Hybrid är ”out” från WRC, lättare Rally1-bilar 2025, Rådström/Rudi i Toyota Rally2, SM-resan presenterad i Karlstad, Rovanperä kör hellre Starlet än Yaris, Sveaskog-beslut oroar och Björk tog sin 100:e seger i Macau.

Plakatpolitiken kring klimatet får allt fler bakslag bland annat med att elbil-försäljningen dyker och Northvolt är nära konkurs. Inom motorsporten så släppte World RX på den gröna drömmen om enbart el-drift och släppte i år in fossilbilar som dessutom tog sig friheten att vinna hela klabbet genom KMS och Johan Kristoffersson.  I går tog FIA ett beslut i samma riktning och från 2025 är hybrid ett minen blott i WRC. Nu var det väl inte just klimatet man tänkte på när avvecklingsbeslutet togs, utan mer baserat på ekonomi. När Compact Dynamics ändrade på upplägget och krävde att alla trasiga hybridelement skulle tillbaka till München för reperation, tog det stopp hos teamen. Med detta upplägg skulle kostnaderna bli skyhöga och för hybridleverantören blev det lite att såga av den gren man satt på.

Nu bryts avtalet två år i förtid vilket så klart orsakar krokodiltårar i München som räknade med att vara en del av WRC:s väg mot hållbarhet. Nu väljer man därifrån att förklara att företagets omsorg om säkerheten för besättningarna, är det som föranlett det nya systemet med reperation av hybriden.

Vi kan aldrig prioritera ekonomi och lönsamhet före säkerhet för besättningar, team och publik, förklaras det för DirtFish. 

Att företaget skulle tjäna multum är alltså inget som ligger bakom beslutet att få tillbaka all trasig ”klimatförbättring”, enbart omsorg om alla i WRC. Som det uråldriga men fortfarande gångbara ordspråket säger,Fan tro’t, sa Relling”

*

Nu var inte hybridens tillkortakommande det enda som diskuterades och bestämdes vid gårdagens möte. 2025 blir Rally1-bilarna tack vare att hybriden försvinner 80 kilo lättare och ska i premiären ”Rallye Monte Carlo” väga in på 1180 kilo. Dessutom får man en millimeter mindre turborestriktor, från 36 till 35 millimeter vilket gör att bilarna kommer att utveckla kring 380 hästkrafter, fortsatt dock med fossilfritt bränsle. 

*

I samband med Motorsportsalongen i Karlstad drog Dennis Rådström av täcket på sitt rallyvapen för SM 2025, Toyota Yaris GR Rally2.

Foto: Rådström Motorsport

Med denna och backning av GK Doors ska han och Sunniva Rudi återigen försöka ta ett SM-guld i klassen ”Internationella 4WD”. I år med VW Polo R5 inledde Torsby-åkaren med seger i ”Hälsingerallyt” och andra plats i Sandviken innan det började gå tyngre för att slutligen stanna med en rullning i Trollhättan. Ändå ett SM-silver före omöjlige Patrik Flodin och när han för 2025  byter till ”folkets favorit”, ”Nationella 2WD” är första hindret för ett guld undanröjt.

*

Lite konstigt att Rallyutskottet lägger sitt öppna rallymöte i Nyköping samtidigt som Jonas Kruse och Hans Bååth är i Karlstad och  presenterar, ”Utvecklingsprogrammet för Rally-SM för 2025-29”. Å andra sidan helt i linje med rally numera där datumkrockar är mer legio är ovanligt. I Karlstad presenterades då Styrgruppens 20 punkter som beslutats i samråd med SBF:s styrelse i syfte att beskriva framtiden och resan dit för SM.  Resan finns att i sin helhet (36 A4-sidor) läsa på Rally SM:s hemsida men tacksamt nog så har man kokat ner det till mer lätthanterliga: ”Attrahera de bästa bland förare, co-drivers och team genom att vara det uppenbart mest attraktiva rallymästerskapet inom Sverige att tävla i genom att:

  • Ha en sportsligt hög status
  • Ha ett starkt medialt genomslag
  • Vara en attraktiv plattform för kommersiella partnerskap för tävlande, arrangörer ochförbund
  • Vara hållbart, jämställt och säkert”.  

Utan att ha läst de 36 sidorna utan bara sammanfattningen, konstaterar  jag att resan lär bli både lång och utmanande.

*  

Kalle Rovanperäs vägar är som Gud Faderns enligt bibeln, outgrundliga. När Jari-Matti Latvala ville ha hans hjälp för att säkra tunga poäng i Märkes-VM kommande helg i Japan avböjde Kalle. Motiveringen var att detta fick teamets andra chaufförer sköta. Istället  drog han med mamma Tina till Italien och körde ett jipporally och helgen efter WRC-finalen bär det av till Irland för ”Killarney Historic Rally”.

Här ska han och Jonne Halltunen köra en i mina ögon allt att än historisk Toyota Starlet. Kalles bil går i klassen ”Modified” och där ordet Appendix K är att jämföra med att svära i kyrkan. För att ändå understryka sin WRC-bakgrund valde Kalle att sätta samma startnummer som han använder på sin Toyota Yaris GR Rally1, #69 på Starlet ”EXI 4234”.

*

I går skrev jag en kort bit om att statliga Sveaskog  infört  för vad det verkar, totalstopp i Melansverige för rally under sommarhalvåret. Även om det var en kort text skakade det om hos flera rallyarrangörer som framför sig såg problem och som delvis ventilerat detta i min maillkorg. Grunden i deras gemensamma oro är maktlöshet mot en stor mark/vägägare som med ett enkelt beslut kan slå undan benen för deras verksamhet. Något annat som också delas, är att man vill att SBF agerar i frågan. Man förstår också att så lär knappast bli fallet då paralleller dras till den segslitna frågan om att få använda militära övningsfält när dessa står utan aktiviteter. Här påstås det  från Sollentuna att man förhandlat i fler år med aktuell myndighet, men för en utomstående känns det som att SBF fortfarande försöker kravla sig upp på ruta ett. 

En som hörde av sig förklarade. 

I min värld borde Sveaskog vara SBFs och rallysportens viktigaste partner. Vi delar intresset av att vara ute i skog och mark, värnar allt som oftast om miljön, uppskattar ”svenska värden och värderingar”, kommer ofta från områden ute i landsorten och bidrar till att den svenska landsbygden lever. Många viktiga och gemensamma nämnare. En ”no brainer” för SBF att ta tag i!

Tror nog att de flest håller med om detta…

*

Erkänner att jag tappat lite vad gäller TCR men när det i dag blev svensk seger i Macau genom Thed Björk kan jag inte blunda. Björks 100:e seger och dessutom säkrad Team-titel för #Lynk&Co #CyanRacing.

Foto: Cyan racing

En sån fantastisk känsla att ta min första Macau-vinst, teamets VM-titel och vår 100:e pallplats, jublade The efteråt.

– Jag bestämde mig just för att det var min seger idag, det var min bana och mitt lopp. Bilen var perfekt och teamet gav mig stort stöd, stort tack till alla.

Ett race återstår och där Thed jagar slutseger med fem poäng upp till Norbert Michelisz.

3 svar på “Hybrid är ”out” från WRC, lättare Rally1-bilar 2025, Rådström/Rudi i Toyota Rally2, SM-resan presenterad i Karlstad, Rovanperä kör hellre Starlet än Yaris, Sveaskog-beslut oroar och Björk tog sin 100:e seger i Macau.

  1. Håller med om att hybrid i rallybilar är plakatpolitik, däremot är koldioxidutsläppen från människor verkliga och måste tas på största allvar av oss alla. Och elbilsförsäljningen, den är snart tillbaks…tack och lov./G

      1. Fast jordens klimatpåverkan av oss människor är ju inte tro nuförtiden utan verklighet. Däremot har rallybilar i det stora hela ingen betydelse för utsläppen,det stora transportarbetet görs av vardagstrafiken.
        Du ser,även en rallyentusiast tycker att miljön är viktig! Tack också för en fin blogg!/Gustaf

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *