Motorbloggen förhoppningsvis tillbaka på banan, Mikkelsen vet inget, Hyundai bjuder in kollegorna till ”spektakel”, tungt för ”di blågule” i Valencia och en blcik ut i Europa före torsdagen och fredagens bloggar…
Idag inleds inte Motorbloggen med WRC eller något mer lokalt utan en förklaring till varför den för alla utanför de som hämtar via Facebook, saknades både under torsdag och fredag. Anledningen var enkel, en it-expert var inne och rotade i min dator men som efteråt förklarade att allting fungerade exakt som före ingreppet. Inte allt visade det sig och bland annat fick Motorbloggen stryk, men något som jag hoppas nu är löst. Därför kommer både torsdagen och fredagens Motorbloggen som avslutning på dagens.
*
Kanske lite tjatigt med Andreas Mikkelsen men trots allt är han den för oss svenskar som känns mest angelägen och för närvarande är ensam i WRC:s finrum. Dock är framtiden oviss för ”AM” och Torstein Eriksen och till DirtFish säger man om detta.
– Ingen aning, ingen information alls så jag har ingen aning om framtiden, förklarar Mikkelsen.
Hyundai Motorsport skrev kontrakt med den välmeriterade norrmannen för att i första hand leverera fina poäng i asfaltsrallyn. Detta lyckades inte och Mikkelsen håller med och säger även att det är på grus han trivs bäst.
–Som deltidsförare är det enklare att hoppa i bilen och göra bra resultat på grus. Asfalt är mer aggressivt och tar längre tid att komma in i, dessutom inte alls lika förlåtande som grus!
Nu har #9 en sista chans att visa sig vara värd förtroendet från Cyril Abiteboul i ”Rally Japan”, vi ”krysser fingrene”!
*
Emil Lindholms täta turer till Sydkorea och till Hyundais huvudkontor har förbryllat många. Kanske var anledningen att han vore tänkt som förare eller support när Hyundai bjuder in sina WRC-kollegor till Seoul före Rally Japan. Hyundais Yeong Ho Lee förklarar.
–Vi är glada över att välkomna Toyota Gazoo Racing och våra konkurrenter i WRC, till Korea. Detta evenemang kommer att betona den hårda konkurrensen och vänskapen som samexisterar inom motorsport och är en möjlighet att visa den rena passionen för bilar som delas av både Hyundai och Toyota, såväl som vårt engagemang för att ytterligare expandera motorsportkulturen i framtiden.
Träffen betraktas som ett fantastiskt ”spektakel” där både Hyundais VD Euisun Chung och Toyotas Akido Toyoda finns på läktaren. När däckröken försvinner från Rally1-bilarna kommer fansen att se IONIQ 5 N Drift Spec, den vätgasdrivna N Vision 74 och Pikes Peak-rekordinnehavaren IONIQ 5 N TA Spec göra sitt. Toyota matchar det spektaklet med en GR Yaris Rally2, GR Supra och GR86. Snacka om spektakel!
*
Svårt för mig att få grepp om ”FIA Motorsport Games” i Valencia men så här mycket jag förstått att det svenska laget haft en tuff helg i Spanien. I går försvann både Kim Sevius (knäckt bakaxel) och Jari Liiten (avåkning med stopp i ett betongblock) som förklarade.
– Det kanske blev lite för mycket adrenalin, vilja och kanske att jag var lite överladdad och peppad när vi gasade iväg på fjärde sträckan när allt hade känts så bra i bilen tidigare, både under torsdagens kval men även under de tre första sträckorna vi hann avverka denna fredagsmorgon. Foten kanske blev lite för tung på gasen och hastigheten blev lite väl hög för att kunna hantera, betongväggen var alltså ett faktum. Skrot av bilen och vi fick bryta tävlingen. Ett resultat vi absolut inte ville ha…
Idag samma sak för Vimmerbys Kjell och Peter Fransson. Den nypreppade Alpine-motorn la av på dagens första asfaltsträcka och så var äventyret över. Kvar är Heidi Ryrlén/Marcus Bengtsson med Ford Fiesta Rally4 och efter tio av de 15 sträckorna håller man nionde plats i klassen. Upp till hemmaföraren Sergi jnr Pérez med en Peugeot skiljer 2.44,4. Tycker jag har hygglig koll på internationellt tävlande och när det är så stort som ”OS” kan man tycka att de flesta namnen vore välbekanta från till exempel ERC. Så är det inte och i Rally4-klassen är nästan samtliga för mig helt okända…
Kvar är också Christer Hedlund/Ida Lidebjer Granberg med sin Ford Escort i Historiska Klassen. En lördag som inte varit helt problemfri berättar Ida.
– Dessvärre fick vi punktering med ca 5 km kvar till mål på SS10, så blev ett stort tidstapp där tyvärr. Vi har också lite problem med ”fejdande” bromsar mot slutet av sträckorna. Men känslan är jättebra i bilen annars och vi kämpar på.
Så här långt ligger Escort-duon femma i klassen tyvärr med över tre minuter upp ledande ”Zippo”.
*
Rundar av med lite utblickar till rally utomlands, de svenska äventyren återkommer jag till i morgon. I Schweiz och ”Rallye International du Valais powered by ACS 2024” läser danskan Jeanette Kvick Andersson noter åt tysken Nicolai Göttig i klassen ”RC4”. Paret kör en Opel Corsa Rallye 4 och ligger på tionde plats efter tio av de 12 sträckorna i klassen som innehåller 17 ekipage.
*
I North Wales sitter Tom Törngren vid sidan av Colin Minton i en Ford Fiesta R5 och där det så här långt går lite tungt för de båda. 29:e plats i klassen ”Interclub” och med över fyra minuter upp till toppen efter två av de sju sträckorna.
I samma tävling gör Stig Blomquist debut som förare med Austin Cooper S och leder klassen i hop med kartläsaren med det passande namnet Paul Morris.
*
Här följer nu de Motorbloggen som inte alla lyckades kunna läsa, först med gårdagens upplaga och därefter torsdagen (dock inga bilder, det blev för komplicerat…). Ber om ursäkt för att inte tekniken var med oss…
Nog lite tidigt att räkna ut Andreas Mikkelsen vilket kanske Hyundai-starten i ”Rally Japan” är bevis på. Enligt DirtFish har teamchef Cyril Abiteboul fyra namn att välja på inför 2025 till en tredje i20 Rally1. Då förutom Mikkelsen även Dani Sordo, Esa-Pekka Lappi och Adrien Fourmaux där spanjoren och finnländaren gjort klart att man inte är sugen på ”full time”. Detta är däremot både Fourmaux och Mikkelsen och stämmer uppgifterna att fransmannen är klar, lämnar det ”AM” hängande i luften. I samband med ”CER” vägrade Abiteboul att kommentera sin föraruppsättning 2025 med motiveringen att det inte vore seriöst. Istället menar han att Andreas vet vad som förväntas av honom och då är det meningslöst att diskutera framtiden före finalen.
– Vad som händer efter Japan beslutas efter Japan, avslutade Abiteboul.
*
Idag inleds ökenrallyt ”Rally Qassim” där Annie Seel i par med tyskan Annett Quant ligger tvåa i mästerskapsklassen ”Challenger”. Duon som rankas högt i den här världen tar helgen som uppladdning för ”Dakarrally” med start den 3 januar
– Det är perfekt träning att kunna tävla i Saudiarabien och lära känna ökenterrängen eftersom Dakarrallyt numera körs här. Förhoppningsvis får vi även med oss bra med poäng för att ta en pallplats i mästerskapet. Extra kul att som helkvinnligt team ligga med i toppstriden, berättar Annie.
*
2025 års upplaga av Bilsportgalan har nu fått sin datum bekräftad och den 18 januari i Linköping ska SBF:s medaljörer ta emot sina utmärkelser. Glädjande att man tog till sig av årets kritik där galan krockade med premiären för Rally-SM. I år det gott om tid till SM-premiären som körs den 7-8 februari med Boden som centralort.
Lördagen före Bilsportgalan den 11 januari har Södra BF sin mer lokala variant ”Bilsportkonferens Syd” på Hotell Quality View Hyllie. Här är det distriktets bästa utövare som hyllas under galakvällen efter att konferensdelen är avslutad. Anmälan senast den 30 november. Den 31 oktober går tiden ut för att göra nomineringar till galakvällen.
*
I går invigdes ”Motorsport Games” i Valencia, Spanien och där Bilsportens eget OS inleder tävlandet i dag. Totalt kommer det göras upp om medaljer i 26 olika sportgrenar med deltagare från över 70 nationer. Invigningen var av det pampigare slaget och nu må alla blågula deltagare (28 olika) ursäkta, men jag har lite svårt att gå igång på det här som verkar mer jippo än tävlande. Som stöd för detta citerar jag från SBF:s hemsida, ”Genom ett EU-projekt där Svensk Bilsport sökt bidrag har ett stöd beviljats som möjliggör att även personal och styrelse kan delta på plats under årets Motorsport Games.”.
–Att vi nu, med hjälp av ekonomiska resurser från det EU-bidrag vi sökt, kan medverka med personalstyrkan och styrelsen på plats känns väldigt bra. Det möjliggör ett brett erfarenhetsutbyte med olika besök och möten under dagarna på plats där vi kan etablera relationer med respektive tjänstepersoner från internationella förbund då alla finns samlade på plats. Därtill vara ett stöd till den stora trupp deltagare och föräldrar på plats säger Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare.
Ingen skugga över de som tävlar men helt ärligt, inte är det ländernas allra vassaste förare som nu ska göra upp i Valencia. För att kunna åtnjuta den status som ett ”OS” symboliserar i mina ögon menar jag att det borde vara ländernas elit som ställde upp. Sedan är det så klart nivåskillnad på elit i olika länder, men om vi tar Sverige så hade det känts mer naturligt att SM-vinnare av SBF utsågs till representanter i de två rally grenarna. I de historiska klasserna är det svårare att ranka, kanske borde RM utgöra kval men både Christer Hedlund och Kjell Fransson (bilden) är ändå bevisat goda val vilket konkurenterna säkerligen lär bli varse. Med detta önskar Motorbloggen alla ”di svenske” lycka till och kör så det ryker…
Tävlingarna för rally inleddes i eftermiddags med ”Free Practice” och spanjoren Jose Antonio Suarez var snabbast med sin Skoda. En åttonde tid för Jari Liitens Skoda runt sju sekunder efter Suarez. Bland de Historiska bilarna var flitige EM-tävlaren ”Zippo” vassast med Audi Quattro. Längre ner hamnade Kjell Fransson (Alpine) och Kim Sevius (Volvo PV).
*
Avslutar med att Pierre Skytt berättar om lördagens ”Finalsprinten” med många Svenska Mästare istartlistan.
”I lördags tog Simon Lindfors från Eskilstuna MK hem DM i Ungdomsklassen men redan på lördag kan han bland fyra konkurrenter ta hem Eskilstuna Sprintcups ungdomsklass, om allt klaffar. Men det är vassa motståndare enligt team Lindfors. I Skrivande stund har totalt 112 ekipage anmält sig till lördagens Finalsprinten. Många namnkunniga i de olika klasserna dyker upp. EMKs Pontus Florin i Mitsubishi (bilden) lär bli en av favoriterna om segern, om inte klubbkamraten Anton Malm vill annat.
Efter VM-äventyret i Tyskland kom också Kolsva MS Hannah Jakobsson in som efteranmäld för att blanda sig i leken med sin Fiesta R5. Bland de tvåhjulsdrivna ekipagen kommer både Eskilstunas egen Svenska mästare från 2009 Robert Eriksson till start. Robert som leder klassen i totala cupen. Även dubbla Svenska Mästaren Robert Andersson kommer att dela bil med pappa Dan Andersson, duon rattar givetvis en Suzuki Swift.
– Vi delar bil, lånar Dans Suzuki, nu är det lilla VM som förr, menar Robert.
Svenska Juniormästaren 2003 Fredrik Eriksson från Hälleforsnäs, Katrineholms MK har skaffat sig en Renault Clio och kommer också till start. Pelle Wilén ytterligare en Svensk Mästare från Strängnäs AMS kommer i Toyota Starlet att göra motståndet ännu värre. Svenska mästartitlar så det haglar om det även en sådan från SMK Nyköping i form av Hampus Jakobsson som numer rattar en Nissan Sunny dyker också upp i Ekeby. Även i den mer standardbetonade klasserna ser det ut att bli fräna fighter.
Madelene Winterqvist är åter tävlingsledare i hop med biträdande Tommy Pettersson som jobbar hårt för att få till en tävling i toppklass och den 2,2 kilometer långa slingan deltagarna skall genomföra tre gånger.
– Äntligen dags. Vi är jättenöjda med 112 ekipage och vi fick faktiskt in en efteranmälning idag. Och även om taket inte är nått hoppas vi att så många som möjligt ser finalen som en kul tävling att knyta ihop säcken för säsongen med, säger Madelene.
Efter tävling kommer den totala sprintcupen sammanräknas och prisutdelning ske för dom över 400 deltagande ekipagen skall toppåkarna i varje klass få sina slutpoäng och välförtjänta priser. Alltid när det är final väntas stora mängder publik till Ekebymotorbana vilken klubben tagit höjd för att möta med anvisningar om parkeringar och entréer.”.
*
WRC:s nya poängsystem med tre olika nivåer har inte landat så positivt som man hoppades. Även om tanken var god att söndagen skulle bli mer än en transportsträcka till power stage, så är det ändå få som gillat nytänket. Jag är en sådan som ser det som självklart att den som koras som totalsegrare, också är den som får flest poäng med sig hem. Nu kan totalsegraren vid vissa tillfällen få färre poäng än tvåan vilket torde vara unikt i sportsammanhang. Detta hände i helgen där Elfyn Evans som tvåa fick två poäng mer än vinnare Tänak, förklara detta för en i sporten icke invigd?
Vid helgens möte iFIA World Motor Sport Council diskuterades ett förslag på förändring för 2025. Närmare detaljer har inte getts men en av hörnstenarna i ett nytt poängsystem ska vara att totalsegraren alltid får flest poäng. Konstigt att en sådan självklarhet ens behöver diskuteras…
*
I samband med ”Central European Rally” drabbades Ott Tänak av ett hårt slag när kartläsaren i hans ”gravel crew” Kuldar Sikk skadades allvarligt i ryggen vid en trafikolycka på väg mot fredagens första sträcka. Sikk transporterades till sjukhus i Plzen men har nu fått lämna för vidare vård hemma i Estland. Något som Tänak själv berättat om på Instagram.
*
Idag bekräftar Adrien Fourmaux att han även 2025 kör en Rally1-bil, men viken vill han inte avslöja. 29-åringen har varit M-Sport trogen i både WRC2 och nu senast i WRC-klassen men oddsen att han stannar kvar blir högre och högre. Istället pekas Hyundai ut som nästa hållplats för Loeb-Ogier arvtagaren.Bland mer eller mindre insatta ”experter” spekuleras det i vem som kör en ljusblå fjärdebil och där nu även Emil Lindholms namn nämns. Inte helt otroligt med tanke på rollen som ansvarig för ”leveransservice” före att bilarna släpps till Neuville och Tänak plus ”reserverna”. Hans täta resor till Seoul kan vara ett tecken, ett gott sådant på att Alzenau vill behålla Emil tätt intill sig. Toyota är minst spännande där ”de som vet” hävdar att uppställningen trots Kalle Rovanperäs lite trubbiga uttalande ”detta får ni fixa själv”, blir den som alla tror. Rovanperä, Evans och Katsuta med Ogier och Pajari delar broderligt på resterande tävlingar med sju vardera. Hos M-Sport Ford finns då ett hål efter Fourmaux och här är det delade meningar där till och med Oliver Solberg nämns som ny Puma-förare. Detta lämnar en hel flock rutinerade WRC-förare utan bil 2025, till exempel blir det svårt för Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi eller Teemu Suninen att hitta stolar. Även en grupp som kört WRC2 knackar på Rally1-dörren, tänker på Gus Greensmith, Yohan Rossel, Nikolay Gryazin, ej att förglömma Martins Sesks som gjort mer eller mindre succé i sina starter hos M-Sport.
*
Redan avslöjat är att ”Rally Sweden” traditionsenligt utgör premiär för Junior-WRC medan finalen blir helt ny, ”Central European Rally” dessutom med dubbla poäng. Mellan dessa två är det så till Portugal, Grekland och Finland som M-Sport Poland får frakta sina Ford Fiesta Rally3.Priset blir under 2026 fyra betalda europeiska starter i WRC2 med M-Sports Ford Fiesta Rally2.
*
De två senaste åren har Hankook varit ensam leverantör till ERC Juniors och det förtroendet (betalar väl bäst kan jag tänka) får man även 2025. Även i WRC blir det koreanskt gummi då man skrivit avtal med WRC Promotorn för 2025-27. När så även Rally SM valt Hankook som leverantör till samtliga klasser 2025, kan man nog säga att man tagit ett hårt grepp om rallydäckmarknaden även om Pirelli, Yokohama och Michelin kanske är större på bredden.
*
Har under en tid nåtts av uppgifter från olika håll att instegsklassen ”Standard” i Rally-SM, att dess dagar är räknade. Åtminstone för förare som inte platsar i Junior-SM medan de som är äldre hänvisas till ”Nationella 2WD”. Märk väl detta är inget som är bekräftat från beslutsfattarna, men att det finns oro inom ”Standard-leden” går inte att ta miste på. Orsaken enligt mina källor är att SM/Rallyutskottet i jakten på att få ner antalet SM-klasser skulle värna mer om en annan mindre klass i SM, ”Nationella 4WD”. Gjorde en snabb analys där 4WD inledde säsongen med fler bilar men avslutade tunnare, bara nio ekipage körde finalen. ”Standard” gjorde precis tvärtom med sex bilar i vinterpremiären men avslutade med mer än det dubbla i Trollhättan. Ett snitt ger att styvt 12 ekipage tävlande i ”Nationella 4WD” under året, två mer än vad ”Standard” snittade. Finns säkert tunga argument för att klassen med äldre 4WD-bilar (bortsett från nationellt godkända Mirage R5) bedöms som viktigare för SM-serien, men dessa har inte mina källor fått höra. Tidigare i år basunerades först ut att Junior-SM enbart skulle vara öppet för ”Standard”. Men efter att höga röster protesterat backade man på beslutet och lät även ”Nationella 2WD” bli en del av juniortävlandet 2025.
*
I helgen lär det ha tagits beslut både i detta och andra frågor som rör Rally-SM men härifrån har inget officiellt sipprat ut. Där var säkert Rallyutskottets nya ordförande skånske Jocke Berg på plats och som idag utåt hälsades välkommen av SBF.
– Dags att hälsa rallyutskottets nya ordförande Jocke Berg välkommen. Samtidigt vill vi passa på att tacka Janne Rydh för de år av engagemang och kunskap som han har bidragit med.