Motorbloggen har problem…

Vet inte om man kan snacka om blixt från klar himmel men åtminstone för mig lite överraskande, att flera olika rallysidor kopplar Oliver Solberg till Toyota från 2026. Till exempel wrctvitaly” och ”autohebdo” gör denna koppling och även att det kan bli M-Sport Ford men då redan till nästa år om (är väl när?) Adrien Fourmaux lämnar till förmån för Hyundai. Enligt källorna ska Jari-Matti Latvala bekräftat att man förhandlar med Oliver men först 2026 då man nu har mer fokus på Sami Pajari. 

Foto: Tommy Svensson

Andra menar att M-Sport skulle vara borta då Malcolm Wilson kräver kontrakt på två år vilket skulle omöjliggöra Toyota 2026. Det dras även upp den gamla konflikten Monster vs. Red Bull och där det känns som att Oliver högst ogärna släpper sitt mångåriga samarbete med den grön/svarta energidrycken. I en intervju efter Central European Rally förklarade Oliver.

Drömmen är att vara med i Rally1 men jag tror att det kommer att bli svårt, men man vet aldrig!

Finns en oro hos honom att trampa fel som han gjorde med Hyundai och samma misstag vill Oliver inte upprepa. Han förklarade också att han har fina erbjudande i WRC2 men sticker inte under stol med att Rally1 är målet.

*

Till nästa år drar sig Sveriges största ”notade rallycup” sig längre söderut än någonsin i sin 12-åriga historia då premiären 2025 för Svenska Rallycupen sker hos Ryds MK och ”Vild Ryd Racet”.

Cupen drar igång redan 26:e april och inleder i Småland hos Ryds MK med populära Vilda Ryd Racet, tidig start på säsongen och premiär med vad som ser ut att bli sex specialsträckor, förklarar SRC-representanten Jeremias Ericsson och fortsätter.

default

En månad senare, den 31:e maj drar cupen norr ut och landar på Tierp Arena för Rally Uppland, fjolårets SM arrangör tar nu hand om Svenska RallyCupen men har också Supercupen och Volvo Euro Cup vilket borgar för starkt startfält på de uppländska vägarna.

SRC låter sina tävlande hålla semester i lugn och ro för att sedan återstarta den 2 augusti med välkända klassikern ”Kullingstrofén”.

Västgötaklubben har varit med sedan första säsongen och som alltid levererar maximalt startfält plus stor publikfest, menar Jeremias.

Den 6:e september blir det nytt då ”Rally Bergslagen” genom ett samarrangemang mellan Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS. Start och mål i Ludvika där arrangören arbetar med kul vägar i ett område med starkt rallyintresse.

Traditionsenlig final med Marknadsnatta den 27:e september som med  årets tidigare datum gav utdelning med bättre väder, mer rättvisa förhållanden men också nöjdare funktionärer och publik. Även här en arrangör som bjuder på senhöstens största startfält när det gäller notade tävlingar.

Nu fortgår arbetet med att skriva avtal med samarbetspartners som cuparrangören redan upplever positivt.

Vi samlar inom kort arrangörsklubbarna för ett möte där året summeras och regler för 2025 sätts, avslutar Jeremias.

*

Betydligt tidigare kör ”Supercupen” sin premiär, även detta på sydligare breddgrader för att vara vinterrally då premiären sker i Tierp redan den 11 januari.

Vi hoppas på vinter i Tierp, grymt häftiga vägar

4 SS på 55 km och 44 km transport väntar, förklarar  Jörgen Joons.

Anmälan finns på motorsportsidan.se men än så länge har ingen tryckt på Enter…

*

Pratade med en rallykille i dag som hade många frågor och där jag inte lyckades besvara en enda (inget nytt faktiskt). Han undrade vad som händer i rallyvärlden och förklarade.

På lördag är det en på pappret fin tävling i Skillingaryd med knappt 70 anmälda och om en vecka väntar Nässjö även det en fin tävling, där man maxat med deltagare till runt 250 bilar. Den 9 november är det så DM-final för Småland i Södra Sunnerbo dit mindre än 30 förare anmält sig, varav tio utanför distriktet…

Bara att hålla med, någon röd tråd går knappast att finna i rallyförares intresse för olika tävlingar. Rätteligen borde så klart en DM-final locka minst det dubbla antalet startande. Föraren fortsatte med att undra om jag hört något om hur alla datumkrockar ska undvikas till nästa år, där då framförallt april är tjock med tävling varje helg. Inte här kom jag med något bra svar, istället svarade han själv och la även ett stort ansvar på arrangörerna.

Blir väl lika dj-ligt som i år men upphöjt till EVO2 om jag förstår rätt, krävs både stort intresse, tjock plånbok, förstående familj och meckande kompisar för att få ihop detta!     

Återgår till ”Skilling 50” som är final i ”E-Cupen” med två sträckor som dubblas vilket ger 18 kilometer. Taket var satt till 60 bilar men Skillingaryds MK tänjde på gränsen och nu får 65 ekipage startar i morgon från Brännehylta.

*

I dag visade Chribbe Haglund, Nyköping vad för bil som ersätter hans nyligen sålda VW Polo R5. Det blev en Toyota Yaris GR Rally2 och vad jag vet, den förste som officiellt gått ut med att ha kanske den för närvarande hetaste Rally2-bilen hemma i garaget.

*

Från Gotland kommer en påminnelse att nominera till  Chrisoffer ”Kicken” Jacobssons Minnesfond och ”Årets eldsjäl inom svensk rallysport”. En fond som instiftades efter ”Kickens” tragiska olycka i ”Snapphanerallyt” 2023 och som hittills delats ut till ”Rallytjejerna på Gotland” och ”Hässleholms MK” som fått vardera 15 000 kronor. Stipendiat utses av styrelsen för Gotlands Motorförening BK, i samråd med Kickens familj, och med blicken över hela Sverige. 

Det går även bra att som privatperson stödja fonden med valfri summa: Plusgiro: 585 29-9 (märk med #KickenFlatOut) Swish: 123 642 81 89.

*

Som bekant är jag och det digitala inte alltid på samma våglängd så när jag söker på resultat från ”Bilsport OS” i Valencia går jag bet. Hittar Shakedown/Free Practice men sedan tar det slut. Kan ändå berätta att för Kim Sevius tog det roliga slut idag när bakaxeln på hans Volvo PV knäcktes rätt av. 

Foto: privat

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *