Nytt poängsystem i WRC 2025 att vänta, Tänaks medhjälpare skadades i CER”, Fourmaux bekräftar Rally1-ratt 2025, JWRC inleder i Västerbotten, Hankook fortsätter i Junior ERC, oro i Standard-leden och RU:s nya ordförande Jocke Berg presenteras.
WRC:s nya poängsystem med tre olika nivåer har inte landat så positivt som man hoppades. Även om tanken var god att söndagen skulle bli mer än en transportsträcka till power stage, så är det ändå få som gillat nytänket. Jag är en sådan som ser det som självklart att den som koras som totalsegrare, också är den som får flest poäng med sig hem. Nu kan totalsegraren vid vissa tillfällen få färre poäng än tvåan vilket torde vara unikt i sportsammanhang. Detta hände i helgen där Elfyn Evans som tvåa fick två poäng mer än vinnare Tänak, förklara detta för en i sporten icke invigd?
Foto: Henrik Åkeson
Vid helgens möte iFIA World Motor Sport Council diskuterades ett förslag på förändring för 2025. Närmare detaljer har inte getts men en av hörnstenarna i ett nytt poängsystem ska vara att totalsegraren alltid får flest poäng. Konstigt att en sådan självklarhet ens behöver diskuteras…
*
I samband med ”Central European Rally” drabbades Ott Tänak av ett hårt slag när kartläsaren i hans ”gravel crew” Kuldar Sikk skadades allvarligt i ryggen vid en trafikolycka på väg mot fredagens första sträcka. Sikk transporterades till sjukhus i Plzen men har nu fått lämna för vidare vård hemma i Estland. Något som Tänak själv berättat om på Instagram.
*
Idag bekräftar Adrien Fourmaux att han även 2025 kör en Rally1-bil, men viken vill han inte avslöja. 29-åringen har varit M-Sport trogen i både WRC2 och nu senast i WRC-klassen men oddsen att han stannar kvar blir högre och högre. Istället pekas Hyundai ut som nästa hållplats för Loeb-Ogier arvtagaren.
Bland mer eller mindre insatta ”experter” spekuleras det i vem som kör en ljusblå fjärdebil och där nu även Emil Lindholms namn nämns. Inte helt otroligt med tanke på rollen som ansvarig för ”leveransservice” före att bilarna släpps till Neuville och Tänak plus ”reserverna”. Hans täta resor till Seoul kan vara ett tecken, ett gott sådant på att Alzenau vill behålla Emil tätt intill sig. Toyota är minst spännande där ”de som vet” hävdar att uppställningen trots Kalle Rovanperäs lite trubbiga uttalande ”detta får ni fixa själv”, blir den som alla tror. Rovanperä, Evans och Katsuta med Ogier och Pajari delar broderligt på resterande tävlingar med sju vardera.
Hos M-Sport Ford finns då ett hål efter Fourmaux och här är det delade meningar där till och med Oliver Solberg nämns som ny Puma-förare. Detta lämnar en hel flock rutinerade WRC-förare utan bil 2025, till exempel blir det svårt för Andreas Mikkelsen, Esapekka Lappi eller Teemu Suninen att hitta stolar. Även en grupp som kört WRC2 knackar på Rally1-dörren, tänker på Gus Greensmith, Yohan Rossel, Nikolay Gryazin, ej att förglömma Martins Sesks som gjort mer eller mindre succé i sina starter hos M-Sport.
*
Redan avslöjat är att ”Rally Sweden” traditionsenligt utgör premiär för Junior-WRC medan finalen blir helt ny, ”Central European Rally” dessutom med dubbla poäng. Mellan dessa två är det så till Portugal, Grekland och Finland som M-Sport Poland får frakta sina Ford Fiesta Rally3.
Priset blir under 2026 fyra betalda europeiska starter i WRC2 med M-Sports Ford Fiesta Rally2.
*
De två senaste åren har Hankook varit ensam leverantör till ERC Juniors och det förtroendet (betalar väl bäst kan jag tänka) får man även 2025. Även i WRC blir det koreanskt gummi då man skrivit avtal med WRC Promotorn för 2025-27.
När så även Rally SM valt Hankook som leverantör till samtliga klasser 2025, kan man nog säga att man tagit ett hårt grepp om rallydäckmarknaden även om Pirelli, Yokohama och Michelin kanske är större på bredden.
*
Har under en tid nåtts av uppgifter från olika håll att instegsklassen ”Standard” i Rally-SM, att dess dagar är räknade. Åtminstone för förare som inte platsar i Junior-SM medan de som är äldre hänvisas till ”Nationella 2WD”. Märk väl detta är inget som är bekräftat från beslutsfattarna, men att det finns oro inom ”Standard-leden” går inte att ta miste på. Orsaken enligt mina källor är att SM/Rallyutskottet i jakten på att få ner antalet SM-klasser skulle värna mer om en annan mindre klass i SM, ”Nationella 4WD”.
Gjorde en snabb analys där 4WD inledde säsongen med fler bilar men avslutade tunnare, bara nio ekipage körde finalen. ”Standard” gjorde precis tvärtom med sex bilar i vinterpremiären men avslutade med mer än det dubbla i Trollhättan. Ett snitt ger att styvt 12 ekipage tävlande i ”Nationella 4WD” under året, två mer än vad ”Standard” snittade.
Finns säkert tunga argument för att klassen med äldre 4WD-bilar (bortsett från nationellt godkända Mirage R5) bedöms som viktigare för SM-serien, men dessa har inte mina källor fått höra. Tidigare i år basunerades först ut att Junior-SM enbart skulle vara öppet för ”Standard”. Men efter att höga röster protesterat backade man på beslutet och lät även ”Nationella 2WD” bli en del av juniortävlandet 2025.
*
I helgen lär det ha tagits beslut både i detta och andra frågor som rör Rally-SM men härifrån har inget officiellt sipprat ut. Där var säkert Rallyutskottets nya ordförande skånske Jocke Berg på plats och som idag utåt hälsades välkommen av SBF.
– Dags att hälsa rallyutskottets nya ordförande Jocke Berg välkommen. Samtidigt vill vi passa på att tacka Janne Rydh för de år av engagemang och kunskap som han har bidragit med.