Teamen följer FIA i hybrid-frågan, Suninens framtid oklar, ”Novemberskölden” historiskt stor, DM-finalen i Traryd nästan motsatsen…

Onsdagen den 11 december är lite av ödesdag för hybridanvändande i WRC:s toppklass Rally1. Efter att hybridleverantören Compact Dynamics dragit tillbaka sitt tillstånd för teamen att själv reparera utrustningen tillkommer en prislapp som starar på 50 000 euro, har frågan aktualiserats om man överhuvudtaget ska hålla fast vid ”miljötänket”. Miljönyttan är högst minimal och det som förarna gillar är den extra kraften som kan utnyttjas vid vissa korta tillfälle.

Foto: Hyundai Motorsport

DirtFish ställde frågan till teamen om hur de ställer sig till att skippa hybrid redan från 2025? Hyundai förklarar att man vill ligga i framkant och stöder elektrifierandet i motorsport men är inte säkra på att hybrid är rätt väg. Det som spelar roll enligt Cyril Abiteboul, är kostnaderna och menar han, alla team har inte lika stor budget som Hyundai.

Just nu prats det om hybrid på ett mer negativt än positivt sätt vilket är absolut motsatt till vad vi önskade när systemet infördes, menar Abiteboul.

Koreanerna intar ett pragmatiskt sätt och säger sig följa det som FIA bestämmer och som de anser främja sporten bäst. 

Toyotas Jari-Matti Latvala menar att WRC måste anpassa sig och eftersträva ett hållbart mästerskap. Dock inte något som innebär att Toyota vill ha tekniskt och dyrt ”klydd” med hybriden.

I slutändan bryr vi oss inte vilken väg som väljs utan vi följer det som är bäst för alla team!

Foto: M-Sport Ford

M-Sport sitter lite i fällan då Ford hade som krav för utökat stöd att Rally1 måste bli, åtminstone delvis elektrifierat. Med sin mindre budget i förhållande till Hyundai och Toyota är teamet mer sårbart för de nya ökade kostnader för att reparera hybriden. Dessutom är man ensam om att erbjuda Puma Rally1 till försäljning och med de nya kostnaderna lär intresset blir väsentlig mindre från privatkunder. Dessutom finns ett annat hot inom Ford då man även väljer att lägga pengar på Dakar-satsningen med Carlos Sainz och Mattias Ekström. Med mycket att förlora är också M-Sport de som inte gärna vill avslöja sin hållning till hybrid. Teamchef Richard Millener är känd för sin frispråkighet men i detta precis som vad som händer med Adrien Foumaux intar han samma attityd som musslan…

*

Teemu Suninen som en gång spåddes en lysande karriär har gång på gång hamnat i återvändsgränder och åren hos Hyundai har inte ändrat detta. Fem starter i i20N Rally1 i WRC2 utan ett enda poäng, har precis som för Hyundai-kollegan Emil Lindholm (bilden) gjort dom frustrerade.

Foto: Suninen racing

I förra månaden syntes Suninen testa Toyota Yaris GR Rally2 och nu vill källor placera honom i en sådan för nystart på karriären. Printsport är teamet som står Toyota närmast och de som haft hand om Sami Pajaris bil i WRC2. Med som det ryktas, halv säsong för honom i Yaris Rally1 skulle kunna innebära utrymme för Suninen i de tävlingar där Pajari kör med ”the Big Boys”.  Även Roope Korhonen nämns som eventuell temakompis till Pajari och så även veteranen Kris Meeke som gjort rent hus i Portugisiska mästerskapet men då med Hyundai. 

Utan att ha med detta att göra så figurerar det nu massor av rykten och ”heta tips”, de på bilden är enbart bra exempel på detta.

*

Historiskt åtminstone i modern tid är det i Nässjö på lördag då Ericsson Motorsport skriver att så här stort startfält som i ”Novemberskölden” (242 ekipage), inte synts sedan 90-talet. Visserligen inklusive tre ”0-Bilar” och två debutanter men ändå ett antal i finalen för Bilsport Rallycup, som innebär respekt stor respekt. 27 kilometer fördelat på fem sträckor är vad som erbjuds. Med första start klockan 10.15 med målgång runt 14, behöver man inte vara hjärnkirurg för  att räkna ut att de sist startade A-förarna bör ha ställt in extraljusen. Rallyt går att följa på Rallyradion där Sebastian Borghardt har sällskap av Nässjös egen Opel-stjärna Calle Carlberg.

Foto: Henrik Åkeson

*

Olika falla ödets lotter vilket stämmer bra på nästa helgs ”Mörkerrundan” arrangerad av Södra Sunnerbo MK. Här har arrangören förlängt tiden för anmälan som egentligen skulle gått ut idag, till den 3 november. Med bara 43 anmälda är det inte konstigt alls att man ger förarna som kör i Nässjö, en chans efter målgång att även köra i Traryd den 9 november. Lite konstigt att tävlingen som har första start klockan 18.00 inte verkar locka Smålands DM-åkare, bara strax över 20 ekipage kommer hemifrån. Klent med tanke på att det är DM-final. Kanske ännu ett tecken i tiden på att Rally-DM självt inte längre orkar engagera på samma sätt som förr… 

2 svar på “Teamen följer FIA i hybrid-frågan, Suninens framtid oklar, ”Novemberskölden” historiskt stor, DM-finalen i Traryd nästan motsatsen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *