Hyundai med ”Genesis” satsar på WEC, även turbulent inom Toyota-väggarna, Finland hänger på med enhets-däck, STCC-final på ”jobbdag” och nerlagd motorbana inte alls bra för miljön…
Lite av ”hela havet stormar” för tillfället i WRC och där det stormar allra mest kring Toyota och Hyundai. I dag bekräftade Hyundai att man går in i WEC-serien som det länge ryktats. Dock blir det inte som Hyundai man kommer att tävla i racing med Le-Mans-koncept utan med sin ”lyx-version” Genesis. I dag visades även loggan för satsningen som döps till ” LMDh-program” (Le Mans Daytona h) för bilar berättigade att tävla i FIA:s WEC-serie som inkluderar legendariska ”24 Hours of Le Mans”, samt nordamerikanska ”IMSA SportsCar Championship”.
Hur detta kommer att påverka WRC-tävlandet är ännu inte officiellt men att man kommer att finas kvar även 2025 är klart. Både Thierry Neuville och Ott Tänak har kontrakt för nästa säsong där ett skräckscenario är att man lämnar WRC efter detta.Vad som är säkert är att Hyundai kommer att tävla i WRC till och med säsongen 2025.¨
Ihärdiga rykten pekar ut ett par av dagens satellitteam som Hyundai samarbetar med som möjliga att driva WRC-tävlandet efter 2025. Andra rykten säger att man pausar verksamheten på obestämd tid. Lite konstigt då märket i år når kanske sina största framgångar sedan starten 2014. Hyundai kommenterade kort torsdagens nyhet på Instagram. “LMDh-programmet lägger till en ny spelare till Hyundai Motorsports portfölj. Sedan etableringen 2012 har Hyundai Motorsport tävlat i WRC och TCR med varumärket Hyundai N. Genesis, Hyundai Motor Groups premiummärke kommer att lägga till long distance racing till sina motorsportaktiviteter. Gryningen till en ny era”.
Teamchef Cyril Abiteboul är fåordig och avfärdar det mest asom rykten och spekulationer. Han medger dock att ovissheten i WRC om vilken väg mästerskapet ska ta påverkar besluten. När nu detta klart åtminstone fram till 2026, menar Abitoeboul att så länge stannar också Hyundai.
– Efter detta behöver vi klarhet över färdriktningen för att kunna fatta kloka beslut. Men för nu är vi här, och vi är här för att vinna, tillade den franske chefen för Rallyjournal.
Han menar också att det från FIA/WRC krävs sänkta kostnader och även vissa sportsliga steg för att kunna fatta beslut. I ljuset av detta är det fortfarande lika märkligt att alla tre WRC-teamen i princip slår bakut när det föreslås regeländringar som skulle göra det billigare att tävla på VM-nivå. Till exempel är ingen av dagens trio, Toyota, Hyundai M-Sport öppna för att skrota Rally1 och låta Rally2 och WRC2 vara huvudklass. Att detta skulle sänka kostnaderna radikalt är nog alla överens om, men samtidigt hävdas att publik/sponsorer kräver häftigare bilar än ”trötta Rally2-bilar”.
Sjävklart är det mycket häftigare med mindre än dussinet Rally1-bilar där i princip två-tre förare är kapabla att vinna. Att sättas emot Rally2 där det rent teoretiskt skulle kunna bli 20-30 ekipage i varje tävling, varav ungefär hälften av förarna med segerkapacitet. Räcker att kika på årets WRC2-tabell där det i de tio körda tävlingarna varit totalt sex olika vinnare. Oliver Solberg och Sami Pajari sticker ut med att ha vunnit tre vardera, alla övriga bara en gång…
*
Någon direkt fara för att Toyota ska packa ihop och lämna sin nybyggda anläggning i Finland och WRC finns inte om jag förstår mina finska källor rätt. Däremot är det lite turbulent innanför väggarna och där det historiska bakslaget i Grekland inte förbättrat stämningen. Helt klart verkar det vara ett blixtbeslut att bänka Katsuta till förmån för Pajari till Chile. Men även en del kritik finns mot de som gör jobbet på bilarna…
*
När Rally-SM presenterade nyheten om ”enhetsdäck” (Hankook) för 2025 blev det som förväntat en del kritik, men faktiskt inte så mycket som jag förväntade mig. Dessutom kom en del av denna från för mig helt okända ”SM-namn” där jag mer fick känslan av att, ”kan vi gnälla på något så ska vi sjävklart göra så”. Någon vecka efter beskedet fick jag ett mail från en SM-åkare strax under de som vanligtvis står på pallen. Denne ondgjorde sig över beslutet och menade.
– Idag kör jag på ”5000-kronors däck” som jag efter en tävling kan sälja till andra mer hobbytävlare för runt halva priset, 2 500 kronor. Detta blir inte längre möjligt då ingen kommer att vilja betala för begagnade ”SM-däck” som vad jag hört har mycket sämre slitstyrka.
Nu går jag vilse i pannkakan, om ett nytt SM-däck kostar 2 500 kronor måste det innebära att man som tävlande står på noll efter målgång i jämförelse. Eller räknar jag tokigt? Hur som helst nu följer även Finland i Rally-SM:s hjulspår och presenterade igår ett liknande upplägg. Ligger dock lite efter och AKK önskar nu få in offert från intresserade däckhandlare som kan garantera levererans av däck från 2026-2028 till ”Finnish Championship”.
*
Har fått frågor på det här kring programförsäljningen till helgens DM/BRC ”Rally Blekinge” med start i Asarum på lördag. Jag måste medge att jag inte själv är helt klar över detta och för att inte förvirra ännu mer så publicerar jag arrangörens egen text.
”Ni som vill ut och titta eller följa Rally Blekinge gör det på två olika sätt. Köp ett fysiskt programblad på Bylunds Bil I Asarum eller Gulf I Olofström från fredag kl.12.00 Swish betalning eller jämna kontanter. Ladda ner digitalt programblad gratis och betala entré/eventavgift på sträckorna 50kr per sträcka. Eller Swish för det digitala programbladet och ha fri entré på samtliga sträckor för en person.Swish nummer: Rätt nummer för Entré och program är 123 001 34 33. Skriv ”program” eller ”entre”. Kan laddas ner från fredag kl 12.00 Allt digitalt på www.rallyblekinge.com Vill ni stötta evenemanget även utan att besöka sträckor går det lika bra.Vi kommer i år att ha bemannade tillfarter för att ta ut entré så vill ni göra det smidigt ha det klart i förväg. Vi hoppas på en fin givande dag i skogen och ett toppenväder”.
*
När STCC i helgen besöker Ring Knutsorp så var SMK Hörbys Tobias Brink snabbast på de första testerna med Tesla-kompisen Jimmy Eriksson direkt bakom.
Erkänner att jag inte lusläst programmet för de två sista tävlingsdagarna, men att de första två tävlingsheaten körs redan i morgon fredag, fick mig att höja på ögonbrynen. En fredag utanför semesterperioden innebär att många måste ta ledigt från jobb för att kunna bänka sig på läktaren vid Söderåsens fot. Ursäkta om jag är lite skeptisk till upplägget, men någon rusning i morgon tror jag inte på. Säsongen avslutas sedan på lördag och då måste chansen till publik vara mycket större eller är det jag som är gammeldags?
*
Som det kan bli när okunniga ”miljötalibaner” får för mycket att säga till om. För sju år sedan tvingades Järva Motorbana läggas ner efter krav från Stockholms Naturvårdsförvaltning. Nu har ett miljöföretag gjort en analys av vad beslutet betydde och för miljön blev det katastrof skriver Aftonbladet. ”Enligt en ny rapport från miljökonsultföretaget Calluna AB påträffades vid inventeringar under åren 2015–2023 totalt 146 arter av gaddsteklar. 2023 var 89 av dem borta, bara 57 arter fanns kvar”.
– Solitärbin och humlor är särskilt drabbade. Många ekologiskt viktiga arter har försvunnit från området sedan banan stängdes. Detta är helt stick i stäv emot vad Stockholms naturvårdsförvaltning påstår sig vilja upp nå. Biologisk mångfald har ersatts av den invasiva växten ryssgubbe och insådda gräsmattor, säger professor Nils Ryrholm, zoolog vid Gävle högskola.
Tilläggas kan att banan skulle bort då den hamnade inom gränserna för en planerad naturpark. Idag efter sju år har fortfarande inget hänt med parken och banan ligger öde…