Rydh lämnar Rallyutskottet, Hannah till ”CER” trots allt, Ryrlén kör ”Bilsport-OS”, Carlberg testade STCC, rallyframtiden hänger på EM-finalen i Polen, Pajari kanske delar bil med Ogier, ingen målgång för Ida på Sardinien, sprintvinnare är vi allihop och är ”Stubbarace” större…
Synd att påstå att SBF slår på stora trumman när man presenterar namnen på de som sitter på olika poster inom de viktiga utskotten. Visserligen fanns det en text under fliken ”Nyheter” på hemsidan, men när ett av de allra tyngsta namnen i ett lika tungt utskott lämnar, hade jag nog förväntat mig större rubrik. Det är alltså Rallyutskottets Janne Rydh boende utanför Kristianstad som efter många år på den ”blåsiga” posten som RU-ordförande, slutar och en annan skåning Joakim (Jocke) Berg tar över. Vad som är anledningen till detta vet jag inte och inte heller SBF-ordförande Roger Engström kommenterar detta specifikt.
–Våra utskott och kommittéer med dess medlemmar är en mycket viktig del i vår dagliga verksamhet inom Svensk Bilsport. Det är hängivna och kompetenta människor som lägger både själ och sin ideella tid till Svensk Bilsport. Krafter som vi är beroende av för att driva både verksamhet och utveckling framåt. Och jag vill verkligen tacka de som nu lämnar sina uppdrag för den tid och det engagemang de bidragit med och samtidigt hälsa alla nya medlemmar i utskott och kommittéer varmt välkomna.
Motorbloggen sänder ett stort tack till Janne som även vi i SMK Hörby alltid haft ett gott förhållande till. Blir lite tomt utan Janne kan jag tycka. Rallyutskottet ser ut så här från den 1 oktober. Joakim Berg, ordförande – David Lindström – Benny Cronert – Theres Thörnevall – Fredrik Andersson.
*
Då kommer Hannah Jakobsson trots allt till ”Central European ”Rally” även om juryn i den som det nu verkar lite märkliga uttagningen för ”Beyond Rally Female Talent Development Programme”, ville annorlunda. Nu kommer inte Hannah att köra i Junior-WRC med Ford Fiesta Rally3 utan istället blir det premiär i ”ADAC Opel e-Rally Cup” som kör i WRC-tävlingen, men bara lördag och söndag 19-20 oktober.
–I samarbete med Schmack Motorsport kommer Hannah med codriver Mikael Kjellgren att köra en Opel Corsa i ADAC Opel e-Rally Cup, berättar Jakobsson Motorsport och lägger till.
–Vill man bli samarbetspartner/stötta Hannah på detta äventyr som förhoppningsvis ger henne fler chanser utomlands så är det bara å höra av sig!
*
I veckan presenterades ännu en deltagare i ”Bilsport-OS” i Valenica om någon vecka. Det är friska fläkten Heidi Ryrlén, Vänersborg som precis som Jari Liiten hittat tillräckliga ekonomiska medel för att anta inbjudan från SBF att vara blågul representant i ”FIA Motorsport Games”.
Heidi ska tävla i klassen ”Rally4 Tarmac” ett underlag som hon är välbekant med efter många RS-tävlingar här hemma med sin Fiesta.
*
Mer asfalt och då handlar det om att STCC som gärna vill se både fler och nya namn till 2025. Därför arrangerades ”STCC Try Out” på Ljungbyheds Motorbana och en av de som i skuggan av Söderåsen testade var ERC-aktuelle Calle Carlberg. Opel-åkaren med erfarenhet av elbilar från Opels Corsa-serie i Tyskland fick möjlighet att prova Exion Racings BMW i4.
– Bilen var fantastiskt kul att köra och fy fasen vilken känsla det var. Jag har åkt lite asfalt under min rallysatsning ute i Europa, men inget som är i närheten av det här, förklarade Calle efteråt.
-Absolut kan jag tänka mig att köra bana om möjligheten finns. Såklart är huvudfokus fortfarande helt inställt på rally, men jag gillar verkligen finliret i racing, att leta tiondelar i varje kurva. Det är också något jag tror jag kan ha nytta av på rallysträckorna!
Siri Hökfelt, som är med i Brink Motorsport Junior-program kör sin andra säsong i elektriska juniormästerskapet NXT Gen Cup, fick sätta sig bakom ratten på STCC-mästarna Brink Motorsports Tesla Model 3. Även Oscar Pedersen ledare av kinesiska Formel 4-mästerskapet deltog i testet.
– Det var bara jättekul. Det kändes jättebra, bilen var häftig att köra och jag är jättenöjd efter mina varv. Det ger helt klart mersmak för framtiden, säger Siri Hökfelt.
*
Mer Carlberg då det kommande helg avgörs om det blir EM-silver eller brons för honom och Jørgen Eriksen. Detta görs upp om med Max McRae som har i princip lika poäng, så först i mål blir EM-tvåa. Punkteringen senast i ”Rally Ceredigion” sumpade” guldchansen.
–Det var synd.. Jättesynd faktiskt. Det var vår andra tävling på asfalt med bilen och vi kände att farten för att vinna fanns där och utan att ta stora risker kunde vi ta oss upp i en tidig ledning framför Mille och bevaka den, berättar Calle.
– På SS7 låg vi fyra sekunder upp på splittarna när jag märkte att luften sakta försvann ur hjulet. Efter att ha analyserat så hittat vi inte vart punkan skedde, men så är rally. Ibland har man oflyt som kan få förödande konsekvenser.
Taktiken har under året varit att plocka så mycket poäng som möjligt utan att ta risker, något som ändras till finalen i Polen.
– Vi har under hela säsongen visat att vi kan vara jämna och säkra samtidigt som vi plockar poäng. Det är absolut viktig men något man också måste visa, är fart vilket vi tänker göra nu. Jag vet att motståndet är enormt tufft och därför måste vi fortsätta vara ödmjuka inför uppgiften, men med bra förberedelser ska vi kunna ta hem silvret!
I ”Rally Silesia” står hela rallyframtiden på spel menar smålänningen.
– Rally är tufft. Trots att vi gjort en riktigt bra rookie säsong i Junior-EM så kanske det inte räcker för att hålla oss kvar på denna nivån. Ibland är inte riktigt bra bra nog…
Nu efterlyser Calle stöd från någon stor partner som vill och vågar satsa på honom för 2025.
– Det är en sak att nästan kunna vinna en EM-tävling och en helt annan att faktiskt göra det. Så därför måste vi visa att vi faktiskt kan vinna!
*
Börjar dra ihop sig till när WRC-teamen ska släppa hur deras line up för 2025 kommer att se ut. Inget av teamen har idag helt klart hur de ska formera sig optimalt. Hos Toyota är Kalle Rovanperä klar för full säsong men resterande rattar är fortfarande lite oklara. Att Jari-Matti Latvala vill ha med Sebastien Ogier i fler tävlingar än i år är tämligen klart, men där huvudpersonen själv inte sagt varken ja eller nej. Enligt källor nära teamet hoppas man även kunna bereda plats för Sami Pajari, kanske som förare i de tävlingar som Ogier väljer bort.
– Med tanke på hur väl Sami utvecklats under året vill jag gärna se mer av honom nästa säsong, vilket vi också diskuterat men ännu är inga beslut tagna, förklarar Latvala för Rallyjournal.
Rovanpäre kör inte i kommande ”Central European Rally” men till finalen ”Rally Japan” är han självskriven i teamet. Direkt efter detta åker Kalle till Irland där han ska köra ”Killarney Historic Rally” och för detta köra en Toyota Starlet med 2,5 liters motor på 360 hästkrafter.
Alltså inget ”historisk rally” som ska förväxlas med tävlingar som följer Appendix-reglementen, utan här är det fritt fram för i stort sett allt, så länge karossen påminner om originalet. Lite av en våt dröm för många som gärna sett något liknande i svenska tävlingar, där dessa bilar annars hänvisas till Grupp Hb…
*
Blev ingen målgång för Ida Lidebjer Granberg och irländskan Aoife Raftery på Sardinien och ”Rally Terra Sarda”. Efter sex av de ursprungliga tolv sträckorna men där de två sista ströks, hade tjejerna avancerat till andra plats i Rally5-klassen. Tio straffsekunder för tjuvstart gjorde att det då skilde 19 sekunder från ledning men närmare kom man aldrig, då paret fick bryta på stäcka sju.
*
Som bekant var gårdagen en riktig ”Sprintdag” med flera tävlingar runtom i landet. I Säffle kördes ”AP-Rundan” där Limas Andreas och Therese Levin var omutliga med sin Nissan. 8,3 sekunder efter kom hemmafavoriten Stefan Axelsson/Weine Larsson med Volvo 940 som sedan hade Team Westoms Jim Jansson/Anton Karlssons 240 en sekund efter.
*
I SMK Hälsinges ”Höstsprinten Glada Hudik” var det en salig blandning av fyrhjuliga tävlingsredskap, allt från Folkrace till Crosskart. Av rallyåkarna använde Finnskogas Jonas Skoglund/Erika Söderman kortast tid totalt med sin Golf. Tvåa slutade en Fiesta R5 från Skutskär med Jan Wikström och Mikael Nordström. Tävligen var inget som tog så mycket tid i anspråk, de tre åken tog totalt knappt två och en halv minut…
*
Kullings seger blev det i Rönnes MK:s ”Henkas Grus & Betong Sprinten” och detta med J-SM-tvåan Melvin Bengtsson/Jesper Samuelsson i Toyota. Tämligen klar dessutom, då tvåan från Team Westom, Kent Larsson/Sofie Sjöberg Karlsson var tio sekunder efter. Trea Volvo 940 innehållande Antti Johansson/Niklas Johansson, Eskilstuna. Snabb C-förare som fyra, Alex Wikvist/Charlie Ekström, Hallsberg.
*
I dag besökte flitige Kristian Lindberg ”Stubbarace” i Blästorp utanför Hammenhög där man körde på två banor samtidigt med tio tunnor slalomkörning där snabbast vinner.
– Nästan 30 tävlande och mycket publik och i fjol var där 2500 besökare och över 70 utställare från olika företag med mera, berättar Lindberg.
Detta får mig att fundera på hur det ser ut i rally med alla sprintar. Ungefär samma antal deltagare men ofta med mindre publik och med statisk skulle man säkert kunna bevisa att ”Stubbarace” är större än många ”rallysprintar”…