Rossel fick även böter i CER, MSR till Småland 2025 (?), gott Swish-resultat i Älmhult och ”Mäster Blomqvist” kör ”Hundkoja” i Wales.

Garanterar att Yohan Rossel aldrig glömmer helgen i ”Central European Rally” dit han åkte med en förhoppning att komma hem till Frankrike som världsmästare i WRC2. När FIA dessutom före star avslog Toksport/Oliver Solbergs protest från Chile såg det plötsligt väldigt ljust ut, även om det gällde att vinna för att VM-kronan skulle hamna på Citroën-förarens huvud.

Foto. Red Bull Content Pool

Men redan på sträcka två gick drömmen i kras när han åkte av och knäckte hjulupphängningen. Teamet reparerade men ny avåkning innebar rullgardin ner för Rossel. Som lök på laxen och salt i såret så vred FIA om kniven i ryggen ett extra varv, när han dessutom fick böter på runt 20 000 svenska kronor. Anledningen var brådskan till service efter kraschen på SS2 där 28-årige Rossel kört om en hel rad bilar på vägen utanför Klatovy där det var dubbla spärrlinjer som sedan toppades med ”rödljus-körning” inne i staden. Rossel har bett om ursäkt för sitt farliga trafikbeteende…

*

I går informerade jag om rallykalendern för april i Södra/Småland hur denna kan komma att se ut 2025. Men jag missade att Karlskrona ansökt om rally på Långfredagen den 18 april. Detta ger tävlande och publik en hel dag för påskfirande om rallysuget kvarstår, då Ljungby kör ”Midsommardansen” först på påskdagen. En hel arbetsvecka innan Ryds MK går in med ”Vilda Ryd Racet” den 24 april som till nästa år om ryktet stämmer, trappar upp med deltagande i en av de större cuperna. Samma helg tycker Vimmerby MS är perfekt för en deltävling i den ena av landets rikstäckande sprintcuper, ”Svenska Sprintserien” som förutom rallybilar även tillåter rallycross-bilar.

En intressant sak hittade jag när jag gick igenom kalendern i LOTS nämligen att ”Midnattssolsrallyt” gör återstart efter debaclet i Västervik. Nu flyttar rallyt till nya marker och den 7 juni ansöker Anderstorp Racing Club om tillstånd för KAK:s tidigare kassako. Någon information finns inte att hämta om detta varken på Anderstorp RC eller MSR:s egna hemsidor. När nu även FIA öppnar upp för ”nya bilar” från perioden 1990-2000 i Appendix K kan detta kanske ge nytt blod till MSR, vad vet jag.Har redan noterat några annonser på bilar byggda för ”GruppHb” som annonseras ut som perfekta för Appendix K från årsskiftet. Nu är jag inte helt säker på att bilar som överensstämmer med Sveriges hembyggda nationella regemente till punkt och prickar följer samma som FIA anser ska gälla…

*

En ständig källa till diskussion är hur man ska få rallypublik att betala för sig och i en förlängning därmed rädda arrangerande klubbar från att bli bankrutta. Vissa som provat  entré via Swish rapporterar om klent resultat även om man tagit bort ordet ”Frivillig”. När Älmhult gjorde samma sak i ”Silverratten” gavs det dock ett mer än godkänt resultat berättas det. 

Cirka 33 000 kronor fick vi in på Silverratten endast på Swish. Då hade vi ändå inte skyltar i  alla vägbyten!

Bara att gratulera och bara att hoppas all rallypublik följer exemplet från Småland…

*

Det sägs att ingen glömmer en världsmästare i boxning vilket också var fallet för Ingemar Johansson som så länge han bodde i Florida kallades ”Champ”. Lite samma sak är det för rallyvärldsmästare, åtminstone dom som korades under ”The Golden Years” det vill säga före att WRC-eran tog över.  I år är det 40 år sedan Stig Blomquist vann VM med Audi vilket världen (alltså utanför Sverige”) uppmärksammat  bland annat GoodWood i England och i Tyskland under Eifel Rallye. 

Foto:Pierre Skytt

Nu kommer det dock under Motorsportsalongen i Karlstad i november där en monter skall visa upp Stigs framgångar där också hans forna co-drivers kommer visa upp sig, berättar Pierre Skytt som även berättar om ”Mästers” kommande start i Wales och ”Cambrian Rally”.

Foto:Pierre Skytt

Men före detta ska Stig och hans vapendragare Hans-Åke Söderqvist över till Wales för att åka Cambrian Rally. Ett rally som har sin bas i Llandudno där även VM hade sin bas 2019. Men det är ingen Quattro Stig rattar för när Hans-Åke Söderqvist bygger rallybilar, så är det Mini Cooper S som gäller. En Cooper S från 1964 som är byggd av Söderqvist engenering med stöttning av Hans-Åkes mångåriga vän Phil Anning hos Anning Race and restoration i England som trimmat motor och byggt vissa komponenter. Stöd i projektet har också varit Mini Spares Center i hop med BMW/Mini. Med Hans-Åkes rutin och kännedom om dessa vagnar är det en säker garant för pålitligheten. Men det är tuffa vägar som ska bemästras under två dagars intensivt schema. Man kan väl inte säga att det blir jobbigt för Stig som tar alla uppgifter han får med ett lugn och sin rutin vilket gör  det hela lite enklare. Bilen är byggd av det bästa materialet och Hans-Åke kommer sköta vagnen under tävlingens gång.

Foto:Pierre Skytt

Co-driver blir den kända britten Paul Morris vars kännedom om dom nordwalesiska vägarna är av stor vikt för ekipaget under kommande helg. Men när Stig fick frågan i Fagersta för några veckor sedan, om han hittade på vägarna där borta i Wales, så svarade han,

Jodå visst känner man till dom där vägarna skapligt i alla fall.  

Han hittar ju överallt, spelar ingen roll vart i världen han än är, så hittar han och vet hur och var det svänger, menade  en välbekant rallyprofil om Stig.

Hans-Åke berättar lite mer om bygget och förberedelserna när han med en Volvo-designers hjälp ritat upp hur den ska målas i dom blå, röd, vita färgerna och att Phil Aning utanför Kent i England trimmat och fått till motorn. Ett test i veckan innan i Stigs hemtrakter gav ett fint kvitto bilens vigör. Den gick helt otroligt bra och Stig själv säger att den var ”riktigt rolig att köra” och att den ”går helt otroligt bra”. 

Det har jag aldrig hört Stig säga förr, säger Hans-Åke som är mångårig vän med Stig. 

Bilen är vass och blir därmed lite ”dum” på låga varv, menar Hans-Åke.

Men det är inget att oroa sig för, med en riktig rallyförare vid ratten är låga varav inget problem. Stig vet och kan hur en tävlingsbil skall framföras på bästa sätt. Med den enorma tid och engagemang Hans-Åke lagt på projektet så hoppas han givetvis att det skall bära frukt. Med tanke på vem som sitter bakom ratten och vem som byggt bilen så är alla förutsättningar dom rätta. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *