Calle/Jørgen tog första ERC-segern, Mille vann alla sträckor, Paddon säkrade andra EM-guldet, tillstånden inskickade till Rally Sweden, dubbelt Opel i RS-finalen, MAS Rallycup färdigkörd för året och sju anmälda innebar ”Inställt”!

Ett riktigt stort grattis till EM-silver skickar Motorbloggen till Nässjö och Calle Carlberg och hans kartläsare Jørgen Eriksen. Med nio sträcksegrar i finalen ”Rally Silesia” var det i princip aldrig något snack om saken. Tvåan dessutom ende utmanaren om silvret, MaxMcRae var i mål 27,5 sekunder efter #27 Opel Corsa Rally4.

Foto: Henrik Åkeson

Lite problem med turbon på lördagen var det enda som störde smålänningens helg. Calle kostade dessutom på sig att åka av lätt efter målsvängen på sista sträckan.

Visste där var en sekund att tjäna om jag gick ”flat out” vilket gjorde att vi hamnade på ett fält, men ingen fara det var planerat, konstaterade en lättad och glad Calle.

Foto: Henrik Åkeson

I slutställningen hamnade nu smålänningen sju poäng bak Mille Johansson som säkrade guldet redan i England för några veckor sedan och lika många poäng före EM-trean Max McRae. Att Calle i princip alltid kämpat från den ekonomiskt lätta vågskålen är ingen hemlighet, vilket också inneburit att möjligheterna för test i mer eller mindre skarpa lägen även varit minimala. Att i ljuset av detta ändå köra in som tvåa i ERC- Juniors är i mina ögon en oerhört stark prestation. 

Foto: Henrik Åkeson

Han själv beskrev helgen som helt avgörande för framtiden och där då seger skulle kunna bli det som håller honom kvar i internationell topp. Nu har Calle hållit sin del, frågan är vem/vilka som hjälper honom vidare i nästa karriärsteg?

*

Än mer överlägsen vinnare än Calle var Mille Johansson/Johan Grönvall som tog ERC-finalen mer som ett ”träningspass” med Ford Fiesta Rally3 inför nästa års stora utmaning Junior-WRC. Utan att på något sätt förringa Milles seger med snabbaste tid på samtliga sträckor, så var det ändå väldigt ojämna utmanare där tvåan från Polen Hubert Kowalczyk, var snudd på fyra minuter efter Katrineholms stolthet. Trean hade en kvart framtill Mille och fyran över 44 minuter så visst var det ojämnt motstånd i klassen ERC3. Bättre att tala om totalen där Mille med sin lite tamare Rally3-bil gick in som 14:e av över 20 startande Rally2-bilar. 

Foto: Henrik Åkeson

Det har varit ganska svårt för mig att gå från tvåhjulsdrift till fyrhjulsdrift och att välja vilka däck vi ska använda, särskilt med det här vädret. Vi har tagit några bra beslut och farten har varit bra. Men jag är ändå inte helt nöjd med den fart vi har visat – jag vet att vi har mer att ge, säger Mille.

Foto. Henrik Åkeson

– Stort tack till Hankook och IK Sport, som gjorde det möjligt för oss att komma hit och köra det här rallyt. Det var riktigt kul, och vi lärde oss massor. Jag ser verkligen fram mot nästa år.

*

Foto: Henrik Åkeson

Hayden Paddon/John Kennard säkrade andra raka och kanske även sista EM-titeln då han hotat med att nu ha avslutat sin ”European Tour” med Hyundai. I finalen körde ”The Kiwi” taktiskt och slutade trea, 19,8 efter italienaren Andrea Mabellini/Virginia Lenzi som tog sin allra första seger i ERC. Även en fjäder i hjälmen för MRF som efter sig hade en hel flock Michelin och Pirelli-åkare, men på den polska asfalten bet indiskt gummi bäst.

Foto: Henrik Åkeson

Tvåa i EM blev Mathieu Franceschi, Skoda och trea polacken Miko Marczyk som även han körde Skoda. Nu är ERC 2024 färdigkört och de är bara att invänta kalendern för 2025 där det varit väldigt tyst kring Sveriges deltävling i Värmland. Efter att Glenn Olsson hastigt lämnade posten som VD för ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” har det inte ens hörts en knappnål falla i Karlstad Kyrka

*

Däremot verkar det vara ”full speed” i Västerbotten och ”Rally Sweden” som till nästa år körs den 13-16 februari. Planeringen är klar och tillstånden sökta hos Länsstyrelsen där tre nya av totalt 18 specialsträckor finns på kartan och en central ”Shakedown” längs med Umeälven. Den sistnämnda har också orsakat en del protester från Umeåbor som absolut inte vill se rallybilar längs med älven.

Det är ett gediget arbete som bangänget och rallyts tillståndsansvarige gjort. Jag tycker de fått till ett väldigt lyckat upplägg fördelat på våra tävlingsdagar och får vi till Umeå City som Shakedown är jag övertygad om att öppningen för rallyt under torsdagen kommer bjuda på riktigt bra underhållning för Umeås boende och inresta publiken, säger Erik Åström, Event Director för Rally Sweden. 

Två av de tre nya sträckorna körs under fredagen och just nya sträckor är ett krav från WRC-promotorn.

WRC-promotorn vill ha en viss förändring av varje rally och det har bangruppen arbetat fram nu. Det är nästan 35 procent förändringar ute på de sträckor som vi planerar för. Vi lämnar några sträckor som vi kört flera år för att ta in dessa tre nya och det känns riktigt bra, avslutar Åström.

*

Över till mer jordnära rallyverksamhet och för mig blir det då Södra BF:s final i RS-DM ”Kanonen”. Eslövs MK med stor hjälp av grannklubbarna där SMK Hörby var en, hade ingen större lycka med vädret. Lördagen bjöd på strålande sol men som förbyttes under natten till söndag. Massivt grått, lite blåsigt och tätt duggregn från morgonen innebar en riktig hösttävling där det inte var helt lätt att för oss funktionärer hålla sig torr och varm.

Foto: Tommy Svensson

När det dessutom visade sig att tidsschemat inte höll, blev det en utdragen föreställning och någon lunchpaus hanns inte med. När vi precis fått ut vår pastasallad till SP3/6 och började äta rullade #1 Stefan Persson fram för att starta andra omgången med sin Opel Corsa. Nu fick han vänta någon minut, men sedan rullade det på igen vilket fick protokollförare Bertil Gunnarsson att snabbt röja undan på ”köksbordet” för att få plats med alla papper.

Foto: Tommy Svensson

Om själva tävlingen är där inte mycket att säga mer än att Opel dominerade finalen. SMK Hörbys Joacim Kristiansson med Maya Ragntoft i Opel Corsans högerstol var helt överlägsen i vätan.

Joacim Kristiansson SMK Hörby
Foto: Tommy Svensson

Totalseger vilket även gav DM-guld med 53,7 sekunders marginal. På andra plats ny Opel men nu en läckert blå Ascona B innehållande Lundaduon Jörgen Lundgren/Kevin Johannesson. För några år sedan var Jörgen ett ständigt orosmoment i toppen för RS-åkarna, men som numera tävlar mer sporadiskt viltet uppenbarligen är ett misstag med tanke på placeringen.

Foto: Tommy Svensson

Trea totalt och tvåa i DM slutade en annan Lundaåkare, Hans Daniel Steiner/Jan-Erik Jönsson som vann B-trimmat med sin gula Golf. Örkelljungas Ola och Leif Johansson tappade troligen segern och DM-silvret på sista provet där man var fyra sekunder efter Steiner. I mål skilde futtiga 2,8, surt tyckte man nog i Örkelljunga Golfen.

Foto: Tommy Svensson

I C-Trimmat tog en annan Örkelljunga-bil hand om segern, Jesper Roslund/Helén Olsson.   

Foto: Kristian Lindberg

Vinnaren i A/B-förare Standard B, Sjöbos Linus Larsson/Olivia Kristensson hade ingen bra avslutning på första ”loopen”. Alltför djärv satsning innebar att BMW:n tappade greppet och via ett av Eslövs kommuns mindre träd  tappades ändå bara typ tre sekunder till konkurrenterna. Med bytt bärarm vänster bak men fortsatt med konstig hjulvinkel, blev det till slut ändå storslam i DM för Linus och Oliva. Seger i ”Standard” och B-förarcupen och kanske ännu viktigare totalseger i RS-DM. Övriga klassvinnare blev, Oliver Larsson/Ola Stenberg Sjöbo MK (A/B-förare StandardA) – Björn Nilsson/Nathalie Nilsson, Älmhults MK (C-förare Standard A) – Michal Pinczakowski/Karl-Göran Eriksson Älmhults MK (C-förare StandardB).

Foto: Tommy Svensson

Som jag inledde så var inte vädret det optimala men ändå hyggligt stor publik längs de tre specialproven. Dessa kunde då njuta av den absoluta favoriten, SMK Hörbys Mikael Larsson med dotter Elza när dom frejdigt lät Grupp H-940:an använda så mycket av proven som möjligt. Belöningen blev en femte plats i B-Trimmat. Återkommer när DM-poängen är uträknade in i minsta detalj.

*

Erkänner att jag inte följde finalerna för Smålands DM och MAS Rallycup, ”Silverratten” speciellt noga och har därför föga att berätta.

Foto: Bengt Johansson

Men så mycket har jag koll på från Älmhult att Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo, Växjö och Skoda vann finalens sex sträckor. Lite kul att RS-finalen i Eslöv hade nästan samma körtid som mer statusfyllda ”Silverratten. Joacim Kristiansson behövde 16.02 sekunder för att köra sina sex SP medan Adolfsson bara behövde en dryg halvminut mer uppe i de småländska skogarna. 

Foto: Kristian Lindberg

Tvåa slutade även slutsegraren i 4WD i ”MAS Rallycup” Mattis Olsson/Jesper Johansson, Älmhult med Ford Fiesta R5. Sju sekunder skilde till Adolfsson och ner till Hyundai-körande östgöten och trean Jari Saarinen/Jörgen Fornander. I början av cupen såg GK Doors Christer Hedlund ut att gå mot seger men när motståndet hårdnade föll Polo-åkaren med Elina Svensson bakåt. I finalen fanns fortfarande hopp om guld men fem tappade minuter på sträcka tre, innebar silver för Hedlund. Trea slutade Robin Adolfsson.

Foto: Bengt Johansson

I 2WD-klassen var det dubbelt Volvo i topp genom Jacob Johannesson/Danny Holgersson, Gullabo. Deras vita 940 var i mål 7,4 före Osbys Rickie Borgström/Ola Sandberg, Volvo 240. Johan Green/Josefin Ingvarsson, Hässleholm bröt Volvo-dominansen med sin Toyota, minimala 0,9 sekunder efter Rickie. Ännu mindre skilde till fyran Emil Friman/Marcus Sundh, Vetlanda med 0,4 fram till Green. Fortsatt tätt bakåt där femman Philip Haag/Fredrik Palm, var 0,2 långsammare. 

Foto: Kristian Lindberg

Bästa Rally4-bil och sexa i klassen kördes av Simon Andersson från Eslöv med Hörby-kartläsaren Julia Thulin vid sin sida i Clion. I B-2WD var det Vimmerby överst i form av Oskar Andersson/Christoffer Svensson som var runt sex sekunder före Älmhults Adam Grahn/Maja Bengtsson. Marcus Svensson från Ryd med Mikael Johansson vid notblocket körde hem C 2WD före Hörbys Andreas och Tommy Andersson. Totalt så vann Emil Friman cupen, sex poäng före Johan Green och så långt hopp ner till i Hässleholm kraschade Tomas Hansson.

Foto: AM Elteknik

I klassen för R2/Grupp N-bilar avslöjas obarmhärtigt hur tunn cupen har varit. Vinner gör SMK Hörbys Andreas Andersson som bara kört tre deltävlingar i Honda Civic  Klubbkamraterna Jim Nilsson/Jörgen Jönsson körde sin allra första MAS-tävling och detta med från Mats Andersson lånad Opel Adam R2. Debut för Jim med 2WD vilket ändå inte hindrade att han slutar trea totalt i cupens klass för R2-bilar.  I cupen finns bara en klass för ”Standard” och här vann Robin och Elinor Thörnberg som även vann B-klassen i Älmhult. Tvåa i cupen och vinnare i A, blev Robin Liljegren/Nathalie Nilsson, Karlskrona. I cupen hade inte Asarums David Pettersson något att hämta men i lördags blev han med SMK Hörbys minst sagt flitiga kartläsare Ebba Larsson tvåa bakom Liljegren. I cupen blev det en tredje plats för Marcus Svensson (3:a i B-klassen”. Upp till tvåan hade Marcus och Havanna Forsell över hundra poäng…

Foto: Bengt Johansson

Ungdomsklassen var glädjande stor i ”Silverratten” och både i cupen och helgen vann Södra Sunnerbos Emil Karlsson/Patrik Berglund. Både i cupen och tävlingen blev det identiska placeringar där Linus Gustafsson Thor/Daniel Gustafsson, Kulings slutade tvåa och Hannes och Jörgen Brorsson från Ryds MK trea. Trots över hundra startande så bröt bara sju bilar vilket är ett väldigt gott betyg. Bara en registrerad avåkning medan klassledande efter fyra sträckor, Standard-förare Karljohan Ingesson/Tobias Petersson, SMK Hörby fick ge upp utan drivning på enligt deras omdöme, ”supertuffa” SS5.  Nu väntas det med spänning på vilket trumfkort som ”Masarna” ska spela ut till 2025 för att få till den snurr i cupen som mångaförväntat sig. Kan det kanske bli med hjälp av en stor sponsor som gör att man kan utmana storheter som Svenska Rallycupen och Supercupen eller varför inte Sydsvenska Mästerskapet?  

*

Höstens mest väntade besked kom idag när Trelleborgs MK:s ordförande Kai Koivuranta meddelade att klubbens Falsterbo-ersättare ”Slimminge Sprinten” den 26 oktober ställs in.

Med endast 7 anmälda  går det inte genomföra tävlingen. Vi tar nya tag till Rally Anderslöv den 12 April 2025, konstaterar Kai.

Måste var lite rekord för dåligt intresse när bara sju vill köra. Normalt brukade det åtminstone vara runt 20-30 ekipage när anmälan stänger och arrangören upptäcker att det inte går ihop ekonomiskt, men sju!  Frågorna man måste sig, hur kan det bli så här? Var sträckan som skulle köras för kort med sin knappa två kilometer? Var 1200 kronor för mycket att betala för totalt under milen specialsträcka? Är det för sent med rally i Skåne i slutet av oktober? Till sist, är ”sprintkvoten” överfylld och detta var ett uttryck att ta till sig för distrikten. Kanske läge att vara lite restriktiv med tillstånd för allt och alla, vad vet jag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *