WRC2 2025 startar först i Rally Sweden, Carlberg jobbar för ny ERC-säsong, ”FTL” kör med MRF-däck, Solberg hoppas på start i helgen, Ekström stabil Dakar-trea, ”Standard” stor klass i Boden och Rallyklassikerna fokuserar på Mellansverige.
Är man lite elak eller bara analytisk så kan man nästan säga att säsongen för WRC2 startar inte i ”Rally Monte Carlo”, utan i Västerbotten och ”Rally Sweden”. Även om där är 23 anmälda till ”Monte” så är det i princip endast två förare som kan tänkas vara med i toppstriden när serien avslutas, Nikolay Gryazin, Skoda och Yohan Rossel, Citroën (bilden)
Oliver Solberg som är förste utmanare kör utanför poäng, samma sak för ifjol väldigt ojämne Gus Greensmith med svenske kartläsaren Jonas Andersson. Två förare som garanterat kommer att stå på pallen flera gånger under året och i Olivers fall, oftast högst upp om ni frågar mig.
Om sedan Carlos Sainz skyddsling, Jan Solans är fågel eller fisk med Toyota Yaris GR Rally2, är svårt att avgöra. Visserligen seger i Portugal men efter detta mest ”fisk” i fjol. Detta är förresten samma Solans som Hörby-föraren Tom Kristensson slog i tre av fem tävlingar i Junior-WRC 2019 där Solans ändå säkrade sitt VM-guld. Bilden från Wales där guldet säkrades.
Till Rally Sweden kommer även en ny spelare in på rinken, finske ERC-åkaren Mikko Heikkilä som gjort klart för sex tävlingar med Skoda i WRC2. Förutom i Umeå får man även se honom i Portugal, Sardinien, Grekland, Estland och så klart hemma i Finland. Seger 2022 i ”SM” (Finska Mästerskapet) innebar lite språngbräda till ERC men som dock inte alls blev vad 32-åringen hoppades på. Nu tror han att bilbyte från Toyota till en av Toni Gaardemeisters (TGS Motorsport) Skoda ska vara lösningen. Vid sin sida får han som tidigare Kristian Temonen som dubblar och i ”SM” åker med Benjamin Korhola.
–Det kommer att krävas en stark insats från oss eftersom nivån är ännu tuffare i år, men när allt klickar kan vi konkurrera med fabriksförarna, förklarade Heikkilä för Rallyjournal och hänvisade till andraplatsen i WRC2 i ”Rally Lettland” förra säsongen.
– Det primära målet blir att få ut det bästa av mig själv och hela teamet, jag siktar definitivt på en WRC2-medalj!
*
En bit därifrån (WRC2 alltså) är fjolårets tvåa i ERC Juniors, Calle Carlberg som just nu antar jag jobbar stenhårt, kanske med lite blodsmak i munnen för att få ihop budget till ny säsong i ERC Juniors. Då hade han stöd från Opel Motorsport efter att ha vunnit ”ADAC Opel Electric Rally Cup” 2023 men i år är det på sina egna Nässjö-ben han måste få ihop budgeten.
– Jobbar ”flat out” för att köra även i år, jag ger inte upp och att ERC-media utsåg mig till ”Rookie of the Year” gav mig ytterligare motivation, förklarar 24-årige Calle för erc.com.
*
Indiske däcktillverkaren MRF är en riktig storspelare i rally, i synnerhet borta i Asien men även en betydande aktör i ERC. I Sverige för dock MRF en tämligen tillbakadragen tillvaro i rallyskogen och så även i Norge fram tills nu, vill säga.
Idag presenterade nämligen Frank Tore Larsen att hans VW Polo R5 från nu kommer att köras i MRF:s röd-vita färger. Med Lars Håkon Lundgren till höger gör ”FTL” debut i helgens ”Sigdalsrally” och planen är full ”NM-runde” plus även start i ERC Bauhaus Royal Rally of Scandinavia.
*
En som fjolårsvinnare tillika hemmaförare, ”FTL” kan få tävla mot i NM-premiären är 2024-mästaren Henning Solberg med Ilka Minor vid sin sida, men fortfarande har ingen anmälan kommit.
– Jag hyr bil från ungerska Keane Motorsport (Skoda) som kördes i ”Jänner Rallye”, som de nu jobbar för att få startklar och transporterad till Norge, förklarar dagens 52-års firare.
– Jag tror det ordnar sig, både Ilka och jag är beredda!
*
Efter dagens sträcka (SS4) i Dakarrally behåller Ford #226 Mattias Ekström/Emil Bergkvist sin tredje plats, 21.40 efter ledande Henk Lategan, Toyota. Mellan de här båda finns Yazeed Al-Rajhi, även han med Toyota och med knappt sju minuter upp till ledning.
Inför dagens etapp låg fjolårsvinnaren Nasser Al-Attiyah tvåa men fick problem och tappade en halvtimme. Då väntade Dacia-föraren på assistans/reservdelar från teamkamraten Cristina Gutierrez. Nu skiljer 35 minuter från hans sjunde plats upp till Lategan.
I går råkade Sébastien Loeb ut för samma sak som Carlos Sainz gjorde tidigare, FIA-teknikerna dömde ut hans Dacia-bur efter kraschen och därmed finito med ökenrally för den här gången.
*
I julhelgen gick Chris Ingram ut och och förklarade att han tog ”time out” från rally då han inom kort skulle bli pappa. Jag blev därför väldig förvånad när han nu glatt berättar, att han tänker försvara sin BRC-titel i premiären ”East Ridning Stages Rally” den 18 januari. 160 anmälda och då är en av dessa Ingram med Toyota Yaris GR Rally2 från Melvyn Evans Motorsport.
*
Om styvt två veckor stänger anmälan för Rally SM och ”North Rally Boden” och från olika håll kommer frågor till mig om läget långt upp i landet. Främst är det antalet anmälda som oroar och som länge låg still på 13 bilar, men nu börjat röra på sig. 18 anmälda idag och av dessa är en tredjedel anmälda i av många ifrågasatta, ”Standard”. Lite kul att två i klassen kommer från SMK Hörby, Henrik och Ida Levin med nybyggd Grupp F Volvo 940 kompletteras av Svenske Mästaren 2023, Karljohan Ingesson/Tobias Petersson med BMW.
Tunt värre i ”Internationella 4WD” med värmlänningen Isac Reiersen/Stefan Gustavsson, Skoda som ensam i klassen…
*
Rallyklassikerna Back & Sprintcup körs även 2025 berättar Torbjörn Jernberg.
– Tanken med denna lite enklare serie är just att det ska vara enkelt och billigt. Tävlingar ska inte kollidera med våran Rallyserie samt vara relativt centrerade till mellan Sverige då de flesta av våra tävlande de senaste åren bor här.
Kalendern för 2025 ser ut så här
12 april Aprilsprinten Eskilstuna MK
26 april Klassikersprinten Sigtuna RC
15 juni Guttstasprinten Kolsva MS
28 juni Sommarsprinten Hällefors MK
23 augusti Röforsloppet SMK Arboga
?? Toseergsklätten Fryksdalens MK
– Vi avslutar med asfalt hos Frykdalens MK och ”Tossebergskläppen”, en backtävling på asfalt som delar oss i två läger. Vissa älskar den och den vackra platsen som den hålls på, medan andra absolut inte vill åka på asfalt. Därför har vi valt att bara räkna fem av de sex deltävlingarna, avslutar Jernberg.
Regerande mästare är Per-Erik Sköldin för bilar upp till och med 1965.
TOSSEBERGSKLÄTTEN skall det vara
Paraguay förare är Fabrizio Zaldivar inte Pepe Lopez
Tankefel. Ingen är ofelbar och inte jag heller…