Neuville/Mikkelsen laddar upp i Spanien, M-Sport sitter på nyckeln till WRC:s line up 2025, Trafikverket vill ha en miljon av Rally Sweden, är mörkerrally bara romantiskt (?), viktigt rallymöte i Södra och budgetracing med Toyota väntar till nästa år.

Kommande helg fortsätter Hyundai sin uppladdning inför superviktiga ”Forum Rally Japan” genom att anmäla både Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe och Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen till spanska ”Rally La Nucía – Mediterráneo”.

Foto. Hyundai Motorsport

Självklart ett asfaltrally med elva sträckor på totalt snudd på 13 mil. Duon går ut först med #1 och #2 på sina Hyundai i20N Rally1 Hybrid men bland de 40 anmälda finns även andra kända icke spanjorer. Från Finland kommer Lauri Joona/Samu Valeri som kört färdigt i WRC2 och nu satsar på att hålla farten vid liv i Spanien. Robert Virves/Jakko Villio fick till en andra plats i WRC i Grekland och gör nu sin Skoda-kompis sällskap i La Nuci till helgen. De två precis som belgaren Freddy Loix/Pieter Tsjoen och estländaren Georg Linnamäe/James Morgan kör i ”Spain Tarmac Cup”. Intressant att hitta ett par som kör under rysk flagg där föraren heter Yuiriy Arshansky och rattar en Renault Clio Rally4. För en svensk känns det konstigt att rally pågår som vanligt i Ryssland, trots pågående krig i Ukraina och i år har 42-årige Arshanskiy tidigare sju deltävlingar i ”Russia Cup”.

*

Om man ska tro alla experter så är det hos M-Sport det avgörs hur teamens line up för 2025 kommer att se ut. De flesta är överens om att Adrien Fourmaux kör Hyundai till nästa år och då behövs en ny förare till Cumbria. Inte bara förare behövs, utan även en  sådan som kan bidra med delvis egen budget . Richard Millener, teamchef säger sig vilja behålla Grégoire Munster som han säger, är en långsiktig placering för M-Sport. Att släppa honom efter bara ett år vore ”respektlöst” menar Millener.

Foto. Skoda Motorsport

Många vill även placera Oliver Solberg i en Puma Rally1, en tanke som Millener inte har något emot men kanske inte redan 2025. Till DirtFish förklarar han.

Man måste vara realistisk, Oliver har inte varit i Rally1-bil på två år och det är inte lätt att komma tillbaka direkt! 

För värmlänningen verkar det ändå som att ännu en säsong i WRC2 är det som ligger närmast tillhands, i synnerhet om Sami Pajari lyckas snuva honom på VM-titeln i Japan. Det surras som honom till Toyota 2026 och då kanske ett ”drive through” med deras Yaris Rally2 inte vore helt fel. Huvudpersonen erkänner att det finns en del alternativ i WRC2 på bordet utan att exakt namnge något. Samarbetet med Skoda genom Toksport har under 2024 utvecklats så tjeckerna är säkert inte så glada över att släppa sin ”number one driver” till någon konkurrent och då i första hand Toyota. 

*

Rally Sweden och Trafikverket är just nu inblandade i en ekonomisk tvist där det handlar om avgifter för de tillfälliga vägskyltar under rallyt. Efter hård kritik från olika idrottsarrangörer plus Riksidrottsförbundet har nu beslut tagits att Trafikverket inte ska lägga kostnaderna på dessa. Men detta gäller enbart ideella föreningar och som Trafikverkets företrädare påpekar i en radiointervju.

Foto Tony Welam

Det gäller inte samma regler för vinstdrivande bolag vilket vi anser Rally Sweden är!

Nu väntar tre fakturor på cirka en miljon kronor på betalning som rallyts Erik Åström bestrider. Rallyt säger sig var villiga att betala, men menar att kostnaderna är alldeles för höga och vill att man först redovisar nya underlag.

*

Rallysäsongen 2024 är på de flesta håll nu avslutad och här nere återstår bara Smålands DM-final, ”Mörkerrundan” i Traryd på lördag. Blev en viss skillnad mot Nässjö med 226 startande mot bara 54 som är sugna på ”rally på gammaldags vis” med extraljus och allt. Detta får mig att fundera på detta med att så många enligt snacket, tycker att det skulle finnas mer tävling i mörker. 

Foto: Okänd

Med tanke på att de första fem-sex åren av mitt tävlande skedde i mörker, så intar jag en lite skeptisk hållning till detta påstående. En inställning som får nytt syre när jag ser det klena intresset för DM-finalen. Kanske en generationsfråga där de något äldre ändå minns hur utmanade det är att köra rally med hjälp av extraljus, låt vara att moderna är mycket bättre än mina Cibié. Generationer som inte upplevt detta live har vad vet jag, kanske en mer romantisk bild av mörkerrally. Oavsett så är Ungdomar/C-Förare i klar majoritet i ”Mörkerrundan”, 30 av de 54 anmälda kör i någon av deras fyra klasser.

*

I Södra BF avslutas alltid säsongen med ”Rallymöte för alla” i Hässleholm. Årets träff blir den 23 november där SGA:erna Ola Schönström/Sebastian Steiner summerar året men även kikar in på 2025. En fråga som lär komma upp är hur vi tillsammans ska få bättre fart på Rally/RS-DM? 

Alla är förhoppningsvis på det klara med att som det har var varit i år, kan det inte fortsätta. Ett snitt på 70 startande i rally och runt hälften i RS skapar varken intresse eller ekonomi hos arrangörerna. Tips tar Ola och Sebastian tacksamt emot på rally@sodrabf.se Sista anmälningsdag är fredagen den 22 november. Möte i HLMK:s klubbhus börjar klockan 10.00.

*

I Torsby fortsätter anmälningarna att strömma in till ”Finnskogsvalsen” och närmar sig nu hälften av antalet som MK Ratten säger sig kunna ta emot, alltså 60 mot 120 som är max. Volvo Euro Cup-ansvarige Ted Malm gläds garanterat åt att antalet ”VEC:are” nu är uppe i 27 bilar…

*

Riktig budget racing är nu på väg till Sverige och Norge när ”B-Zero Endurance” drar igång till nästa år. Tävlingsklassen är centrerad kring enhetsbilar utrustade med Toyotas pålitliga motorer, vilket säkerställer både hållbarhet och stabilitet för de tävlande teamen.

Foto: STECC

Nio tävlingar ska köras och där slutmålet är att få ihop så många kilometer som möjligt efter sex av dessa. Racen är allt från två till tolv timmar långa och där man köra ensam eller med upp till tio olika förare i varje team. Även startavgifterna blir låga och kanske med hjälp av sponsorer, kan de bli ännu lägre innan det blir grönt ljus i vår.  En av förespråkarna för detta nytänkande koncept är den norska racingprofilen Bård Bergsjö tillsammans med Hasse Söderström från Sverige och norska motor-profilen Roger Sandberg som är ambassadör för STEC i Norge. Tillsammans understryker de vikten av samverkan för att främja bilsporten. 

Vi tror mycket på detta, säger Bergsjö. 

Vår dröm är att se 50 team stå redo vid startlinjen på Gotland Ring den 3 maj! 

Arrangören räknar med att en komplett bil inte behöver kosta mer än runt 30 000 kronor där då säkerhetsutrustningen hamnar på hälften. Du som vill veta mer kan söka på C1 Nordic Racing www.c1nordic.se eller  STECwww.stec.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *