Adam/Maja kör Rally3 Fiesta 2025, 18 år och redan rallymästare, Kankkunen delar med Latvala, Hyundai förbereder för ett liv utan hybrid, Johan K. satsar på att nå Schumacher-status, Klara A. har bra magkänsla och ny Stureson i STCC(?).

På väg hem från ”ADMV Lausitz Rallye”  tog Grahn Motorsport vägen över Polen för att hos M-Sport Poland  byta den Peugeot 208 Rally4 som Adam Grahn kört i år, till en mycket lätt begagnad Ford Fiesta Rally3.

En affär vi gjorde med irländska KG Motorsport, berättar pappa Joachim Grahn.

Foto: Grahn Motorsport

Vid sin sida i bilen kommer Adam att ha Team Nybes Maja Bengtsson något som alla är säker på kommer att fungera perfekt menar ”Jocke”.

Adam och Maja är nästan jämnåriga, med samma höga ambitioner så där finns redan bra kemi!

Fiestan går nästan direkt upp till Kil och JC Raceteknik som kommer att ha ansvar för driften under året och än så länge är den bara anmäld till ”Finnskogsvalsen” men det kan ändras om man hittar något passande före Torsby.

Foto: Grahn Motorsport

Fiestan kommer att kunna beskådas på Älmhults sponsordag i Millebygden nästa lördag den 16 november, avslutar Jocke.

*

När rallymästerskapet i Turkiet avslutades stod Hyundai-föraren Kerem Kazaz som mästare och skrev vad jag vet, även historia. Kazaz är nämligen bara 18 år gammal och mig veterligen har ingen yngre vunnit ett nationellt mästerskap ”world wide”. 

Förutom hemma i Turkiet har han varit flitig i de Baltiska länderna, ERC och bland annat körde han i Värmland där han slutade trea i Rally3-klassen med Ford Fiesta. Året fram till mästerskapssegern har varit minst sagt späckad för Kazaz, 29 tävlingar har hunnits med från mitten av januari till helgen som gick… 

*

Nu är rykteskarusellen i full sving och den här gången är det orsaken till att Jari-Matti Latvala ska gå ner på ”halvtid” för att på andra halvan hinna med att köra sin Toyota Celica i ERC Historic. Mer konspiratoriska  än insatta röster hävdar att arbetsbytet sker efter missnöje i Japan över att Hyundai kanske tar sig fräckheten att sno Märkes-VM och därför vill höra en ny röst i Jyväskylä. Sanningshalten i detta har jag noll koll på men nu lyfts fram att Juha Kankkunen ska ta över de uppdrag som Latvala ”inte hinner med”.

Foto: Toyota Gazoo Racing

-Jag erkänner att det har varit samtal, men inget väsentligt har vi kommit överens om ännu. Vi får vänta till efter Rally Japan för att se vad de har i åtanke, mer kan jag inte säga just nu, förklarade Kankkunen för MTV Sport Finland.

Sedan sin tid som fabriksförare för Toyota har Kankkunen utmärkta relationer till ordförande Akio Toyoda, säkerligen inget som hamnar på minussidan hos den numera  65-årige fyrfaldige världsmästaren.

*

Trots att de flesta förare med Rally1-bilar intar en negativ attityd mot förslaget att plocka bort hybrid från deras bilar redan till nästa år, verkar det som att ett beslut ändå är nära. I början av december träffas World Motor Council och då tror/hoppas många att den här eran i WRC är över. Enligt ”Autosport” är beslutet redan fatta och nu väntar man enbart på att även FIA godkänner den ändrade färdriktningen. 

*

I Spanien testar nu Hyundai och där observerade ”WRC Wings” att på en av bilarna är intagen för kylluften till hybriden igentäppta. Något som man tolkar som, förberedelse för 2025…

Mer Hyundai och Spanien där Andreas Mikkelsen och Thierry Neuville i helgen är anmälda för sista finslipningen inför ”Rally Japan”. Rallyt ”Rally La Nucia” körs utanför översvämmningsdrabbade Valencia och därför har arrangören ändrat på sitt upplägg. Såväl den ceremoniella starten som prisutdelningen ställs sin och enbart själva tävlandet kommer att genomföras.

Endast själva sportdelen körs av respekt för alla inblandade, såväl som för deras familjer och allt detta evenemang representerar, förklarar arrangören.

*

Att Johan Kristoffersson vinner sin sjunde VM-titel i helgen när World RX avslutar i Istanbul är lika säkert som att Malmö FF nästan från start säkrade sitt allsvenska guld. Inför resan till Turkiet har Johan 46 poängs försprång och kan efter detta ta sig upp på samma nivå i antal VM-titlar som Michael Schumacher och Lewis Hamilton. 

Inget är klart förrän det är klart, men jag ska försöka göra som vanligt, säger Johan.

Foto. KMS – HORSE Powertrain-

Nästan tio år sedan man senast körde rallycross på banan Istanbul Park och även då var värmlänningen på plats där han slutade trea.

Som jag minns det var det trångt i starten och väldigt halkigt på gruset. 

Totalt behöver Johan bärga fjorton poäng ytterligare och då räcker en tredje plats gott.

Jag ska hålla mig kall, ha tålamod och försöka hålla mig undan problem, men förutom mitt eget resultat ska vi också försöka få upp Ole Christian på pallen.

Veiby är trea med elva poäng upp till tvåan Kevin Hansen medan broder Timmy bara är två poäng efter som fyra.

Målet är att behålla medaljpositionen, men med lite stolpe in är det fullt möjligt att sluta tvåa också, säger Ole Christian, som väntar på sin första VM-seger.

Det vore förstås kul att avsluta på högsta nivån, att få vinna ett lopp också som omväxling. 

Teammästerskapet leder KMS – HORSE Powertrain med 48 poäng inför avslutningen.

Vi har tre viktiga mål att paketera den här helgen. Det är oerhört mycket som står på spel för vår del, påpekar Tommy Kristoffersson.

*

Lite tuffare för SMK Hörby-stjärnan Klara Andersson som efter en fin inledning i Höljes och Ungern haft det motigare. 27 poäng skiljer upp till trean Veiby, en hel del men inte omöjligt att köra in. Till Skånska Dagbladet förklarar Klara att hon har en bra magkänsla inför helgen i Turkiet med sin gula CE Dealer Team-bil.

Säsongen började bra men sedan har vi inte haft tillräckligt med fart för att vara där vi (Niclas Grönholm teamkamrat) vill, förklarar Klara.

CE Dealer Team hade som mål at vinna Märkes-VM men även där ser det tufft ut och Klara  försöker inte förklara bort teamet tillkortakommande.

Vi har inte levererat på topp men jag tycker ändå att vi tagit bra steg åt rätt håll och vi ska göra vad vi kan för att ge alla en bra fajt!

*

”Målaren från Knislinge” Johan Stureson blev trea i STCC som bäst och nu kanske en ny Stureson kan förbättra detta när sonen Albin testat Exion Racings BMW.

Det var en fantastisk upplevelse att få prova STCC-bilen. Det var något väldigt nytt mot vad jag har kört hittills, säger Albin Stureson.

17-åringen har tävlat framgångsrikt i gokart med silvermedalj i Swedish Kart League – KZ2 förra året och gjorde racingdebut i Formula Nordic 2024 där han slutade på femte plats med två segrar.

– Vi har haft ett bra racingår och att få testa STCC känns helrätt för mig där jag är i min karriär just nu, . STCC är helt klart ett intressant karriärsalternativ för framtiden som jag kommer att hålla ett nära öga på. Ett stort tack till STCC för att jag fick denna chansen, avslutar Albin.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *