Lappi chocköppnade i Chile, Tänak och Solberg mina tipsvinnare, Calle Carlberg söker hjälp för ERC 2025, MAS Rallycup har svårt att lyfta och SBF svarar på frågor kring Bilsport-OS.

Esapekka Lappi som verkar görs sin sista start i WRC-klassen visade att han fortfarande har mycket kvar att ge genom att sätta bästa tid på shake down för ”Rally Chile BIOBIO”.

Foot: Hyundai Motorsport

I andra vändan på 6,8 kilometer långa ”Conuco” blixtrade #4 Hyundai i20 N Rally1 till och var 2,2 sekunder  före överraskningen Martins Sesks, Ford Puma. Ny överraskning med tredje tid, Sami Pajari i Toyota, 0,4 bak Sesks.

Foto: Martins Sesks Rally

Kalle Rovanperä fick till en femte tid, tiondelen före Ott Tänak. Elfyn Evans klockades som sexa och Thierry Neuville som sjua.

Foto. Oliver Solberg Motorsport

Av WRC2-gänget gick det inte bra för Oliver Solberg som var långsammast av de 14  i klassen efter problem. Istället var det ryskt i topp genom Nikolay Gryazin, Citroën 0,9 före nya Toyota-föraren Jan Solans. Mer hemtam på den här typen av vägar är Fabrizio Zaldivar från Paraguay, ändå fem sekunder efter Gryazin.

*

Dags för årets första tips från Sydamerika.

WRC.

1. Ott Tänak            Hyundai

2. Sebastien Ogier      Toyota

3. Kalle Rovanperä      Toyota

4. Thierry Neuville      Hyundai

5. Elfyn Evans           Toyota

Foot: Hyundai Motorsport

Tänak har vunnit de två tidigare WRC-upplagorna i Chile och jag tror (läs hoppas) det är dags för en trippel efter en tid av motgångar. Många ser i Sesks och Pajari blivande världsmästare och det är säker inget feltänk, men de har en lång väg att vandra. Att snegla mot Rovanperäs utvecklingskurva tror jag inte är nyttigt, då är risken stor att det blir pannkaka av det mesta.

*

WRC2.

1. Oliver Solberg Skoda

2.Gus Greensmith Skoda

3. Fabrizio Zaldivar Skoda

4.Yohann Rossel Citroën

5. Kajetan Kajetanowiz Skoda

Bär mig lite emot att ha Oliver som vinnare då det ofta innebär att jag ”jinxar” lite, men den här gången hoppas jag på ett undantag. Ser ingen i fältet möjligtvis ojämne Nikolay Gryazin, som kan mäta sig med Oliver på grus. Rossel och Jan Solans är snabba på asfalt men på grus är det Värmland som regerar…

*

Rallyt startar i morgon klockan 13.35 med SS1. Som vanligt är det TV4 Motor/Sportkanalen som står för majoriteten av TV-sändningarna och sänder från samtliga 16 sträckor. Power stage på söndag då är det dock TV12 som tar över och här börjar sändningarna klockan 18.15. SVT1 summerar klockan 22.35.

*

Tror att Calle Carlberg är mer än lite besviken över att ha missat målet att vinna ERC Juniors som istället  gick till Mille Johansson. Inför finalen i Polen ”Rally Silesia” i mitten av oktober ligger Calle trea, men har redan börjat planera för 2025. Tre andra platser i de fem deltävlingarna, visar att han snusar på toppen, nu gäller det bara att knyta ihop säcken. Men till ERC.com medger han att framtiden är lite oviss efter året med ADAC Opel Rally Junior Team”.  

Foto. Opel Motorsport

Ser jag tillbaka så tycker jag ändå att jag gjort en bra säsong men som allt annat i motorsport handlar det ändå om budget, vilken nivå du kan köra på, förklarar Calle. 

Framtiden är osäker, hoppas bara att jag visat tillräckligt för att få lite ekonomisk backning eller att någon vill hjälpa en ung kille att uppnå sin dröm!

Foto: erc.com

I par med Jørgen Eriksen står nu hoppet till detta för att göra drömmen verklig och han menar att man från första stund visat sig stark med ny bil (Opel Corsa Rally2) och allt. 

Det är i ERC jag vill köra och det är hit man ska om man vill ha en verklig utmaning så jag hoppas verkligen att det löser sig…

Calle avslöjar även ett lite annat spår som lurar runt hörnet. 

På lördag kör jag en ”try-out” för STCC som jag blivit inbjuden till, elbilar där också precis som i fjol i Tyskland!

*

MAS Rallycup är inne på upploppet och efter lördagens ”Rally Vetlanda” återstår enbart finalen den 12 oktober i Älmhult och klassiska ”Silverratten”. Tror inte att ens den mest inbitne ”Masare” håller med om  att cupen lyft, trots att målsättningen varit hög, att detta skulle bli en ”SM-utmanare” efter att SRM tog över den serien 2020. Lite tråkigt då ambitionen varit på topp med rek, egna noter och med mer SS-mil än vad som numera är normalt i DM-tävlingar. I bakgrunden hördes då även många positiva ord om cupen och flera välkända SM-namn förklarade.

Detta är exakt vad som behövs för att överbrygga mellan DM och SM!

Vill inte skriva med facit i hand då inte ens årets cup är färdigkörd och har även nåtts av ryktet, att det blir lite av omstart 2025 med en större sponsor i ”gummibranschen” i ryggen. Som sagt ett rykte och de dimmorna lär väl skingras i samband med ”Silverratten” kan jag tänka. 

”Rally Vetlanda” följer tråkigt nog samma form som tidigare ”MAS-tävlingar”, till och med färre anmälda än senast i Hässleholm där man ändå snurrade uppemot 80 bilar. Vetlanda RRC satsar hårt på lördagens deltävling där även Smålands DM finns med, men trots detta är intresset ljummet med 55 anmälda, långt från de 80 som arrangören   krävde när inbjudan gick ut. I morgon startar reken av de 46 kilometer SS medan rallyt drar igång från Ädelfors Folkhögskola klockan 11.00.

Foto: Tommy Svenson

Anmärkningsvärt är att av ”Topp-10” i både 4WD och 2WD är manfallet stort. I 4WD leder Christer Hedlund,(bilden) 14 poäng före Mattis Olsson. Resterande i 4WD-toppen väljer att stanna hemma eller kör i ”Marknadsnatta” medan trean Robin Adolfsson väljer finalen för SSRC i Mellerud. I 2WD-klassen saknas ledaren Tomas Hansson som kraschade tungt i ”Snapphanerallyt” med sin Volvo. Däremot är tvåan, Skepptunas Magnus Gustavsson på plats medan resterande nio på ”tio-bästa listan” avstår turen till Vetlanda. Samma tendens i Standard där de två i toppen, Robin Liljegren leder sex poäng före hemmafavoriten Robin Thörngren men är även snudd på ensamma i ”Topp-10”. Dock lär man få vässa formen då SMK Hörbys snabbe BMW-åkare Karljohan Ingesson utmanar.

*

Efter gårdagens text om ”FIA Motorsport Games” i Valencia i nästa månad fick jag både frågor och information via mail. Bland annat då om och hur mycket som SBF bidrar med ekonomiskt för deltagarna. Svenskt i Rally på grus är det genom Jari Liiten. På frågornaa svarar Sportgrenskoordinator Lars Jonsson.

Foto: Kristian Lindberg

SBF står för koordination, hotell för två personer per deltagare samt teamkläder för tävlande och medföljare. Resten betalar utövarna själva. 

Det har också ställts frågor hur man väljer ut vilka som får får åka till ”Bilsport -OS” och även på detta svarar Jonsson..

Information där man skulle fylla i en intresseanmälan om man var intresserad att delta, publicerades på SBFs Facebook 30/4 samt på hemsidan 6/5 och mejlades till alla med licens 7/5 -2024.

Jonsson fortsätter.

Mejladresserna hämtas från Idrottonline, där det är klubbarna som registrerar och uppdaterar mejladresser och informationen är skickad till den mejladress klubben har registrerad för sina medlemmar.

Nu var det dock ingen direkt rusning till platserna bekräftar han, men om så varit fallet finns det även regler för detta. 

I de grenar där fler sökanden än platser har funnits har en jury bestående av landslagsrepresentanter, sportgrenskoordinatorer och utskottsmedlemmar gjort ett urval.

Med andra ord är det inte SBF som valt bort någon tävlande, utan dessa har själv valt bort sig och då i första hand för kostnaderna. En som var aktuell men inte vill framträda med namn förklarar. 

Kollade lite vad en start skulle kosta mig med resa, mekaniker, Co-driver, bränsle, däck, drift och hyra av bil och då slutade det tyvärr på allt för många nollor för att det skulle vara intressant!

Ett svar på “Lappi chocköppnade i Chile, Tänak och Solberg mina tipsvinnare, Calle Carlberg söker hjälp för ERC 2025, MAS Rallycup har svårt att lyfta och SBF svarar på frågor kring Bilsport-OS.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *