Fina julklappar där jämtarna stack ut, Ogier lovar bara ”halv säsong” 2025, nya (bra) SM-regler, över 60 VEC:are i Torsby och FB är ingen sponsorfrälsare…

Motorbloggen inleder med att önska alla följare god fortsättning och även jättestor tacksamhet från alla er som likt jultomten, kom med julklappar. Ni som vet, ni vet därför nämner jag inga namn, men stort tack. Måste dock dra fram Sture Persson Jämtlands MK som förärade mig ett exemplar av jubileumsboken ”Jämtlands Motorklubb 100 år”. En väldigt fin och påkostad bok och där jag enbart kan dra paralleller till Kjell Larsons liknande verk för Vara MK.

Jämtarnas bok är inte gjord i en handvändning med sina nästan 300 sidor, utan här ryms alla klubbens verksamheter sedan 1924. Allt ifrån olika rallyn, backtävlingar, folkrace ner till Lådbilsrally och Miniracing. Även klubbens mest framstående förare har så klart fått egna kapitel, allt snyggt paketerar och där jag bara hunnit med att skumma över de spännande bilderna. Tack så mycket Sture!

*

Sébastien Ogier spelade en större roll i Toyotas seger i Märkes-VM än vad nog han själv och teamet räknade med, när det skrevs kontrakt på halv säsong 2024. Men med tre segrar plus fyra andra platser blev det mer poäng än förväntat och även fler rally, nio istället för de sex Ogier tänkt sig.Nu ställer många sig frågan om det även 2025 blir lika många tävlingar men där ”Seb” bekräftar  motsatsen hos Rally Journal.

Det blir halv säsong!

Foto. Toyota Gazoo racing

Halv säsong innebär sju deltävlingar och där den första och enda officiellt erkända starten så här långt,  blir ”Rallye Monte Carlo” om en knapp månad. Så mycket verkar dock ha klarnat att han och Vincent Landais hoppar över ”Rally Sweden” och ”Safari Rally” i mars. Efter detta väntar WRC-nykomlingen ”Rally Islas Canarias” 24-27 april, vilket en del tror att han skulle kunna tycka vore intressant. Även tävlingen efter, ”Vodafone Rally de Portugal” lär få Ogier på startlinjen då detta är en av hans verkliga favoriter.

Foto: Toyota Gazoo Racing

I år inledde #17 Toyota Yaris GR Rally1 väldigt bra och tog pallen i alla sex från Monte till Finland innan det blev stopp i  Grekland och bara i Japan blev det nytt pallbesök som tvåa.

Helt klart gillar jag det här fortfarande och återvänder gärna för att hjälpa teamet till ännu en VM-titel, förklarar 41-åringen. 

Kan tänka mig att Hyundai, Thierry Neuville och Ott Tänak har andra tankar…

*

Före jul publicerade Rally SM/Jonas Kruse nya SM-regler för 2025 där det mesta dock redan var känt. Som att SBF gärna ser att det blir färre SM-medaljer att dela ut. Med detta i åtanke blir det ändå SM för ”Standard” men 2026 försvinner statusen. Det blir istället det som många finner mycket mer osexigt, ”Riksmästerskap”för Grupp F, Grupp E (Homologerad och standard), VOC Mekonomen Rally.

Foto: Tommy Svensson

– Den långsiktiga målsättningen är ju att minska antalet SM-medaljer. Detta för att öka statusen på de kvarvarande. Samtidigt är Standardklassen i stark tillväxt, och många vill tävla med rimliga kostnader på hög nivå. Därför blev lösningen att återuppliva Riksmästerskapet för att skapa en möjlighet att tävla med klass Standard på nationell nivå. Vi är medvetna om att det skiljer i prestanda mellan bilarna, men vi vill ändå ge alla chansen att delta i SM-tävlingar för att utvecklas, eller för att det helt enkelt är roligt,” förklarar Jonas Kruse. 

Att huvudsponsorn i SM, däcktillverkaren Hankook vill ha bästa och mesta möjliga exponering, är tämligen självklart. Ett krav blir därför att det ska finnas ”Hankook-dekaler” på bilens all fyra hörn, plus nedre del av vindrutan, resten är fortsatt fri för egna sponsorer ” så länge de inte konkurrerar med Hankook”

– Detta är en komplex fråga, menar Kruse.

– Vi har fått till ett unikt avtal med däckpriser och villkor som helt förändrat marknaden för rallydäck, inte bara i Sverige utan i flera andra länder. Vi har fått ner priserna till rimliga nivåer och i princip fryst dessa från ökningar de kommande tre åren. Då måste vi ju hantera vår samarbetspartner på ett bra sätt. 

De nya reglerna lämnar mer plats på bilen för egna partners enda hindret är att ingen ”Hankook-konkurrens” tillåts i närheten av deras namn. 

-Vi kommer även vara hårda på att mössa/keps från Hankook sitter på vid prisutdelningen. Det är uteslutning från tävlingen om man bryter mot detta. Det kan tyckas hårt, men det är så viktigt att ta hand om våra partners och följa våra kontrakt, slår Kruse fast.

Ett litet problem är bilar med”13” och 14” fälgar” där Hankook inte har egna vinterdäck men där det kan medges dispens från Styrgruppen. 

-Det finns ett fåtal bilar som har lite udda däckdimensioner, så självklart ska även de ha möjlighet att tävla.

Foto: Tommy Svensson

Att juniorerna ”slipper” vintertävlingarna har varit känt en tid däremot är det nytt att Styrgruppen utser extra biträdande tävlingsledare och biträdande säkerhetschef till respektive deltävling. Detta testades i fjolårets två sista deltävlingar med gott resultat. 

– Alla beslut, bestraffningar och allt som händer landar i knät på tävlingsledaren, då är detta avlastning och även en röd tråd genom säsongen vad gäller bestraffningar på recce till exempel.

Tanken är också att det är samma personer som gör dessa uppgifter under hela säsongen. Ingen hemlighet att det ”fuskas” en del med att inte visa upp kraschade bilar efteråt för teknikerna, detta vill nu SM sätta stopp för. Alla som bryter oavsett orsak ska kontrolleras av tekniker berättar Kruse.

Detta handlar enbart om säkerhet. Vi vill följa upp orsakerna till exempelvis en avåkning, skadorna på bilen ska dokumenteras och följas upp för att lära oss hur vi kan utveckla säkerheten och förhindra olyckor och liknande i framtiden.

Ett nytt jättebra grepp som även borde göras obligatoriskt i alla tävlingar från DM och uppåt, är att anmälan stänger två veckor före tävling.

-Vi vill ha lite mera tid till att göra seedning, trycka programblad och liknande. Vi förstår att många kanske vill köra en tävling på helgen och se att bilen är hel innan man anmäler sig. Så därav har vi nu satt tidigare anmälan till tävlingarna, men med möjlighet att avanmäla sig utan kostnad.

I år med sviktande antal anmälningar var det lite rysk roulette för många arrangörer om det skulle bli tillräckligt med anmälda. Ofta var det i elfte timmen som anmälningar trillade in, vilket gav många tävlingsledare onödiga grå hår. Ingen har heller kunnat förklara för mig vad problemet är med att ha tidig sista anmälningsdag så länge det är kostnadsfritt att avanmäla sig? De fyra extra dagar som detta SM-besked ger, kan vara lagom för att kunna stoppa tryckning av program, kartor, roadbook och noter om de tävlande sviker. Tycker absolut att alla rallyarrangörer skulle haka på detta, förutom att det vore bra rent praktiskt, så måste det vara eftersträvansvärt att ha samma regler oavsett om det gäller ”South Swedish Rally” eller ”TV-Svängen”!  

*

I Torsby och ”Finnskogsvalsen” den 18 januari uppstod aldrig detta problem då det var fullt långt före att anmälan stängde. Inte minst bidrog Volvo Euro Cup till detta som har 62 bilar av de totalt 144 i säsongsupptakten.  

Eftersom vi blev över 60 st startande så lottar VEC ut en startavgift bland samtliga som kommer till start den 18:e, berättar Ted Malm.

Den största delen är våra två standardklasser med 41 bilar. VEC1 med 24 anmälda samt VEC2 med 17 ekipage. En rolig detalj är att vi i Torsby har inte mindre än tio olika  Volvo-modeller, från Volvo PV till Volvo S40!

*

Har följt en tråd på Facebook som i korthet går ut på att det är för dåligt att ingen vill hjälpa talangen Hugo Carlberg med en ”vinnarbil”,  en god tanke som jag gärna stöttar. Men jag tror faktist att Hugo själv sätter tummen på vad som är anledningen till att det är så svårt för rallytalanger att hitta samarbetspartners.

Tyvärr är sociala medier fel forum att marknadsföra sig på, skriver Hugo.

Denna sanning har jag hävdat i många år och i lika många år fått mothugg från ”Facebook-proffs” som envisas med att detta är den enda/bästa vägen till sponsorernas plånböcker.

Foto: Tommy Svensson

Enda vägen menar jag istället är att gå utanför de redan frälsta (de på Facebook) och jobba stenhårt med ”vanligt folk”. Att få dom frälsta och förstå hur häftigt det är med rally vilket min klubbkamrat Tom Kristensson i snart tio år, bevisat är en framkomlig väg. Men att jobba 24/7 med event och andra aktiviteter mot partners år efter år, är så klart mycket tuffare än att gå via Facebook.

Tror faktiskt att Hugo Carlberg har en bra början med sin egen ögonöppnare, sociala medier är ett trevligt komplement men långt ifrån någon frälsare…     

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *