”AM” värmer i Italien före återkomsten till WRC, Østberg kör i Slovenien med rumänsk kartis, Liiten för ”Bil-OS” för andra gången, tuff avslutning med mycket grus i Dansk Super Rally, Marknadsnatta störst i helgen, bortgångna Tyko uppmärksammas i DM-finalen, Lundell vann ”Tjejligan” och välkände Gert-Owe har gått bort.
I ”Central European Rally” gör Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen sin fjärde start för året i WRC med Hyundai i20 N Rally1. I de tidigare kan duon nästan kallas de ”de eviga sexorna” då det är den placeringen man uppnått i alla tre ( Monte-Kroatien-Polen).
I ”CER” ersätter norrmännen Dani Sordo som teamets tredje poängplockare i ”Märkes-VM” och för att komma ”in i matchen” från början körs i helgen ”Rally Valli della Carnia” i norra Italien. Detta blir även debut i Hyundais Rally2-bil där han ska kombinera att slippa bort lite asfaltrost på sig själv, samtidigt som det är en del av utvecklingen av bilen för asfaltrally.
–Det är verkligen perfekt eftersom vi har utvecklingstester i Italien under veckan med avslutning i ”skarpt läge, har ”AM” förklarat på sociala medier.
Fă är väl bättre än honom att plocka fram svagheter i en Rally2-bil efter alla sina år bakom ratten på framförallt olika Skoda-modeller.
28 bilar i klassen och med flera tunga hemmanamn där Simone Campedelli och Fabio Andolfi Skoda är de främsta. I rallyt finns äveni Italien flitgit tävlande, finske Hyundai-åkaren Benjamin Korhola/Samu Valeri.
*
Mer Norge och nu kommer glädjande besked från Mads Østberg som ihop med Patrik Barth skadades vid avåkningen i ”ERC Rally di Roma Capitale” i somras.
Nu är Mads frisk igen medan Barth som hade svårare skador, fortfarande avvaktar sin comeback. Därför är det rumänen Segiu Itu som sköter kontoret i #1 Citroën C3 Rally2. En tuff återkomst i ”MAHLE Rally Nova Gorica” väntar med 150 kilometer asfalt-SS med start fredag och målgång på söndag.
*
FIA kämpar vidare med att få upp statusen på sitt eget ”Bil-OS” eller ”FIA Motorsport Games”. Den 23-27 oktober i Spanien och Valencia möts deltagare från många länder i olika discipliner inom motorsport. Nytt för året är att det tillkommit nya grenar och ”Rally” är nu uppdelat i tio olika grenar, åtta med Rally2/Rally4-bilar och två för Historiska bilar. I ”Rally2 Gravel” blir det återigen Gävles Jari Liiten/Mikel Johansson som fått SBF:s välsignelse och är det blågula inslaget. Något som Jari är mycket glad och stolt över.
– Det är en jättestor ära att få representera Sverige för andra gången i rad. Att få köra grus i Spanien tror jag kommer passa oss bättre än när vi körde asfalt i Frankrike senast. Tempot i Sverige idag är fantastisk högt, det ser vi när vi vart utomlands och kört tidigare. Så jag tror vi kommer kunna utmana riktigt bra i Spanien!
Har ingen aning på vilka kriterier Jari och Mikael utsetts och har inga synpunkter på valet, men är ändå lite undrande varför inte ERC Juniors-vinnaren Mille Johansson eller tvåanCalle Carlberg tagits ut för Rally4-delen? En tripp till Valencia hade väl varit en lämplig belöning för deras insatser eller tänker jag fel…
*
Hur som helst så slipper åtminstone Liiten att möta danska segermaskinen Kenneth Madsen/Mette Felthaus som med Glad Sports Citroën C3 Rally2 är anmälda för ”Rally Tarmac”.
Däremot slipper inte de ”danske toppkjører” undan Kenneth och Mette i helgens ”Rally Stoholm”, final i ”Dansk Super Rally”. Med två raka segrar i ryggen åker paret till Midtjylland i hopp att ta en trippel och då även köra hem hela mästerskapet.Tidigare i år meddelade Hyundai-åkaren Simon Valentin/Line Lykke Jensen att man lämnar mästerskapet för en satsning utomlands. Men till ”Stoholm” är han dock tillbaka och utmanar där främst då Kenneth och Mette men även Ib Kragh/ Jeanette Kvick Andersson, Hyundai och Jan Petersen/Mads Dahlsager, Skoda vill vara med i toppstriden. I Rally4 och den som kan bli bästa 2WD-åkare, finns Glad Sports andra namn, Jacob Leutenberger Madsen/Line Nedergaard, Peugeot. Tävlingen är sist i tråkigt nog helt statuslösa och anonyma ”Nordic Rally Championship”, med bara en svensk i listan som tidigare kört andra NRC-tävlingar och det är Tierps Johan Wesslén/Valkyria Edlund med Ford Fiesta. Inget ”DSR” utan någon Helin från Tibro och när Lucas nu verkar ha tröttnat på Danmark efter sin struliga säsong, kliver istället pappa Stefan in på scen med sin svarta Opel Ascona A. Årets kanske svåraste tävling i ”DSR” då det även bjuds på en hel del grus, hela 32,9 kilometer är lite ovanligt i Danmark där asfalt dominerar. Så även i helgen med nästan 109 kilometer.
*
Utan att titta i backspegeln så känns det ändå som att kommande helg är lite av peak för olika mästerskap/cuper att krocka. I Södern körs DM-final i Vinslöv med ”Temahallen Grussprint”, I Småland är det näst sista deltävlingen i MAS Rallycup/Smålands DM med ”Rally Vetlanda”. Svenska Rallycupen tar målflagg i östgötaskogarna med ”Marknadsnatta” medan Svenska Sprintrallycupen fortsätter i Dalsland med ”Sprinttjuren”. Sist ut i lördagens rallyn körs i Gnesta med ”Runt Mjölkpallen Pokalen” som deltävling i Södermanland/Västmanlands DM och Finess Onotade Rallyserie. Att med denna konkurrens kravla sig över hundra anmälda är ingen lätt sak och detta har enbart VÖMK och Marknadsnatta med start i Boxholm lyckats med, där cirka 120 ekipage anmält sig En i år tidigarelagd tävling med tre sträckor på totalt 36 kilometer. I den fyrhjulsdrivna klassen är David Nattsson i klar tabelltopp och bakom tätare kamp, mellan Magnus Engelbrektsson, Hannah Jakobsson, Emil Carlsson och Martin Jakobsson. Utanför dessa ses hemmaföraren Jari Saarinen som en av favoriterna till totalseger.
50-talet bilar i ”Trimmade 2WD”, där SM-vinnaren Patrik Hallberg utmanar Svenska RallyCupens dominant André Nygren. Bakom André i tabellen hittar vi Rasmus Pettersson, Victor Karlsson (bilden), Joel Norqvist och Alexander Andersson inom fyra poäng i jakten på cupens prisbord. Dominerat B-klassen har Tobias Hult gjort men där Hugo Carlberg med två starter och två segrar kan hota på lördag. Tranås-föraren Roger Berglund utmanar åter Kjell Fransson som bröt senast på hemmaplan och får ta till VW 1303 i finalen. Två segrar och två andraplatser är facit för Oscar Östlund i grupp F för A/B-förare. Prenumerant på topplaceringar har Hugo Landin gjort för C-förarna.
*
Mindre än hälften (45 anmälda) av de som styr kosen mot Boxholm gör så till Hässleholms arrangerande DM-finalen i Vinslöv. En tävling som lite trist sticker ut med till exempel en enda anmäld i ”B-Förare Trimmat”, SMK Hörbys Mikael och Ebba Larsson (bilden). När hände det senast med så få anmälda i den här populära klassen?
Även i de tre 4WD-klasserna är det magert, Pelle Larsson/Johan Svensson, SMK Hörby med Subaru är enda ”fyrkraffsare” i startfältet. Med detta har klubbens ”starke man” CG Wilke svårt att hitta någon riktig favorit till totalseger.
– Jag tror att segern står mellan vår mest ”internationelle” förare Simon Andersson, Eslöv, Osbys Rickie Borgström om han fått ordning på bilen efter ”taklägget” i Rally Blekinge. Vår egen Johannes Haraldsson om han får ihop en ny motor efter ”raset” på TV-Svängen och klubbkompisen Johan ”Kalle” Green. Som outsider ser jag Oskarshamns Thomas Grönberg.
För några veckor sedan gick en riktig Hässleholms-profil bort, Tyko Nilsson vilket kommer att uppmärksammas på lördag.
– Hans döttrar Karolina och Magdalena kommer att köra pappas Volvo 940 som VIP-bil före för-åkarna på SS1/2 2. Före detta kommer även Tykos bil att vara uppställd vid vårt HQ intill Temahallen, berättar Wilke.
Återkommer med ”Rally Vetlanda” och ”Sprinttjuren”.
*
Motorbloggen skickar ett stort grattis till Anna Lundell, Tomelilla som i helgen säkrade segern i ”Tjejligan” i ”Autocross SM”. Ingen serie jag har någon större koll på, men alltid kul när skånska tjejer visar resten av landet var skåpet ska stå.
*
En av Sydsveriges största rallyprofiler till en början som duktig förare med både Volvo och Toyota, därefter som påläst/kunnig men även stridbar tekniker, Gert-Owe Pettersson Växjö gick hastigt bort för någon daag sedan. Trots att Gert-Owe uppnått pensionsålder med råge, var han fortsatt i full gång och på lördag var han utsedd till ”Teknisk Kontrollant” i Rally Vetlanda. Men så blev det sorgligt nog inte.
Själv har jag ett minne från en småländsk tävling i mitten av 00-talet när en nitisk/överambitiös tekniker slog ner på bakrutan på min Opel Kadett. En ruta som suttit där sedan 1964 med en liten dekal som förklarade ” Opel Kadett en General Motors produkt”.
– Den får du inte ha, dekalen måste plockas bort, förklarade teknikern.
Sjävklart protesterade jag och menade att detta var en del av Appendix K, att ha en bil som för historia vidare. Fick då en luddig förklaring om att det var livsfarligt med klistermärke på rutor i händelse av en krasch. Jag stod på mig och krävde att få tala med den som var ansvarig i besiktningen och då hämtades Gert-Owe. Med myndiga steg och med pondus som få, kom han fram och undrade vad som var problemet. Först förklarade min motpart och sedan var det min tur att belysa saken.
– Inga problem, detta är ett historiskt föremål och måste behandlas som ett sådant, med respekt. Behåll du dekalen, förklarade Gert-Owe för den lite slokörade teknikern.
Vill inte säga att jag jublade över segern men efter den dagen har jag alltid sett på Gert-Owe med just respekt och som nu lämnar ett gigantiskt tomrum efter sig i framförallt Småland. Gert-Owe blev 74 år.