland vara aktuellt. Ligger nära till hands, då Jourdan Serderidis redan är anmäld dit med M-Sport på plats i Rovaniemi.
42 anmälda till tävlingen som körs sista helgen denna månad. Idag dessutom med första svenskarna i listan, Jari Liiten/Håkan Jacobsson med en av Printsports Skoda Fabia Rally2. Till Ericsson Motorsport avslöjar Liiten att det blir full säsong med Skodan i Finska Mästerskapet. Att vårt SM valts bort förklarades tidigt och anledningen var de nya enhetsdäcken från Hankook.
*
Idag fylldes anmälningslistan på rejält för SM-premiären ”North Rally Boden” och anledningen till påfyllningen heter kort och gott ”GK Door Team Sweden”. På ett bräde kom teamet med anmälan för Patrik Hallberg/John Stigh (2WD) – Patrik Flodin/Göran Bergsten (2WD) – Chribbe Haglund/Martin Holmdahl (4WD) – Dennis Rådström/Sunniva Rudi (4WD) – Christer Hedlund/Elina Svensson (4WD). Med detta är Bodens MS uppe i 36 ekipage med en dryg vecka kvar tills anmälan stänger.
Läste tävlingsinbjudan och där såg jag något som jag inte stött på tidigare. I avsnittet ”Tidsschema” fanns även angivet ”Solens upp och nedgång” något som sällan redovisas vid tävlingar i Skåne…
*
I helgen berättade jag om att unge Karl Peder Nordstrands 2WD/Norge-comeback i ”Sigdalsrally” slutade redan på första sträckan. Bakom en kurva dök plötsligt en stillastående medtävlare upp och ”KP” hade inget annat val utan att kasta sin Peugeot i snövallen för att undvika krock. 20 sekunder senare kom så Mads Peder Hvambsahl med sin av Marius Bermingrud hyrda Ford Fiesta R5. Då fanns ingen plats att undkomma, utan Fiestan körde med kraft in i den redan snövallsplacerade Peugeton.
Norska Parc Fermé har pratat med Hvambsahl som efter 27 år fått ihop budget för bilbyte till ”toppklassen”. Drömmen blev snabbt förbytt till mardröm och nu väntar reperationer.
–Det Holder ikke med et par hundre tusen, det blir mye mer enn det, förklarar 51-åringen för Parc Fermé.
En insamling startade direkt och som redan är uppe i 70 000 kronor, men det lär ändå inte räcka för att göra Fiestan stridsduglig igen. Sjävklart är Hvambsahl glad över stödet.
– Jeg sier det til alle at jeg trenger all den hjelpen jeg kan få jeg nå for at jeg skal klare dette.
I och med detta väcker Hvambsahl nytt liv i säkerheten i rally och vill se systemet ”Rally Safe” i norska tävlingar framöver. Ett liknande system som finns ibland annat WRC och som varnar bakomvarande tävlande om en bil framför fått stopp på sträckan.
– Hadde vi hatt sånn varsling i bilene hadde ikke dette skjedd, konstaterar Hvambsahl.
Han menar också att det var ren tur att ingen kom till skada och att en allvarlig olycka kunde inträffat. Med tanke på de allt högre hastigheterna/snabbare sträckor, ökar så klart riskerna. Då blir det också ofrånkomligt att allt som kan höja säkerheten måste göras. Även om kostnaderna samtidigt ökar och då i första hand för de tävlande…
*
Då jag fortsatt har respekt för ”svag is” lämnar jag i stort sett Rally Sweden-fajten utanför Motorbloggen. Läser dock i dag en lång artikel i Västerbottenskuriren och där SSR Samernas Riksförbund (lite kul att man har samma förkortning som South Swedish Rally) riktar skarp kritik mot rallyt med utgångspunkt, att man enbart kontaktat en enskild renskötare och inte ”SSR”. Turerna är både långa och många men som sagt inget jag går in på, tunn is är inte att leka med.
Noterar även att det blåser kring ”BAUHAUS Royal Rally of Sweden”, även här har f.d SBF-basen Anna Nordkvist en betydande roll. Här är det dock inte krångel med markägare, istället brist på engagemang (läs för lite ekonomiskt bidrag) från Karlstad Kommun som åberopas i Nya Wermlands Tidningen. Ett faktum som enligt Nordkvist hotar framtiden för ERC-tävlingen, i år i slutet av maj. Att bidraget behövs framgår tydligt enligt NWT, då senaste upplagan visade förlust på runt två miljoner…
*
I dag på SS10 ruskades det om i Dakartoppen där tack och lov Mattias Ekström/Emil Bergkvist ruskades om allra minst. Med detta återtog Henk Lategan ledningen och är nu 2.27 för gårdagens ledare Yazeed Al-Rajhi, båda med Toyota Hilux. Än mer med svenska ögon glädjande, var att Ford Raptor #226 drygade ut gårdagens minimala ledning mot Nasser al-Attiyah. Då var det sekunder som skilde, men efter dagens sträcka är nu skillnaden 3.35 mellan trean och fyran. Något hopp att det ska bli blågult högre upp än till tredje plats är knappast tänkbart med bara två sträckor kvar.
Kör pontus tidemand i år
Ja