Neuville tappade ledningen i CER, Olivers tur på grönbete kostade sekunder, Hannah J. inledde naturligt försiktigt, tankar kring VIP kontra publik, var detta ”AM:s” sista WRC-start (?), World RX kör final i Australien 2025, och fint initiativ av WäxjöMS/Drive VXO och lite om lagtävlan.
Även idag måste jag avsluta Motorbloggen innan det är färdigkört och med en sträcka kvar så är det Sebastien Ogier i topp.
Tidigare ledaren Thierry Neuville hade en mardrömsträcka på ”SS11 Schärdinger Innviertel1” först med en ”spin” och sedan en mer reglerätt avåkning där belgaren körde fast när han skulle ta sig tillbaka på vägen.
– Min not var för snabb, om det varit torrt hade den funkat, förklarade belgaren vid målet.
På detta tappades drygt 30 sekunder och ledningen så nu jagar han från en fjärde plats i ”ingenmansland” där det är 25 sekunder upp till trean Elfyn Evans och ännu mer, nästan en minut ner till femman Takamoto Katsuta. Nu har det istället utvecklats till en kamp mellan Ogier och Ott Tänak som bara är 4,1 sekund bakom efter 13 körda sträckor.
*
Normalt sett brukar jag ägna mig mycket åt WRC2 men när Oliver Solberg inte kör för poäng så är det inte lika intressant. Nu leder Nikolay Gryazin, Citroën med en halv minut före Oliver om man istället kikar på hela Rally2-klassen.
Oliver var närmare men en tur på grönbete sinkade. Trea är Filip Mares och så polsk tvekamp om fjärde och femte plats mellan Mikolaj Marczyk och Kajetan Kajetanowicz. 2,4 skiljer mellan de båda rödvita Skoda-förarna.
*
Resultatgivningen från ADAC Opel e-Rally Cup är inte på långa vägar som man kan begära. Fyra sträckor ska köras under dagen och så här långt finns enbart resultat fram till SS2 som hade starttid 12.05. Dessutom ströks första sträckan efter att cuptrean från Spanien, Alex Espanol åkt av och kraschat.
Med bara tid på SS2 ligger Hannah Jakobsson/Mikael Kjellgren tia av de 14 som fortsatt är med i tävlingen. Att det är en tuff omställning för Hannah från en Fiesta R5 till en elektrisk Opel förstår nog alla. Inte speciellt konstigt att hon därför tog det lite lugnt på de 20 kilometerna med en tid ungefär en minut sämre än ledaren Anthony Rott.
*
Kan även konstatera att M-Sport/WRC/FIA:s projekt för att få in tjejer i Junior-WRC så här långt inte kan anses helt lyckat. Efter 12 sträckor har hela trion tvingats till omstart och är nu fast förankrat i botten av klassen RC3…
*
Jens Johansson mina ögon och öron på plats åt i morse frukost med ett helt gäng fans/sponsorer till Kajetan Kajetnaowicz innan han gav sig ut på sträckorna.
Här fick han sig en funderare på ett knökfullt utmärkt åskådarställe. Medan han och övriga trängdes för att kunna se lite av sträckan, så var det betydligt glesare på motsatta sidans ”VIP-område”.
–Fler arrangörer kanske borde studera hur till exempel Ingvar Kamprad gjorde, satsade allt på produkter för vanligt folk. Om inte Toyota bjöd in gästerna skulle de troligen inte varit här alls. Så det är givetvis OK men att de tar upp de bästa publikplatserna och gör det ”omöjligt” för vanligt folk, är att lägga fokus på fel kundgrupp. De borde ge den stora massan bäst service, för till syvende och sist är det den som drar in mest pengar!
*
Känns lite tungt, men i ”CER” tror jag tyvärr att vi såg Andreas Mikkelsens ”takk og farvel” till tävlande i WRC:s högsta klass. När han kom tillbaka till Hyundai så var det i rollen som ”asfaltexpert”, men den rollen har knappast infriats. Istället gjorde ”AM” och Torstein Eriksen bäst ifrån sig på grus i Polen och helgen var därför extremt viktig för norrmännen. Efter de två inledande sträckorna i torsdags fungerade bilen som han önskade berättar Andreas för Parc Ferme.
– Första gång som jag gillat att köra bilen på asfalt!
Men det roliga tog slut redan på fredagens tredje sträcka där bilen plötsligt tappade den extra kraften från hybriden. Dessförinnan var man inblandad i toppstriden med styvt fem sekunder upp till toppen. I en vänsterkurva gick bilen rakt fram och efter kontakt med ett stabilt staket var det ”game over”.
– Jag körde av vägen helt enkelt, berättade Andreas efteråt.
– Det var väldigt vanskliga förhållande på sträckan. Den här vänsterkurvan var halare än de tidigare…
Mekanikerna reparerade Hyundai #9 och i morse startade man om, men så klart borta från allt vad toppstrid heter. Om jag återvänder till min första rader så förstår jag inte var Andreas och Torstein ska köra 2025? Hyundai har sina tentakler ute mot Adrien Fourmaux och i bakgrunden lurar fortfarande Esapekka Lappi så hos de ljusblå ser det mörkt ut. Toyota är uteslutet och då återstår enbart M-Sport som välkomnar alla med tjock plånbok. Men när Andreas redan för flera år sedan gjorde klart att han inte ville betala för att köra, så ser det onekligen lite dystert ut.
*
Ännu återstår finalen i World RX som körs i Turkiet helgen 9-10 november, men detta hindrar inte från att 2025-års kalender redan är klar. Den stora nyheten är så klart Kanada-premiären som ska köras på snö och is för allra försa gång. I andra änden av serien så körs finalen i Australien 21-23 november som är Rallycross-VM:s försök att skapa mer tävlingar i den delen av världen. För oss är så klart ”Magic Weekend” i Höljes hetare och den ”magiska helgen” inträffar nästa år 4-6 juli.
23-25 January World RX of Canada
11-13 April World RX of Hungary
02-04 May World RX of Portugal
30 May – 01 June World RX of Great Britain
13-15 June World RX of Finland
04-06 July World RX of Sweden
25-27 July World RX of Türkiye
21-23 November World RX of Australia
Om man fick ha lite synpunker på upplägget så är det väldigt tävlingstungt fram till och med juli månad, därefter ett långt hopp till finalen ”down under”…
*
Idag tar jag upp en spontan applåd för Drive VXO och Wäxjö MS fina initiativ att under kommunens ”Funkisveckan” bjuda på högerstolar och rallykörning för människor med funktionsvariation. Nu bidrog även Ryds MK och Karlskrona AK med rallybilar berättar initiativtagare Andreas Sigfridsson.
– Känslan är fantastisk, att få bjuda in personer som kanske aldrig kommit i kontakt med vår sport till att uppleva den inifrån kartläsarstolen känns grymt bra. Så många lyckliga ansikten jag sett idag är en större belöning än att vinna en tävling.
Deltog gjorde också Wäxjö MS ordförande Anki Söderström och SBF-ordförande Roger Engström som konstaterade.
– Det känns verkligen bra att kunna bjuda in till en sådan här upplevelse. Motorsport intresserar många och vi från klubbar och förbund vill gärna ge många möjligheten att få en inblick och uppleva vad sporten har att erbjuda.
Att visa upp rally utanför mer hemtama miljöer är något jag tror är väldigt viktigt och därför min applåd för dagens initiativ.
*
I veckan hyllade jag Skillingaryds MK och deras försök att få fart på lagtävlandet i rally. Men här menade Thord Söderberg att detta funnits länge i serien ”7-Klubbars”.
– Apropå lagtävlingar i rally så förekommer det fortfarande i ”7 klubbars”, en serie som fyller 70 år nästa år ( Bildades 1955). Det är lagtävling för de klubbar som ingår i organisationen, numera 13 klubbar. Där är det enligt reglerna fördelat mellan A B och C förare. Finns också en serie för C förarna med egen lagtävlan. Det krävs ingen föranmälan och kostar inget extra.
Namnet 7 klubbars förknippas också med klassikern Mälarrallyt.
*
Här avrundas dagens blogg av en icke helt fysiskt kry skribent och de nationella tävlingarna får invänta morgondagen, om den nu kommer vill säga…