Lindholm kör Hyundai Rally1, WRC:s poängsystem under Pernilla Solbergs lupp, ”han med mustaschen” debuterar hemma i USA, fel tider för Rally Blekinge, Vetlanda kör oavsett hur många/få som anmäler sig, YM Øst med blågult deltagande, Race4Fun avslutar säsongen, STCC-Brink hade lyckad fredagen den 13:e och 59:e TV-Svängen är nästan avslutad…

De som trott att Emil Lindholm petade navelludd mellan framträdande med Hyundai i20 N Rally2 har trott alldeles fel. I stället för att ”chilla” har Emil varit fullt sysselsatt hos Hyundai Motorsport i Alzenau där han varit den som gett sista OK innan WRC-gänget fått köra Rally1-bilarna i skarpt läge. Svensktalande och mycket sympatiska Emil har varit lite kontrollgarant för att bilarna fungerat som de ska. Av årets WRC-resultat verkar det också ha varit ett jobb han skött väldigt bra.

Emil förklarar nu på sin hemsida hur tacksam han är över att få den här möjligheten och att han nu känner sig mogen för att få köra Hyundai Rally1 om möjligheten öppnar sig. – Drivlinan och hybriden tillsammans är de största skillnaderna från Rally2-i20. Med mer än dubbelt så mycket kraft finns det mycket mer att hantera i hytten, sammanfattade Emil upplevelserna.

Inga ”shoppingturer” när Emil gör sitt jobb, utan bilarna körs så hårt som möjligt.

Om inte, så skulle eventuella problem inte dyka upp förrän det är för sent, förklarar Emil.

– Fördelen med mitt jobb, att få köra ”flat out”…

 Han säger också att han skulle kunna köra bilen i tävling vilken minut som helst. 

Jag har kunnat behålla min körrutin genom att köra bilen nästan varje vecka, vilket är bra. Att skaffa erfarenhet av hybridsystemet och lära mig hur man använder det är viktigt. Nu vet jag  hur man bromsar en Rally1-bil och när eller var man ska accelerera ur kurvor. När hybridboosten sätter igång med sina extra hundra hästkrafter, har den en förvånansvärt stor påverkan på körningen. Du måste ta hänsyn till boosten redan i mitten av kurvan och justera din körlinje för att matcha den extra kraften.

Året i WRC2 har inte varit lyckat med poäng i enbart två tävling medan tre varit brutna. Emil är dock noga med att påpeka att han inte drar för stora växlar av sitt testjobb. 

Detta innebär inte att jag snart tävlar med en Rally1-i20!

*

Det nya poängsystemet i WRC har fått mycket ris men mycket mindre ros och med enbart tre tävlingar kvar, lär det förbli permanent 2024. Men nu aviserar WRC-commmisions ordförande Pernilla Solberg att man överväger en förändring.

Vi har för närvarande fyra förslag med olika system som vi kontrollerar för att se hur varje system, om det var på plats idag skulle se ut, förklarade Solberg till Motorsport.com.

Vi vill nu se till att alla är överens och förstår och sedan kommer det att röstas om det senare i år!

Foto: Hyundai motorsport

Ett bra exempel hur snett dagens system slår, fick vi Rally Sweden där vinnaren Esapekka Lappi fick fem poäng mindre än tvåan Elfyn Evans…

*

Den mest WRC-erfarne amerikanen är ”han med mustaschen”, Sean Johnston med flera år i WRC2 i hop med Alex Kihurani. Men efter sin tunga krasch i Monte-Carlo 2023 har han lyst med sin frånvaro medan Kihurani hoppat in i Chris Ingrams Toyota. 

Nu är det dock dags för comeback och dessutom med debut på hemmaplan och bilen blir en Ford Fiesta Rally3.

Jag är väldigt exalterad över att äntligen få köra mitt första rally i USA och är supertacksam för möjligheten, säger Johnston till DirtFish.

Om debuten slutar lyckligt är inte Johnston som även kört både South Swedish Rally och East Sweden Rally med Opel Adam R2, främmande för en satsning i amerikanska mästerskapet (ARA). Då med en Rally2-bil som han har stor erfarenhet av med sina knappt 20 starter i Citroën C3 Rally2. I helgens ”Overmountain Rally Tennessee” med över 20 mil grussträckor är målsättningen blygsam, berättar Johnston.

– Have fun!

Han medger dock att pallen är målet men då krävs att någon av de ARA-dominerande Subaru-bilarna med Semenuk Brandon och Travis Pastrana får problem.

Men att få köra en Rally3-bil på sladd med de vackra bergen som bakgrund och ge våra fans en upplevelse, är ändå viktigast för helgen!

*

I morgon med för en tävling utan rek udda starttiden klockan 12.00, är det dags för ”Rally Blekinge”. Som deltävling för både Bilsport Rallycup och Södras DM har Asarums MS/Olofströms MK fått ihop över 100 ekipage, vilket i dessa dagar inte bara är godkänt utan riktigt bra.

Dock har det uppdagats att det står olika tider i programmet och vi ber om ursäkt för detta och det är på själva kartbilder det är fel. Det är tidsplanen i början av programmet som gäller, förklaras det från arrangörshåll.

*

I inbjudan till ”MAS Rallycup/Smålands DM”, Vetlanda RRC:s ”Rally Vetlanda” står att läsa att det krävs 80 ekipage för att tävlingen ska köras. Sista dag för anmälan var satt till måndagen den 16 september men när det i dag bara är lite över 30 förare som anmält sig, har anmälan förlängts till den 22 september.

Nu förklarar Vetlanda RRC att tävlingen kommer att köras oavsett hur många som anmäler sig. 

Vi kan meddela att vi kommer att köra tävlingen oavsett antal anmälda, detta för att stärka förtroendet mot markägare och vägsamfälligheter som lånar ut sina vägar till oss som klubb. En annan anledning att vi inte vill ställa in är mot alla förare som anmäler sej till våran kompakta fina tävling med oerhört fina smålandsvägar, förklarar Mikael Fransén i arrangörsklubben.

Min slutledning är att Vetlanda RRC är en klubb med stabil kassa då risken för ekonomiskt bakslag med detta besked, torde vara ganska stort… 

*

På välkända ”Dyrskuepladsen” i Roskilde är det i morgon dags för deltävling fyra i ”Yokohama Mesterskabet Øst”. Här får Kenneth Madsen med Glad Sports Citroën finna sig i att vara favorit då han tidigare i år sopat banan med allt motstånd. Tuffast motstånd står lillebror för både i ålder och med bil Jacob Leutenberger Madsen med Peugeot 208 Rally4 och Anders Lysén med Suzuki Swift R+ EVO. De blågula färgerna försvaras av Trelleborgs Magnus Hägg, Ford Fiesta R5 och numera sporadiskt tävlande ”Danmarks-experten” Ebbe Nilsson. Boende i Pukavik men tävlande för Hässleholms MK kommer han till Roskilde med en VW Golf Kit-car. Övriga svenskar är Skawomir Bronk och Arne Oddshammar från Lunds AC medan Elin Persson kör under Eslövs-flagg.

*

På söndag avslutas ”Race4Fun”Kinnekulle Ring dit åker Hörby-teamet ”ST-Auto/Veidec Racing” med sin gula VW Polo för att förhoppningsvis få till en bättre helg än senast på Knutstorp. Inför finalen ligger man trea men med stor chans att bli tvåa när dammet lagt sig över Kinnekulle.

Nya däck, nya bromsar och helservad håller vi tummarna och hoppas på en dag utan strul och avåkningar, förklarar en av de fyra förarna Rickard ”Fidde” Andersson.

*

Racing i helt annan prisklass är det idag och lördag på Ring Knutstorp när STCC går in i ett avgörande skede. Igår säkrade Brink Motorsports Tobias Brink och Jimmy Eriksson varsin pole position. Dessa poäng innebar att Brink utökade sin ledning till 10 poäng före Robert Dahlgren. 

Foto: STCC

När det sedan blev racedags blev det en snurrning med åttonde plats för Brink i första heat, där teamkamraten Eriksson vann före Alexander Graff.

Foto: STCC

SMK Hörby-Brink studsade dock tillbaka och vann heat två med Eriksson påa andra plats och Robert Dahlgren längst ner på pallen. Med detta är även Brink Motorsport på väg mot seger i Teammästerskapet totalt.

*

I går avslutades den 59:e TV-Svängen med sedvanlig grillkväll för alla funktionärer. Avslutades och avslutades, många tror nog att detta gjordes redan när prisutdelningen utanför Hörby Sportcenter i lördags var klar men så är icke fallet. 

Foto. SMK Hörby

Fortfarande återstår mycket jobb, bland annat ska ”kassör-teamet” Anneli Nilsson och Bertil Gunnarsson summera annonser och fakturera dessa. För tävlingsledartrion Linn Wingren, Mia Nilsson och Eva-Marie Hasslöf är det lite pappersarbete kvar, plus att försöka få lite ordning på kontoret i klubbhuset. Min roll i detta är enkelt enligt samstämmiga uppgifter, sluta stöka till är du snälI…

I den bästa av världar skulle vi nu alla kunna pusta ut och med hjälp av överskottet från tävlingen unnat oss en solresa eller åtminstone Spa-helg på något trevlig ställe. Men som alla vet lär den ekonomiska vinsten av allt slit bli minimal, i bästa fall plus minus noll. 

Ändå är det mot 2025 vi alla kikar då TV-Svängen fyller 60 år. Ändå lite svindlande tanke att vi lyckats hålla liv i en tävling där SMK Uppsalas Åke ”Bryggaren ” Andersson stod som vinnare med en Saab Sport. Då var jag inte med som funktionär, utan detta dröjde ända till 1967 och min förste vinnare var SMK Värnamos Bertil ”Bertil i Bor” Johansson. Även då en röd Saab men med V4-motor innan Janne ”Satan” Henriksson med Opel Rally Kadett tog över och vann tre år i sträck. Nu ska det på kommande tävlingsmöte om bara några dagar, skissas på hur 60-års firandet ska bli. Att det förhoppningsvis blir något extra hoppas alla. men då gäller det ännu mer än vanligt, att kavla upp ärmarna…  

Ingen Motorbloggen lördag, andra aktiviteter väntar.

Trevlig helg 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *