Oliver överklagar Rossels konstruerade tid, Neuville i fortsatt stabil WRC-topp, Janne Ferm går i pension, spännande projekt för Ingesson i Vetlanda, Valentin/Jensen körde hem DSR-finalen och klar seger för ”Jocke” på Sturup.

Börjar med ett kraftuttryck ”fy f-n för superhelger” och tänker på alla rallyn som Motorbloggen normalt sett ägnar uppmärksamhet. Men med den anstormning av rally både inom och utanför Sveriges gränser som det var denna helg, känner jag att det står mig lite upp i halsen. Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja, tack och lov avverkades både Södras DM och SRC-finalerna i går så det får bli WRC och Chile som inleder.

Foto. Skoda Motorsport

Att Oliver Solberg var besviken/bitter/ledsen efter att kanske ha förlorat en VM-titel på grund av en punktering känns väldigt orättvist. Att han sedan avslutade med fem raka sträcksegrar är en ringa tröst, då allt nu troligen ligger i Chile-segraren Yohan Rossel och trean i tabellen Sami Pajaris händer som båda har en chans kvar att plocka poäng. Än verkar det inte som att rallyt är avslutat för WRC2-klassen då Oliver och hans team Toksport tänker överklaga till högsta instans över Rossels av arrangören konstruerade tid på sträcka elva. Citroën-föraren hävdade att han fick slå av på farten efter att Oliver kommit ut på vägen igen efter sin punktering.

Foto. Red Bull Content Pool

Domare/tävlingsledning gick Rossels väg och gav honom 40 sekunder bättre tid än den han kom i mål på sträckan med. Oliver protesterade direkt och menade att  han bevisligen drog ifrån Rossel till mål. Dessutom var inte damm något problem på den fuktiga sträckan, det var istället dimman som Oliver knappast kan lastas för. Deras protest avslogs och på en direkt fråga från DirtFish svarar nu Oliver om de ska överklaga.

100 procent och jag menar att det inte fanns något damm när det är blött och uppenbarligen drog jag mig ifrån honom ganska snabbt i dimman. Så, du vet, jag tror att han är mer oroad över att han var väldigt långsam i dimman och försökte hitta en ursäkt för det, antar jag.

De 40 sekunderna bättre tid innebar att Rossel placerade sig före både Nikolay Gryazin, Gus Greensmith och så klart, Oliver. Nu går ärendet vidare till ”International Court of Appeal” och skulle de se saken ur Olivers vinkel, kan detta bli helt avgörande för VM-titeln. Oliver skulle då bli trea i Chile med 15 poäng, sju mer än vad helgens fjärde plats ger. Samtidigt tappar Rossel 17 poäng och får plötsligt mycket sämre utgångsläge inför sin sista tävling för poäng. 

*

I WRC-klassen tog Kalle Rovanperä årets fjärde seger på sju starter, men för Thierry Neuville är detta ”useless news” då han sin vana trogen plockar poäng tillräckligt för att stabilisera första platsen i WRC. Nu är det ingen start för Kalle i ”Central European Rally” där istället Neuville slipper att köra först i lösgruset och med detta ser därför stora möjligheter att cementera sitt första VM-guld. 

Foto: Toyota Gazzoo Racing

Ott Tänak, trea i Chile är nu tvåa 29 poäng efter belgaren med Sebastien Ogier som trea och Elfyn Evans fyra.

*

Med detta lämnar jag Chile men med ett lite kortare stopp för att nämna Janne Ferms pensionering. Efter många år som co-driver åt Esapekka Lappi meddelade han i går väldigt känslosamt, att han slutar med detta.  ”EP” var lika berörd och sa.

Jag måste tacka dig för allt vi har gjort tillsammans. Det har varit en fantastisk resa som vi gjort edan start, satte upp mål i det finska mästerskapet när vi inte var någonting och sedan klättrade vi tillbaka till proffs. Så tack, tack så mycket för detta!

Lappis kontrakt med Hyundai går ut efter den här säsongen där Chile var sista tävlingen för paret. Men allt tyder på att det finns nya planer som inenbär att karriären inte är slut, inte som förare på heltid men något annat. Bland annat styrks detta av Ferms uttalande ”du måste nu ta itu med någon annan” och enligt flera rykten kan denna ”någon annan” heta Janni Hussi. Hon klev ur Lauri Joonas WRC2-bil efter Rally Finland, men även hon har varit kryptisk men ändå sagt att hon inte lägger notblocket på hyllan…

*

Vänder näsan mot Småland och näst sista deltävlingen i MAS Rallycup/DM för Småland, ”Rally Vetlanda”. En tävling som fått mycket positiva omdömen från de 57 tävlande, men med på tok för klent startfält med tanke på hur ambitiösa Vetlanda RRC har varit. En tävling som jag tror är helt unik i modern historia, då bara ett enda ekipage bröt och då kördes ändå fem, ofta riktigt utmanade sträckor. 

Foto: Kristian Lindberg

Vann gjorde Mattis Olsson/Jesper Johansson, Älmhult och som nu är ende utmanaren till Christer Hedlund/Elina Svensson om cupseger vid kommande final i Älmhult den 12 oktober. Blott en fjärde plats för Hedlund med Polon men till finalen lär han vässa formen. Tvåa i Vetlanda slutade närkingen Fredrik Grahn/Jonas Magnér och med norskt som trea, rallycrossaren Jens Hvaal/Morten Erik Abrahamsen. Bästa 2WD blev Per ”Soda” Eriksson/Roger Dahlberg, Kristdala före Tjusts Tommy Johansson/Oscar Almqvist före hemmaåkaren Emil Friman/Tom Törngren.  Unge skåningen men med licens i Älmhult, Adam Grahn hoppade över SSRC-finalen och valde istället Vetlanda. Ett klokt val vilket gav en fjärde plats i 2WD ihop med Maja Bengtsson. 

Foto: Pirvat

Ur skånskt perspektiv så var insatsen formidabel från Karljohan Ingesson ihop med inhoppande kartläsaren Roger Clausson, båda från SMK Hörby. Med sin ”Standard-BMW” vann ”Kalle” klassen 17,5 sekunder före etablerade fortåkaren från Karlskrona Robin Liljegren/Nathalie Nilsson. Även som trea var det en fortåkare av rang, Volvo Euro Cup-vinnarna Robin och Elenor Thörnberg, Vetlanda.

Men mot det skånska stålet bet inte deras Volvo-bilar och kanske var det nytänk som hjälpte till att få in BMW:n som tolva totalt. Kalle pappa Lars-Johan Ingesson förklarar. 

I samband med Rally Vetlanda testade vi en ny teknik som är framtagen i första hand för avancerad förarecoaching, utbildning av utryckningspersonal med mera.

Foto: Pirvat

Lars-Johan fortsätter.

Systemet består av avancerade glasögon med inbyggda sensorer som registrerar exakt var föraren lägger blicken, vilket sedan återges som en liten röd ring på en film. Efter en snabbanalys vid service efter tre sträckor så konstaterades ett riktigt lyckat resultat, där man ser exakt var Kalle lägger blicken efter varje sväng, krön och notangivelse. 

Detta är inget som går att jämföra med traditionell ”in-car-film” där ansvariga bakom projektet ändå var lite besvikna,

Dom hade gärna sett att Kalle hade lite mer ”moments” för att se var blicken hamnar vid ”krissituation”, tyvärr bjöd  inte Kalle på något sådant direkt, förklarar Lars-Johan med ett leende.

Nu ska filmerna analyserar ytterligare av leverantören och därefter utlovas mer information.  

*

Hade även tänkt redovisa hur det gick i Svenska Sprintrallycupen med final i Mellerud och ”Sprinttjuren”. Jag har dock inte lyckats hitta någon slutställning i SSRC så detta får bero till någon sådan dyker upp.

*

Midtjylland kördes sista tävlingen i ”Dansk Super Rally” (DSR) med ”Rally Stoholm”. Här fick för en gångs skull Kenneth Madsen/Mette Felthaus se sig slagna och den som var först att lyckas med detta på hemmaplan, var Simon Valentin/Line Lykke Jensen som med Hyundai var runt minten före Madsens Citroën. Trea, ny Hyundai med veteranen Ib Kragh/Jeanette Andersson Kvick som även de hade minutens marginal upp till Madsen. 

Foto: Pirvat

Bästa 2WD-åkare blev mer väntat Jacob Leutenberger Madsen/Line Nedergaard med Peugeot Rally4. Nu betydde inte Madsens andra plats något för mästerskapet som vanns med 49 poängs marginal till BMW-åkande Kim Boisen och som trea Carsten Jensen, Renault Clio.

Foto: Pirvat

Tunt med svenskar i tävlingen men där det då gick desto bättre för Tibros Stefan Helin/Marcus Sundh, Opel Ascona A. 

Mycket rattrost kombinerat med två sträckor utan intercom i mörkret på fredag kväll gjorde att vi halkade efter rätt mycket. Men under lördagsetappen blev tempot bättre och vi tog tre sträcksegrar och går i mål på en andra plats i klassen efter Kim Boisen i en BMW M3, förklarade en nöjd Stefan.

*

Även Södras RS-DM är inne på upploppet och efter söndagens ”Sturupssprinten” återstår bara Eslövs klassiker ”Kanonen” den 13 oktober. 

Foto: Kristian Lindberg

Efter de fyra heaten på den däck-krävande banan var det SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft som stod vinnare med Opel Corsa. Trots att klubbkompisen Tommy Andersson/Thomas Hallén med BMW M3 blev varvade av Corsan slutade paret tvåa i klassen. Näst snabbast var annars 4WD-åkaren Jörgen Lundgren/Kevin Johansson, Lunds AC med Mitsubishi.

Foto: Kristian Lindberg

Topp-förare i DM är Hans-Daniel Steiner/Jan-Erik Jönsson, Lund (bilden)som inte förnekade sig på Sturup. Seger i B-Trimmat före Hyllinges Ola och Leif Johansson.

Foto: Kristian Lindberg

Övriga klassegrare var Johnny Pedersen/Albert Riishøj (Appendix K)- Oliver Larsson/Ola Stenberg (A-för. Std.A)- Jim Svensson/Camilla Persson(A-för. Std.B)(Bilden)- Arne Oddshammar/Hanna Nordén (C-för. Trimmat)- Thomas Larson/Jörgen Nilsson (C-För. Std.A)- Michal Pinczakowski (C-För Std.B)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *