Standard fortsatt SM-klass 2025, trist och dyr avslutning för Andervang, inte bara i Sverige det blir datumkrockar, Latvala väljer Celica framför att vara chef på heltid och återstart för World RX.

Att det rått en viss för att inte säga stor oro hos landets Standard-åkare som velat köra SM, är ingen nyhet för mig som haft åtskilliga samtal och mail i frågan från oroliga. Idag kom besked från Styrgruppen för Rally-SM som skriver: ”Stygruppen för Rally-SM jobbar aktivt med att utveckla mästerskapet för framtiden. En del i detta är att minska antalet SM-tecken i rally, att satsa på juniorer och att få fler att tävla i mästerskapet. Därför har Styrgruppen beslutat att göra förändringar i Standardklassen”.  Projektledare Jonas Kruse förklarar.

På senare tid har det gått inflation i SM-tecken, vilket gör att statusen på en SM-medalj devalveras. Det ska vara svårt att vinna en SM-medalj, och framförallt behöver antalet klasser minskas ner för att göra sporten mer förståelig för publik och media. 

Kruse fortsätter. 

-Jag har i mitt arbete under många år hört från journalister att rally är svårt att förstå och sätta sig in i. Därför är det nödvändigt att förenkla, och samtidigt öka värdet på en SM-medalj. 

Foto: Tommy Svensson

Redan redovisat är att Standardklassen blir ensam klass i Junior-SM från 2026 och nu även med prispengar på upp till 200 000 kronor. Dessutomett paket med utbildningar, tester, media och PR som  startar redan 2025. Nästa år kommer det fortsatt köras en SM-klass för Standard, med homologerade Grupp F-bilar. Denna klass är som tidigare öppen för både seniorer och juniorer. Det vill säga att juniorer både kan tävla om JSM och SM i klass Standard under 2025. Först 2026 sänks statusen för klassen genom att för de utanför junior kommer att tävla om Riksmästerskap istället för SM. I den mer positiva delen så  öppnas klassen upp för samtliga standardbilar såsom VOC Mekonomen Rally samt Grupp E och Grupp F, både homologerade och standardrallybilar. Klassen kommer att köras i samma tävlingar som SM berättar Styrgruppen. Nytt och positivt är också att detta redan 2025 instiftas RM-klass för de nya klasserna som släpps in i värmen medan  homologerade Grupp F-bilar fortsatt tävlar i SM i klass Standard 2025 ut, enligt nuvarande reglemente. JSM Standard är öppet för förare 18 år till och med det kalenderår de fyller 24 år. JSM Standard behåller JSM-status medan samtliga standardbilar med förare över 24 år från 2026 tävlar i RM.

*

Den sjunde Tysklandsstarten i år för Stig Andervang fick tuffa konsekvenser och lämnar faktiskt en lite sur/besk eftersmak även för oss som sitter på läktaren. Efter de två första sträckorna i ”ADMV Lausitz Rallye” gick Stig och Aaron Jungnickel till nattvila som åtta i sin Hyundai i20N Rally2 och laddade för en klättring i resultatlistan under lördagen. Men i parc fermé  blev det tvärstopp när den tyska polisen menade att bilen inte uppfyllde bestämmelserna för att få köras på allmänväg.  

Vi förstår inte varför det måste ske på detta sätt, allt var ordnat, vi anmälde oss, bilen blev godkänd och tog sig igenom besiktningen, förklarar Stig och hans holländska team WDM Motorsport.

Efter lång diskussion med polisen stod det klart att rallyt var över för svensken. Redan under söndagen nåddes jag  av att han dömdes att betala enligt min mening oproportionellt höga FIA-böter (10 000 euro). Mycket märkligt, då Stigs Hyundai redan avverkat sex tävlingar i Tyskland, tre i Holland och 13 i Sverige utan problem. Polisen bortsåg från detta och valde att enbart se på helgens rally och betonade dessutom i  domarrapporten, ”absence of a vehicle registration document and of a public traffic permit constitutes a serious offence”.  Planen för både Stig och teamet var att avsluta säsongen nästa helg i Holland med ”JACK’S Int. Drenthe Rally” men så blir det inte.

Under tiden är vi tillbaka i Sverige och nej, jag sitter inte fast i fängelse i Tyskland som ryktena går. Vi gör allt för att kunna köra  rally igen men det är verkligen inte lätt för oss, hälsar Stig.

Vi hoppas få se alla fans igen nästa säsong ochjag kommer tillbaka! 

Inte första gång som svenskar haft problem med den nitiska polisen i Tyskland. För svenskar och andra utlänningar som tävlar i landet gäller det att vara extremt noga med att följa alla regler/lagar in till minsta kommatecken, annars…

*

Tänker lite på detta då Volvo Euro Cup till nästa år kör två deltävlingar i ”Rallye Sulingen” 25-26 april där då noggrannhet anbefalles. Här tipsar Ted Malm om att det inte enbart är i Sverige som datumkrockar är ett problem.   

Tyska ADAC har ju verkligen klantat till det med årets kalender i DRM Deutsche Rallye Mästerschaft. Man har alltså lagt inte mindre än tre av de sex deltävlingarna i augusti!

En stor utmaning menar Ted då det i Tyskland precis som här, är väldigt mycket samma förare som åker från tävling till tävling plus förklarar Ted.

Detta gäller även stora delar av tävlingsledning och funktionärer. Det här uppläget orsakat  ramaskri i Tyskland kan jag säga….

Kanske inte så konstigt att intresset från tyskar i VEC verkar öka och till premiären i Torsby är redan tre ekipage anmälda. 

Vår kalender 2025 tilltalar rent geografiskt de tyska ekipagen, så vi får en god tillströmning även därifrån i år. Inte minst TV-svängen i Hörby (bilden med Jim Nilsson)  ligger bra till för deras del, menar Ted.

Foto: Kristian Lindberg

Av de 34 anmälda till premiären kör 20 procent faktiskt med andra regskyltar än svenska…

*

Tro det eller ej, men att vara teamchef hos Toyota har aldrig stått överst på Jari-Matti Latvalas önskelista. Istället blev det mer en väg ut efter att 2021 varit tuff för honom utan en enda seger. Nu gör han som Kalle Rovanperä gjort i år och går ner till ”halvtid” för att på andra halvan satsa på ERC Historic med en av sina Toyota Celica.

Klart är att han kommer att finnas med i Rallye Monte Carlo och Rally Sweden innan det blir fokus på eget tävlande, vilket aktualiserades med FIA-beslutet att öppna upp för bilar byggda efter 1990. Hemma har nu Latvala färdigställt en Toyota Celica ST185 enligt Appendix K-reglementet och med denna ska 39-åringen tackla full säsong i EM. När han ”roar” sig förväntas Kaj Lindström och Toyotas ordförande Akio Toyoda dela på arbetsuppgifterna precis som de redan gjort i ”Rally Finland”.

*

Nästan så man glömt av World RX, inte så konstigt då det är två månader sedan man körde senast i Portugal. I helgen är det dock dags igen i den efter Kinas avhopp hastigt inkastade finalen i Turkiet. Senast VM besökte Istanbul Park var 2015 men nu är det dags igen med dubbeltävling. 

Nio anmälda och då med alla de vanliga förarna som kompletteras av irländaren Patrick O´Donovan, Juha Rytkönen från Finland och från Frankrike, Steven Bossard. Irländaren sitter i en Peugeot medan Rytkönen och Bossard kör Hyundai.   

*

Fullsmetad onsdag väntar från tidigare morgon till sen kväll och därför utgår Motorbloggen, men vi ses på torsdag.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *