Kalle R. kör full säsong för Toyota, Latvala inte främmande för fem Yaris Rally1 i WRC, M-Sport väntar på besked, Hannah inte med i trion som får köra ”CER”, ”Standard” ökar i SM, Rallyradion sänder från ”Västrallyt” och även RS-DM tappar fart…

Idag bekräftade Kalle Rovanperä det som de flesta redan trott, det blir full säsong i WRC för Toyota 2025. Året som nu snart gått, har mixats med WRC-rally, drifting och Porsche-racing. Nu är den 23-årige dubble världsmästaren trött på att ”chilla”. Nu väljer  Kalle att ta kål på ryktena i en intervju med Yle Urheilu och avslöjar att glöden till sporten finns kvar på samma sätt som förr.

Foto: Toyoa Gazzoo Racing

Att ha haft ett sådant här år ger helt säkert en bättre känsla till nästa säsong vilket också var tanken.

Redan i nästa vecka är Kalle tillbaka i #69 Toyota Yaris HY Rally1 i samband med ”Rally Chile”.

*

Envist förnekar Jari-Matti Latvala att Elfyn Evans hänger löst för 2025 trots att året i inte varit helt lyckat. Med honom kvar i ”line up” behövs ytterligare en stabil heltidsförare (min tanke är Ogier) har Latvala förklarat flera gånger. Då finns det utrymme för en eller två förare som gör inhopp vilket jag tolkar som att Takamoto Katsutas tid som heltidsförare kan vara över. Tänkbart scenario är då att japanen och Sami Pajari delar en fjärde Yaris. Finns ett ännu djärvare drag om man ska tro på DirtFish, där Latvala låtit framskymta att det även kan finnas möjlighet för fem bilar i WRC till nästa år. Fortsatt är det ändå bara tre som kan nomineras för poäng i Märkes-VM.

Allt övervägs nu men naturligtvis har Toyota potentialen att köra fem bilar, säger Latvala till DirtFish och fortsätter.

Men kanske är det bättre att ha en, eller två av dem som körs av ett satellitteam vid sidan av Toyota Gazoo Racing!

Under intervjun dyker även möjligheten med Rally2 Yaris upp som en eventuell nödutgång för ”Taka” även om Latvala snabbt förklarar att det inte känns troligt. Att driva ett satellitteam tillsammans med fabriksteamet är inget nytt för Toyota. Under flera år tävlade Katsuta tillsammans med Toyotas WRC-team, men med eget servicetält placerat bredvid Toyotas officiella.

*

Adrien Fourmaux är utan tvekan ”ryktenas man” och dagligen kommer nya påståenden om var han kör 2025. Något som Malcolm Wilson, M-Sports ägare enbart tycker är bra. 

Skulle bli besviken om Adrien inte talade med övriga team men självklart vill vi ha honom kvar och  jag ser honom som material för att bli världsmästare 2026!

Foto: M-Sport Ford WRT

Nu är framtiden för M-Sport Ford som vanligt är jag böjd att tillägga, hotad på bekostnad av en satsning från Ford på rallyn typ Dakar. Skulle man från USA välja att styra över till mer fokus på detta, skulle rallyverksamheten i Cumbria kraftigt försvagas.  Besked om detta lär komma kort efter Chile och detta ihop med att Hyundai börjar satsa på ”World Endurance Racing”, vore allt annat än ”good news” för WRC…  

*

Tråkigt nog gick inte Hannah Jakobsson hela vägen i FIA/WRC/M-Sport Polands projekt ”Beyond Rally” med målet att bereda väg för en tjej i Junior-WRC 2025. Istället valde juryn trion Lyssna Baudet (Belgien), Suvi Jyrkiäinen (Finalnd) och Claire Schönborn (Tyskland) som förare i kommande ”Central European Rally” i nästa månad.

Foto. Red Bull Content Pool

Av de 15 tjejerna imponerade den här trion allra mest berättar WRC Promotorns jurymedlem Peter Thul.

 – Var och en av finalisterna har varit exceptionella. Vi såg deras CV där några av de sökande inte hade erfarenhet av att till exempel köra på grus men de har verkligen överraskat oss. Alla levererade fantastiska prestationer så jag måste säga att de här 15 var de rätta förarna att väljas ut!

Som svensk är det sjävklart att man helst velat se Hannah som en av de utvalda, men så blev det inte. När jag analyserar lite så framgår det, att alla de tre uttagna kört mindre motorstarka bilar medan Hannah har många tävlingar i R5-Fiesta. Något som man på pappret tycker borde gett ett visst övertag, då testerna kördes med närbesläktade Fiesta Rally3.  Både Baudet och Schönborn har under 2024 tävlat i av många hånade Opel Electric Rally Cup, men uppenbarligen ingen dum plantskola om man en dag vill nå WRC. Nu hoppas jag inte Hannah hänger allt för mycket med huvudet i besvikelse över juryns beslut. Med all sannolikhet var detta bara ett lite ”fartgupp” för Köpings-talangen så fortsätter hon som tidigare, kommer garanterat fler chanser…

*

SM-finalen ”Västrallyt” i Trollhättan med start i morgon har fått en hel del återbud och nu är SM-fältet nere i 71 ekipage. Minns jag rätt så var det en bit över 80 när anmälan stängde, men sedan har en del avanmält sig av olika orsak. Alltifrån motorras, ingen kartläsare till bristande motivation har angetts som skäl.  Tydligast att det är slutet på säsongen ses i ”Internationella 4WD” där man vintras som mest varit 16 startande medan ”Kabelvägen” och andra sträckor i helgen inte lockar mer än sex bilar.

Foto. Tommy Svensson

Motsatsen ses i ”Standard” som inledde i ”Hälsingerallyt” med bara sex bilar. Efter detta har sedan klassen ökat för varje tävling och i helgen är där ”all time high” med 13 anmälda. Detta innebär att klassen är näst störst, bara ”Nationella 2WD” är fler, många fler eller exakt 45 anmälda. Som ivrig påhejare av mindre kostsamt rallytävlande är det ökande intresset för ”Standard”  så klart något jag applåderar.  

*

För alla som i likhet med mig själv inte har möjlighet att ta sig till Trollhättan går det att hänga med ändå, tack vare bland annat Rallyradion som informerar.

Du följer helgens tävling via rallyradion som sänder gratis på www.svenskbilsporttv.se Rallyradions sändningar börjar på fredagskvällen när första bil rullar ut från Stallbackaområdet vid 17:00, och tar dig genom den första dagens två sträckor. På lördagen drar sändningarna igång 08:30 och tar dig genom hela tävlingen, med avslutningssträckan inne på SMK Trollhättans motorbana klockan 16:00. I studion sitter välkända radiorösten Christian Fryklund med reportrarna Per Johansson och Erik Telehagen. Avslutande Power Stage TV-sänds med start 16:00 på www.svenskbilsporttv.se, och ingår i månadsabonnemanget för 149kr per månad. På tisdag släpps det efterlängtade SM-Magasinet, som även den visas gratis på Rally-SM:s Youtubekanal och Svensk Bilsport TV.”.

*

Inte bara grusrallyn i södern som fått känna av minskande startfält utan samma sak gäller även RS-DM på asfalt. När näst sista deltävlingen ”Sturupssprinten” inom kort stänger sin anmälan, kan Svedala MK räkna in strax över 30 anmälda. 

Foto: Tommy Svensson

Söndagen den 29 september väntar då fyra gånger tre varv på Sturup Raceway. Finalen körs sedan i Eslöv den 13 oktober med klassikern ”Kanonen”. Här väljer man att köra ”gammeldags RS” med tre olika prov som alla körs två gånger.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *