Neuville tar VM-utmaningen på allvar, FIA gav inte Oliver någon upprättelse, FIA-tjejerna övertygar inte, fritt för nya bilar i Appendix K och SBF efterlyser efterträdare till Anna Nordkvist.
En sträcka återstår av dagen där min egen agenda sätter stopp och då har Thierry Neuville kopplat grepp om både seger och VM-titel. Tvåa är Sebastien Ogier, 6,9 efter medan fyran Elfyn Evans bara har en hostning upp till Toyota-kompisen.
Takamoto Katsuta överraskar med en trots allt femte plats där sedan Sami Pajari har en bit fram, en minut till Neuville.
I Rally2-gänget pressar Oliver Solberg, Nikolay Gryazin och är futtiga sex sekunder bak Rossels teamkompis. Nu kör Oliver utan möjlighet på poäng, istället är det ”Kajto”som är närmast ryssen, ändå en minut upp till Citroén #22 och ”fulspelare” Rossel (min åsikt), är trea med 1.17,4 upp till VM-titeln i WRC2. Rallyt fortsätter med en sträcka i kväll och så sex i morgon.
*
I onsdags behandlar FIA den protest som Toksport lämnat in gällande Yohan Rossels konstruerade tid i Rally Chile. Med nya bevis i form av in-car filmer hoppades Toksport och Oliver Solberg att kunna motbevisa fransmannens påstående att det var dammet efter Skodan som orsakade hans tidstapp, istället för den dimma som alla fick bekämpa. Att som svensk sätta sig upp mot FIA-personal med en fransman i andra ringhörnan som dessutom kör en fransk bil, är lite ”mission impossible”. Nu har saken nått vägsände men som Oliver konstaterar till ”DirtFish” och detta före Yohan Rossels punktering på SS2 i ”CER”, där han måste vinna för att bli världsmästare. Lite ”karma” menade Oliver och som jag brukar säga ”lean back and enjoy the ride”, det brukar ordna sig på slutet…
*
När jag ändå har saltkaret i handen och såret är vidöppet, strör jag lite av detta i FIA;s försök att få upp intresset med tjejer i ”Junior WRC. Hannah Jakobsson, Kolsva MS lyckades inte trots bevislig talang, att passera FIA:s trånga nålsöga för att få en chans att kanske köra Junior-WRC 2025.
Istället rattar en tyska, en från Belgien och till slut även lite mindre överraskande från Finland, Suvi Jyrkläinen (bilden) de Ford Fiesta Rally3 som var priset. Ingen av de tre har så här långt visat talanger som till exempel bar Tom Kristensson till VM-titel 2020. Efter sex sträckor är belgiskan bäst med en åttonde plats av de 13 i klassen. För Suvi går det tyngre, ligger elva med nästan fyra minuter upp till ledaren…
*
Vid gårdagens möte i FIA World Motor Sport Council togs beslut att utöka Appendix K till att från 2025 även innefatta bilar byggda åren 1991-2000. Ett beslut som applåderas på vissa håll medan andra som ser tävlande med historiska bilar som en spegel mot gamla tider, reagerade tvärtom. Den sista gruppen ser Appendix K som grunden för att bilar som Ford Escort, Saab V4, Opel Kadett/Ascona, Volvo 140 och en hel rad andra ”riktiga” klassiker hålls vid liv och visar hur det en gång såg ut. Sedan är det så klart så att historien inte är permanent. Det jag själv menar är en klassisk rallybil är något helt annat för en som är född på 00-talet och ur den synvinkeln är det svårt att vara kritisk mot att FIA förnyar även i Appendix K. men rent känslomässigt är jag inte med på samma tåg.
Detta beslut innebär att majoriteten av Sveriges rallybilar efter Appendix K-besiktning för ”FIA passport” kan tävla som ”Classic rallycar”. Till exempel blir SM-klassen ”4WD Nationella” med sina olika Mitsubishi EVO-modeller till nästa år kanske aktuell för Klassiska Rallycupen, vad vet jag. Likaså kan 90 procent av GruppH-åkarna byta klass även om det blir kanske lite svårt att veta vad FIA har godkänt för vår mest folkkära rallybil?
I samma ämne så har jag även tagit del av Historiska Utskottets informationskväll om just Appendix K via digitala kanalen Teams. Nu lyssnade jag inte slaviskt på hela inslaget dessutom är min tekniska kunskaper extremt begränsade, så när det kom till ”hårkliverier” var jag vilse i pannkakan. Men ändå så tycker jag mig kunna koka ner tillställningen till, ”Jag vet” slår ut ”Jag trodde” alla dar i veckan…
*
Som ett brev på posten kom också reaktioner på FB där man förklarade hur dj-la illa SBF sköts. I den frågan sitter jag inte på långa vägar inne med lika omfattande information som gruppen som idag kräver hela styrelsen/tjänstemäns huvud på ett fat. Tro det eller ej, men mitt liv innehåller mer än att gräva i förbundets förehavande. Idag utsågs Vd Anna Nordkvist till ny VD för Svenska Bilsportsförbundets aktiebolag vilket direkt orsakade en lavaström av negativitet. Inte bara mot Anna utan även mot Ordförande Roger Engström. Om”lavaströmmen” är berättigad undgår min bedömning, detta överlåter jag istället till röster med högre tonläge. Bättre att ni som är special intresserade läser på SBF:s hemsida där det förklaras att jobbet med att rekrytera ny Generalsekreterare påbörjas direkt.
–Rekryteringen av en Generalsekreterare är en viktig del av vår framtida strategi. Den nya personen kommer att ha ett brett ansvar över förbundets inre arbete och sportsliga verksamhet, vilket gör att vi kan fortsätta fokusera på utveckling och framgång inom bilsporten, förklarar Engström.
*
Trevlig helg önskas från Skåne, med mindre än en månad kvar till Mårtens Afton...