Även Toyota lär vara intresserade av Fourmaux, inga teamorder från Hyundai i WRC-finalen, Rally Croatia kör ERC 2025 men sedan åter i WRC, vilt rykte med Petter i WRC2, svensk Hyundai R5 byter ägare, Rally SM informerar i Karlstad, World RX står utan promotor och en riktig sommarbild…
I rally-podden ”More than Machine” släppte M-Sports Adrien Fourmaux det som klassas som ”a surprising bombshell”, att han även haft kontakt med Toyota för 2025. En bomb då allt hittills handlat om Hyundai för fransmannen och en eventuell övergång till Latvalas lag ställer det mesta på högkant inför 2025. I podden förklarar Fourmaux.
– Jag har fått erbjudande från Hyundai men även från Toyota…
Lite underligt då Latavala för bara några dagar sedan förnekade exakt det som nu kommer ur Fourmauxs mun. Det ska då ha rört sig om en halv säsong vilket Puma-åkaren inte säger sig vara intresserad av, isynnerhet inte när Hyundai erbjuder ”full time”.
Än har inte M-Sport spelat ut sina kort och rådet från Fourmauxs ”manager” är att först invänta vad Malcolm Wilson har att erbjuda. Så klart inte någon enkel situation för 29-åringen att välja rätt och som han själv lite konstaterar, man vet vad man har.
–Hos M-Sport känner jag alla och det känns som hemma och de har sagt att man vill behålla mig, men än har jag inte fått något konkret bud!
Lite lustigt att Toyota som alltid verkat kassakåpsäkra på hur man vill formera sina styrkor, plötsligt upplevs som lite veliga. Inte ens guldgossen Rovanperä känns längre hundra procent säker på starter 2025, men där handlar det nog mer om honom själv än teamets inställning!
*
På torsdag den 21:e och redan klockan 11.05 startar startar ”Forum8 Rally Japan” med 2,15 kilometer långa ”SS1 Toyota Stadium SSS1” och där det mesta intresset knyts till om Thierry Neuville ska lyckas ta sin första VM-titel. Förste utmanare är Hyundai-kompisen Ott Tänak som är 25 poäng efter och med bara 30 poäng kvar att köra om ser det onekligen ut som fördel för belgaren. I det här läget vore det inte alls märkligt om Cyril Abteboul hade ett samtal mellan sex ögon där han förklarat, att man inte skulle jaga livet ur varandra på den japanska asfalten. Men så blir det inte lovar teamchefen.
– Det är i slutändan upp till dem själva, med detta sagt så tror jag att man måste vara dum om man tror att Thierry kommer att äventyra allt för att vinna finalen!
Abiteboul gör inget för att dölja att för Hyundai överskuggar seger i Märkes-VM det som Neuville och Tänak gör upp om men man vill väldigt gärna knipa ”a dubble”.
– Det är väldigt tydligt och årets prioritering har varit väldigt tydlig, att ett förar-VM saknas i vår historia.
Den prioriteringen kommer att uppfyllas vilket är viktigt, förklarar han för DirtFish.
I jakt på Märkes-VM kommer Andreas Mikkelsen att spela en viktig roll i teamets tredje bil. I ljuset av detta är det lite märkligt att Toyota accepterar att Kalle Rovanperä inte kör i Japan utan överlåter rollen som poängplockare åt extremt oförutsägbara Takamoto Katsuta?
*
2025 blir det ingen WRC-status för ”Rally Croatia” utan rallyt på asfaltsträckor bergen utanför Zagreb blir deltävling i ERC. Första året för Kroatien var 2021 och där även SMK Hörbys Tom Kristensson som en del av M-Sport körde med Fiesta Rally2. För 2025 kunde inte arrangören garantera en tillräcklig stark budget och får därför trappa ner till ERC, men bara för ett år.
2026 är rallyt tillbaka och detta för två år i sträck i april som är den vanliga månanden för rallyt. Nästa års ERC körs dock i oktober och med nästan fem miljoner stöd från myndigheterna är det säkrat till och med 2027. Ett stöd som garanterat är välbehövligt när jag ser i NWT att det värmländska bidraget i årets ERC, Royal Rally of Scandinavia gått med styvt 2,7 miljoner i förlust…
*
Som vanligt skrollar jag runt på sociala medier för lite nyheter och med nuvarande ”silly season” är detta extra spännande. Häromdagen såg jag en ”säker källa” som påstod att allt var klart mellan Oliver Solberg och Toyota. Oliver skulle ha WRC2 som fokus och efter de sju tävlingarna där skulle han dela teamets fjärde Rally1 Yaris med Sami Pajari.
Så här långt känns det inte helt osannolikt. När ”källan” sedan spinner vidare med att Petter Solberg tar över Olivers plats hos Toksport och Skoda då känns det som att ”hörnskåpet” stått på vid gavel. Allt illustrerades av en bild från en video där Oliver gratulerar Petter till sina 50 år genom att bjuda på en åktur med Skoda Rally2. Att från detta få till en full WRC2-satsning för Petter tyder på livlig fantasi, eller?
*
Fick ett lite oroväckande tips häromdagen som sa att det skulle finnas ett nytt beslut hos Sveaskog som totalförbjuder rally på deras marker under sommarhalvåret. Om detta enbart gäller Sveaskog i Mellansverige eller är rikstäckande är ännu oklart.
*
Vinnaren av Svenska Rallycupen, David Nattsson från Falköping tillhör de bland landets snabbaste förare som valt bort RallySM. Något direkt uttalad anledning till detta har jag aldrig hört från Mitsubishi-föraren och även 2025 räknar David med att köra populära Svenska Rallycupen.
Nu med ny bil i garaget, den Hyundai i20 R5 som tidigare körts med framgång av östgöten Jari Saarinen. Med denna ska David och kartläsare Sebastian Johansson göra upp om SRC-seger till nästa år.
*
Har trots noll information från arrangörerna förstått att det i helgen är dags för andra upplagan av Motorsportsalongen i Karlstad. Riktigt vad som ska visas vet jag av samma anledning därför inte så mycket om. Förstår inte heller riktigt varför man minimerar möjligheterna att få media utanför Värmland att berätta om evenemanget? Från Rally SM kom dock inbjudan att delta i pressträff om Rally SM i morgon lördag klockan 11.00. Här ska Styrgruppen för Rally-SM genom Jonas Kruse och Hans Bååth presentera SBF:s målsättning och strategi för SM-serien de kommande fem åren. De som är intresserade kan delta digitalt via rallysm.se
*
Att World RX är en serie som står inför stora utmaningar är välkänt och de blir inte mindre av att FIA med omedelbar verkan bryter avtalet med promotorn. Samma promotor som även ansvarar för WRC/ERC men som uppenbarligen inte uppfyller FIA:s krav längre.
Vad som händer 2025 med bara drygt två månader till premiären på is i Kanada är högst oklart. Om det verkligen blir så känns uppriktigt sagt inte så troligt då ett av seriens största problem är de få deltagarna. Att få in fler/nya bilar på dessa två månader känns i mina ögon inte alls troligt, istället blir det (i bästa fall) en vanligt premiär kring april maj…
*
Utanför fönstret är det hundra nyanser av grått, åtta plusgrader och lite duggregn. Vad passar då bättre än en riktigt sommarbil(d) och när jag såg den här i utmärkta tidningen Klassiker kände jag att den måste delas med alla som längtar efter det bästa av två världar. Sommar, sol och så en knallröd eller på originalspråket ”magmarot” Opel Kadett A kan det bli bättre?